Visa din tandem

Visa din tandem
Hej igen. Jag har börjat samla delar och gradvis skruva ihop. Men är det någon som vet var man kan få tag på en "stoker stem", alltså en styrstam som monteras på den främre sadelstolpen? Till hyfsat pris helst...

Visa din tandem
Nu är den nästan klar:
DSC_2097.JPG
DSC_2096.JPG
DSC_2095.JPG

Jag ska byta stora klingan bak till en NW-klinga, för nu hoppar kedjan av ganska lätt. Dessutom är kedjan lite kort för största drevet bak.
Eventuellt behöver jag byta däck bak för det kan gå emot ramen lite, men samtidigt tycker jag att de ljusa däcksidorna passar bra. Sen ska sadlar bytas till lite bättre modeller.

Sadeln bak sitter lågt nu för barnen ville ju prova förstås.

Jag köpte ramen på blocket och fick med hjulen. Gaffeln hittade jag på K&S här på Happy; det är en enklare Rockshox luftgaffel men verkar funka fint.
Bakväxel hade jag en gammal XT 11-delad liggandes. Kassett och kedja plockade jag från min heldämpade mtb, som istället fick nya delar. Även växelreglaget togs från samma cykel, men jag glömde att jag använde ispec på min mtb så jag gjorde ett riktigt fulhack för att få fast reglaget. Det funkar nu, men borde kanske fixas lite snyggare i framtiden.

Det jag köpt nytt är: 1 sadelstolpe, bromshandtag, vajrar, vevpartierna, 1 vevlager, styrstammen bak.

Visa din tandem
På allmän (nåja) begäran kommer lite fler bilder på Tomaten, som barnen kallar den. En tämligen ostyv ram med 1,75" däck gör att den är milt sagt bekväm. Man kan inte lasta på för mycket på pakethållaren ostraffat.
Tanken var att det skulle vara en tillfällig lösning medan tjejerna var små och att den sedan skulle säljas när de blev tonåringar och enligt kutym inte skulle vilja umgås med sina föräldrar längre, och frun och jag skulle återgå till att cykla själva. Så blev det nu inte riktigt. Tonåringarna håller på och planerar sin första egna tandemsemester så cykla själva kanske vi får göra men Tomaten blir kvar. Ett budgetbygge med mycket delar från Biltema och på papperet enkla komponenter, som bara går och går. Jag kan inte minnas att vi haft ett enda större missöde med denna. (Och det där kommer jag såklart att få ångra att jag skrev) Enda lyxen är Magurabromsarna som verkligen är ett stort lyft. Den är lite sådär 90-talsMTBlåg i fram vilket gör att styre/stam-kombo kanske inte blir den vackraste. Lägg också märke till klassikern med det uppånervända bockstyret på stoker-platsen. Känt från en Blocket-annons nära dig.
Visa bilaga 504597

Jag är mer van att se den från det här hållet. Har jag sagt att brudarna är lite tävlingsinriktade? Höll på att tappa bort dem i Danmark en gång när de cyklade ifrån oss och avvek från leden.
Visa bilaga 504598

Kontrollcentret. Här har vi samlat så många funktioner vi kan: Broms, växel, ringklocka och lyse kombinerat med signalhorn med minst 10 olika irriterande ljud. Jättekul att lyssna på under en vecka. Händer dock att "batterierna helt oförklarligt tar slut". Verkligen synd.
Visa bilaga 504599
Japp, så var det med det.
Hej! Fina bilder på er fina tandem! Har inte skrivit här innan men vill ändå chansa: Jag har träffat en tjej med intresset för cykling och simning (delat med mig såklart) och vi är på jakt efter en bra tandemcykel. Vårt mål är att ta oss från Uppsala till Vansbro över ett par dar, inför simningen som äger rum där den 8e juli. Vi har blivit erbjudna en av vänner i Malmö men tänker att det vore bäst att försöka hitta lokalt. Skulle ni kunna tänka er att hyra ut er? Vi tar också emot tips om inte annat! Med vänliga hälsningar, Joakim (och Olivia)

Visa din tandem
Måste ställa frågan. Har snabbt cyklar man om man jämför med en racer?
Det är sällan jag får cykla med någon jämstark och har nog aldrig cyklat med någon som är starkare än mig själv, och när någon är mindre stark så blir det ungefär plus/minus noll, och uppför lite minus. Är man två jämstarka som går in för att cykla fort och man har ungefär motsvarande aerodynamisk sittställning som på sin racer går det fortare, men just jag själv har lite för lite data på det för att ge någon pålitlig siffra. Det är skillnad, men inte gigantisk skillnad, en killgissning är att på platten blir typ 35 km/h på racer typ 38 km/h på tandem.

Senaste tiden har vår tandem mest gått tur-retur till olika loppis runtom i stan, har satt dit ett nytt fint aerostyre men har inte provat det med snabbcykling en enda gång än :confused:

Visa din tandem
Måste ställa frågan. Har snabbt cyklar man om man jämför med en racer?

