Visa din Orbea

Visa din Orbea
20220220_123604.jpg
Slänger upp en Occam så länge

Visa din Orbea
77D5A822-1090-46E8-902D-A5612ED787E9.jpeg

Impulsköpte en vinterhoj; Orbea Laufey H30 str L

Har än så länge bara rullat mellan vardagsrummet och köket, men spontana känslan är att greppen är fruktansvärda, sadeln stenhård och gaffeln känns väldigt billig. Annars har resan mellan vardagsrum och kök varit en fröjd!
(Efter att bilden togs har jag flyttat runt styret en smula ?)

Visa din Orbea
Visa bilaga 590066

Impulsköpte en vinterhoj; Orbea Laufey H30 str L

Har än så länge bara rullat mellan vardagsrummet och köket, men spontana känslan är att greppen är fruktansvärda, sadeln stenhård och gaffeln känns väldigt billig. Annars har resan mellan vardagsrum och kök varit en fröjd!
(Efter att bilden togs har jag flyttat runt styret en smula ?)
Jag tyckte också greppen kändes svåra första turen men dom har vuxit i anseende hos mig. Sadeln tycker jag också är helt ok. Däremot skaver reglaget till droppern på min tumme men jag får antagligen skylla mig själv då det känns som jag skulle kunna flytta in den lite och bli av med problemet.
Snygg färg på din variant.

Visa din Orbea
Jag tyckte också greppen kändes svåra första turen men dom har vuxit i anseende hos mig. Sadeln tycker jag också är helt ok. Däremot skaver reglaget till droppern på min tumme men jag får antagligen skylla mig själv då det känns som jag skulle kunna flytta in den lite och bli av med problemet.
Snygg färg på din variant.
Dropper-reglage-skav hade jag på min andra hoj där reglaget var monterat på bromshandtaget. Jäkla konstig lösning imo så detta.

Jag ska testa hojen utomhus, kan hända att allt känns lite bättre då.

Dock är jag tveksam till storleksrekommendationen; jag köpte L till mina 187cm och som det känns nu är den stor. Hade inte velat ha en XL. Men då har jag inte åkt mer nerför än nerför trösklarna…

Visa din Orbea
Eftersom alla andra lägger ut sin bild, här är min ombyggda sådan.
Ramen och vevpartiet är original, inte resten ?
(Org. Bild är en av dem)

Bilagor

• IMG_20221029_164607.jpg
    IMG_20221029_164607.jpg
    453 KB · Besök: 110
  • Screenshot_2022-10-29-16-49-36-40_92460851df6f172a4592fca41cc2d2e6.jpg
    Screenshot_2022-10-29-16-49-36-40_92460851df6f172a4592fca41cc2d2e6.jpg
    92.2 KB · Besök: 114
Visa din Orbea
orbea_orca_M20.JPG
Orbea Orca M20I 2019. Ram köpt beg. för nåt år sen, vile knipa en fälgbromsad Orca innnan de försvann.E-Tap Red 11-delat på det, med undantag för Dura Ace bromsar. Cockpit och sadlestolpe PRO Vibe + PLT

Känns bra, får se om äkta kärlek kommer till våren...

. #savetherimbrake

Senast ändrad:
Visa din Orbea
Någon som har ett förslag till alternativ till squid lock för att hantera droppern? Tycker att den är för seg i kombination med halvdan position... Vore ju trevligt om någon gjorde en lever som sitter nära styret och inte hänger 1-2 cm ner.

Visa din Orbea
Nyligen införskaffat en Terra H40 2023 som ska med på långtur under sommarlovet, står dock inför ett problem, stänkskärmar! Någon som monterat annat än original, isf vad för modell och bredd? Verkar inte få tag på original skärmar som var planen, de skickar bara direkt till några Orbea återförsäljare (?). Letar nått som skyddar mycket likt Specialized Dry-tech, osäker på vilken bredd av dem som passar däremot.

Utlovas bild på en riktigt bikepacking kittad Terra i Juni som tack för hjälpen! :D

Visa din Orbea
Någon som har ett förslag till alternativ till squid lock för att hantera droppern? Tycker att den är för seg i kombination med halvdan position... Vore ju trevligt om någon gjorde en lever som sitter nära styret och inte hänger 1-2 cm ner.

Efter jävligt mycket meckande med att försöka få till det (test av olika reglage, olika vinklar, slipa och såga) så har jag landat i att helt enkelt flytta hela squid-locken till höger sida jämte växeln. Den blir förvisso upp och ner, men arbetsflödet är som natt och dag för min del. Har cyklat i 5 år med droppern på vänster sida och det blev för mycket för hjärnan att nu också hantera dropper + låsning av dämpare där. Dessutom var ergonomin skit.

