Visa din monstercross

Visa din monstercross
Håller på med en lite matchande till pojken med ?

Bilagor

• 14FCA088-D750-4865-88E3-7C24B9192A10.jpeg
    14FCA088-D750-4865-88E3-7C24B9192A10.jpeg
    689.7 KB · Besök: 182
Visa din monstercross
Det verkar som många kör rena MTB däck på monstercross / monstergravel. Det finns väl egentligen ingen anledning om det är torrt?

Finns det inget mer grusigt för 26'' och > 2''?

Kör renegade nu och det känns lite mycket när det är platt och torrt... (Och det är ingen monster cross men skit i det)

Anledningen till frågan är att jag har 5km asfalt till skogen. Borde kanske testa en riktig gravel men det kostar ju pengar

Visa din monstercross
Det verkar som många kör rena MTB däck på monstercross / monstergravel. Det finns väl egentligen ingen anledning om det är torrt?

Kör renegade nu och det känns lite mycket när det är platt och torrt... (Och det är ingen monster cross men skit i det)

Anledningen till frågan är att jag har 5km asfalt till skogen. Borde kanske testa en riktig gravel men det kostar ju pengar
Conti Race King Protection (med Black Chili) är väl fortfarande bland de (åtminstone top 5) bästa i sin klass när det gäller rull på asfalt, låg vikt i förhållande till punkaskydd, och som även funkar bra i torr skog.

Visa din monstercross
Conti Race King Protection (med Black Chili) är väl fortfarande bland de (åtminstone top 5) bästa i sin klass när det gäller rull på asfalt, låg vikt i förhållande till punkaskydd, och som även funkar bra i torr skog.

Kanske rullar bättre men visuellt (bild) verkar det vara i nivå med renegade?

Speed king, schwalbe hurricane?

Visa din monstercross
Kanske rullar bättre men visuellt (bild) verkar det vara i nivå med renegade?

Speed king, schwalbe hurricane?
Enligt den där testaren med durkplåtstrumman så är Race King bra på det mesta, men framförallt rullet.

Speed King kanske är några tiondels watt "bättre" men har enligt vad jag läst på nätet av olika användare lite för dåligt punkaskydd i slitbanan. Hurricane har jag ingen uppfattning om, men rent generelt ska man ju inte bara gå efter mönstret, utan sidoväggarnas följsamhet är ju minst lika viktigt för ett bra rull, om man nu inte ska ha tokhårt pumpat.

Visa din monstercross
Enligt den där testaren med durkplåtstrumman så är Race King bra på det mesta, men framförallt rullet.

Speed King kanske är några tiondels watt "bättre" men har enligt vad jag läst på nätet av olika användare lite för dåligt punkaskydd i slitbanan. Hurricane har jag ingen uppfattning om, men rent generelt ska man ju inte bara gå efter mönstret, utan sidoväggarnas följsamhet är ju minst lika viktigt för ett bra rull, om man nu inte ska ha tokhårt pumpat.
Här är Speed King som jämförelse förresten:

Visa din monstercross

Gravelking SK (2.1), Maxxis Ikon (2.2)...vet inte var de ligger på rulldiagrammen men det är däck jag själv har och tycker funkar OK i gråzonen mellan MTB och gravel. Jag har ibland Maxxis DTH (2.3) på monstercrossen men bytte till Contis (Cross King/Trail King) nu under vintern eftersom det blir lite väl intressant i lera och snöslask...värt att notera, en Cross King för 11 euro smällde på tubeless like nobodys business på en 30 år gammal fälg, de är riktigt tajta.

