Visa din Stooge

Visa din Stooge
Som nybliven sommarstugägare finns ju ett helt nytt cykelstall som behöver byggas upp. En Stooge Scrambler känns som ett givet alternativ för att fylla mtb-luckan: Snygg, underhållsfri och rolig.

Vad har era ramset landat på prismässigt, när frakt och tull och annat i Brexit-lotteriet landat på kontot?

Visa din Stooge
Beställde en Dirt Tracker i början av februari förra året: 9,6k för ramset + moto bar + frakt, sedan tillkom 2,8k i tull + moms + sånt.
Vet inte exakt hur pundkursen ligger just nu jämfört med då, men skulle nog räkna med uppåt 12k i slutändan.

Visa din Stooge
Beställde en Dirt Tracker i början av februari förra året: 9,6k för ramset + moto bar + frakt, sedan tillkom 2,8k i tull + moms + sånt.
Vet inte exakt hur pundkursen ligger just nu jämfört med då, men skulle nog räkna med uppåt 12k i slutändan.
Ok, tack!

Nu är det bara två saker som hindrar mig: Mitt förnuft, och att Scrambler är slut i lager.

Ingen som har ett ramset till övers?

Visa din Stooge
Så här en månad senare kan jag rättmätigt skriva i tråden: @Punchslap släppte nådigt ifrån sig sin MK6-ram, så det blev byggfest i dagarna tre.

Ikväll kunde jag smyga mig ut på en försiktig premiär i det snabbt flyende kvällsljuset.
PXL_20250317_165013528.webp
PXL_20250317_165026823.webp
PXL_20250317_165057120.webp

Till vardags kör jag en Marino HT med 140 mm gaffel. Den här cykeln känns roligare och piggare, men straffar såklart ganska hårt i stökiga utförslöpor. Nu har jag inga fartambitioner (längre), så jag ser det snarare som att jag kommer tvingas till att köra lite säkrare där det annars kan gå illa.

Hur gärna jag än vill att det 720 mm breda styret ska funka så känns det rätt smalt. Vi får se om jag kan vänja mig, men det lutar åt något annat i samma stil, men med några fler centimetrar att klamra sig fast vid.

Visa din Stooge
Jag har 27.5x3"
På en karate monkey och 29x2.6" på andra
(Fråga inte vad jag just sa. Jag har inga förklaringar)

2.6 är så otroligt mycket rappare och roligare. Bra val
Har själv varit i funderingarna om att byta hjul och skaffa 2.6 istället för 3.0. Om inte annat för att det finns mer att välja på i den dimensionen.

Visa din Stooge
Kan inte någon förklara modellprogrammet för mig på ett begripligt sätt?😀
Blir inte klok på vad de olika varianterna har för inriktning/ är bra på.
Vilket är bra, lättare att motstå då 😀

Visa din Stooge
Och jag blir inte mycket klokare på dem heller. Känns som allt mer eller mindre är samma cykel.

Hur kan du INTE tycka att det här är tydliga skillnader!?

Speedbomb - added radness, take a ride on the wild side!

Dirt tracker - mountain crushing quiver killer. The real deal. Shreddy and offroad capable

MK8 - THIS THING RIPS! Trail bike with added bikepackability

Scrambler - TRUE TRAIL TAMING GEOMETRY! One of the most exciting adventure bikes on the scene

Rambler - HOLY MACARONI! Fast and capable!

IMG_2147.webp

(Jag förstår inte heller)

Visa din Stooge

Dirt tracker - mountain crushing quiver killer. The real deal. Shreddy and offroad capable

Scrambler - TRUE TRAIL TAMING GEOMETRY! One of the most exciting adventure bikes on the scene

Visa bilaga 802889

Ett tag trodde jag att Rambler kanske kändes rätt bra, sen läste jag mer och helt plötsligt var vi inne på 27.5 hjul....MK8 låter ju rätt bra, trail bike med bikepacking capabilities....sen kommer man till 29*3+" däck?
Helt plötsligt kändes det bara tungt och tråkigt....

Gillar estetiken men gissar att jag inte är ALT nog för att förstå.😀

Visa din Stooge
Ett tag trodde jag att Rambler kanske kändes rätt bra, sen läste jag mer och helt plötsligt var vi inne på 27.5 hjul....MK8 låter ju rätt bra, trail bike med bikepacking capabilities....sen kommer man till 29*3+" däck?
Helt plötsligt kändes det bara tungt och tråkigt....

Gillar estetiken men gissar att jag inte är ALT nog för att förstå.😀
Köp den du tycker ser snyggast ut? :D

Och bara för att man får plats med stora däck måste man inte använda det?

Visa din Stooge
Köp den du tycker ser snyggast ut? :D

Och bara för att man får plats med stora däck måste man inte använda det?
Men för att få plats med större däck så får man långa kedjestag, anpassat BB drop för större hjul, längre gaffel och mindre utrymme för framdrev.

450mm kedjestag med 75mm bb drop är väl inte direkt något som blir jättesnärtigt och lekfullt

Visa din Stooge

Visa bilaga 802889

Står det rätt? Är det samma exakta mått på speedbomb 2 och dirt tracker?

Tillbaka
Topp