Visa Din Specialized

shro0maz

Aktiv medlem
Visa Din Specialized
Tycker det blev en ny cykel. Inte lika ”studsig”. Har dock bara kört 2 mindre DH liknande turer. Kikade på rockshox av samma anledning (färgen). Men kom fram till att den här var bäst för vår modell av hoj.
Sätt på en hårdare fjäder, ttxn är sjukt livlig, max öppen rebound och hårdare fjäder så har du en poppig hojj! Min är roligare än innan helt klart. Kör en 550lb/in fjäder på då jag inte vill ha cykeln sitta ner för mkt med 170 gaffel. *edit* då är min åkvikt 80kg, ville ha ett sag på 23-25%. Det är brutalt vad cykeln är kapabel till nu med uppgraderingen av gaffel o dämpare, så att man kör kassa linjer bara för att liva upp det hela lite haha

Lejon

Aktiv medlem
Visa Din Specialized
Den här tråden håller ju på att dö pga Corona antar jag,
4782BD1A-DD78-47BC-AC4B-0A06EC532E72.jpeg
så jag lägger upp min näst nyaste Specialized igen. Det måste vara ok eftersom den ändå är lite modifierad sen senaste bilden?

discomike

Medlem
Visa Din Specialized
Har också blivit med specialized nu.. en 2019 års Pitch Expert.

spec.png

Positiva är geometrin känns lekfull även om den är för liten för mig, negativa är en del budgetsaker på den som vevparti osv.

Senast ändrad:

Lejon

Aktiv medlem
Visa Din Specialized
Ok, jag köpte ett Rotor och ingen kan få det att passa :)
Kanske inte är OSBB på den ramen?
Oj, nu ställde du en till svår fråga. Jag minns att det var rörigt när jag beställde, men det blev rätt i alla fall. Jag ser att jag köpte en 30 mm axel till mitt Rotor-vevparti om det besvarar din fråga. Jag monterade allt på egen hand och det funkar perfekt så det var uppenbarligen enkelt.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Visa Din Specialized
Då är det axeln för icke skivbroms som funkar då?

Jag har den här axeln och vevlagret är så smalt så det hamnar innanför ytorna för vevlagret, inne på den smalare midjan alltså.

Bilagor

• rotor-crank-axles-aldhu-3d-vegast-for-road-bike_3.jpg
    rotor-crank-axles-aldhu-3d-vegast-for-road-bike_3.jpg
    31 KB · Besök: 107

Raggamuffin

Aktiv medlem
Visa Din Specialized
Vafan.

Köpte du Rotors spacerkit? Hur många på var sida?
Jag fick detta svaret av R2 :)
r2.JPG

Mätte på min axel idag och midjan är ~55 mm, totalt 6 mm möjlig kontaktyta för lagerna om man prickar exakt.
Midjan är kanske de 2.5 mm smalare på fälgbromsaxeln och därför funkar det.

cerro

Aktiv medlem
Visa Din Specialized
finns det olika axlar för fälg och skivbroms?

Specialized Allez Sprint, Tarmac och Venge senaste åren har BB30, alltså 42x68 som R2 skriver. OSBB är bara ett samlingsnamn Specialized har hållt kvar på OverSized vevlager, tidigare var det smalare men var för över 5 år sedan.

Lejon

Aktiv medlem
Visa Din Specialized
Vafan.

Köpte du Rotors spacerkit? Hur många på var sida?
Jag fick detta svaret av R2 :)
Visa bilaga 411708

Mätte på min axel idag och midjan är ~55 mm, totalt 6 mm möjlig kontaktyta för lagerna om man prickar exakt.
Midjan är kanske de 2.5 mm smalare på fälgbromsaxeln och därför funkar det.
Ja, jag köpte Rotors spacerkit och axeln för fälgbroms.

Bilagor

• 50E48F79-35E9-40C3-922F-16FDE12BD5F1.jpeg
    50E48F79-35E9-40C3-922F-16FDE12BD5F1.jpeg
    463.5 KB · Besök: 104
  • 23BB13EE-6810-476F-8945-C6CD2A1555E1.jpeg
    23BB13EE-6810-476F-8945-C6CD2A1555E1.jpeg
    635.1 KB · Besök: 137

Raggamuffin

Aktiv medlem
Visa Din Specialized
finns det olika axlar för fälg och skivbroms?

Specialized Allez Sprint, Tarmac och Venge senaste åren har BB30, alltså 42x68 som R2 skriver. OSBB är bara ett samlingsnamn Specialized har hållt kvar på OverSized vevlager, tidigare var det smalare men var för över 5 år sedan.