Visa din monstercross
Gravelking SK (2.1), Maxxis Ikon (2.2)...vet inte var de ligger på rulldiagrammen men det är däck jag själv har och tycker funkar OK i gråzonen mellan MTB och gravel. Jag har ibland Maxxis DTH (2.3) på monstercrossen men bytte till Contis (Cross King/Trail King) nu under vintern eftersom det blir lite väl intressant i lera och snöslask...värt att notera, en Cross King för 11 euro smällde på tubeless like nobodys business på en 30 år gammal fälg, de är riktigt tajta.
DTH tittade jag på ser ut att matcha hurricane och speed king i mönster

Visa din monstercross
är det något gammalt renegade du har, för nu finns det inte i 26?

speed king tycker jag är fantastiskt på grus och asfalt. men renegade tycker jag är en bra kompromiss som är hållbarare och ändå rullar bra vid låga tryck.

edit: såg nu att du kör gammel-gammel-renegade. de tyckte jag var superbra på grus. ingen stor skillnad i känsla mot speedking enligt mina sinnen. har du latexslang?

Senast ändrad:
Visa din monstercross
är det något gammalt renegade du har, för nu finns det inte i 26?

speed king tycker jag är fantastiskt på grus och asfalt. men renegade tycker jag är en bra kompromiss som är hållbarare och ändå rullar bra vid låga tryck.

edit: såg nu att du kör gammel-gammel-renegade. de tyckte jag var superbra på grus. ingen stor skillnad i känsla mot speedking enligt mina sinnen. har du latexslang?

Dottern fyller 10. Möjligen var däcken gamla hon föddes....lite oklart.

Latexslang har jag haft för länge sen. Nu är det nåt jag hittat i garaget.
Jag får kanske lägga pengarna där innan jag köper nya däck

Visa din monstercross
Ett tips till er som funderar på att bygga en monstercross av en gammal MTB: Surly Corner Bar.

Har inte kört än, men sittpositionen känns bra och konverteringen behövde bara längre växelhölje.

Bromsarna funkar inte superbra på "hoodsen" men det kan man kanske leva med.

Bilagor

• PSX_20220222_212959.jpg
    PSX_20220222_212959.jpg
    585.2 KB · Besök: 216
Visa din monstercross
Äntligen har jag fått ihop en fulcross, många års av proktasinering. Projektet påbörjades i höstas men i vanlig ordning drog det ut på tiden, tex den 8-delade XTR-bakväxeln som skulle lira med 10-del Sti var visst såld på en barncykel och att hitta en ny 8,9-delad tog tid. Tillslut förbarmade sig @Larspett på min köpesannons och projektet kunde slutföras! Lite justering av styre och reglage säkert, det här är nytt för mig.
15F79601-CC6A-4B89-A066-0D6B39FF17E3.jpeg

Kanske provar jag med dämpad gaffel senare. Även sugen på större hjul med mindre däck. Nästa femårsplan.

Visa din monstercross
På gång…. Ram Cove Handjob med Columbus Nemo rör, hjul Mavic Crossmax SL, styre Surly Corner Bar. En 26” monstercross för gruset är tanken. Visa bilaga 554030

Det där kommer att bli jäkligt cool, jag har länge velat ha ett Crossmax hjulset, vad blir det för drivlina? Handjob med corner bar bara måste bli bra, i alla tyska webshoppar har de varit slutsålda sen länge (alltså, corner bar), så grattis till att fått tag på en.

Apropå att söka styren, hittade igår ett mopedstyre till ett litet klunker-bygge jag funderar på, känns rätt med en sån solid review att luta sig på:

Bildschirmfoto 2022-05-08 um 09.02.54.png

Jag översätter inte, men stort tack till Jasmine iallafall. Min monstercross rullar på, fick tag på en Trek 970 med större ram och det blev något mer balans över det hela:

Bonicon-Trek970-3-MonsterCross.png

Ett par Maxxis Ikon har jag nu också bytt till, men jag diggade nog skogstraktor-looken ovan med Contis bättre. Det enda som stör - eller snarare, kan förbättras - är kombinationen av stolpen med sadeln (Spank Spike 160) där komforten inte är top när jag är ute på stigar. Stolpen är 29.8 mm och jag har nu köpt en shim som reducerar ner till 27.2 mm, där finns det ju en del droppers inom gravelsegmentet. Ska söka lite men är ängslig över vilka användningsområden tyskarna funnit där...