Svårt att hitta jämförbara hastigheter på nätet. Men luftmotståndscoefficient CdA jag hittade är 1,5 gånger högre för en tandem. Det betyder om man är jämstark att man åker roten av 2/1,5 snabbare, som är 15%.

Tillsammans med min flickvän, som var mindre stark än jag, cyklade vi snabbare på en tandem än när jag cyklade ensam.

Visa din tandem
Det är sällan jag får cykla med någon jämstark och har nog aldrig cyklat med någon som är starkare än mig själv, och när någon är mindre stark så blir det ungefär plus/minus noll, och uppför lite minus. Är man två jämstarka som går in för att cykla fort och man har ungefär motsvarande aerodynamisk sittställning som på sin racer går det fortare, men just jag själv har lite för lite data på det för att ge någon pålitlig siffra. Det är skillnad, men inte gigantisk skillnad, en killgissning är att på platten blir typ 35 km/h på racer typ 38 km/h på tandem.

Senaste tiden har vår tandem mest gått tur-retur till olika loppis runtom i stan, har satt dit ett nytt fint aerostyre men har inte provat det med snabbcykling en enda gång än :confused:
När jag tävlade och var i mitt livs form, hade min träningskompis som var typ topp tio på SM tillgång till en racertandem. Tyvärr blev det aldrig av att vi cyklade med tandem. Det skulle ha varit kul och intressant, att se vad en "massa" watt hade givit för fart.

Visa din tandem
Jag delar både er nyfikenhet och ffa atorgers erfarenheter i frågan. Fru LWB brukar undra varför jag är så andfådd när vi cyklar tandem medan hon själv tycker att det går jättelätt… ???

Jag cyklade en kort bit ihop med brorsan när vi ännu var någorlunda starka. Det gick inte som ett skott, men det var en väldig skillnad jämfört med att cykla med icke-cyklister.

Visa din tandem
I vår ungdom tandemcyklade vi på Gotland flera gånger med hyrcyklar från Monark. Det var en härlig upplevelse att kämpa tillsammans men cyklarna var tröga, tunga och mjuka i ramen.
Därför hade vi som mål att köpa någonting bättre när vi kom in i jobbsvängen och började tjäna pengar. Efter lite letande på nätet fastnade vi för ett märke som heter Santana, de tillverkar bara tandemcyklar och håller till i Kalifornien men har en återförsäljare i Tyskland. 1998 köpte vi vår Santana Arriva som har gett oss mycket glädje med årliga semestercyklingar i Sverige och utomlands, både med och utan barn. Bilden kommer från Gotland dit vi återvände för något år sedan.
IMG_0368.jpeg

Visa din tandem
I vår ungdom tandemcyklade vi på Gotland flera gånger med hyrcyklar från Monark. Det var en härlig upplevelse att kämpa tillsammans men cyklarna var tröga, tunga och mjuka i ramen.
Därför hade vi som mål att köpa någonting bättre när vi kom in i jobbsvängen och började tjäna pengar. Efter lite letande på nätet fastnade vi för ett märke som heter Santana, de tillverkar bara tandemcyklar och håller till i Kalifornien men har en återförsäljare i Tyskland. 1998 köpte vi vår Santana Arriva som har gett oss mycket glädje med årliga semestercyklingar i Sverige och utomlands, både med och utan barn. Bilden kommer från Gotland dit vi återvände för något år sedan.
Visa bilaga 744693
Ser ut som Gnisvärd :)
Fast det här var ju inte var är bilden tagen-tråden 🤔

Visa din tandem
Efter lite letande på nätet fastnade vi för ett märke som heter Santana, de tillverkar bara tandemcyklar och håller till i Kalifornien men har en återförsäljare i Tyskland. 1998 köpte vi vår Santana Arriva som har gett oss mycket glädje med årliga semestercyklingar i Sverige och utomlands, både med och utan barn.
Med den ramdesignen borde ni få en cykel som är långtifrån trög och mjuk i ramen.
Men det syns att den har >25 år på nacken eftersom den är helt utan skivbroms, om jag kommer ihåg rätt var väl just Santana tidiga med skivbromsar.
Har ni lyckats broms ned ngn fälg ännu?
Men "packbar" med S&S Couplings, har ni rest ngt med nedpackad tandem?
Oavsett dessa detaljer är det en stilig tandem.

