Visa din singlespeed mtb

Bengt-re

Aktiv medlem
Visa din singlespeed mtb
30-18 ger dåligt driv vid hastighet. Jag tycker det är lagom när det är lite besvärligt och kuperat. Men det klart att det finns en hel del backar man inte orkar cykla uppför. Det roligaste är att det är okomplicerat och att man bara gör det för att det är skoj.

Skall jag cykla långt eller snabbt har jag andra cyklar!

carl-pedal

Aktiv medlem
Visa din singlespeed mtb
Idolbild på min bajk. 34x18 nu, hade 36x18 innan. Inte snyggast men såå kul!
20210306_113718.jpg

Makten

Aktiv medlem
Visa din singlespeed mtb
För en som är dum i huvet, vad är det som lockar med singlespeed?:)
Att det är roligt med saker som är svårt. Dessutom blir det väldigt "zen" när man slipper tänka på vilken växel man ska använda. Du har en; gör vad du kan med den. Faktum är att det inte sällan går bättre än att hålla på och fippla.

För lite extra utmaning kan jag dessutom rekommendera stel gaffel. 👌

DSCF0669_fb.jpg

wasp

Aktiv medlem
Visa din singlespeed mtb
Nej fyfan, jag är bortskämd med min dämpning! Men lite intresserad är jag nog av singlespeed, plåga knäna litegranna.

Jag har en 30t fram, 12 växlad sram-historia bak. Vilken växel bör man lägga den i för att prova på singlespeed livet?

Hasse#7

Aktiv medlem
Visa din singlespeed mtb
Nej fyfan, jag är bortskämd med min dämpning! Men lite intresserad är jag nog av singlespeed, plåga knäna litegranna.

Jag har en 30t fram, 12 växlad sram-historia bak. Vilken växel bör man lägga den i för att prova på singlespeed livet?
Diskussionerna nyss gick runt 30-18 och att de som är lite mer hardcore verkade ha 32 eller 34 fram samt något omkring 18 bak.

Senast ändrad:

Bengt-re

Aktiv medlem
Visa din singlespeed mtb
För en som är dum i huvet, vad är det som lockar med singlespeed?:)

För att det är sämre! Alltid roligt att utmana sig på "nya" sätt! Sen om det är bunnyhoppa, cykla SS, eller vad som kvittar egentligen - det är annorlunda och tvingar gubbhjärnan att lära sig någon ny färdighet.

Bengt-re

Aktiv medlem
Visa din singlespeed mtb
Att det är roligt med saker som är svårt. Dessutom blir det väldigt "zen" när man slipper tänka på vilken växel man ska använda. Du har en; gör vad du kan med den. Faktum är att det inte sällan går bättre än att hålla på och fippla.

För lite extra utmaning kan jag dessutom rekommendera stel gaffel. 👌

Visa bilaga 473649

Den där är ju snygg dessutom!

jolov

Aktiv medlem
Visa din singlespeed mtb
sen är det som @Makten säger också, det är lite zen och avslappnande att inte ha så mkt att fundera på heller.
Samma sak gäller när man cyklar långt på fixie. Det är bara att trampa

Hittade en spricka i den här, så får liv att svetsa ihop den så klarar den förhoppningsvis 14 år till

Bilagor

• 03C66688-2CC0-4B8A-8AE8-CCB420D93A8D.jpeg
    03C66688-2CC0-4B8A-8AE8-CCB420D93A8D.jpeg
    1,002.3 KB · Besök: 57

Makten

Aktiv medlem
Visa din singlespeed mtb

Man kan tydligen inte dela på citat längre. Men i alla fall, en grym grej med att cykla helstelt är att man måste lära sig att cykla mjukt. Och när man sen går tillbaka till sin FS så är det helt magiskt. Lika roligt åt båda håll faktiskt, bara för att det är så annorlunda.

Lämplig utväxling beror helt på underlaget. Själv gnor jag runt i Hellas med 30x20 på 29"-hjul, vilket jag tycker är lagom. Lite tyngre hade funkat men då hade jag inte kommit upp för de jävligaste backarna. Och jag har bara känt att utväxlingen är för låg när stigarna varit supersläta av tilltrampad snö. Däremot är 30x20 komplett värdelöst för transportcykling eller slätare stigar.

erik h

Aktiv medlem
Visa din singlespeed mtb
Jag har ju jobbat på de här två ett tag nu.
Tyvärr lyckades jag bryta armen medan de var på väg från fabrik så jag har inte kunnat köra några rejäla turer än men de små rehabrundorna känns ju extremt lovande.
Får jag ihop trådarna tänkte jag göra dem tillgängliga för fler under våren. Då köper jag en banner.

7BAE2EFD-EBB4-49E2-BB6D-315232B83FAC.jpeg

22EC7F36-EB7A-40E1-9E45-6AB1A88D1304.jpeg

6FE005F0-300C-4CAA-89D4-3286AF3E484A.jpeg

8FE93F74-EFDD-4957-A7CE-FFD6DFADCF65.jpeg

Senast ändrad:

erik h

Aktiv medlem
Visa din singlespeed mtb
32/18 på både fixed och frihjul för övrigt men tycker det går lite tungt. Särskilt på den frihjulade som med Knard 29x3.0 faktiskt har märkbart större omkrets dvs utväxlingen blir ju ytterligare lite tyngre.
Har kört 32/19 på tidigare fixien och trivdes perfekt med det. Har 30-tänders på gång till båda för att kunna köra 18 bak. 18 är nämligen norm för många finare gängade frihjul så det finns en vits med att anpassa fram istället men hålla 18 bak.
Sen råkade 32/18 bli rätt lyckosamt vad gäller kedjespänning och hjulen slammade framåt men det töjer sig ju ändå på sikt.

Hasse#7

Aktiv medlem
Visa din singlespeed mtb

SåsenFrÅsen

Aktiv medlem
Visa din singlespeed mtb
Man får ju skämmas i det här illustra sälls9, men här är iaf mitt nytillskott. En hel del att göra när orken finns men sjukt kul cykel, förstår att den ibland liknas vid en förvuxen bmx. Ursäkta för dålig bild, finns inga artistiska ambitioner!

Bilagor

• PXL_20210305_083845457.MP.jpg
    PXL_20210305_083845457.MP.jpg
    781.1 KB · Besök: 72

SåsenFrÅsen

Aktiv medlem
Visa din singlespeed mtb
Tyvärr lyckades jag bryta armen medan de var på väg från fabrik så jag har inte kunnat köra några rejäla turer än men de små rehabrundorna känns ju extremt lovande.
Får jag ihop trådarna tänkte jag göra dem tillgängliga för fler under våren. Då köper jag en banner.

Visa bilaga 473674

Visa bilaga 473675

Visa bilaga 473676

Visa bilaga 473677
Ser riktigt fina ut, är det Walty eller motsvarande?

n3wton

Aktiv medlem
Visa din singlespeed mtb

Visa bilaga 473674

Visa bilaga 473675

Visa bilaga 473676

Visa bilaga 473677
Herregud så tjusigt!

Jag har inte hängt med (om det funnits något att hänga med i). Du kör två typ identiska ramar men en fixed och en singlespeed? Älskar ambitionsnivån, och det blir ju fantastiskt fina cyklar! Helstel fixie i skogen är respekt!

Är det Paul-bromshandtag på singlespeed-cykeln?

Edit:
Äh, vill veta mer! Vad är det för nav du kör med (silver är så fint!!)? Sadelstolpe? Nöjd med White Industry-styrlagret? Har du funderat över hur du ska få bort det röda från styret som inte matchar den grymt välmatchade helheten?😊

Senast ändrad:

erik h

Aktiv medlem
Visa din singlespeed mtb
Herregud så tjusigt!

Jag har inte hängt med (om det funnits något att hänga med i). Du kör två typ identiska ramar men en fixed och en singlespeed? Älskar ambitionsnivån, och det blir ju fantastiskt fina cyklar! Helstel fixie i skogen är respekt!

Edit:
Äh, vill veta mer! Vad är det för nav du kör med (silver är så fint!!)? Sadelstolpe? Nöjd med White Industry-styrlagret? Har du funderat över hur du ska få bort det röda från styret som inte matchar den grymt välmatchade helheten?😊

Haha, synd att någon såg det där med loggorna. Det var tänkt tvärtom med det med vita loggor på den ramen och den med röda på fixien. Sen glömde jag det och så är det inte lock-ons... har dock ett silvrigt på nu istället.

erik h

Aktiv medlem
Visa din singlespeed mtb
Herregud så tjusigt!

Edit:

Lite fler svar!

Det är faktiskt två ramar men båda kommer från samma idé, vilket är en customram jag jobbade fram med en rysk byggare 2010-2011 och har kört på sen dess. Det fanns alltid en tanke att göra en nästa omgång som både klarade full 29x3.0 och hade fortsatt korta kedjestag, men jag var också riktigt sugen på att våga committa på ren fixie och göra den enklare, råare, robustare med bara track ends.