Visa din monstercross
Snygg cykel
Men är den verkligen i rätt strl för dig? Både sadel och styre verkar sitta högt över ramen.
För högt kanske?

Dessutom undrar jag varför du postar här istf i
Alltså;
Vad är skillnaden mellan en monstercross en 80(90?)-tals helstel MTB med bockstyre och en gravel?

Visa din monstercross
Snygg cykel
Men är den verkligen i rätt strl för dig? Både sadel och styre verkar sitta högt över ramen.
För högt kanske?

Dessutom undrar jag varför du postar här istf i
Alltså;
Vad är skillnaden mellan en monstercross en 80(90?)-tals helstel MTB med bockstyre och en gravel?
MV5BYWJmMzBlOWYtODgzOC00MzQ2LTk4MjUtMTBkZDJlNjUxMzRiXkEyXkFqcGdeQXVyMjUyNDk2ODc@._V1_.jpg

Ja, vilken hör inte hemma bland de andra...jag vet inte, tycker nog mest det beror vad man har på sig för kläder när man cyklar.

Min monstercross har jag haft för gravel, bikepacking, jobbpendling, barntransport och allt emellan, ofta med svåra tankar kring stolpen och stammen...det ska ju harmonisera det hela, men att få till en körbar hoj av en 90-tals MTB med bock är inte lätt, trots det diggar jag monstercross-looken och funderar nu på mitt nästa bygge.

Visa din monstercross
Visa bilaga 556631
Ja, vilken hör inte hemma bland de andra...jag vet inte, tycker nog mest det beror vad man har på sig för kläder när man cyklar.

Min monstercross har jag haft för gravel, bikepacking, jobbpendling, barntransport och allt emellan, ofta med svåra tankar kring stolpen och stammen...det ska ju harmonisera det hela, men att få till en körbar hoj av en 90-tals MTB med bock är inte lätt, trots det diggar jag monstercross-looken och funderar nu på mitt nästa bygge.

Det är något lite roligt, annorlunda och hemmafixat (på det bra sättet) med ombyggda gamla mtbs.

Visa din monstercross
Ja, @HåkanC lyckas alltid komma med något positivt litet tillrop. Härligt! Ibland ångrar jag nästan att jag har honom på min ignorera-lista.

Edit: Notera gärna att han har gillat denna kommentar med en ”?”. Obegripligt. Notera också att han bara kommenterar mina bilder, ingen annans.

Han har dessutom redan ifrågasatt storleken på min cykel i en annan tråd.

Senast redigerad av en moderator:
Visa din monstercross
Ja, @HåkanC lyckas alltid komma med något positivt litet tillrop. Härligt! Ibland ångrar jag nästan att jag har honom på min ignorera-lista.

Edit: Notera gärna att han har gillat denna kommentar med en ”?”. Obegripligt. Notera också att han bara kommenterar mina bilder, ingen annans.

Han har dessutom redan kommenterat storleken på min cykel i en annan tråd.
Mata inte trollet!

Visa din monstercross
För högt kanske?
på en monstercross/gruscykel kan det ju ha en komfortmässig poäng med mycket sadelstolpsutstick. och styrets höjd går ju alltid att lösa på olika sätt. så det är väl viktigare att hitta en tillräckligt kort ram för att funka med bockstyre, än att haka upp sig på att huvudröret ska vara exakt "rätt" längd.

jag tycker kashmirs hoj blev frän just pga det lite oortodoxa proportionerna. den andas funktion och egensinne snarare än God Smak.

däcken är snygga, men misstänker jag komplett värdelösa. schwalbes active line-däck (men då i modell big apple och marathon) är det sämsta jag kört på grus. så jag skulle önska den cykeln ett par sköna speed king eller nåt sånt. dock med brasklapp att jag inte ens testat exakt de där road cruiser-däcken och kanske pratar i nattmössan.

Visa din monstercross
på en monstercross/gruscykel kan det ju ha en komfortmässig poäng med mycket sadelstolpsutstick. och styrets höjd går ju alltid att lösa på olika sätt. så det är väl viktigare att hitta en tillräckligt kort ram för att funka med bockstyre, än att haka upp sig på att huvudröret ska vara exakt "rätt" längd.

jag tycker kashmirs hoj blev frän just pga det lite oortodoxa proportionerna. den andas funktion och egensinne snarare än God Smak.

däcken är snygga, men misstänker jag komplett värdelösa. schwalbes active line-däck (men då i modell big apple och marathon) är det sämsta jag kört på grus. så jag skulle önska den cykeln ett par sköna speed king eller nåt sånt. dock med brasklapp att jag inte ens testat exakt de där road cruiser-däcken och kanske pratar i nattmössan.
Proportionerna är inte särskilt konstiga. Tänk på att månntenbajkramar från tiden är långa och låga. På mina andra Miyator har jag maxat styrstammens rör för att kunna sitta någorlunda bekvämt, och de är i ”rätt” storlek för min blygsamma längd på 175 centimeter, i alla fall enligt dåtidens tabeller. Gällande sadelstolpens utstick är det inte mycket större än på en modern gravel, så inget konstigt med det.

Däcken har fungerat riktigt bra på grus. Valde dem mest för färgens skull - ville ha lite Pathracerkänsla.

Sedan är det förstås individuellt vad man menar med god smak.

Visa din monstercross
Proportionerna är inte särskilt konstiga. Tänk på att månntenbajkramar från tiden är långa och låga.
-1
Det är det långtifrån alla som håller med om
Åtminstone om du jmf Stack-To-Reach(STR) med moderna MTB-ramar och de från tiden (80, 90-tal?)
Vad är stack och reach för den?
Så här kan du göra för att enkelt mäta upp din nuvarande cykel
stack-and-reach-1-1497519393397-1lnanm30oyhh3-e71f882.jpg

+1

Visa din monstercross
Proportionerna är inte särskilt konstiga. Tänk på att månntenbajkramar från tiden är långa och låga. På mina andra Miyator har jag maxat styrstammens rör för att kunna sitta någorlunda bekvämt, och de är i ”rätt” storlek för min blygsamma längd på 175 centimeter, i alla fall enligt dåtidens tabeller. Gällande sadelstolpens utstick är det inte mycket större än på en modern gravel, så inget konstigt med det.

Däcken har fungerat riktigt bra på grus. Valde dem mest för färgens skull - ville ha lite Pathracerkänsla.

det ju det jag menade. det ser ut som en utmärkt cykel. många monstercrossar tycker jag ser ut ha för stora (långa) ramar och för lågt styre för att folk inte väljer tillräckligt liten ram till bygget och för att de har för slammade stammar. är folk nöjda är det ju kul för dem, men din ser mer bekväm ut. att den ser lite "kul" ut är bara positivt i min smakbok.

Visa din monstercross
det ju det jag menade. det ser ut som en utmärkt cykel. många monstercrossar tycker jag ser ut ha för stora (långa) ramar och för lågt styre för att folk inte väljer tillräckligt liten ram till bygget och för att de har för slammade stammar. är folk nöjda är det ju kul för dem, men din ser mer bekväm ut. att den ser lite "kul" ut är bara positivt i min smakbok.
Fattar vad du menar. Jag har faktiskt sänkt styret en aning sedan bilderna togs, av rent estetiska skäl! ?

Visa din monstercross
då är väl en monstercross bättre än en gravel? eller?
Absolut bättre om man vill cykla stig med bockstyre. Vill man däremot ha en ärtig cykel att ha roligt med på grusväg så är en gravel såklart bättre. Det går men sannolikt inte bättre.

Under samma analogi kommer det aldrig bli lika roligt att cykla landsväg med en MTB på slicks som med en riktig landsvägshoj, men det går.

Tillbaka
Topp