Visa din singlespeed mtb

Visa din singlespeed mtb
Snyggt (och färgglad sadelstolpe som alltid).

Rörande dropoutsen.
Hela dropouten ser ut att sitta med två skruv. Är de utbytbara?
Har du någon verkstadskontakt så går det kanske att fräsa till något egenbyggt som passar.

//j

Visa din singlespeed mtb
jesperC sa:
Snyggt (och färgglad sadelstolpe som alltid).

Rörande dropoutsen.
Hela dropouten ser ut att sitta med två skruv. Är de utbytbara?
Har du någon verkstadskontakt så går det kanske att fräsa till något egenbyggt som passar.

//j

Tack, ja den där stolpen har hängt med ett par byggen :)

Jo, det är utbytbara dropouts och i 2011-katalogen framgår att det ska finnas SS-specifika. De tycks dock ännu vara vapourware.

Intressant tanke att få något snickrat. Får se om hojen blir supernajs kanske det blir läge att utforska det spåret,

/Johan

Visa din singlespeed mtb
viktro sa:
Mycket fin Tzar, men den vill ha en dämpgaffel fram! På 26" hade jag kört 32/17...

Tack. Medveten om gaffelanomalin men tanken var att maximera variationen från standardhojen (heldämpad 29a, med växlar och sänkstolpe)).

Tror också på 32/17. Blir nästan på millimetern samma "metres of development" som jag hade på 29"-Inbreden när den gick i skogen.

(Om nån råkar ha ett 17t-drev med bred bas över är jag spekulant).

Provrullade en kortis igår och tog en ss-selfie.
IMG_3050.JPG

/Johan

Visa din singlespeed mtb
v99kP-V8C0IflLV17SB6WHvH5qDxXIS8W_ocgbQxfck-2048x1536.jpg

Min snart 25 år gamla (entumsstyrrör!) Merlin, här i sitt vanligaste utförande; oväxlad. Byggd som en sorts tidsmaskin med både gammalt (Bontragerlimpan!), halvgammalt och läckert från millennieskiftet när jag var i sena tonåren och min referens för vad som är ballt för alltid cementeras (Pace-gaffeln, 950-nav/-broms&handtag) men också rent funktionella moderna prylar (Thomsonskrot, lowrisestyre och vevparti med grov axel och utanpåliggande lager). Lite allroundfavoriter (ATAC, King-lager et cetera) och så är en mysig och rätt rapp bushoj klar. När knäna är för gnälliga slänger jag på bakväxel, reglage och kassett från samma 950-grupp och glidaråker istället.

Fun facts; parcykel till min mest använda hoj, en landsvägsmaskin från samma tid byggd med ungefär samma principer.

Visa din singlespeed mtb
Mitt bidrag. 29" med 34/18
Bilden tagen för några månader sen under en tur på drygt 10 mil och runt 1800 höjdmeter. Har andra däck och helsvart gaffel numera.

IMG_1037.jpg

Visa din singlespeed mtb
min singular swift.

väldigt trevlig, letar dock efter något aggresivare och lite "modernare"

Bilagor

• 20406604-BAD5-41B3-BF3F-FD5755484A1E.JPG
    20406604-BAD5-41B3-BF3F-FD5755484A1E.JPG
    511.2 KB · Besök: 213
Visa din singlespeed mtb
Jag har väckt en slumrande MTB-gen från 90-talet då man körde Bridgestone MB-4 (helstel stål). Det började med en Verenti Movement SS för ett par år sedan för att kunna köra lite med mina pojkar. I år kunde jag inte låta bli utan jag beställde en On-one Inbred 29er SS Limited Edition ram och skruvade ihop. Jag gillar enkelheten med SS, det är inte mycket som kan gå sönder på ett järnspett. Utväxling 32/18 funkar fint, det man inte har i kassetten får man ha i benen.

Bilagor

• DSC_0122.JPG
    DSC_0122.JPG
    419.8 KB · Besök: 189
Visa din singlespeed mtb
Nygammal gaffel och högt styre har gjort hojen väldigt ståcykelvänlig. Jag borde försöka mig på SPD, men är ganska säker på att det mest kommer begränsa mig precis som förr.

DSC06405.jpg

Visa din singlespeed mtb
AqP3PjE2BknIcz6H5jp1UgmwlzuQ2tG8L6q7N3zKwGE-2048x1536.jpg

Köpte det här härket för (de alldeles för få) slantarna jag fick när jag muckade från Vaxholm för femton år sedan - och det lever fortfarande (om än med nutida styre samt stam och Deemaxhjulen från min skrotade ASX). Fortfarande förjävla glad i den.

Visa din singlespeed mtb
Singular sa:
Köpte det här härket för (de alldeles för få) slantarna jag fick när jag muckade från Vaxholm för femton år sedan - och det lever fortfarande (om än med nutida styre samt stam och Deemaxhjulen från min skrotade ASX). Fortfarande förjävla glad i den.

Åh!
Jävlar vad man drömde om en surly 1x1 när man bläddrade cykelcitykatalogen back in the days

Visa din singlespeed mtb
Mathias sa:

Vän av ordning säger... förtjänar inte en så fin krans och kedja en lite flottare kedjespännare än sådär? ;-)

När vi ändå är på det... Jag kör med en tjock trackkedja idag. Väger aaaasmycket. Jag har provat att köra på 9-delade Shimano men de drar jag av. Finns det nån lätt och fin kedja som funkar för single speed?

Stalle

Visa din singlespeed mtb
Rohloff och Wipperman är ju dyra iallafall, skulle visst ha mycket högre nivåer av vad man nu mäter styrkan i minns jag.

