Visa din Rapha (och lite nyheter...)

Ja riktigt tråkigt, och ingen framgång så här långt. Får förlita mig på att Sodexo, som är SJ hittegods "leverantör", har tagit den med sig och hör av sig vilket kunde ta två veckor. =(
Står nu inför dilemmat beställa nytt för att säkra upp nu när storlekarna fortfarnade finns kvar eller vänta tills jag hör något från Sodexo.

Någon annan som varit med om detta?

Jag beställde för en dryg vecka sedan

1x Magnu cycling posters (bok)
1x Pro team insulated jacket

Fick ett par dagar senare e-post om att boken inte längre fanns, att den kommer från utomståendes lager (ngt tryckeri antar jag) och deras lagersaldo hade inte stämt. Jag skulle alltså inte få någon bok och pengarna för den returnerades.

Men jag hade ju en jacka så fick sen order confirmation på båda grejerna och följde försändelsen och igår anlände paketet.

I detta paket: boken. Men ingen jacka!

Så...mailade förstås Rapha. Och kan hända jackan kommer i skilt paket senare. Men ändå...på riktigt; har någon varit med om ofullständiga ordrar från Rapha? Det har aldrig hänt mig i alla fall.

https://www.rapha.cc/se/en/stories/rapha-new-season-feature
Rapha sa:
Tried and tested by Transcontinental race winners and current pros, the Explore collection is for pushing the boundaries and breaking new ground. Expert feedback from our testers and collaborators has led to completely new products such as the Rapha sleep system, a combination of the Explore Sleeping Bag and the versatile Explore Down Jacket, our own lightweight and waterproof bike packs, and the new Explore Cargo Winter Tights with pockets. Ride until life looks less familiar, and sleep wherever you lay your mat.
Vem blir först med Rapha sovsäck…?! :O

Hah man vad fan..

Jag tycker deras pro team bibs sitter grymt bra på mig men det börjar ju bli läge att hitta nåt annat känns det som. Har ju iofs oftast shorts över ;-)

Mayhem sa:
https://www.rapha.cc/se/en/stories/rapha-new-season-feature
Rapha sa:
Tried and tested by Transcontinental race winners and current pros, the Explore collection is for pushing the boundaries and breaking new ground. Expert feedback from our testers and collaborators has led to completely new products such as the Rapha sleep system, a combination of the Explore Sleeping Bag and the versatile Explore Down Jacket, our own lightweight and waterproof bike packs, and the new Explore Cargo Winter Tights with pockets. Ride until life looks less familiar, and sleep wherever you lay your mat.
Vem blir först med Rapha sovsäck…?! :O

Samma som köpte tofflorna.

Vad ska man ha dunjackan till? När man svettas blir dunet fuktigt och klistrar ihop och tappar fluffet och därmed också den isolerande effekten. Syntetfiber typ Thinsulate hade väl varit vettigare. Eller är det kanske tänkt som fikajacka...

Spacekitty sa:
Vad ska man ha dunjackan till? När man svettas blir dunet fuktigt och klistrar ihop och tappar fluffet och därmed också den isolerande effekten. Syntetfiber typ Thinsulate hade väl varit vettigare. Eller är det kanske tänkt som fikajacka...
Man ska väl knöla ihop den till en kudde. Den är ju en del av sovsystemet.

Henrik_E sa:
Spacekitty sa:
Man ska väl knöla ihop den till en kudde. Den är ju en del av sovsystemet.

Då hade jag nog hellre köpt en brödlimpa innan kvällningen, att vila huvudet på, och sen ätit upp den som frukost/färdkost på morgonen.

Hur vanligt är det att ni får fel prylar?

VI hade beställt två orange västar i stl L. Fick en blå tröja och en orange väst i stl M idag..... Småsegt, då allt är slutsålt :P

VKruger sa:
ouch, aldrig hänt mig faktiskt. Ta i trä..

Båda har dock streckkoder och lappar tejpade över de som suttit där först och går att härleda till den produkt det skulle varit.

Man ser dock rätt lapp under med. Både på påsen och på plaggets lapp.

Praktikant i rapha-butiken?

marr sa:
Hur vanligt är det att ni får fel prylar?

VI hade beställt två orange västar i stl L. Fick en blå tröja och en orange väst i stl M idag..... Småsegt, då allt är slutsålt :P

Läst om en annan som råkat ut för samma sak i dagarna, gissar att det har med pågående flytten till nytt huvudlager att göra.

marr sa:
VKruger sa:

Båda har dock streckkoder och lappar tejpade över de som suttit där först och går att härleda till den produkt det skulle varit.

Hände mig också igår:) Hade beställt Pro Team Bibs men fick Women Brevet Bibs - samma sak med märkningen/överklistringen.

barbaresco sa:
marr sa:
VKruger sa:

Hände mig också igår:) Hade beställt Pro Team Bibs men fick Women Brevet Bibs - samma sak med märkningen/överklistringen.

Ett eventuellt clusterfuck? :p

Läser man lite inlägg på deras fb, så verkar de ha lagt ner samtlig form av kundservice, mailsvarande osv. med. :(

Jag blev helt utan en jacka på rean. I lådan fanns en bok. En bok som jag fått meddelande om att jag INTE skulle få. De hade till och med betalat tillbaka pengarna redan. Sen vlev jag lite paff när jag öppbade paketet och där fanns bara en bok men ingen jacka. Men fick tillbaka pengarna utan problem.

DRQ96 sa:
Det går inte så bra. Engelsk press skriver om att upp till 80 personer kommer få gå från Rapha pga dålig lönsamhet....

Trist. Jag gillade många av deras plagg, men senaste halvåret har det varit så utplockat att det inte gått köpa det man vill. Tråkigt, men finns ju fler märken om rapha nu kastar in handduken.

Gentemot mig har Rapha ett stort problem: jag köper inte deras grejer till fullpris. Istället väntar jag med inköpen till när grejerna kommer på rean. Jag gissar att fler resonerar som jag.

(Fö samma problem som Vulpine hade, enligt ryktena som gick när de gick i konken för ett par år sedan.)

Prophet sa:
Då får man köpa upp ett gäng kläder så man har när företaget försvinner. Då blir det samlarobjekt.

Surt på brevet handskarna bara. Mina börjar bli utslita och jag gillar dem skarpt - finns säkert andra bra o/tunn paddade hanskar som inte glider mot skinnet, men svårt att hitta.

Chapter 2 sa:
På väg till tåget idag hämtade jag ut lite rea grejer som hade kommit. Öppnar kartongen på tåget och lägger efter en snabb inspektion ifrån mig kartongen på sätet brevid. Väl framme där jag ska kliva av går jag av tåget utan att ta med mig kartongen med innehållet kvar. =(

Det här är det jag fick med mig:

Uppföljning :
Jag har fått tillbaka mitt paket som jag glömde på tåget! Hurra!

:)

41585275_1108963369259554_2092213384181254020_n.jpg

DRQ96 sa:
Det går inte så bra. Engelsk press skriver om att upp till 80 personer kommer få gå från Rapha pga dålig lönsamhet....

Är det inte så att de vill ha ökad lönsamhet?

Med tanke på att de främst säljer på nätet (har iofs egna butiker) så har dom ju stor marginal, därför kan dom sälja mycket på rea.

Det kostar ju att hålla i fikacykelresor och fota fina pressbilder.

Chapter 2: grattis! Någon med samvete?

Chapter 2 sa:
Chapter 2 sa:
På väg till tåget idag hämtade jag ut lite rea grejer som hade kommit. Öppnar kartongen på tåget och lägger efter en snabb inspektion ifrån mig kartongen på sätet brevid. Väl framme där jag ska kliva av går jag av tåget utan att ta med mig kartongen med innehållet kvar. =(

Det här är det jag fick med mig:

Uppföljning :
Jag har fått tillbaka mitt paket som jag glömde på tåget! Hurra!

:)

Det finns hopp för mänskligheten :D

Vet inte vem som lämnade in. Men när jag insåg mitt misstag så ringde jag snabbt till SJs kundtjänst som sa att de skulle ringa till konduktören på tåget och be konduktören kolla där jag satt. Jag kunde dock inte få någon direktuppföljning utan var tvungen att göra en anmälan till hittegods och vänta på att få något besked ifrån dem. Vilket kunde ta ett ta.

Efter en vecka fick jag meddelande "Vi har tyvärr inte fått in ert borttappade gods,..." vilket gjorde att hoppet försvann.
En månad senare fick jag oväntat ett nytt meddelande "Vi har fått in ditt borttappade gods!"

: D

NickPick sa:
DRQ96 sa:

Well, om man köper en verksamhet för £200m och den hade en avkastning på £1.4m för 2017 så behöver man knappast ett nobelpris i CVt för att räkna ut att det kommer bli förändringar för att öka lönsamheten, även om det var svarta siffror innan.

https://www.telegraph.co.uk/busines...lashes-jobs-hunt-profitability-walmart-heirs/

Bengt-re sa:
Prophet sa:
Då får man köpa upp ett gäng kläder så man har när företaget försvinner. Då blir det samlarobjekt.

Surt på brevet handskarna bara. Mina börjar bli utslita och jag gillar dem skarpt - finns säkert andra bra o/tunn paddade hanskar som inte glider mot skinnet, men svårt att hitta.

Prova Rose. Jag har flera av deras eget märke. Tycker dom är toppen, om än inte premium.

NLC sa:
NickPick sa:
DRQ96 sa:

Well, om man köper en verksamhet för £200m och den hade en avkastning på £1.4m för 2017 så behöver man knappast ett nobelpris i CVt för att räkna ut att det kommer bli förändringar för att öka lönsamheten, även om det var svarta siffror innan.

https://www.telegraph.co.uk/busines...lashes-jobs-hunt-profitability-walmart-heirs/

Njae, om Walmart-arvtagarna endast är ute efter att tjäna flis så är det inte säkert att smartaste vägen att gå är att spara sig till hög vinst kortsiktigt. Det kan vara minst lika bra att gasa på i och med att Rapha växer, och så att säga låta försäljningen ”växa in” i utgiftskostymen. (Notera här att det bara är ett teoretiskt resonemang.)

Det är lite svårt att utifrån Telegraph-artikeln förstå vad de gör med nedskärningarna. Det känns ovärt att spara kostnader i ett företag som växer så aggressivt som de verkar göra (£50->70 M under 2016).

Det skulle kunna vara så att de skär bort en del av produktlinjen som inte tjänar pengar (typ böcker, eller biznizen att Raphabranda sånt som andra säljer, exvis Apiduraväskor eller Girohjälmar?) Bara spekulationer från min sida.

Nä, jag tror inte heller att de kommer kunna spara sig till bättre lönsamhet för att blidka den nya ägaren men så skrev jag ju åas förändringar. Sälja märkesmärkta slangar till överpris kanske är deras väg att gå?

Tillbaka
Topp