Övervägde ett tag att skippa squid lock helt men nyttan i branta klättringar är så pass påtaglig att den får vara kvar. På höger sida fungerar det klockrent och jag är supernöjd :)

Visa din Orbea
Här kommer utlovade bilderna. Snöade vid start uppe i Kilpisjärvi men några regniga dagar senare var de shorts och T-shirt väder. Överlag riktigt nöjd med Fjällräven väskorna på Orbean, mest nöjd är jag nog över ramväskan som sitter perfekt på en Terra i strl M, inge problem med att den tar i knäna samt en bra drybag baktill med ventilen. Finns dock detaljer jag gärna sett vore annorlunda, främst på styrväskan & dess väskfäste men även hållaren baktill för drybagen. Ångrar kanske lite att man snålade och inte skaffade deras Toptube väska också. På bilderna är hojjen packad för att klara de kallare klimatet högre upp med marginal, därav rätt fulla väskor.

Även fått erfara att integrerade kabeldragningen är snyggt men inte nå vidare kul servicemässigt när översta plastdetaljen i styrstammen gick i 2 bitar på flyget. Designmiss av Orbea, den borde vara 2 delad från början så som spacersen är enligt mig. Är första köpare om någon med 3D skrivare skulle skissa upp en delbar! Som tur är fick jag det att funka för denna tur med den trasiga delen.

Kul första bikepackingtur, van vid långa ultralätta turer till fjälls med joggingskorna men nu även fått ett humm om vars man vill packa olika prylar på en hojj.
20230609_202634.jpg
20230610_135431.jpg
Visa bilaga 632523

Bilagor

• 20230602_190915.jpg
    20230602_190915.jpg
    266.9 KB · Besök: 109
  • 20230602_190915.jpg
    20230602_190915.jpg
    266.9 KB · Besök: 101
Visa din Orbea
Här kommer utlovade bilderna. Snöade vid start uppe i Kilpisjärvi men några regniga dagar senare var de shorts och T-shirt väder. Överlag riktigt nöjd med Fjällräven väskorna på Orbean, mest nöjd är jag nog över ramväskan som sitter perfekt på en Terra i strl M, inge problem med att den tar i knäna samt en bra drybag baktill med ventilen. Finns dock detaljer jag gärna sett vore annorlunda, främst på styrväskan & dess väskfäste men även hållaren baktill för drybagen. Ångrar kanske lite att man snålade och inte skaffade deras Toptube väska också. På bilderna är hojjen packad för att klara de kallare klimatet högre upp med marginal, därav rätt fulla väskor.

Även fått erfara att integrerade kabeldragningen är snyggt men inte nå vidare kul servicemässigt när översta plastdetaljen i styrstammen gick i 2 bitar på flyget. Designmiss av Orbea, den borde vara 2 delad från början så som spacersen är enligt mig. Är första köpare om någon med 3D skrivare skulle skissa upp en delbar! Som tur är fick jag det att funka för denna tur med den trasiga delen.

Kul första bikepackingtur, van vid långa ultralätta turer till fjälls med joggingskorna men nu även fått ett humm om vars man vill packa olika prylar på en hojj. Visa bilaga 632518Visa bilaga 632519Visa bilaga 632523
Vad är det för väskor fram? Eller snarare vilka "hållare" är det och hur har du fäst dem? För inte har gaffen gängade hål för dem?

Visa din Orbea
Vad är det för väskor fram? Eller snarare vilka "hållare" är det och hur har du fäst dem? För inte har gaffen gängade hål för dem?
Geosmina Cargo Cage Fork Bag, beställt från Varuste. Inte rört sig en mm trotts hårda slag bitvis pga dålig väg så är nöjd.
Finns bra bilder på hemsidan eller om de var på Google. Sen lagt på reflextejp på själva bagen då jag ändå hade hemma endel. Nackdelen med dem är väl att vaderingen man klistrar på gaffeln som följer med inte ville hålla ihop helt när man tog bort den. Så blir riktigt tunt liggunderlag nästa gång de ska på istället.
Själva väskan var i rejält material, överdrivet rejäl för mitt bruk och kanske med tanke på att hållaren är i plast men fungerade bra. Själva plastklipsen för stängning var nästan lite väl lightweight vilket kändes som en konstig kombo.

Tillbaka
Topp