Har själv kört några Miche senare åren. Annars är det ju SRAM PC-1 som standard. Lättare än machoprylar för track och BMX, men tyngre än smala växelkedjor.

Visa din singlespeed mtb
Kung Stalle sa:
Mathias sa:

Vän av ordning säger... förtjänar inte en så fin krans och kedja en lite flottare kedjespännare än sådär? ;-)

När vi ändå är på det... Jag kör med en tjock trackkedja idag. Väger aaaasmycket. Jag har provat att köra på 9-delade Shimano men de drar jag av. Finns det nån lätt och fin kedja som funkar för single speed?

Stalle

kmx har en 3/32 version av 510, heter typ hx610.

kört på dom ett par år fixedgear, inte dragit av någon än

Visa din singlespeed mtb
Kung Stalle sa:
...
Jag har provat att köra på 9-delade Shimano men de drar jag av. Finns det nån lätt och fin kedja som funkar för single speed?

Stalle

Körde med KMC DLC 11 ett tag utan problem. Dyr dock.

SRAM PC 1170 har också funkat mycket bra för mig och är vad för närvarande jag kör på min bikepacking-hoj.

Har även en YBN SLA110 på min andra singlespeed. Har varit ypperlig hittills, men har dock inte gått mer än ca. 100 mil fram till skrivande stund.

Men så har jag inte heller haft problemet att ofta dra av kedjor. Brukar byta dom så snart de börjar kännas och låta ”rassliga”, vilket i snitt nog blir 3-400 mil.

Enda gången på 6 år som jag knäckt en kedja på min SS så var det snabblänken som gick. Mitt eget fel då jag återanvänt den för att jag inte hade en ny hemma.

Hur många mil får du ihop innan dina kedjor rasar?

Visa din singlespeed mtb
Kung Stalle sa:
Jag kör med en tjock trackkedja idag. Väger aaaasmycket. Jag har provat att köra på 9-delade Shimano men de drar jag av. Finns det nån lätt och fin kedja som funkar för single speed?

Stalle

Jag vet inte riktigt vad jag har för kedja, astung är den inte men den har inte gått av än på typ sex år. Tror att det är en kmc singlespeed-specifik. Du har väl dock tyngre utväxling och mer tuta i låren än mig.

Visa din singlespeed mtb
LucasNilsson sa:
Kung Stalle sa:
Mathias sa:

Stalle

kmx har en 3/32 version av 510, heter typ hx610.

kört på dom ett par år fixedgear, inte dragit av någon än
Den är trevlig. Och billig nog att byta hur ofta som helst. Z610hx tror jag det stod på min senaste beställning.

Visa din singlespeed mtb
Egress sa:
Kung Stalle sa:
...
Jag har provat att köra på 9-delade Shimano men de drar jag av. Finns det nån lätt och fin kedja som funkar för single speed?

Stalle

Körde med KMC DLC 11 ett tag utan problem. Dyr dock.

SRAM PC 1170 har också funkat mycket bra för mig och är vad för närvarande jag kör på min bikepacking-hoj.

Har även en YBN SLA110 på min andra singlespeed. Har varit ypperlig hittills, men har dock inte gått mer än ca. 100 mil fram till skrivande stund.

Hur många mil får du ihop innan dina kedjor rasar?

Ja när jag kört Shimano 9-delat så har jag trampat av dom rätt omgående. Har för mig att jag trampat av en Sram PC-1 också men det skall lag låta vara osagt. Det var därför jag köpte trackkedjan och den har ju hållit.

Nåväl. Men då har jag några tips. YBN verkar ju rätt lagom.

Nån som har nå tips på nån lätt kedjespännare för en sån som jag som inte är tru?

STalle

Visa din singlespeed mtb
Alfinespännaren går inte att justera kedjelinjen på, den är gjord för den kedjelinje du får med ett Alfinenav.

Många fina SS förresten. Hoppas ni kommer på SM! :)

Senast ändrad:
Visa din singlespeed mtb
Kona Unit 2002 large 19 tum. Har tänkt lite grusrally (när ska jag hinna det) och lite pendling. Nya däck, bromsklossar och kedja. Har bytt till 35t drev från surly. Går 35/16 nu, går att köra flip flopp till 35/18. Klassisk 27.0 sadelstolpe från Roox. Smala rör när det är som finast.

Bilagor

• 20190930_093027.jpg
    20190930_093027.jpg
    485.5 KB · Besök: 201
Visa din singlespeed mtb
Länge funderat på att bygga en singel speed. Då en skada gjorde att jag inte kunde köra fixed på ett tag och det dök upp en intressant ram på köp och sälj så var bollen i rullning.
Ville ha något som funkade året runt till lite allt möjligt.

Det här blev resultatet, riktigt nöjd med hur den känns. :)

Bilagor

• 20191017_153354.jpg
    20191017_153354.jpg
    224.4 KB · Besök: 184
  • 20191017_155823.jpg
    20191017_155823.jpg
    334 KB · Besök: 195
Visa din singlespeed mtb
Matte_rookie sa:
Länge funderat på att bygga en singel speed. Då en skada gjorde att jag inte kunde köra fixed på ett tag och det dök upp en intressant ram på köp och sälj så var bollen i rullning.
Ville ha något som funkade året runt till lite allt möjligt.

Det här blev resultatet, riktigt nöjd med hur den känns. :)

Snyggt! Kul med ett syskon till för att öka inaveln på forumet lite ;-)
Byggde min förra året och är fortfarande helnöjd. Nya lätta däck och en Spoon sadel gjorde den lite roligare att köra.

Bilagor

• DSC_0004.JPG
    DSC_0004.JPG
    508.3 KB · Besök: 180
Tillbaka
Topp