Så jag har gått rätt länge och tänkt på de två spåren, hur de skulle tweakas för respektive cykling och resultatet blev en fixie som är aningen kortare och brantare och lägre än den frihjulade, och också med aningen smalare rördimension undertill. Annars delar de design där det går.

Frihjulade är 142x12 medan fixien är 135 mm spacing och det är för att passa till så bra alternativ som möjligt när det gäller nav och vevparti. Funderade på 148x12 men då blir det 55 mm kedjelinje och dessutom faller alla SS-nav för gängat frihjul bort då.

Det är Paul WORD i polerat på frihjulade och ett gammalt Surly New Disc på fixien, med bultat drev istället för gängade track-grejer. Fantastiskt för skogsfixie.

Båda är gjorda för 445 mm gaffel och zero stack headset (4 mm undre), men när jag monterade den frihjulade ville jag prova P-X-gaffeln med extra mycket plats och den är bara 440 hög, så då kompenserade jag med EC44/30-kopp nere (12 mm hög). Då blev det det där fina White Industries-lagret och tema lila.

Jag bygger nytt så sällan så jag kostade på mig Paul Canti Lever i lila för jag hade ett par TRP Spyre-ok för CX liggandes.

Stolparna är Thomson 27.2 som jag flyttade över från mina två gamla ramar (skogsfixien och gamla SSen).

Överlag är tanken att man ska kunna flytta över klassiska MTB-delar och inte behöva köpa allting nytt. Så inget boost eller knasiga nya BB-typer utan allt med clearance för både däck och drev fick lösas inom den ramen.

Finns det intresse hos folk att skaffa såna här ramar så har jag börjat jobba med en av de stora stålrambyggarna men då handlar det om containervolym direkt. Titan är dyrt men lättare att långsamt skala upp lite i taget.

n3wton

Aktiv medlem
Visa din singlespeed mtb
Lite fler svar!

Det är faktiskt två ramar men båda kommer från samma idé, vilket är en customram jag jobbade fram med en rysk byggare 2010-2011 och har kört på sen dess. Det fanns alltid en tanke att göra en nästa omgång som både klarade full 29x3.0 och hade fortsatt korta kedjestag, men jag var också riktigt sugen på att våga committa på ren fixie och göra den enklare, råare, robustare med bara track ends.

Så jag har gått rätt länge och tänkt på de två spåren, hur de skulle tweakas för respektive cykling och resultatet blev en fixie som är aningen kortare och brantare och lägre än den frihjulade, och också med aningen smalare rördimension undertill. Annars delar de design där det går.

Frihjulade är 142x12 medan fixien är 135 mm spacing och det är för att passa till så bra alternativ som möjligt när det gäller nav och vevparti. Funderade på 148x12 men då blir det 55 mm kedjelinje och dessutom faller alla SS-nav för gängat frihjul bort då.

Det är Paul WORD i polerat på frihjulade och ett gammalt Surly New Disc på fixien, med bultat drev istället för gängade track-grejer. Fantastiskt för skogsfixie.

Båda är gjorda för 445 mm gaffel och zero stack headset (4 mm undre), men när jag monterade den frihjulade ville jag prova P-X-gaffeln med extra mycket plats och den är bara 440 hög, så då kompenserade jag med EC44/30-kopp nere (12 mm hög). Då blev det det där fina White Industries-lagret och tema lila.

Jag bygger nytt så sällan så jag kostade på mig Paul Canti Lever i lila för jag hade ett par TRP Spyre-ok för CX liggandes.

Stolparna är Thomson 27.2 som jag flyttade över från mina två gamla ramar (skogsfixien och gamla SSen).

Överlag är tanken att man ska kunna flytta över klassiska MTB-delar och inte behöva köpa allting nytt. Så inget boost eller knasiga nya BB-typer utan allt med clearance för både däck och drev fick lösas inom den ramen.

Finns det intresse hos folk att skaffa såna här ramar så har jag börjat jobba med en av de stora stålrambyggarna men då handlar det om containervolym direkt. Titan är dyrt men lättare att långsamt skala upp lite i taget.
Sjukt inspirerande!! Får smälta intrycken och tankarna bara, men återkommer i frågan framöver förmodligen. Nu går min singlespeed-monster-stål-mtb som någon form av långfärds-cykla-genom-skogen-cykel men saknar det där enkla fina med avskalad singlespeed...

stigfinnare

Aktiv medlem
Visa din singlespeed mtb
Jag funderar på nån snöcykel till nästa vinter - hur är det att cykla single speed fatbike i snön? Jag tänker att det är skönt att slippa krånglade växlar och man kan köra rätt lättrampad utväxling eftersom man inte kommer upp i så hög fart ändå i snön. Nån som har nåt liknande bygge att visa?