Visa din tandem
Med den ramdesignen borde ni få en cykel som är långtifrån trög och mjuk i ramen.
Men det syns att den har >25 år på nacken eftersom den är helt utan skivbroms, om jag kommer ihåg rätt var väl just Santana tidiga med skivbromsar.
Har ni lyckats broms ned ngn fälg ännu?
Men "packbar" med S&S Couplings, har ni rest ngt med nedpackad tandem?
Oavsett dessa detaljer är det en stilig tandem.
Ja, rammaterialet tillsammans med designen gör att cykeln blir väldigt styv men ändå väldigt skön att cykla på; en riktig touringcykel.
Nej, vi har inte slitit ut några fälgar än.
Santana var väldigt sena med skivbromsar, tyckte väl att V-bromsar räckte långt. De senaste modellerna har dock skivbromsar (10"). S&S Couplings ger bra möjligheter att ta med cykeln på flyget och vi har faktiskt haft den med på chartersemestern och till Skottland, nedpackad i en mindre väska. Roligt med denna respons på mitt inlägg!

Visa din tandem
Santana var väldigt sena med skivbromsar
Inte enl vad de själva skriver nu för tiden åtminstone
"Santana pioneered the use of disc brakes on lightweight bikes in 1976"
tyckte väl att V-bromsar räckte långt.
+1
"With the V-brake as the benchmark for power, using existing 7″ or 8″ rotors on a 700c wheel resulted in LESS brake torque for a given lever effort."

S&S Couplings ger bra möjligheter att ta med cykeln på flyget och vi har faktiskt haft den med på chartersemestern och till Skottland, nedpackad i en mindre väska.
+1

Visa din tandem
Inte enl vad de själva skriver nu för tiden åtminstone
"Santana pioneered the use of disc brakes on lightweight bikes in 1976"

+1
"With the V-brake as the benchmark for power, using existing 7″ or 8″ rotors on a 700c wheel resulted in LESS brake torque for a given lever effort."

+1
Du har rätt Håkan angående introduktionen av skivbromsar. Men det verkar som att det först är en bit in på 2000-talet som man fått ordning på helheten. Vår tandem som vi köpte 1998 har t ex ett helt annat fäste för skivbroms än vad som är vanligt idag. Sammanfattningsvis kan man konstatera att utvecklingen går framåt och skivbromsar är framtiden.

Visa din tandem
Tittar man på blocket så verkar folk tro att de sitter på guld och diamanter, jösses.

Hoppas att du hittar en vettig cykel till vettigt pris till skillnad från blockets skräp till vansinnespriser.

Hittar jag något så hojtar jag.
Super, tack! Ja. Jag har redan 2 st 1000RT Nashbar (som jag ska sälja). Har fått lite mersmak för det och kikar på något snabbare och nyare. Cyklade precis vätternrundan med tjejen på tandem, grymt kul!

Visa din tandem
Super, tack! Ja. Jag har redan 2 st 1000RT Nashbar (som jag ska sälja). Har fått lite mersmak för det och kikar på något snabbare och nyare. Cyklade precis vätternrundan med tjejen på tandem, grymt kul!
Vad är en 1000RT Nashbar? Google verkar inte riktigt vara säkert på saken.. Jag har en extremt lågintensiv längtan efter en tandem, men ändock en längtan.☺️

Visa din tandem
Vad är en 1000RT Nashbar? Google verkar inte riktigt vara säkert på saken.. Jag har en extremt lågintensiv längtan efter en tandem, men ändock en längtan.☺️
Jag har haft en innan dessa två. Cyklade många långmilare. Den har goda möjligheter för flaskhållare men inte särskilt bra fästen för väskor mm, vilket jag saknar. Storlekarna har varierat i ramen. Den senaste jag köpte var nog XL i framplatsen och Medium på bakplatsen.

Antar att man köper med olika storlekar i ramen eller så är det bara jag som har varit ouppmärksam på spec.😅

Visa din tandem
Jag har haft en innan dessa två. Cyklade många långmilare. Den har goda möjligheter för flaskhållare men inte särskilt bra fästen för väskor mm, vilket jag saknar. Storlekarna har varierat i ramen. Den senaste jag köpte var nog XL i framplatsen och Medium på bakplatsen.

Antar att man köper med olika storlekar i ramen eller så är det bara jag som har varit ouppmärksam på spec.😅
Ska du göra dig av med den i stora storleken så får du gärna skicka ett par bilder så jag förstår vad vi pratar om!😊

Visa din tandem
En sån skivbromskonverterad kanske hade varit något....?😇 Gissar dock att de allt som oftast är lite korta för mig sittandes fram? Svårt att se på en tandem, men fronten måste nog vara motsvarande 58 eller så för att det

Ska du göra dig av med den i stora storleken så får du gärna skicka ett par bilder så jag förstår vad vi pratar om!😊
Kan lösa det när jag kommer hem, om ca 1 vecka. Ha det fint! 😊

Visa din tandem
Första på länge. För långt bort för mig.

För eventuella spekulanter så kan jag intyga att de går att göra riktigt bra, med fetare däck, styrhöjare och styre med rajs och svep fram (jag gillade Soma Dream Hi-Rise innan jag var tvungen att använda det på ett annat bygge) och vettiga sadlar. Och som desmo säger så dyker de upp sällan nuförtiden. Köp!

Tillbaka
Topp