Visat mitt monster en gång förut i tråden men den har fått sig en omarbetning så den kan visas upp igen.
Grunden till min monstercross köpte jag 2001 tror jag. Hade lagt ner tävlandet några år tidigare men hade ingen cykel kvar och köpte den roligaste hojen jag kunde tänka mig, en stel stålhoj. Väldigt udda vid den tiden. Beställde den från Evalds, ihopplockad enligt min spec. Visste ni förresten att KHS är en förkortning för Knowledge, Health and Safety? Cyklades mycket första året eller två, sen blev den i princip stående i 20 år. Så här såg den ut under dessa år förutom handtagen som var röda.
Visa bilaga 613578
20 år senare plockade jag upp cyklingen igen, vilken grej; 29” hjul, heldämpat och dropper. KHS:en blev kvar i förrådet. Efter krash så behövde jag ta en paus från skogen för tre år sedan. Då åkte KHS:en fram och fick ett par släta däck och skulle bli cykelbaneracer.
Visa bilaga 613583
Blev några pass men sen blev det 29” i skogen igen och cykeln stående. Året efter var 29” på fullservice under halva vintern. Kom på att med annat styre och nya däck kunde den kanske bli en bra vinterhoj. Byggdes om igen och kördes några rundor men nej, den var ändå rätt kass och det blev inte så många pass.
Visa bilaga 613585
Inspirerad av bland annat denna tråd så insåg jag att monstergravel kan den ju bli, på med bock och nya växlar. Inte vacker och inte blev det så många pass heller.
Visa bilaga 613588
Men förra sommaren insåg jag av en slump att runt stugan där MTB cyklingen är rätt trist finns oändligt med grusväg så den kom till användning även om den inte var världens roligaste hoj. Iför vintern fick den dubb och skärmar, en skymf och min hoj som från början var så ball hade fallit djupt.
Visa bilaga 613589
Insåg att gaffeln nog är en stor del till varför den aldrig kommer till sin rätt, den är nog 40mm för kort då ramen är gjord för dämpare. Ny gaffel och nytt styre har gjort senaste månadens cykling till en fröjd. Sen råkade jag bygga nya större hjul som åkte på idag och nu är min hoj ball igen och jag/den/vi är redo för sommarens äventyr!
Visa bilaga 613592