Visa din vaxning! kedjan inte benen

NiklasL

Aktiv medlem
Efter ordentlig rengöring och dubbla varv droppvax lät drivlinan förjävligt illa idag. Kedjan känns ganska torr men det ska den väl?

Ger snart upp.
Tråkigt att det blir så här för dig. Men läs vad ZFC skriver om Squirt (s 15-20 ungefär): https://zerofrictioncycling.com.au/wp-content/uploads/2017/12/Squirt.pdf
Tydligen svårt att få in i kedjan, inte ens sex lager räcker, ännu mindre dubbla varv som du har provat. Antingen byter du droppvax eller så blir det grytvaxning för att grunda med. Men inte ens då är Squirt det optimala valet. För egen del gick Squirtflaskan till återvinningsstationen ganska snabbt och det var några år sedan. Och den var inte tom…

Drajsnow

Medlem
Hur gör du till vardags efter att du fått bort fabriksklistret?
Till vardags kokar jag kedjorna i vanligt vatten 👍🏻

Nya kedjor med fabriksfett åker ner i UFO-bad en dag eller två, kokas för att sen vaxas med Silcas hårda vax. Håller då ca 20-40 mil på grusracer beroende på väder osv. Har börjat komplettera med Silcas flytande vax för att förlänga intervallerna mellan hårdvaxning, mest för att ha ett enkelt å snabbt alternativ som småbarnsförälder…

Sen när det är dax att hårdvaxa igen kokar jag bara kedjan i vatten så blir de rena…

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Tråkigt att det blir så här för dig. Men läs vad ZFC skriver om Squirt (s 15-20 ungefär): https://zerofrictioncycling.com.au/wp-content/uploads/2017/12/Squirt.pdf
Tydligen svårt att få in i kedjan, inte ens sex lager räcker, ännu mindre dubbla varv som du har provat. Antingen byter du droppvax eller så blir det grytvaxning för att grunda med. Men inte ens då är Squirt det optimala valet. För egen del gick Squirtflaskan till återvinningsstationen ganska snabbt och det var några år sedan. Och den var inte tom…
Attans, trodde jag gjort rätt. La på extra och vevade in. Skitsamlande skräpprodukt? Det lät verkligen illa igår.

mkallstrom

Aktiv medlem
@mkallstrom du som kör pandurovax, kan du beskriva vad du får ut i drifttid mellan omvaxningarna? Stödvaxar du med droppvax på randos och Isof med vad?
Brukar normalt köra 30-40 mil mellan omvaxningar och har inte stödvaxat på rando-lopp. Har lagt på squirt vid något tillfälle när det inte har passat att byta kedja (edit: t ex veckan efter Sverigetempot och på cykeln som har använts för pendling och trainer). Hade med mig en flaska squirt på Sverigetempot och UTU, men använde aldrig under loppen.

Edit: För rando-lopp tänker jag egentligen inte annorlunda med vax jämfört med när jag körde med olika former av olja. För längre lopp ser jag till att kunna smörja kedjan vid behov, men orkar oftast inte bry mig (som många andra, det är många gnissliga kedjor mot målet på en 60-milare). Eftersom jag har blivit bekväm med att byta kedja så är det något jag har planerat in där det har passat. Både på Sverigetempot och UTU hade jag en utbyteskedja i drop-bag:en, efter 95 mil respektive 80 mil.

Senast ändrad:

FilleP

Medlem
Kör Silcas Hot Melt och kompletterade igår för första gången med Squirt. Hade kört över 30 mil sedan första vaxningen och kände att kedjan var lite torr inför LVG-tävling 13 mil. Varvade 1 varv med Squirt o kedjan körde tyst o smidigt genom hela tävlingen. Åt andra sidan så är det la svårt o känna av förlusterna men tänker att det borde funka för "kris-komplettering" för att förlänga intervallen något innan en riktigt omvaxning. Känns som att det borde funka helt ok att använda squirt i dessa situationer eller vad säger ni? Skulle däremot vara jobbigt ifall varvningen av squirt inte kan "komma loss" nu inför kommande omvaxning, men vem vet, upp till bevis antar jag.

aben

Aktiv medlem
Kokar ni kedjan i vatten innan omvaxning? Jag har inte gjort det mer än någon gång men funderar på om det kanske är receptet för att behålla vaxet man använder rent?

NiklasL

Aktiv medlem
Kör Silcas Hot Melt och kompletterade igår för första gången med Squirt. Hade kört över 30 mil sedan första vaxningen och kände att kedjan var lite torr inför LVG-tävling 13 mil. Varvade 1 varv med Squirt o kedjan körde tyst o smidigt genom hela tävlingen. Åt andra sidan så är det la svårt o känna av förlusterna men tänker att det borde funka för "kris-komplettering" för att förlänga intervallen något innan en riktigt omvaxning. Känns som att det borde funka helt ok att använda squirt i dessa situationer eller vad säger ni? Skulle däremot vara jobbigt ifall varvningen av squirt inte kan "komma loss" nu inför kommande omvaxning, men vem vet, upp till bevis antar jag.
Ja, med dopp i grytan först slipper du de ”initial penetration issues” som Squirt direkt på rengjord kedja har.

MagerValp

Aktiv medlem
Kokar ni kedjan i vatten innan omvaxning? Jag har inte gjort det mer än någon gång men funderar på om det kanske är receptet för att behålla vaxet man använder rent?
Jag slår bara på ett par kannor kokande vatten på kedjorna i en bunke. Den skit som är kvar på kedjan sjunker till botten i vaxbadet så när jag är färdig häller jag av det flytande vaxet i en annan plastbytta, men lämnar det sista skitiga vaxet på botten i kastrullen och slänger det när det stelnat. Vaxet antar en grå nyans efter första omvaxningen så lite kontaminerat är det förstås, men inte så det verkar påverka livslängden på mina kedjor märkbart. Jag satsar på bra nog med minimalt med arbete, inte perfekt resultat.

Besv

Aktiv medlem
Vaxning på g.

Nytt lyxvax provas då gravljuset va lite kletigt så blev det värmeljus denna gg ist...😅

Bilagor

• IMG20230524223215.jpg
    IMG20230524223215.jpg
    702.3 KB · Besök: 22
  • IMG20230524223619.jpg
    IMG20230524223619.jpg
    702.1 KB · Besök: 22

kais01

Aktiv medlem
om du inte har ett gammalt lager värmeljus är de inte paraffin längre, utan en sprödare hårdare produkt.

tror tyvärr dess kedjesmörjande förmåga är begränsad. rapportera hemskt gärna hur det går!

det var ett eller annat olycksscenario som den nya standarden på värmeljus skulle förhindra. helt värdelösa är de iaf, en liten minoritet klarar att brinna ut bränslet utan att självslockna på vägen.

Besv

Aktiv medlem
Jag har redan testat och tycker faktiskt dessa håller bättre än Molten som jag körde med innan som kunde börja låta illa redan efter ngn timme i skogen. Dock så är de lite mer klippiga och drar därför till sig lite mer damm.

De har paraffin och "animaliskt vax".

Frågan är hur effektiva de är...animaliska vaxen kanske är rena sirapen...!😬😅

kais01

Aktiv medlem
animalisk vax brukar betyda stearin. det är vanligtvis hårt och sprött.

det som är lite konstigt ändå är att stearin i ljus fungerar bättre än paraffin (som är oljebaserat), men i värmeljus är det kasst.

vadaren

Medlem
Trodde väl aldrig att jag skulle stå i köket och sousvida en cykelkedja i 75gradigt paraffin men nu har man gjort det.

Det är 0-5C ute och jag vill sticka ut och köra in kedjan (ffa göra mig av med allt överflöd) men känns som att den kommer vara hopplöst stel inledningsvis i så låga temperaturer? Är inte sugen på att spruta paraffin i hela lägenheten på trainern heller. Erfarenheter?

Bilagor

• 20230526_043212.jpg
    20230526_043212.jpg
    622.5 KB · Besök: 18

kais01

Aktiv medlem
man knäcker (utomhus) upp kedjan runt en pinne eller motsvarande innan man monterar den.

det där ser mera ut som stearin??

aben

Aktiv medlem
Trodde väl aldrig att jag skulle stå i köket och sousvida en cykelkedja i 75gradigt paraffin men nu har man gjort det.

Det är 0-5C ute och jag vill sticka ut och köra in kedjan (ffa göra mig av med allt överflöd) men känns som att den kommer vara hopplöst stel inledningsvis i så låga temperaturer? Är inte sugen på att spruta paraffin i hela lägenheten på trainern heller. Erfarenheter?
Tycker paraffin fungerar ännu bättre när det är kallt, längre mellan vaxningarna och tar upp mindre smuts.

Kalle med K

Aktiv medlem
Nån som testat kokosfett? Lär ha använts en gång i urminnes tider att koka moped och MC-kedjor i. Betydligt lägre smältpunkt än rent parafin.

kais01

Aktiv medlem
Nån som testat kokosfett? Lär ha använts en gång i urminnes tider att koka moped och MC-kedjor i. Betydligt lägre smältpunkt än rent parafin.
inte testat, men absolute black kastrullvax som jag olyckligtvis råkade köpa, är betydligt mjukare än konkurrensen, och man behöver till exempel inte bryta kedjan före användning.

kedjan går sedan lätt och tyst i cirka tre timmar, varpå ett osannolikt gnissel och fantastisk trög frlktion närmast plötsligt uppstår.

kokosfett låter ju ändå intressant, det är väl bara att pröva? men om jag får gissa antagligen kortare livslängd...?

bekväm grop hejdå

Aktiv medlem
kanske dum fråga, men: kan jag vaxa växelvajern likadant som kedjan?

eller squirtlube och tryckluft i höljet?

har med framgång vaxat skrikande persienner och gnisslande gångjärn i ytterdörren med squirt.

kais01

Aktiv medlem
eftersom squirt low temp är så kasst trögt som kedjesmörj försöker jag göra slut på flaskan på annat håll.

den är bra på pedaltätningar, växellagringar, fälgbromslänkar och allmänt anti-squeek.

jag hör till dem som smörjer mina vajrar i höljena. skulle tycka vax var för trögt där. kör med helsyntet motorolja.

Topp