Visa din vaxning! kedjan inte benen

MagerValp

Aktiv medlem
Det gör det inte, inte ens lika bra som vanlig kedjesmörja
Åtminstone inte enl testet jag skrev om i #534
0.4 W jämfört med rohloffolja under laboratorieförhållanden tror jag de flesta kan leva med. Mina orakade ben och bekväma shorts jag cyklar i kostar ju markant mer än så. Samtidigt är det precis sån här testning som ZFC avfärdar, det intressanta är vad som händer över tid när kedjan kontamineras och där är vax konsekvent bättre än olja.

ZFC har "candle wax" på test just nu, så det ska bli intressant att se. Får hoppas det är rent paraffin han syftar på.

s

Aktiv medlem
Det gör det inte, inte ens lika bra som vanlig kedjesmörja
Åtminstone inte enl testet jag skrev om i #534
Beror på vilka egenskaper man värdesätter. Är man bara ute efter att slippa smutsigt oljeklegg så är det lika bra. Och även om det finns en påvisbar skillnad i friktion så är den inte signifikant nog om man bara cyklar för nöjes skull. Så, exakt lika bra i strikt matematisk mening, nej. Tillräckligt lika för de flesta, ja.

Tegheim83

Aktiv medlem
0.4 W jämfört med rohloffolja under laboratorieförhållanden tror jag de flesta kan leva med. Mina orakade ben och bekväma shorts jag cyklar i kostar ju markant mer än så. Samtidigt är det precis sån här testning som ZFC avfärdar, det intressanta är vad som händer över tid när kedjan kontamineras och där är vax konsekvent bättre än olja.

ZFC har "candle wax" på test just nu, så det ska bli intressant att se. Får hoppas det är rent paraffin han syftar på.
För mig handlar det inte om effektförluster.
Jag vill ha en kedja som överlever länge utan att slita sönder mitt drivpaket onödigt fort.
Minst jobb / cykeltimme värdesätter jag högst, därefter renlighet, sist watt.
Är så mycket i skogen som stjäl mina watt ändå :-)

MagerValp

Aktiv medlem
Minst jobb / cykeltimme värdesätter jag högst, därefter renlighet, sist watt.
Då har vi ganska exakt samma önskemål. Min upplevelse är att med två st X01-kedjor som man vaxar i vanligt paraffin så blir det svårslaget. Aktiv arbetsinsats är under 30 minuter med någon månad eller två mellan vaxningarna lite beroende på väder och humör. Hela processen för två kedjor tog bara dryga timman i klocktid, men man hann surfa rätt mycket happy först medans man väntar på att vaxet smälter (20-30 minuter kanske?), sedan på att kedjorna marineras (typ 2x10 minuter).

kais01

Aktiv medlem
Ok, har du möjlighet att länka till rätt produkt?
när det gäller vaxbaserade tru tension banana slip all weather lube med eller utan wolframdisulfid ser flaskorna ut så här. just nu verkar de inte tillgängliga på brittiska amazon. ett alternativ kan vara ceramic speed ufo v2 tillgänglig hos tysken. jag har fått intrycket att den är lite mindre long life än de övriga två nämnda. vilket iofs möjligen kan vara bra för självrengöringen.

öht med vax upplever jag att de gärna går från bra smörj till gnissel relativt snabbt när det väl händer. så en liten flaska följer med på turen.
.
ED8C302A-01A0-40B2-9C09-8106349606BB.jpeg 7CAD5002-EB42-468E-A4DB-96D66C038C8A.png 23589C50-2CA5-4067-976F-758FEE2F4536.png

kais01

Aktiv medlem
kan tillkomma tull och moms, men är inte säker. dyker det upp igen på amazon bortfaller iaf det problemet

tycker den är i största allmänhet rätt bra, och går tillräckligt rent för att närsomhelst kunna ta i kedjan med fingrarna. dessutom klart dryg, är efter ett par år fortfarande på första flaskan. klarar även vinterpendling på sopsaltade banor. vissa vaxprodukter blir förbjudande tröga i kyla, t ex squirt low temp som jag olyckligtvis råkade köpa.

kais01

Aktiv medlem
Gäller det inte för brittiska Amazon också, i så fall? Har själv köpt från Tru-Tension men det var ett tag sedan så minns inte hur det var med det där…
aldrig fått extra avgifter från brittiska amazon, ens när produkten kommer från tredje land, men såg när jag skulle handla sist att de ändå specificerades. men man vill ju inte betala moms två gånger, som det gärna blir på ebay.

NiklasL

Aktiv medlem
vad gillar du deras smörja då?
Tycker det funkar bra. Grundar med MSW och fortsätter med Tru-Tension. Gör så även på MTB men kör nästan enbart när det är torrt och mest XC, så inga klagomål. På min Brompton som används i alla väder tycker jag att slitaget gick fort men har kanske slarvat lite med underhållet? Har inga siffror att redovisa och har inte provat många olika, förutom olika traditionella smörjor och Squirt för länge sedan och dit vill jag inte igen. Bara det att drivlinan är ren och inte kladdar räcker långt som motivation för mig.

NiklasL

Aktiv medlem
Hmm, när jag tänker efter var det med Finishline Grön som Bromptonkedjan slets ut kvickt (vilket min LBS hävdade var normalt). Nuvarande kedjan är en enklare från Sram med MSW och Tru-Tension och den mår fortfarande bra men uppvisar lite mer slitage än lvg-hojarnas kedjor som bara cyklas när det inte regnar.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Jag har squirt kvar på kedjan 😮
Den klarade 8 mil hård cykling i alla former av regn igårkväll, med avspolning hemma. Missljudet får jag undersöka.

kais01

Aktiv medlem
Så Banana Slip funkar att "toppa" en vaxad kedja med? Och sen kokar man bara ur den som vanligt?
ja, även jag gör så, sedan ett par år. faktiskt kör jag på banana slip redan direkt efter kokning (i via) och omvaxning, eftersom jag på rea råkade köpa på mig absolute black doppvax.

det är inte något bra doppvax, och som sfc efterhand publicerade. hade en del korrespondens med adam kerin, när jag snabbt upptäckte dess begränsningar, och han hade stöd av oss användare när han sedan tog kampen med absolute black, som redan hotat stämma honom eftersom hans tester visserligen visat att deras obscent dyra droppvax var bra närmast bäst, men var missnöjda med att det inte var mer överlägset än så. och nu skulle han ut och såga deras doppvax. vilka jeppar.

alltså absolute black hårdvax ger en förföriskt smooth kedja, i typ 10 mil, sedan kommer ett gnissligt tvärstopp. man tar sig knappt hem. för att klara kerins testprotokoll krävs 30 mil, som är frekvensen med vilken han behandlar kedjorna.

med banana slip på redan från början får jag ungefär det intervallet. man hör tydligt när det är dags att dutta på, och en fördel med banana slip är att man kan dutta på och köra vidare här och nu, det behövs inget religiöst protokoll som för en del andra droppvaxprodukter. droppar väl på en 5-10 omgångar innan jag kör omvaxning i kastrull. man märker även när detta är dags, intervallen mellan att det krävs att dutta på går ner efterhand.

fjärdebrunn, rost har jag aldrig råkat på med denna kombo. kör den på kmc och wipperman-kedjor, de är iofs ytbehandlade med något kromliknande.

MagerValp

Aktiv medlem
Så Banana Slip funkar att "toppa" en vaxad kedja med? Och sen kokar man bara ur den som vanligt?
Funkar med Squirt, Muc-Off gul och grön, och Silca Super Secret också. Kokande vatten sköljer av både paraffinet, droppvaxet och skit som fastnat. Squirt och Muc-Off klibbar tyvärr lite och samlar på sig mer skit (men inte i närheten av olja), men Silca ger en helt torr kedja precis som paraffinet.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Tog av kedjan
Fick stormkoka i kastrull. Mycket, inte all, skit lossnade.
Nu på tredje varvet rödsprit, skakad i petflaska vill inte spriten sluta att bli grå…
IMG_7323.jpeg
IMG_7325.jpeg

kais01

Aktiv medlem
om du istället kokar i ett par omgångar med via tvättmedel följt av ett par svängar kokande vatten blir spritbadet betydligt renare. såpass rent att jag numera skippar spritbadet utom första gången när fabrikssmörjan skall bort.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Efter tredje varvet i sprit blåste jag igenom med vatten, torkade med hårtork och smetade squirt på båda sidorna. Får se om detta överlever en regnskur.

kais01

Aktiv medlem
skulle du inte bort från squirt??

om du trots allt är kär i den flaskan kan det säkert vara en bra och långverkande grundbehandling efter rengöring, men för efterbehandlingar skulle jag föreslå något flyktigare...

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Jag hällde i en skvätt yes handdisk i kokvattnet. Rörde runt bra. Det satt änd kvar ordentligt m skit i och på kedjan, som synes på rödspriten.

Kommer köra igenom liknande övningar när något annat ska på. Oklart vad bara
- Smältvax getto sylt/panduro eller ngt fint
- UFO, flowerpower ANNAT droppvax
?

Joem

Aktiv medlem
Det är ju inte utan att man blir fascinerad över allt jobb som tycks krävas för att vaxa en kedja. Hur länge skulle du säga att ”det håller” givet att man cyklar i vått och torrt? Pratar vi en säsongs,- veckors, dagars hållbarhet? Jag brukar med jämna mellanrum droppa på lite såpa på kedjan, låta verka 5-10 min, spola av, låt torka, på med några droppar och sen klart.

DavidtheDoom

Aktiv medlem
Fick du någon klarhet i om det finns en svensksåld motsvarighet till det OZ Cycle använder i sin flytande häxbrygd? Han skriver i kommentaren till sin video "Shellite equivalents.... benzine ,ligroin, petroleum ether ,white gasoline."

Någon kemisk expert här som kan bidra?
Är inte white gas, Naphtha, white spirit osv samma sak som lacknafta? Är dock ingen kemisk expert 🙄.
Lacknafta bör vara likt tror jag. YMV ingen kemist.

Kärt barn många namn.

Kort och gott är det inledande en kortkedjig kolväte. Benzine och Nafta är ju samma grej om man rör sig över de europeiska språken. Lacknafta (inte biolacknafta som är talloljebaserat), tändvätska, kallavfettningsmedel, kemisk ren bensin mfl går utmärkt att använda, även lampolja ska gå att använda men jag har inte provat själv. Det viktiga är att det är "Shellite eq", dvs mineralbaserat och inte gjort på biomaterial då dessa lämnar feta hinnor efter sig.

Kallavfettningsmedel på 4 liters dunk från biltema är min favorit, det är nafta + lipider som gör att man kan spola av medlet med vatten om man så önskar.

MagerValp

Aktiv medlem
Hur länge skulle du säga att ”det håller” givet att man cyklar i vått och torrt? Pratar vi en säsongs,- veckors, dagars hållbarhet?
Det beror förstås helt på hur mycket du cyklar och var, men på min mtb i Göteborgsterräng så är det ett antal veckor per kedja. Längre torr sommar, kortare blöt höst. Vaxar två kedjor åt gången, tar ju inte längre tid att göra två, och det blir väl varannan månad eller så.

Enskilt största momentet är att få bort fabriksfettet på nyköpt kedja (2x lacknafta, 2x rödsprit), men det gör jag ju även om jag använder annan smörja — det klistriga fettet från fabrik är en grusmagnet utan dess like.

kais01

Aktiv medlem
Det är ju inte utan att man blir fascinerad över allt jobb som tycks krävas för att vaxa en kedja. Hur länge skulle du säga att ”det håller” givet att man cyklar i vått och torrt? Pratar vi en säsongs,- veckors, dagars hållbarhet? Jag brukar med jämna mellanrum droppa på lite såpa på kedjan, låta verka 5-10 min, spola av, låt torka, på med några droppar och sen klart.
mesta jobbet är alltså att bli av med fabrikssmörjet, ett pris man lär få betala om man önskar bra resultat, oavsett om man kör droppvax eller doppar.

kör man en tre-fyra kedjor samtidigt är det uthärdligt. har där alltså gått över till lösningsmedelsfritt i form av ett par omgångar kokande lösning med via tvättmedel. inte testat såpa, men skall gärna göra det.

men sedan är det en walk in the park.

NiklasL

Aktiv medlem
Tack för tipset om såpning/oljning - det verkar som om du har hittat en metod som funkar för dig. Här handlar det emellertid om vaxning. Ang din fråga om hur länge det ”håller” kan du kika på ZFCs data, se tidigare inlägg i tråden. Där finns också beräkningar av totalkostnad innefattande hela drivlinan.

Joem

Aktiv medlem
Tack för tipset om såpning/oljning - det verkar som om du har hittat en metod som funkar för dig. Här handlar det emellertid om vaxning. Ang din fråga om hur länge det ”håller” kan du kika på ZFCs data, se tidigare inlägg i tråden. Där finns också beräkningar av totalkostnad innefattande hela drivlinan.
Jag ställde ju en fråga om vaxning och fick snabbt utomordentlig bra svar. Känns det orimligt? 🤷‍♂️. Både @kais01 och @MagerValp gav mig tillräcklig info om tillvägagångssätt och hållbarhet, känner mig nöjd med det och skall överväga att prova själv.

NiklasL

Aktiv medlem
Jag ställde ju en fråga om vaxning och fick snabbt utomordentlig bra svar. Känns det orimligt? 🤷‍♂️. Både @kais01 och @MagerValp gav mig tillräcklig info om tillvägagångssätt och hållbarhet, känner mig nöjd med det och skall överväga att prova själv.
Läs gärna resten av tråden också - innehåller mycket information som kompletterar svaren du fick nu.

Trådens husgud heter Adam Kerin, nedan presentation av honom och en bra sammanfattning av det hela:

glitch

Aktiv medlem
Som nämnt tidigare, det jobbigaste är den initiala rengöringen av en ny kedja. Sen har man helst två tre kedjor så byter man bara till ny kedja och vaxar om alla i batch när det är dags / man pallar. omvaxning sköter ju sig självt mer eller mindre bara låta allt puttra på spisen :)

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Efter ordentlig rengöring och dubbla varv droppvax lät drivlinan förjävligt illa idag. Kedjan känns ganska torr men det ska den väl?

Ger snart upp.

glitch

Aktiv medlem
Efter ordentlig rengöring och dubbla varv droppvax lät drivlinan förjävligt illa idag. Kedjan känns ganska torr men det ska den väl?

Ger snart upp.
Jag fattar inte riktigt - du verkar hålla på greja och trixa som en galning, men sen är det alltid en massa konstiga varianter med Squirt och annat och de återkommande kommentarerna om Finish Line grön.....med förbehåll om att jag missförstått men ska du inte antingen a) prova smältvax på riktigt b) släppa vaxspåret :)

Jag hoppas ju du går på alternativ a) och gör det på riktigt för att sen utvärdera om det är något för dig.

Klart det finns nackdelar med kokvax också, men överlag tycker i alla fall jag det är grymt, speciellt den "torrare" årstiden. Bara att kunna röra drivlinan utan något kladd är värt den lilla arbetsinsatsen.

ejma

Aktiv medlem
Någon som vaxat så pass länge att hen kan stärka Zerofrictions siffror gällande slitage? Jag köper teorin om ”självrengörning” och minimalt vägdamm på drivlinan, men ställer mig lite frågande till smörjningen.

Hur många mil får ni ut av kassett och drev?

Drajsnow

Medlem
Jag måste puffa för UFO Clean för den initiala rengöringen. Jag häller upp ett bad UFO och låter kedjan ligga där ett dygn eller två. Skakar runt burken när jag passerar den. Sen kokar jag den i vatten och allt fabriksfett är borta 👍🏻

Gällande slitage bytte jag kedja nu vid drygt 400 mil på min grusracer. Den hade nästan kommit upp till 0.5 töjning då. Cyklar året om, i alla väder.

vadaren

Medlem
Jag måste puffa för UFO Clean för den initiala rengöringen. Jag häller upp ett bad UFO och låter kedjan ligga där ett dygn eller två. Skakar runt burken när jag passerar den. Sen kokar jag den i vatten och allt fabriksfett är borta 👍🏻

Gällande slitage bytte jag kedja nu vid drygt 400 mil på min grusracer. Den hade nästan kommit upp till 0.5 töjning då. Cyklar året om, i alla väder.
Hur gör du till vardags efter att du fått bort fabriksklistret?

MagerValp

Aktiv medlem
Någon som vaxat så pass länge att hen kan stärka Zerofrictions siffror gällande slitage? Jag köper teorin om ”självrengörning” och minimalt vägdamm på drivlinan, men ställer mig lite frågande till smörjningen.

Hur många mil får ni ut av kassett och drev?
Jag har två vaxade X01-kedjor, köpta i januari och juni förra året, som jag växlar mellan. Båda visar 0,2 på min slitagemätare. Räknar inte mil, men jag cyklar normalt 2-4 mtb-rundor i veckan, på 1-2 timmar. Cyklar dock annan cykel under vintermånaderna.

Så jo, känns som det funkar.

jolov

Aktiv medlem
En vän frågade om kedjevaxning tidigare idag.

Skickade en länk till den här tråden.

Är så nyfiken på hur det kommer sluta

Topp