[Visa din] Samlingstråd för alla med Transition hojjar!

En sunkig mobilbild är det bästa jag har att erbjuda:
sunk.jpg

jofahjalm skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag vill kunna svänga utan att släpa någon broms.

I bästa fall ja! Sen kan man sladda eller i värsta fall 2-hjulsdrifta som lätt kan övergå till 2 hjulsläpp! :)

Jag skulle säga att det är ganska lika teknik, fast man är mer "lätt på foten". På gunghästen pressar jag ner hälarna och trycker in i slaget, på ht:n försöker jag vara lite mjukare. Ofta hamnar jag lite bredare mellan knäna också för att låta den studsa som den vill, och förhållandevis mer tryck på styret.

Ofta hamnar jag nog också lite djupare i position, jag tror det beror på att mina ben har lite långsam "returdämpning" så jag sätter mig mer och mer om det är en stökig kurva.

Nu har jag ifs bara 100mm slag fram och rätt branta vinklar, det kan också göra skillnad. Med lite mer gaffel kan man nog driva styret hårdare och sen bara låta bakhjulet följa i större utsträckning tänker jag.

jofahjalm skrev:
> Jag vill kunna svänga utan att släpa någon
> broms.

Och jag vill kunna vara lycklig utan att dricka sprit. Men man får inte alltid som man vill här i livet.

Det går så klart att svänga utan att bromsa men det är svårare och ffa lite läskigare i hög fart.

Ännu har jag klarat mig, men klingan är i princip helt ny. På min fs började jag tappa efter 100 mil då klingan blev sliten.

Ni som har transition cyklar vart har ni köpt dom? Har sökt runt men hittar inget klockrent ställe att beställa ifrån.

Velotek i Uppsala och Sportringen i Sollentuna eller Värmdö

edit: se 2 post nedåt! :)

Senast ändrad:
himmelsdyk skrev:
> Ni som har transition cyklar vart har ni köpt
> dom? Har sökt runt men hittar inget klockrent
> ställe att beställa ifrån.

Köp min... ;-)

happymtb.fr skrev:
> Velotek i Uppsala och Sportringen i Sollentuna eller Värmdö.

Så, nu blev det rätt. :-)

Har länge varit på span efter en 29:a med modern geo, long and low. Har testat Kona Process 111 med tycker att sadelröret är väl kort (är 195 cm), så jag började kolla efter alternativ och snöade in på en Transition Smuggler istället.

Var nyligen på en roadtrip i det förlovade landet i väster, och råkade komma hem därifrån med en ny hojj! =)

Köpte mig en Transition Smuggler i orange (nummer "3" complete bike med Pike, GX 1x11 och Guide R bromsar).

Påbörjade roadtripen i Seattle, så jag passade på att åka upp till Transitions HQ/lager i Bellingham för att testa deras 2015 demohojjar (väldigt snarlik 2016 i geo, skillnader i färger och speccar). Det blev en 2016 pga garantier och lite annat.

It's mine!
20150908_153728.jpg

Premiärrundan gick i Downieville
http://www.tetongravity.com/story/bike/the-downieville-downhill-the-bucket-list
Downieville.jpg

Hann även med Slickrock i Moab
slickrock.jpg

Samt The Whole Enchilada!
burro.jpg

Kanske ska skriva ihop en RR på resan... många grymt fina rides vi gjorde.

Senast ändrad:
Spaceballs skrev:
> Kanske ska skriva ihop en RR på resan... många
> grymt fina rides vi gjorde.

... Ja tack?

jofahjalm skrev:
> Grymt! Hur var Moab?

Vilken natur! Vilka trails! Och vilken värme...! :) 30+, gassande sol och noll vind tog på krafterna.

Slickrock, vilket grepp man fick! (vilken min freehub inte gillade...) men kanske lite mycket av det goda efter ett tag. Blev nästan lite enformig.

The Whole Enchilada, episk trail som alla bör köra någongång! Klättringen upp till Burro pass asjobbig, mycket push-bike för oss. Sedan kommer en galen tysk på enhjuling (!!) och kränker oss... Många roliga delar men några också lite sega (Främst Porcupine innan single-track delen). Jag som är höjdrädd uppskattade inte heller alla delar av UPS och LPS... :)

Generellt tycker jag nog dock att trailsen runt Lake Tahoe var bättre.