42Hz

Aktiv medlem
Visa din singlespeed mtb
Körde länge min pugsley som SS, man kunde växla drev genom att växla fram o bakhjul.. ;)
Funkade men här är så backigt, det var skönt när jag väl fick växlar!

Johge

Aktiv medlem
Visa din singlespeed mtb
Trippelt SS här.
cannondalen har hunnit få en kedja och kedjespännare sen fotot togs. FS:n rullar bara nerför och då funkar 36/13 perfa

Bilagor

• FE8364C5-2224-457A-AA8F-25DBD9A10535.jpeg
    FE8364C5-2224-457A-AA8F-25DBD9A10535.jpeg
    990.6 KB · Besök: 73
  • F91FFD36-0D45-4832-8220-D8616DE57FFF.jpeg
    F91FFD36-0D45-4832-8220-D8616DE57FFF.jpeg
    1,023.3 KB · Besök: 75
  • 2AC04DFD-9362-45AF-BABB-25E55B71F1B6.jpeg
    2AC04DFD-9362-45AF-BABB-25E55B71F1B6.jpeg
    1.3 MB · Besök: 73
Visa din singlespeed mtb
Vad väger era hojar , vägde mitt åk i(on-one) dag och det blev 9.7kg . Och det är med mina nya29" 2.2tum breda däck samt 200g slang.
Hade även sadelväskan på med lite verktyg i så lite lättare kan den bli.
Har kollat runt på nya ss hojar och alla verkar så tunga även dom i kolfiber.
Vet att dom har oftas framdämpare men endå.

Berk

Aktiv medlem
Visa din singlespeed mtb
Vad väger era hojar , vägde mitt åk i(on-one) dag och det blev 9.7kg . Och det är med mina nya29" 2.2tum breda däck samt 200g slang.
Hade även sadelväskan på med lite verktyg i så lite lättare kan den bli.
Har kollat runt på nya ss hojar och alla verkar så tunga även dom i kolfiber.
Vet att dom har oftas framdämpare men endå.

Jag har bara vägt min ram, gaffel hjul och däck. Med speccat vikt av alla komponenter inklusive pedaler och tubeless vätska kommer jag till 9,5 kg. Cykeln har en kolram med bashguard och 35 mm breda hjul med rejäla 2.6" och 2.4" stigdäck

slice me nice

Aktiv medlem
Visa din singlespeed mtb
Livet kom emellan som man brukar säga. Några dagar efter postningen köptes ett hus och då fick allt krut läggas på försäljning av det befintliga (med följden att cykeln blev fullständigt inbyggd i förrådet med grejer som tydligen inte skulle vara med på visning).
Projektet är inte dött, bara lite i träda just nu. Hoppas kunna fortsätta inom någon vecka eller två, men uppenbarligen bäst att inte lova för mycket. Två små barn tar ut sin rätt på byggtiden...

Visa din singlespeed mtb
Har kollar runt på olika kolfiber ss och blivit shockad av priserna. 60-70tkr för en komplett hoj, var ligger pengarna ?
Kolfiber är så vanligt idag och tillverkningen är billigt.
Man får ju en skit fin mc för dom pengarna

Bonzo

Aktiv medlem
Visa din singlespeed mtb
Har kollar runt på olika kolfiber ss och blivit shockad av priserna. 60-70tkr för en komplett hoj, var ligger pengarna ?
Man behöver ju inte köpa den som är dyrast och nog finns det gott om modeller i lägre prisklasser än så.

För att svara lite på frågan så kommer det alltid finnas saker som kostar mer trots att de inte skiljer sig märkbart från billigare alternativ. Det spelar ingen roll om man kollar på cyklar, mc, bilar, hus eller hamburgare. Det finns alltid de som är mer prisvärda än andra.

Berk

Aktiv medlem
Visa din singlespeed mtb

Det är också för att många gärna lägger 60-70tkr på en hoj.

Jag köpte en Santa Cruz Chameleon kolram på K&S. Ny kostar alu versionen bara hälften av kolversionen och den väger bara 200 gram mer.

Visa din singlespeed mtb
Det är bara det , har man typ 15tkr så får man en super tung hoj.
Jag körde mtb på mitt 90tal till typ 2006 och körde stål hoj på 10.5kg med framdämpare samt titan på 9.5kg.
Idag när man kommer till butik kallar dom 13-14kg för en lätt hoj.
Märkligt

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer