Visa Din Specialized

RockyM

Aktiv medlem
Visa Din Specialized
Tobbe A sa:
Epic S-Works 120 mm gaffel, no brain bak, DT 240 nav, titanekrar, kolfälgar, mål under 9 kg till våren.
Spännande!
Vad är det för diameter på dämparen, (skulle vilja ha en med remote-lockout).
Hur mycket gungar den o i vilket läge kör du?

NickPick

Aktiv medlem
Visa Din Specialized
lundatok sa:
Varför en Epic när du inte vill ha Brain?
Så känner jag också. Brain fungerar ju så jäkla bra att det har släppts en officiell modell med 120mm fram liksom. Min Brain är ställbar och det räcker bra för mig.

Pluspoäng för eget tänk dock. En frankenbike med megabudget ?

Senast ändrad:

Tobbe A

Aktiv medlem
Visa Din Specialized
NickPick sa:
lundatok sa:
Varför en Epic när du inte vill ha Brain?
Så känner jag också. Brain fungerar ju så jäkla bra att det har släppts en officiell modell med 120mm fram liksom. Min Brain är ställbar och det räcker bra för mig.

Pluspoäng för eget tänk dock. En frankenbike med megabudget ?
Håller med er oxå men för att få ner den under 9 kg som är målet så går brain bort.

RobinR

Ny medlem
Visa Din Specialized
Jag trodde aldrig att jag skulle posta något i denna tråd men så fel jag hade... Efter att ha cyklat enbart Scott på mtb och Bianchi på racer så fanns det helt enkelt inga Scott i stl XL eller Bianchi när ny skulle handlas.. Då slog jag till på en S venge PRO Disc och är mer en nöjd ?

Bilagor

Lejon

Aktiv medlem
Visa Din Specialized
Mitt fjärde bidrag i tråden på ett år.
Blev en Chisel som jag bytt det mesta på, det enda som felar är vevparti och sadel. Löstes tillfälligt med gamla grejer. Får testa mig fram gällande styrstamslängd. 70 var för kort, 130 lite långt.

Tanken är att satsa lite på Cykelvasan nästa år, då blir den nog bra. 8,6 kg som på bilden. Känns grymt lätt och snärtigt jämfört med Stumpjumpern!

Bilagor

Hill

Medlem
Visa Din Specialized
IMG_1250.jpg

Stumpjumper comp 29, 2017. Bild, spec. och lite tyckande.

Efter två och ett halvt år trivs jag fortfarande med stumpyns folkhemsgeometeri och tycker den åldrats väl. Brukar ha svårt med storlekarna och valde att handla i butik när det begav sig. Tvekade lite pga. de snåla komponentvalen, men hittade samtidigt en Pike på fin rea från Alltricks, vilket fick mig att tippa över. Fortsatt att jacka upp när plånboken tillåtit och utifrån argumenten "slitage", "fynd" och "villhöver" är cykeln nu nästan helt metamorfosad. Väger in på 14,3 kg (XL) har jag för mig. Kommer köra på den minst ett år till. Sen kanske flytta över det som går till en S-Works-ram? :)

Specifikation Dundertåget:

Gaffel: RockShox Pike 150 mm
Dämpare: DVO Topaz T3
Bromsar: Hope Tech 3 E4
Framhjul: Newmen Evolution SL A.30 (väldigt prisvärt)
Vevparti: Shimano Deore XT, 165 mm (BEFRIELSEN från markhugg)
Pedaler: Crankbrothers Stamp 7, large
Växel: SRAM X01
Kedja: SRAM XX1
Växelförare: SRAM GX Grip Shift
Kassett: e*thirteen TRS+ 9–46
Klinga: Oval 30 t (ska gå ner till 28 igen)
Styre: karbon-nånting-nånting, 780 mm
Sadelstolpe, sadel: original
Bakhjul: original

Tycker den hållit ihop bra. Det som krånglat: baknavet gav upp nu i höst, sadelstolpen läcker luft (aldrig servad, rimligt), kärv med originalväxlarna aplänge – innan jag såg att växelburen var helt skev.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Visa Din Specialized
Bad news, det där hålet har inte jag på min -19 S-works.

roubaix.jpg

Alla Di2-tillbehör, grommets mm följde med men man kan inte köra med framväxel?
Har bara hålet där bak för wire.

Någon annan som saknar detta hål?

Tobbe A

Aktiv medlem
Visa Din Specialized
Raggamuffin sa:

Jag fick dra i hålet för framväxel wire på min.

Tobbe A

Aktiv medlem
Visa Din Specialized
Raggamuffin sa:
Tobbe A sa:
Raggamuffin sa:

Jag fick dra i hålet för framväxel wire på min.
Har du tejpat den sen mot sadelröret?
Nej det har jag inte men det vore nog inte så dumt.

jiha

Aktiv medlem
Visa Din Specialized
Stumpjumper ST 29 -2020 basic/entry/plain första FS! Hämtade idag :-) Får återkomma med mina oförstörda/referensramslösa intryck senare. / jiha

Bilagor

Visa Din Specialized
NickPick sa:
Köpte en Epic HT 2020 och bytte en hel del prylar. Tyvärr blev alla mobilbilder som togs när den var ny överexponerade, så dessa får duga. Sub 8.8kg och väldigt trevlig cykelbekantskap (trots reban).
Riktigt fin!

Vad är de för hjul? Eller fälg? Naven ser ur som dt 350.

Kimpa951

Aktiv medlem
Visa Din Specialized
Trodde aldrig att jag skulle skriva i den här tråden.. men efter att ha varit i dom flesta ”visa din” trådarna så blev det en Spec. Enduro Elite 2019 för mig idag. Den känns oförskämt fin att åka på :)

E03ABBD6-7DE8-46D0-95F9-5DC452FDFC8B.jpeg

Raggamuffin

Aktiv medlem
Visa Din Specialized
Börjar närma sig att få ihop Sveriges segaste bygge nu.

Rotor Aldhu på ram med OSBB, vad behöver jag i spacerväg?
Distanserna med kona som ska sitta längst in är 11mm styck, det ger 70mm axel kvar och lagret är 64mm,
Var bör man sätta de 6mm för att få rätt? Beställer helst så jag får max en per sida istället för flera stycken.
Det hela känns inte helt super med tanke på hur axeln ser ut och var den bör ha lagerna.

Tratsky

Medlem
Visa Din Specialized
Hur går den med fjäder? Körde Vivid på min tidigare Enduro och den var ju mysig! Bra sugen på en RockShox med röd fjäder då jag har samma modell som dig 😁
Tycker det blev en ny cykel. Inte lika ”studsig”. Har dock bara kört 2 mindre DH liknande turer. Kikade på rockshox av samma anledning (färgen). Men kom fram till att den här var bäst för vår modell av hoj.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer