Visa din vaxning! kedjan inte benen

Steel is Real

Aktiv medlem
Tycker det är oförskämt mkt skitsnack om Squirt i tråden. Visst så är det säkert bättre att koka kedjan i vax var och varannan runda. Men för oss som inte pallar med den processen så är Squirt iaf fan så mkt bättre än olja.

Dock viktigt med rengöringsprocessen vid ny kedja. Jag kör 3-stegsmetoden fler övriga i tråden: 3x bad i avfettning + 3x bad i rödsprit. Och noggrann rengöring av övriga drivlinan.

Avtorkning/rengöring med babyvipes efter ca 30-50 mil + ny sträng Squirt. Oftare vid regn. Kedjan är ren. Inte babyren, men ren. Och tyst. Och växlar smooth. Kommer köra vidare med Squirt.

Tegheim83

Aktiv medlem
Jag körde Squirt i många år innan jag började vaxa. Bara Squirt. Inget annat kändes lika bra.
Men kletet som samlas är trist.
Jag smorde med nytt varannan tur.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Jag behöver ett vax att lita på i skitväder. Dvs sitta kvar i regn/sol på längre rundor och tex randos på 40 / 60 mil.

Vad gäller då? Silca/Molten/ANNAT?

Tegheim83

Aktiv medlem
Jag behöver ett vax att lita på i skitväder. Dvs sitta kvar i regn/sol på längre rundor och tex randos på 40 / 60 mil.

Jag tror det blir svårt o hitta nåt som sitter och gör nytta så länge oavsett vax eller drip-on.

ZFC rekommenderar att man vaxar om var 10:e timme vill jag minnas?

Drajsnow

Medlem

Jag kör på Silcas vax på min grushoj å MTB. Riktigt lerigt å blött håller vaxet typ 15-20 mil. Är det finväder det dubbla. Jag kompletterar med Silcas flytande vax å då klarar kedjan sig längre men jag gissar att den slits snabbare. Såå, för mig funkar Silca inte för det du cyklar.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Jag har rullat igenom 30 och 40 milare med finishlines gröna genom regn och snöfall. Verkar alltså svårmatchat? Imho är vägskit bra mycket värre än det du hittar i skogen.

Ni randorävar som vaxar. Hur länge sitter inkokat syltvax?

kais01

Aktiv medlem

då skall du nog titta på de zfc rekommenderar för race day. ur minnet är squirt och absolute black drip två exempel på sådana produkter. men squirt bör bort efter smutsturer, för det saknar nästan helt självrengörande förmåga (block 5). och absolute black är förbjudande löjligt dyrt när du sedan återgår till vardagskörningen.

skulle iofs då kunna ersättas av ceramic speed ufo2, eller banana slip all weather lube, båda kräver tätare appliceringar, men den ökade friktionen smutsväder orsakar, minskar efter ett par behandlingar automagiskt (alltså enligt block 5)

ditt finishline grön är nog svårslaget när det gäller race day, men även det ser jag som en rengöringsutmaning.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
då skall du nog titta på de zfc rekommenderar för race day. ur minnet är squirt och absolute black drip två exempel på sådana produkter. men squirt bör bort efter smutsturer, för det saknar nästan helt självrengörande förmåga (block 5). och absolute black är förbjudande löjligt dyrt när du sedan återgår till vardagskörningen.

skulle iofs då kunna ersättas av ceramic speed ufo2, eller banana slip all weather lube, båda kräver tätare appliceringar, men den ökade friktionen smutsväder orsakar, minskar efter ett par behandlingar automagiskt (alltså enligt block 5)

ditt finishline grön är nog svårslaget när det gäller race day, men även det ser jag som en rengöringsutmaning.
Tack!
Rengöringen av FL är inte så svår. Avtorkning m babywipes och fyll på med ny olja som vevas in så överflödet trycker ut kvarvarande gammal olja. Överflöd och gammal olja torkas bort. Klart.

HåkanC

Aktiv medlem
Tycker det är oförskämt mkt skitsnack om Squirt i tråden. Visst så är det säkert bättre att koka kedjan i vax var och varannan runda. Men för oss som inte pallar med den processen så är Squirt iaf fan så mkt bättre än olja.
Enl en majoritet av de som själva har provat båda skall Smoove vara övelägset jmf med Squirt, ffa i blöta. Även ZFC hör till de som föredrar Smoove istf Squirt
41+d3jQtQMS.jpg

Säljs i en liten prova-på-flaska för 22SEK här: https://bikable.se/p59418/tillbehor/olja-fett-underhall/kedjeolja/smoove-universal-chain-wax-20-ml

kais01

Aktiv medlem
Tack!
Rengöringen av FL är inte så svår. Avtorkning m babywipes och fyll på med ny olja som vevas in så överflödet trycker ut kvarvarande gammal olja. Överflöd och gammal olja torkas bort. Klart.
att torka utsidan rengör knappast insidan? och det är väl där vissa av long-life-smörjorna kan bli problematiska när de efter ett par omgångar omvandlas till slippasta.

resultatet blir livslängd på kedjan typiskt i omfånget 50-200 mil. omvittnat av flera här, tidvis framställt som 'normalt' med tanke på de smutsiga förhållandena för pendling eller mtb. urk säger jag.

men baby wipe-tricket kanske kanske ändå skapar visst inre flöde och kan vara precis vad finish-line grön behöver för att det inte skall hända? får du dina 500 mil ur kedjan skulle jag sitta nöjd trots en del arbetsinsats.

själv har jag finish line grön till hands när jag önskar längre verkan en extralång grisig dag på mtb. där är det riktigt bra! däremellan kör jag helsyntet motorolja typ varannan tur. rengöring av kedjan behövs då överhuvudtaget inte, den sköter sig själv. men kör jag samma trick på pendling och lvg behövs återkommande rengöring av drivlinan.

till pendling och lvg kör jag därför numera glesa vaxdopp och däremellan vaxdroppa med ett medel med självrenande egenskaper. dvs som måste efterdroppas lite tätare än de mest långverkande. inre rengöring av kedjan blir det automatiskt inför doppasessionerna, men även däremellan är den osmutsig på utsidan och kan utan vidare hanteras med händerna.

kais01

Aktiv medlem
Enl en majoritet av de som själva har provat båda skall Smoove vara övelägset jmf med Squirt, ffa i blöta. Även ZFC hör till de som föredrar Smoove istf Squirt
41+d3jQtQMS.jpg

Säljs i en liten prova-på-flaska för 22SEK här: https://bikable.se/p59418/tillbehor/olja-fett-underhall/kedjeolja/smoove-universal-chain-wax-20-ml
det stämmer att smoove hos zfc ger betydligt bättre resultat än squirt. squirt tar sig inte ens till det intressanta block 5 där man ser vad som händer om man helt enkelt fortsätter droppa på under torra förhållanden efter våt nedsmutsning i block 4. för i det läget är den squirtbehandlade kedjan redan utsliten.

men världen har gått vidare även efter smoove. exempel på produkter som i sin tur har ännu bättre resultat är tru tension tungsten all weather, ceramic speed ufo v2 och silca super secret drip. de har alla wolframdisulfid som extra allt additiv, men man slipper åtmminstone sprida teflon längs vägarna och i naturen.

tru tension all weather finns även utan detta additiv och är för tiden min vardagssmörja för att förlänga doppvaxintervallen på mina pendlarcyklar. kedjan håller sig märkligt ren och kan hanteras med fingrarna. det köps smidigt och utan extra avgifter på brittiska amazon.

Wiciman

Aktiv medlem
det stämmer att smoove hos zfc ger betydligt bättre resultat än squirt. squirt tar sig inte ens till det intressanta block 5 där man ser vad som händer om man helt enkelt fortsätter droppa på under torra förhållanden efter våt nedsmutsning i block 4. för i det läget är den squirtbehandlade kedjan redan utsliten.

men världen har gått vidare även efter smoove. exempel på produkter som i sin tur har ännu bättre resultat är tru tension tungsten all weather, ceramic speed ufo v2 och silca super secret drip. de har alla wolframdisulfid som extra allt additiv, men man slipper åtmminstone sprida teflon längs vägarna och i naturen.

tru tension all weather finns även utan detta additiv och är för tiden min vardagssmörja för att förlänga doppvaxintervallen på mina pendlarcyklar. kedjan håller sig märkligt ren och kan hanteras med fingrarna. det köps smidigt och utan extra avgifter på brittiska amazon.

Är det denna som du använder?

Bilagor

• IMG_4069.png
    IMG_4069.png
    169.6 KB · Besök: 25

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
att torka utsidan rengör knappast insidan? och det är väl där vissa av long-life-smörjorna kan bli problematiska när de efter ett par omgångar omvandlas till slippasta.

resultatet blir livslängd på kedjan typiskt i omfånget 50-200 mil. omvittnat av flera här, tidvis framställt som 'normalt' med tanke på de smutsiga förhållandena för pendling eller mtb. urk säger jag.

men baby wipe-tricket kanske kanske ändå skapar visst inre flöde och kan vara precis vad finish-line grön behöver för att det inte skall hända? får du dina 500 mil ur kedjan skulle jag sitta nöjd trots en del arbetsinsats.

själv har jag finish line grön till hands när jag önskar längre verkan en extralång grisig dag på mtb. där är det riktigt bra! däremellan kör jag helsyntet motorolja typ varannan tur. rengöring av kedjan behövs då överhuvudtaget inte, den sköter sig själv. men kör jag samma trick på pendling och lvg behövs återkommande rengöring av drivlinan.

till pendling och lvg kör jag därför numera glesa vaxdopp och däremellan vaxdroppa med ett medel med självrenande egenskaper. dvs som måste efterdroppas lite tätare än de mest långverkande. inre rengöring av kedjan blir det automatiskt inför doppasessionerna, men även däremellan är den osmutsig på utsidan och kan utan vidare hanteras med händerna.
Nej insidan torkas självklart inte ur med en babywipe. Dock förhindrar man då att yttre skit dras in när man häller på ny olja. Skiten på insidan tas om hand av den nya oljan. Tex på pendlaren torkar jag dagligen av kedjan då användning trycker ut lite olja. Då håller den sig fin. Normalt omsmörjning veckovis. Med längre rundor brukade racern få omsmörjning var och varannan runda för kedjans skull. Går då på 5 min.

På racern som går väldigt hårt brukar jag få ut ca 350 mil på en kedja (+0,75%). Pendlaren något liknande.

Nu med squirt är jag mindre säker.

kais01

Aktiv medlem
Nej insidan torkas självklart inte ur med en babywipe. Dock förhindrar man då att yttre skit dras in när man häller på ny olja. Skiten på insidan tas om hand av den nya oljan. Tex på pendlaren torkar jag dagligen av kedjan då användning trycker ut lite olja. Då håller den sig fin. Normalt omsmörjning veckovis. Med längre rundor brukade racern få omsmörjning var och varannan runda för kedjans skull. Går då på 5 min.

På racern som går väldigt hårt brukar jag få ut ca 350 mil på en kedja (+0,75%). Pendlaren något liknande.

Nu med squirt är jag mindre säker.
350 mil är ju acceptabelt, men inte hundra bra. om du ska få liknande ur squirt bör du nog koka ur kedjan med jämna mellanrum och särskilt efter någon längre våt tur.

skall du vara bekväm, och bara dutta på utan annan rengöring än så, kommer du bättre ut med mindre long-life-aktiga produkter där det sas uppstår viss omsättning inne i kedjan.

ska du byta koncept kan det ju vara intressant att samtidigt få till en förbättring av livslängden på kedjan? de tre jag nämnde har hos zfc visar påtagligt bätte kedjelivslängd än squirt.

din squirt kan du ju passa på att använda dagar när du vill kunna köra extra långt.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Denna trendar enligt vaxande vänner.

kais01

Aktiv medlem
du hittar det du behöver hos zfc. gå till fliken lubricant testing.

de intressantaste blocken alltså nr 4 och 5.
block 4 alltså hur den klarar våt smuts, block 5 hur det fixar till sig vid fortsatt duttniing utan smuts. en situation vi alla känner igen.

squirt tar sig inte igenom dessa block, kedjan är redan slut. men det gör alltså de andra jag nämnde,

och viktigt; med mindre slitage block 5 jämfört med 4.

aben

Aktiv medlem
Jag får heller inte ut så många mil av en kedja, runt 4-500 skulle jag tro men det är billiga kedjor och en flerdubbling av livslängden mot när jag använde olja.

solgule

Aktiv medlem
Vad innebär egentligen 100 mil för er? För mig är det ca 100 timmar. Jag cyklar så mycket stig som möjligt. Året runt om det är snöfritt.

Kör inte på samma växlar som för 5 år sedan, så jag tror inte ens timmar är ett bra mått att jämföra kedjeslitage med mig själv. Jag vevade med högre frekvens då. Har blivit starkare.

Sen är till exempel en GX-kedja och en X01-kedja inte jämförbart heller, den senare håller nog dubbelt så lång tid, minst. Den X01 jag har nu är fortfarande som en del sämre nya GX. Den har körts med egen vaxblandning, ca 200 timmar. Sedan Juni förra året

tonimakaroni

Aktiv medlem

FlowerPower är väl det drop wax som fått bäst betyg när det väl är blött.

Nu har väl förvisso även UFO wet lube/wax? Inte helt hundra vad det är men kanske en kandidat även det.

Mange.

Aktiv medlem
Har funderat om sous vide och vakuumpåsar kan vara något. Smälter till rätt temp, sen vakuumpacka så all luft sugs ut från rullarna och ersättas med vax.

tonimakaroni

Aktiv medlem
Har både kört Squirt, Silca Hot Melt Wax, Silca Super Secret (Drop wax) samt har en flaska Peatys Dry Lube (Drop wax) och deras All Weather Premium (Hybrid wax/olja) som jag håller på testar lite för se om det är något som kan ersätta Silcas produkter.

Beställde precis hem en flaska Flower Power så kan återkomma hur dom står sig mot varann om det är av intresse.
Kör mestadels grus och för all del lättare stig med graveln och är inte den som undviker vattenhål om det är så.

MagerValp

Aktiv medlem
Beställde precis hem en flaska Flower Power så kan återkomma hur dom står sig mot varann om det är av intresse.
Mycket gärna, jag är nyfiken på hur den är jämfört med Squirt (smörjer bra men kleggar och drar till sig skit) och Silca Super Secret (smörjer bra, torr och fin, men droppar och kladdar en del när man lägger den på kedjan). Idealiskt hade varit något som är lite mer trögflytande än Silca, mer som Squirt och Muc-Off, men som ger lika torr och fin kedja som Silca när det torkat.

Tegheim83

Aktiv medlem
Ska ärligt erkänna att jag inte grottat ner mig sp djupt att jag förstått de olika blocken ZFC pratar om och har i sina diagram.

Tänkte jag skulle införskaffa en KMC-kedja att varva XTR-kedjorna med. Enligt ZFC ska KMC vara snabba men inte lika hållbara?