Ja, en med 2.5mm offset för skivbroms. Kan ju inte mäta nu men min roubaix här ovan hade 61mm om jag minns rätt. I vilket fall går det inte med axeln jag köpte. Tyvärr inte samma vev för 30 och 24 för då hade det räckt att byta axeln :)

knaper

Aktiv medlem
Visa Din Specialized
En fråga till om OSBB: Jag har en S-Works Sl4 Tarmac med OSBB 61mm. Det sitter två Ceramicspeed 42x30x7-lager i två plastkoppar som är epoxade fast i ramen från fabrik, ungefär som med PF30 om jag förstått det rätt. Lagren är lite trötta och jag har ett knak i cykeln jag inte hittar orsaken till, så jag tänkte att det kan vara lika bra att byta bb.
Men! Jag behöver lite klarhet innan jag går lös med verktyg. Eftersom plastkopparna sitter gott fast i ramen, är det möjligt att bara knacka ut lagren och pressa i nya? Jag har hört att det är en dålig idé med PF30, men då dessa koppar kanske sitter lite bättre så är jag osäkert hoppfull. Och om att bara byta lagren är dålig idé, hur får jag då ut kopparna?

Byter jag inte endast lagren tänkte jag köpa C-bear Osbb61 aluminiumkoppar med keramiska lager.

cerro

Aktiv medlem
Visa Din Specialized
Bästa är att dra ut lagrena med Specializeds verktyg, knackar du ut får du säkert ut plastkoppen med, bara att trycka i med ny loctite isåfall.

PF30 passar men blir fel i bredd för OSBB då kopparna som sitter orginal är flyttar lagret till BB30/PF30 bredd för en smalare ram som du har. C-Bear är grymt bra, sitter bra och skulle du behöver byta något sen så är all vanligt BB30 men bättre tätningsringar.

knaper

Aktiv medlem
Visa Din Specialized
Är det svårt att knacka ut plastkopparna då? De är ju fastlimmade.

Lutar åt att ta och sätta in C-bear eftersom plastkopparna kanske bara blir knakigare av att få lagrena dragna ur sig.

cerro

Aktiv medlem
Visa Din Specialized
knaper: Brukar inte vara några konstigheter att slå ut plastkopparna med ett don eller liknande. Sen kan man behöva ta en kniv och skära bort limresterna bara innan man monterar c-bear med epoxy.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Visa Din Specialized
Det går ju sätta på spacers för att få ut lagren typ 2.5mm per sida. Brukar ingå när man köper nytt bb, gjorde det till mitt iaf

Hur menar du? Lagret sitter innanför eventuell spacer.
Om du menar att jag ska sätta spacer utanför lagret så hjälper det inte alls eftersom midjan på axeln är bredare än lagerna har distans mellan sig.

shro0maz

Aktiv medlem
Visa Din Specialized
Hur menar du? Lagret sitter innanför eventuell spacer.
Om du menar att jag ska sätta spacer utanför lagret så hjälper det inte alls eftersom midjan på axeln är bredare än lagerna har distans mellan sig.
Nej, utgår ifrån mitt sram bb30, där ingår det två stycken spacers som du trär på mot insida av lagret, stoppar in lagret o gängar på kopparna. Så sätt får du ut lagret 2.5mm per sida.

mitt bb passar på både mtb/road. Så tänkte att det kunde va så att du behövde spacers. Har du typ 67mm bb men 72mm vev så blir de rätt med spacers

Raggamuffin

Aktiv medlem
Visa Din Specialized
Nej, utgår ifrån mitt sram bb30, där ingår det två stycken spacers som du trär på mot insida av lagret, stoppar in lagret o gängar på kopparna. Så sätt får du ut lagret 2.5mm per sida.

mitt bb passar på både mtb/road. Så tänkte att det kunde va så att du behövde spacers. Har du typ 67mm bb men 72mm vev så blir de rätt med spacers

Lagret är väl kvar i ramen på samma ställe?
Mitt problem är enligt nedan, jag förstår inte hur en spacer ska flytta ut lagret i ramen så att lagret når ut till avsedd yta på axeln. Hade axeln ej haft den här midjan hade det varit enkelt.

rotor.jpg

Raggamuffin

Aktiv medlem
Visa Din Specialized
Det blev så att jag köpte adaptrar till Shimano 24mm i alla fall. Snodde en gamla Ultegra-vev från en pensionär som nu hänger på vinden med ett flong nytt Rotor vevparti :sneaky:.

IMG_20200517_112049.jpg

shro0maz

Aktiv medlem
Visa Din Specialized
Lagret är väl kvar i ramen på samma ställe?
Mitt problem är enligt nedan, jag förstår inte hur en spacer ska flytta ut lagret i ramen så att lagret når ut till avsedd yta på axeln. Hade axeln ej haft den här midjan hade det varit enkelt.

Visa bilaga 417582

Vet inte hur ditt lager sitter, pf eller gängat. Jag har gängat o då om man sätter spacern mellan ram och lager sen gängar på koppen så hindrar spacern lagret från att gå ihop helt och du får 2.5mm bredare per sida.

På ett sånt lager ingår spacers.

shro0maz

Aktiv medlem
Visa Din Specialized
Lät nog lite sur det där, uppskattar såklart försök att reda ut det :)

*Edit*
såg att du kör PF, har 0 erfarenhet av det. Men ja då blir spacers lite krångel. Sitter väl inga koppar som skydd utan bara vevenrätt på? Annars är det om man Kan pressa in en spacer före lagret o sen om man får på koppen utanpå så är dom milimetrar som sticker ut skyddade iaf?

Finns för mkt olika vevlager, en jäkla djungel det där

Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer