Så Banana Slip funkar att "toppa" en vaxad kedja med? Och sen kokar man bara ur den som vanligt?
ja, även jag gör så, sedan ett par år. faktiskt kör jag på banana slip redan direkt efter kokning (i via) och omvaxning, eftersom jag på rea råkade köpa på mig absolute black doppvax.
det är inte något bra doppvax, och som sfc efterhand publicerade. hade en del korrespondens med adam kerin, när jag snabbt upptäckte dess begränsningar, och han hade stöd av oss användare när han sedan tog kampen med absolute black, som redan hotat stämma honom eftersom hans tester visserligen visat att deras obscent dyra droppvax var bra närmast bäst, men var missnöjda med att det inte var mer överlägset än så. och nu skulle han ut och såga deras doppvax. vilka jeppar.
alltså absolute black hårdvax ger en förföriskt smooth kedja, i typ 10 mil, sedan kommer ett gnissligt tvärstopp. man tar sig knappt hem. för att klara kerins testprotokoll krävs 30 mil, som är frekvensen med vilken han behandlar kedjorna.
med banana slip på redan från början får jag ungefär det intervallet. man hör tydligt när det är dags att dutta på, och en fördel med banana slip är att man kan dutta på och köra vidare här och nu, det behövs inget religiöst protokoll som för en del andra droppvaxprodukter. droppar väl på en 5-10 omgångar innan jag kör omvaxning i kastrull. man märker även när detta är dags, intervallen mellan att det krävs att dutta på går ner efterhand.
fjärdebrunn, rost har jag aldrig råkat på med denna kombo. kör den på kmc och wipperman-kedjor, de är iofs ytbehandlade med något kromliknande.