Jag vill bara testa olika märken på mina drev egentligen. Men de vore kul om de håller lite :)

tonimakaroni

Aktiv medlem
Nyfiken fråga. Hur funkar det att doppa en kedja med ihåliga axlar i vax? Fylls hålen med vax? Måste varje axel rensas?
Beror lite på när du tar upp kedjan, tar du upp den lite tidigare innan vaxet börjat stelna på ytan så är det ingen fara , däremot drar du upp kejdan för sent så får du ju klumpar i ihåligherna, går ju förvisso bara värma på vaxet igen och doppa så är det borta.

glitch

Aktiv medlem
@MagerValp - står säkert tidigare, men det där är med paraffinvax eller? Lite trött på det svarta i MSW vaxet som gör både kedjan och omgivningen som vaxet flagnar på ful :)

kais01

Aktiv medlem
Ska ärligt erkänna att jag inte grottat ner mig sp djupt att jag förstått de olika blocken ZFC pratar om och har i sina diagram.
ja gode herrn adam är rätt bra på att dölja sitt budskap i ord. liksom att ständigt hitta på nya sätt att presentera.

men om jag uppfattat förfarandet korrekt kör han alltså tre smörjbehandlingar i varje block. det betyder i fallet droppa att endast dutta på, i fallet hårdvax att ta av kedjan och vaxa om den. innebär förstås en rejäl rengöring av kedjan samtidigt som vaxet blir allt smutsigare.

skulle man på liknande sätt i fallet droppa på-produkter ta av kedjan och koka den i vatten före ny behandling skulle även dessa få denna rengöring och resultaten bli annorlunda.

så lite äpplen och päron där.

hursom, doppvaxarledjorna rengörs alltså med en sas extern behandling cirka var 30 mil, och går förstås en evighet, droppa-på-gänget sitter där de sitter, med tillsatt smuts och allt. deras prestation blir i det ljuset lite mer imponerande än det först kan verka.

för att de i längden skall klara detta protokoll måste de som jag ser det uppvisa en viss omsättning, alltså får inte vara alltför long-life, då kommer bara allt mer slipande smuts fastna i gucket.

så de block jag finner intressantast är block 4 med våt tillsatt smuts, och block 5 där han kör vidare utan smuts. förstås är ett hyggligt lågt värde i block 4 värdefullt, men lika mycket att det sas fixar till sig i block 5.

gör det inte det har man en situation där man måste ta av och rengöra kedjan efter varje regnig tur. det som sker sas automatiskt om man istället doppvaxar.

MagerValp

Aktiv medlem
Hur vet man att det funkar lika bra som "köpe-vax"?
Jag har inte känt något behov av att testa något specialvax, så strikt talat vet jag inte. Kan bara konstatera att rent paraffin fungerar utmärkt för skogscykling och att spara några enstaka watt genom att tillsätta tungstendisulfid eller vad det nu kan vara låter bara dyrt och krångligt. Cyklar man landsväg eller tävlar xc känner man kanske annorlunda.

Wiciman

Aktiv medlem
håller på och labbar och försöker få till det med Oz cycles senaste droppvaxrecept. Har testat med kemiskt ren bensin, 4-taktsbensin och tändvätska som lösningsmedel för det paraffingranulat jag köpt. dessa vätskor bör (?) enligt mina efterforskningar motsvara de alternativ till ”naphtha” som han nämner i videon (en kemiskt mer bevandrad person får gärna rätta). Det funkar nästan, dvs granulatet löser upp sig till ca 50% och det blir en lättflytande, vitgrumlig lösning.

funderar på om man kan använda typ stavmixer för att lösa det helt…

kroem

Aktiv medlem
håller på och labbar och försöker få till det med Oz cycles senaste droppvaxrecept. Har testat med kemiskt ren bensin, 4-taktsbensin och tändvätska som lösningsmedel för det paraffingranulat jag köpt. dessa vätskor bör (?) enligt mina efterforskningar motsvara de alternativ till ”naphtha” som han nämner i videon (en kemiskt mer bevandrad person får gärna rätta). Det funkar nästan, dvs granulatet löser upp sig till ca 50% och det blir en lättflytande, vitgrumlig lösning.

funderar på om man kan använda typ stavmixer för att lösa det helt…
Hehe, vi har försökt tidigare i tråden, men inte hittat... :)

Topp