Ersättningsramen till min något defekta Bandit landade förra veckan.
Nu är den ihopsatt med delvis nytt och delvis återanvänt från Banditen.

Scouten är ju bestyckad med för stora hjul, så nya hjul fick det bli.
Återstår är en tänkt Pike solo air för 650B (Kör nu med min gamla 26" gaffel, däcket går fritt vid bryggan, men bottar jag den så kommer det bli otrevligt...Fattas typ 3mm för att det ska gå)
På önskelistan står även hisspinne med interndragning, kör på buntbandad fullösning tillsvidare.

Sunkig bild i soffa.
DSC_7388.JPG

Får återkomma med en riktig bild när Piken har landat :)

Jag hade inte cyklat en meter med den gaffeln. Då är jag inte en så förnuftig eller försiktig person till att börja med...

jofahjalm skrev:
> Jag hade inte cyklat en meter med den gaffeln. Då
> är jag inte en så förnuftig eller försiktig
> person till att börja med...

Äsch då. Slangklämmor längst upp på gaffelbenen som provisorisk bumpstop... ;-)

Äh, jag bottar inte gaffeln så ofta i Göteborgsskogarna.
Men man kan ju undvika dom vanliga dr0p till platt hucken. Har överlevt hittills :)

Jag får väl återkomma i visa din misär tråden när allt skitit sig...

Senast ändrad:
Fördelen med Fox är ju att dom är så progressiva att det nästan är omöjligt att få ur fullt slag ur. ;)

Jag har försökt bestämma mig för att köpa en stigcykel med någon form av dämpare i mer än två år.
Envisas ju med min Karate Monkey stela 29a till tisdagsrajd och annat.

Någon gång under tidiga våren så fastnade jag till slut för Transition Scout.
Idag var jag och hämtade denna trevliga cykel hos Velotek i Uppsala.
Jag hade bara råd med instegsmodellen Scout 4, men har uppgraderat gaffeln ett litet steg till en Revelation RLT SA 140 mm 2014 som jag hittade billigt online (har originalgaffeln över, en Sektor Gold RL 140 mm med kapat styrrör men annars oanvänd, ska försöka sälja den billigt eller så blir den backup). Den kommer att uppgraderas bit för bit med tiden, bättre hjul och så...

Lite sliten efter helgens härjande i Järvsö, så har inte hunnit känna på cykeln ordentligt, men det jag hunnit med har känts magiskt bra. Ser fram emot många stigturer på denna i sommar.
En sunkig mobilbild där den har Järvsö-smutsiga pedaler är allt jag har att ladda upp just nu. :)

Bilagor

• nyss_hemkommen_scout.jpg
    nyss_hemkommen_scout.jpg
    131.2 KB · Besök: 44
Nu börjar jag bli klar med pillandet på nya hojen. Har hunnit cykla happyrajd, punka och även klota lite, så testandet är på god väg också. Installerat den medföljande 42t one-upen, då jag märkte att jag behöver lite lättare växel än 32x36 för att kunna ta det lite lugnt i klättringarna.

Den har inte fått egen sadel eller egna pedaler än, så de luggslitna lånegrejerna kommer att vara utbytta om en vecka.
Min första heldämpade stigcykel, och jag är extremt nöjd med hur cykeln känns och beter sig!

Fortfarande sunkiga mobilbilder, och fel miljö, men jag gjorde ett lite bättre försök i alla fall.

Bilagor

• sidan.jpg
    sidan.jpg
    249.2 KB · Besök: 68
  • fram1.jpg
    fram1.jpg
    162.3 KB · Besök: 34
  • fram2.jpg
    fram2.jpg
    234.7 KB · Besök: 36
  • fram_face.jpg
    fram_face.jpg
    165 KB · Besök: 37
Noterar att Transition uppdaterat hemsidan med 2017 års modeller, vet inte exakt när det hände.
Jag har köpte en Scout 4 (billigaste bygget) 2016 i våras så kan jämföra bygget lite mot 2016.
Scout har kommit i kolfiber (pressrelease på deras första-sida), men även den vanliga Scouten är lite ändrad (och Patrol, säkert de flesta cyklar - jag har inte koll på alla). Ny striping/dekaler och två nya färger, red rum och stealth black (istället för neon green och satin black).

Scout 4 kommer med:
* Yari RC Solo Air istället för Sektor Gold RL
* SRAM DB5 och 180 mm istället för Shimano Deore 160 mm bromsar
* SRAM NX 11-delat istället för SRAM GX 10-delat med extender
* SRAM NX vev och lager istället för RaceFace AEffect
* Några SRAM-nav istället för Shimano, och fälgarna en 2 mm bredare modell
* Minion DHF / DHR II istället för High Roller II fram/bak

Mestadels positiva ändringar skulle jag säga. Vet inget om SRAM DB5 bromsar men det verkar väl vara typ som SRAMs Deore.
http://transitionbikes.com/

När Luthman som vanligt kör sönder sin hoj på turen och får gå hem, kunde jag ta mig tid att fota den "nya".

IMG_5154.JPG

Jag har en stund närt en dröm om att få bli en sån skön typ som gränslar en transa på helgerna, plötsligt händer det!

DSC_8339.JPG

theBrand sa:
Jag har en stund närt en dröm om att få bli en sån skön typ som gränslar en transa på helgerna, plötsligt händer det!

Mehh varför lämna Ibis?? Är transorna så mycket credigare? Lr vill du vara som Schreddan? (hård mot materialet, snabb och lång)Tyvärr följer inte längden med med ny cykel?

mikipedia_ sa:
theBrand sa:

Mehh varför lämna Ibis?? Är transorna så mycket credigare? Lr vill du vara som Schreddan? (hård mot materialet, snabb och lång)Tyvärr följer inte längden med med ny cykel?

Jag vill vara som Schreddan såklart!

Nä, men det kändes bra med ett byte, jag var lite sugen på något som var lite kortare i bakändan. Omväxling förnöjer helt enkelt :)

Jag vet inte om jag kan säga att den ena är bättre än den andra, båda är grymt roliga att cykla på. Men scouten älskar tight och knixigt, men känns ändå väldigt kompetent när det börjar gå utför.

(om nu bara nån kunde göra en coildämpare i 190*50...)

jofahjalm sa:
Tack :)
jofahjalm sa:
Lika fin som alltid, eller, den blir bara bättre och bättre. Jag sänkte den från 150 till 140 innan jag monterade den på Scouten, och då blev det ju ytterben/luftfjäder-service på samma gång. Så nu är den silkysmooth igen (jag har märkt att den funkar bäst med rejält med fett under skrapringarna och inte allt för långt mellan ytterbensservice).

Bytlånades hoj för ett par veckor sedan med en kille som har BOS deville, den var också trevlig men jag hade nog inte velat byta bort min Mattoc. Hade jag köpt nytt och båda var lika dyra/creddiga så hade det nog varit hugget som stucket faktiskt.
Nu är väl inte nån timmas cykling tillräckligt för att ge något fullvärdigt intryck, men Devillen har nog ett litet övertag när det gäller dämpningen, även om det snarare rör sig om "Jättebra" vs "Jättebra med stjärna i kanten".
Luftfjädern kändes väldigt samma lika, bra med stöd och inte för progressiv. Sen har ju Mattocen HBO, vilket jag verkligen gillar, och jag väljer nog hellre det över BOS aningens mer finstämda dämpning, särskilt nu när jag "bara" har 140mm fram :)

jofahjalm sa:
Cane creek dbcoil går väl att få i 190x50?

Bara den nya inline-modellen tror jag, och den är jag lite skeptisk mot än så länge. Men när det finns nya cykelpengar över att kasta på en ny dämpare så kanske den har hunnit vara ute i verkligheten och hårdtestats ett tag :D

Ingen som vill ha en Transa bandit 29" -15 L? Hygglig spec.
Dra ett PM eller ring 07tre59fem244noll

Tillbaka
Topp