Visa din monstercross

Visa din monstercross
Surly styret har flyttats över til Peruanska stålhästen. Funderar faktiskt på att köra all in och köpa ett riktigt gravel/landsvägs styre och köra med en Apex 1 grupp som jag har hemma. Kan nån rekommendera bra mekaniska skivbromsar som inte börjar på P och slutar på AUL?

PSX_20230107_142437.jpg

Visa din monstercross
Surly styret har flyttats över til Peruanska stålhästen. Funderar faktiskt på att köra all in och köpa ett riktigt gravel/landsvägs styre och köra med en Apex 1 grupp som jag har hemma. Kan nån rekommendera bra mekaniska skivbromsar som inte börjar på P och slutar på AUL?

Visa bilaga 601737
Blir den inte för lång med bock? Kortaste bockarna har ju en reach på 65mm typ, ser ju ut att hamna 10cm längre fram än idag. Och stammen ser ju ut att vara kort från början så det finns inte så mycket att hämta.

Jag har precis fått hem ett par Avid BB5 till mitt monster. Lite drygt 250:- styck känns ju bra och jag tror de är bra (baserat på att Ali Clarkson kör trial med dem). Dock inte hunnit prova än. BB7 S eller SL matchar ju färgen bättre.

Senast ändrad:
Visa din monstercross
DTH tittade jag på ser ut att matcha hurricane och speed king i mönster
Supersent svar, men ändå! DTH är dirtdäck, där de enda kraven har varit att de ska vara runda och inte gå sönder. Typ.

De är trista och tråkiga och tillför inget roligt till cyklingen öht.

Om du kan leva med svarta däck (som man knappt kan..), så finns det lite utbud som tipsats om tidigare. Skinwall finns nog inget roligt däck öht, förutom Rene Herse som kostar som en ganska fin 26-tums monstercross. Men de är också löjligt fina att cykla på.

När det gäller cyklar som inte går på stig speciellt ofta letar jag själv alltid efter lättaste och nättaste däcket jag kan få tag i. Dubbar på däck för gruscykling är gravt överskattade och är nästan bara som en snuttefilt för cyklisten. Punkaskydd behövs på däck som cyklas genom glaskross eller på flisade asfaltsvägar. På vanlig grusväg kan man köra helt utan punkaskydd enligt min erfarenhet.

Visa din monstercross

Visa bilaga 601737
Vilket fint berg i bakgrunden! Vart är det?
Sjysst cykel!

Visa din monstercross

Visa bilaga 601737
Jag har inte själv provat någon av dessa, men internet är rätt enig om att Growtac är den enda riktiga utmanaren till Klampers när det kommer till helmekaniska skrivbromsar. Sedan finns det ju ett gäng olika mekaniska skivbromsar med vajer på hydrauliska ok:

Edit: du kanske bara är ute efter handtagen?

Visa din monstercross

Visa bilaga 601737
Jag tycker faktiskt att de som börjar på BB och slutar på 7 är rätt okej.

Visa din monstercross
Blir den inte för lång med bock? Kortaste bockarna har ju en reach på 65mm typ, ser ju ut att hamna 10cm längre fram än idag. Och stammen ser ju ut att vara kort från början så det finns inte så mycket att hämta.

Jag har precis fått hem ett par Avid BB5 till mitt monster. Lite drygt 250:- styck känns ju bra och jag tror de är bra (baserat på att Ali Clarkson kör trial med dem). Dock inte hunnit prova än. BB7 S eller SL matchar ju färgen bättre.
Jag har en ultrakort commencal stam som jag kan prova om det blir för långt (20mm om jag minns rätt). Tror jag lutar mest på bb7, hade dessa tidigare och ja, de är lite läskiga när det går fort utför men dålig bromsverkan har väl ingen dött av...eller? Funderade lite på juintech r1, men dessa verkar ha dåliga tätningar och Avids mekaniska är ju beprövade.

Visa din monstercross

Visa bilaga 601737
Med tanke på omgivningen, så skulle jag avråda från mekbromsar då min erfarenhet är att vajern lätt fryser fast i heldraget hölje. Dock ser jag av bilden att att bakbromsen sitter på sadelstaget vilket minskar problemet. Jag har en BB3-broms som funkar väldigt bra.

Visa din monstercross
Med tanke på omgivningen, så skulle jag avråda från mekbromsar då min erfarenhet är att vajern lätt fryser fast i eldraget hölje. Dock ser jag av bilden att att bakbromsen sitter på sadelstaget vilket minskar problemet. Jag har en BB3-broms som funkar väldigt bra.
Det hade jag inte tänkt på...kommer ju se ut så där i potentiellt 3 månader till. Provar kanske ändå och om jag inte skriver igen i denna tråd så skicka hjälp.

Visa din monstercross
Jag har en ultrakort commencal stam som jag kan prova om det blir för långt (20mm om jag minns rätt). Tror jag lutar mest på bb7, hade dessa tidigare och ja, de är lite läskiga när det går fort utför men dålig bromsverkan har väl ingen dött av...eller? Funderade lite på juintech r1, men dessa verkar ha dåliga tätningar och Avids mekaniska är ju beprövade.

Bb7or är grymma men man måste verkligen se till att köpa fina vajrar och höljen. Gjorde misstaget först och köpte billiga och då var dom rena skräpet. Men med bra höljen är dom kanon rätt justerad ?

Visa din monstercross
Visat mitt monster en gång förut i tråden men den har fått sig en omarbetning så den kan visas upp igen.

Grunden till min monstercross köpte jag 2001 tror jag. Hade lagt ner tävlandet några år tidigare men hade ingen cykel kvar och köpte den roligaste hojen jag kunde tänka mig, en stel stålhoj. Väldigt udda vid den tiden. Beställde den från Evalds, ihopplockad enligt min spec. Visste ni förresten att KHS är en förkortning för Knowledge, Health and Safety? Cyklades mycket första året eller två, sen blev den i princip stående i 20 år. Så här såg den ut under dessa år förutom handtagen som var röda.
26EB535C-B2D8-4630-B49E-8808E03CA6EB.jpeg
20 år senare plockade jag upp cyklingen igen, vilken grej; 29” hjul, heldämpat och dropper. KHS:en blev kvar i förrådet. Efter krash så behövde jag ta en paus från skogen för tre år sedan. Då åkte KHS:en fram och fick ett par släta däck och skulle bli cykelbaneracer.
BDC6D738-E225-4899-9C06-5150F7A9FBC6.jpeg
Blev några pass men sen blev det 29” i skogen igen och cykeln stående. Året efter var 29” på fullservice under halva vintern. Kom på att med annat styre och nya däck kunde den kanske bli en bra vinterhoj. Byggdes om igen och kördes några rundor men nej, den var ändå rätt kass och det blev inte så många pass.
2CF083E9-FBCD-462F-AEAC-32E14DA98053.jpeg
Inspirerad av bland annat denna tråd så insåg jag att monstergravel kan den ju bli, på med bock och nya växlar. Inte vacker och inte blev det så många pass heller.

A0AF4999-3696-4088-989A-23CCA301CC38.jpeg
Men förra sommaren insåg jag av en slump att runt stugan där MTB cyklingen är rätt trist finns oändligt med grusväg så den kom till användning även om den inte var världens roligaste hoj. Iför vintern fick den dubb och skärmar, en skymf och min hoj som från början var så ball hade fallit djupt.
42698BA2-8C31-499A-A186-72A43B58188F.jpeg
Insåg att gaffeln nog är en stor del till varför den aldrig kommer till sin rätt, den är nog 40mm för kort då ramen är gjord för dämpare. Ny gaffel och nytt styre har gjort senaste månadens cykling till en fröjd. Sen råkade jag bygga nya större hjul som åkte på idag och nu är min hoj ball igen och jag/den/vi är redo för sommarens äventyr!

F90DBF47-29FC-4EB0-BA1A-A1782E57DED2.jpeg

Senast ändrad:
Visa din monstercross
Visat mitt monster en gång förut i tråden men den har fått sig en omarbetning så den kan visas upp igen.

Grunden till min monstercross köpte jag 2001 tror jag. Hade lagt ner tävlandet några år tidigare men hade ingen cykel kvar och köpte den roligaste hojen jag kunde tänka mig, en stel stålhoj. Väldigt udda vid den tiden. Beställde den från Evalds, ihopplockad enligt min spec. Visste ni förresten att KHS är en förkortning för Knowledge, Health and Safety? Cyklades mycket första året eller två, sen blev den i princip stående i 20 år. Så här såg den ut under dessa år förutom handtagen som var röda. Visa bilaga 613578
20 år senare plockade jag upp cyklingen igen, vilken grej; 29” hjul, heldämpat och dropper. KHS:en blev kvar i förrådet. Efter krash så behövde jag ta en paus från skogen för tre år sedan. Då åkte KHS:en fram och fick ett par släta däck och skulle bli cykelbaneracer. Visa bilaga 613583
Blev några pass men sen blev det 29” i skogen igen och cykeln stående. Året efter var 29” på fullservice under halva vintern. Kom på att med annat styre och nya däck kunde den kanske bli en bra vinterhoj. Byggdes om igen och kördes några rundor men nej, den var ändå rätt kass och det blev inte så många pass. Visa bilaga 613585
Inspirerad av bland annat denna tråd så insåg jag att monstergravel kan den ju bli, på med bock och nya växlar. Inte vacker och inte blev det så många pass heller. Visa bilaga 613588
Men förra sommaren insåg jag av en slump att runt stugan där MTB cyklingen är rätt trist finns oändligt med grusväg så den kom till användning även om den inte var världens roligaste hoj. Iför vintern fick den dubb och skärmar, en skymf och min hoj som från början var så ball hade fallit djupt. Visa bilaga 613589
Insåg att gaffeln nog är en stor del till varför den aldrig kommer till sin rätt, den är nog 50mm för kort då ramen är gjord för dämpare. Ny gaffel och nytt styre har gjort senaste månadens cykling till en fröjd. Sen råkade jag bygga nya större hjul som åkte på idag och nu är min hoj ball igen och jag/den/vi är redo för sommarens äventyr!Visa bilaga 613592
snygg! men bakbromsen, hade den fäste för ok eller har du svetsat dit?

Visa din monstercross
MuddyFox-Pathfinder - 1 (4).jpeg

Muddy Fox Pathfinder (1990).

Det här är min andra Muddy Fox, de gamla modellerna dyker upp då och då, nån gång på mitten av 90-talet gick de mainstream och förlorade definitivt sin charm. Det här är 20-tums modellen, det finns även en 22-tummare och de hade ett år en riktig cool lackering (en sån söker jag fortfarande).

Jag tvekade initialt över att monstercrossa vad som var en rätt häftig MTB i originalutförande, speciellt med den lackerade stammen, men efter att ha cyklat på den ett tag kändes det ändå rätt att överge original-looken (bortse från sadeln):

MuddyFox-Pathfinder-1990 - 1.jpeg

Den funkar rätt bra som monstercross, jag gjorde rätt mycket på den, bytte ut i princip alla komponenter utom stolpen och framhjulet, kör 2x10 med barend shifters.

Min andra Muddy Fox är en Courier från 1987, den kör jag med original stam och styre:

MuddyFox-Courier-1987 - 1 (6).jpeg

Bilagor

• MuddyFox-Pathfinder - 1 (9).jpeg
    MuddyFox-Pathfinder - 1 (9).jpeg
    303.4 KB · Besök: 68
  • MuddyFox-Pathfinder - 1 (10).jpeg
    MuddyFox-Pathfinder - 1 (10).jpeg
    629.3 KB · Besök: 61
  • MuddyFox-Pathfinder - 1 (8).jpeg
    MuddyFox-Pathfinder - 1 (8).jpeg
    664.8 KB · Besök: 74
  • MuddyFox-Pathfinder - 1 (5).jpeg
    MuddyFox-Pathfinder - 1 (5).jpeg
    565.2 KB · Besök: 64
Visa din monstercross
Min monstrigaste cykel med 57mm schwalbe hurricane. Svetsad (med mycket hjälp) och målad av undertecknad. Specen var att den skulle klara alla vägar, hela året, runtomkring Vasa i Österbotten
Väldigt nöjd än så länge och det ukrainska Corner bar-styret funkar riktigt bra (om än ganska tungt).
IMG_20230724_120812.jpg

Visa din monstercross
Insåg i somras att jag nästan hade delar liggande till en monstercross till. Insett att jag också kommer få kompabilitetsproblem då jag inte kommer ha någon cykel som passar på trainern med samma antal drev på kassetten som övriga familjens cyklar. Så när en 9-delad grupp dök upp på K&S för en månad sedan så var det dags att bygga ihop mitt partsbinsbuild.
IMG_1259.jpeg

Utmaningen var att få på ett landvägsvevparti på en MTB-ram men med det bredaste fyrkantsvevlagret som går att uppbringa gick det med ca 0,2mm marginal! Inte ens en nagel går in mellan ram och drev.
IMG_1260.jpeg

Har beställt en längre gaffel med skivbromsfäste som ska på. Sen måste jag också lösa problemet med toppdragen wire och bottompull-växel men det finns en idé.

Kommer bli en cool trainerhoj i vinter och i vår får den bli äldsta grabbens skolcykel. Lite kuriosa är att på denna ramen blev jag trea i sverigecupen som junior -96?

Senast ändrad:
Visa din monstercross
Jag har i princip aldrig cyklat med bockstyre. Hur ska man egentligen sitta? Satte dit en surly cornerbar kopia på en GT Timberline 18". Ser ut så här. Behöll gaffelrörsförlängaren som föregående ägare monterat då många monstercross har styret högt. Ska jag ta bort det? Längre styrstam? Vända på styrstammen? Hämta en sämre och äldre 20" Timberline från vinden?
482902363_682604410875161_8714884798650112861_n.webp

Visa din monstercross
Jag har i princip aldrig cyklat med bockstyre. Hur ska man egentligen sitta? Satte dit en surly cornerbar kopia på en GT Timberline 18". Ser ut så här. Behöll gaffelrörsförlängaren som föregående ägare monterat då många monstercross har styret högt. Ska jag ta bort det? Längre styrstam? Vända på styrstammen? Hämta en sämre och äldre 20" Timberline från vinden?Visa bilaga 758425
Som @Nickson säger, ha det som du vill ha det, men jag hade nog valt en snäppet längre styrstam.

Visa din monstercross

Grunden till min monstercross köpte jag 2001 tror jag. Hade lagt ner tävlandet några år tidigare men hade ingen cykel kvar och köpte den roligaste hojen jag kunde tänka mig, en stel stålhoj. Väldigt udda vid den tiden. Beställde den från Evalds, ihopplockad enligt min spec. Visste ni förresten att KHS är en förkortning för Knowledge, Health and Safety? Cyklades mycket första året eller två, sen blev den i princip stående i 20 år. Så här såg den ut under dessa år förutom handtagen som var röda.
Visa bilaga 613578
20 år senare plockade jag upp cyklingen igen, vilken grej; 29” hjul, heldämpat och dropper. KHS:en blev kvar i förrådet. Efter krash så behövde jag ta en paus från skogen för tre år sedan. Då åkte KHS:en fram och fick ett par släta däck och skulle bli cykelbaneracer.
Visa bilaga 613583
Blev några pass men sen blev det 29” i skogen igen och cykeln stående. Året efter var 29” på fullservice under halva vintern. Kom på att med annat styre och nya däck kunde den kanske bli en bra vinterhoj. Byggdes om igen och kördes några rundor men nej, den var ändå rätt kass och det blev inte så många pass.
Visa bilaga 613585
Inspirerad av bland annat denna tråd så insåg jag att monstergravel kan den ju bli, på med bock och nya växlar. Inte vacker och inte blev det så många pass heller.

Visa bilaga 613588
Men förra sommaren insåg jag av en slump att runt stugan där MTB cyklingen är rätt trist finns oändligt med grusväg så den kom till användning även om den inte var världens roligaste hoj. Iför vintern fick den dubb och skärmar, en skymf och min hoj som från början var så ball hade fallit djupt.
Visa bilaga 613589
Insåg att gaffeln nog är en stor del till varför den aldrig kommer till sin rätt, den är nog 40mm för kort då ramen är gjord för dämpare. Ny gaffel och nytt styre har gjort senaste månadens cykling till en fröjd. Sen råkade jag bygga nya större hjul som åkte på idag och nu är min hoj ball igen och jag/den/vi är redo för sommarens äventyr!

Visa bilaga 613592
Min KHS har nio liv och har nu återuppstått igen, denna gång som ”flat bar gravel”.

IMG_4856.webp

Tillbaka
Topp