Visa din vaxning! kedjan inte benen

Stelnar inte vaxet ganska snabbt när det möter den kalla kedjan? Har svårt att tro att det tränger in särskilt djup innan det blir för segt. Ett vax som är flytande i rumstemperatur borde ha betydligt bättre möjligheter att tränga in och bred ut sig över alla ytor inne i kedjan. Ett sådant kan man också applicera på hela kedjan i lugn och ro och därefter veva några varv för att hjälpa det in i alla skrymslen.
Rimlig invändning. Jag vet inte hur långt det hinner in i kedjans skrymslen innan det stelnat, men det är ju ingen särskilt lång sträcka det ska. Jag ger detta ett försök. Funkar det inte så märker jag ju det ganska omgående.

Vad menas med droppvax? Är det inte typ Squirt? Squirt och nån annan liknande vaxsörja har jag testat men det blir ju ganska smutsigt även om det inte blir lika kladdigt som olja. (Jag har inte följt den här tråden i detalj, så ta det på en basal nivå, jag har dessutom redan bestämt mig för att det inte är värt besväret med vaxbadande efter avplockande av kedja, jag har testat och pallar inte det.)
Jo, typ lika.
Jag körde Silca Supersectet i flera år enbart dropvax och har fått ut över 1000 mil på kedjor så jävligt bra även utan kokning.
Eftersom vi är 2 st som kör samma så har vi gått ihop om utrustning till smältvax och det är helt klart krångligare men vi brukar träffas här och göra alla kedjor samtidigt och prata skit, lämpligtvis när frun jobbar eftersom vi är i köket under fläkten🤭
Om det är bättre än dropvaxet har jag ingen uppfattning om ännu, har det fortfarande kvar och toppar med.

kul med ideer utanför boxen, och man kan ju möjligen värma kedjan med en varmluftspistol. dels före anbringandet, dels efter...

men det verkar ju onekligen bekvämare använda droppvax. skulle ju kunna kombineras med värme även det.

just nämnda squirt är dock känt som en smutsmagnet, min egen analys av det är att det inte omsätts, blir kvar för länge, är för mycket long life. alltså en del jobb använda det för vardagligt bruk, det är ju just den där smutsen man vill slippa. hellre droppa på lite oftare:)

men till en race day kan ju det vara värdefullt med long life, men då acceptera mer jobb efteråt.

äpplen och päron.,,

Det är 1575 inlägg före i tråden så jag orkar faktiskt inte läsa allt nu när jag går på vaxspåret. Vad är bästa vax för pengarna? Är pingvin-syltvaxet (?) helt ok? Det är det som finns i min vattenkokare just nu. Hur är det med vax för alpina skidor? Tror jag har en stor klump som jag aldrig kommer använda upp annars. Smälta stearinljus? Finns konsensus kring bästa vax för rimliga pengar? Eller är det bara att köpa special för cykel på en gång?

Om nu svaret finns i tråden tidigare så ber jag om ursäkt.

Tycker det är stor skillnad på Pingvinvaxet jag grundvaxar med (kastrull) som bildar hård yta på kedjan respektive Smoove som behåller viss klibbighet även efter avspolning.

Inget av dem håller för blöta grusvägar. Jag blev positivt förvånad när trainerkedjan inte hade slitits ett dugg trots 2-3 pass/veckan minst under vintern.

Racerkedjan hade gått trainer hela vintern. Bara torkat av och droppat på. Den hade inte slitits den blev kvar.

Testade metoden att koka bort gammalt vax. Efter tre omkok med nytt vatten var den ändå inte helt ren. Åkte ändå ner i vaxet.

Skriv gärna upp att jag ska provköra min första vaxning idag. Silca strip chip- förfarande. Ja, så ni vet vad sjutton det är som gnisslar i söderort i kväll. (Det är inte vintage-staine denna gång)

Premiärkörde vaxat igår efter ett silca strip chip förfarande. Det rasslade ordentligt ett tag men bättrade på sig utan att bli ljudlöst. Jag kör nog en vända dropp på också. Vaxade två kedjor till, samtidigt i silca-pottan. Går nog inte i fler. Nu får men se hur kul det är.
Själva hojandet gick bra, men det kan ju ha berott på nya kolhjul.

CX-kedjan var värre att får ren. Började med att spola den med varmvatten i gamla badkaret och jösses vad svart det blev. 3 x kok bet inte trots att jag skvätte i diskmedel. Det fick bli skakning i olika lösningsmedel också. Vi får se hur syltvaxet sitter på den.

Racerkedjan blänker fint i Pingvinvaxet efter 4 timmar tjänsgöring.

Hade ett par kedjor som sjöng på sista omvaxningen och testade under senaste turen att köra med längre intervall, första kedjan 115 mil med mycket grus och ett antal sköljningar med vatten, andra kedjan runt 70 mil och samma förhållanden. Trodde de två skulle vara totalslut efter den behandlingen så blev förvånad när jag mätte upp dem efter jag kommit hem och de inte blivit längre utan klarar en omgång till. Kan vara att jag innan vaxat om för ofta och att det är bättre att vaxa mera sällan och rengöra kedjorna bättre och ha renare vax. Men väldigt preliminärt, kommer fortsätta försöket och även med nyare kedjor, mera slitna kedjor verkar hålla kvar vaxet längre innan de börjar gnissla.
Har inte kommit in på nyare kedjor än för de gamla verkar inte vilja slitas ut, de här två kedjorna har gått ytterligare ett par hundra mil ihop och det finns ännu liv kvar i dem så min tidigare skattning av livslängden till 400 mil per kedja var nog i underkant, kan nog vara något hundratal mil mer. Inte dåligt jämfört med innan när jag använde olja och fick byta redan efter 200 mil, cyklar ganska mycket grus och det tar hårt på kedjan om gruset fastnar. Känns som slitaget på klingor och kransar också är mindre men svårare att uppskatta eftersom de håller längre än kedjorna.

Senast ändrad:
Älskar tråden - "det alldeles för jobbigt att öppna ett kedjelås och kasta in ett gäng kedjor åt gången i en kastrull - så nu jävlar ska jag göra ett avancerat skolkemiprojekt istället och komma på nåt mycket bättre och smidigare än vad branschsspecifika tillverkare som har avlönat folk för att utveckla sånt här kan få till" 🤩

Förstå mig rätt - I am all for it! - bara kul med folk som labbar själva, men kom inte och säg att kokvax är för omständigt :)

Älskar tråden - "det alldeles för jobbigt att öppna ett kedjelås och kasta in ett gäng kedjor åt gången i en kastrull - så nu jävlar ska jag göra ett avancerat skolkemiprojekt istället och komma på nåt mycket bättre och smidigare än vad branschsspecifika tillverkare som har avlönat folk för att utveckla sånt här kan få till" 🤩

Förstå mig rätt - I am all for it! - bara kul med folk som labbar själva, men kom inte och säg att kokvax är för omständigt :)
Korrekt! Jag är en av dem sagt att det är jobbigt att montera av kedjan och bada den. Egentligen menar jag nog att det är för tråkigt, att däremot testa att köpa olika ingredienser och värma och blanda är roligt.

Har inte kommit in på nyare kedjor än för de gamla verkar inte vilja slitas ut, de här två kedjorna har gått ytterligare ett par hundra mil ihop och det finns ännu liv kvar i dem så min tidigare skattning av livslängden till 400 mil per kedja var nog i underkant, kan nog vara något hundratal mil mer. Inte dåligt jämfört med innan när jag använde olja och fick byta redan efter 200 mil, cyklar ganska mycket grus och det tar hårt på kedjan om gruset fastnar. Känns som slitaget på klingor och kransar också är mindre men svårare att uppskatta eftersom de håller längre än kedjorna.

Upplever samma! grus och på annat sätt kontaminerad olja har dödat mina kedjor i förtid. Jag var en av dem som aldrig fick kedjan torr efter att jag oljade den. Med vax (kokvax) så är detta helt borta så drifttiden på kedjan har ökat avsevärt! och som bonus är allt rent och snyggt!

Jag brukar inte vara helt övertygad om vaxets förträfflighet men börjar få ordning på det tror jag. Inför Barkarby 30-milare hade jag en syltvaxad kedja som gått drygt 30 mil utan knot. Ville inte chansa utan kokade om den tre varv innan ny vaxning. Den var alls inte perfekt utan levererade lite strimmor på vit trasa.

Körde ett dopp i grytan och kan konstatera att vaxet höll 30 blöta och delvis grusiga mil. Torkade av och hällde på några droppar Smoove efter 22 mil.

Nu kan jag konstatera att kedjan inte har slitits alls under loppet.

Är ny med vax och körde samma runda. Rätt blött och grisigt var det ju. Dock ej hällregn. Kör silcas system. Märkte knappt någon skillnad på före och efteråt jag dragit kedjan genom en trasa. Duschade cykeln torkade kedjan och droppade vax på. Är rätt impad. Kanske testat the pingvin system framöver.

Är ny med vax och körde samma runda. Rätt blött och grisigt var det ju. Dock ej hällregn. Kör silcas system. Märkte knappt någon skillnad på före och efteråt jag dragit kedjan genom en trasa. Duschade cykeln torkade kedjan och droppade vax på. Är rätt impad. Kanske testat the pingvin system framöver.
Kör du Silca som dropp eller dopp?
Jag undrar hur stor skillnad det är mot Pingvin. Det senare har har jag funnit sårbart på blött grus.

Långfredag !

9 kedjor preppade och vaxade med Silcas secret blend + endurance för 6 och speed för 3. Förutom att vaxet ger en renare drivlinan så inte går åt särskilt mycket och är långt billigare än olja - win win.

IMG_2393.webpIMG_2394.webp
IMG_2389.webp
IMG_2392.webp

Dopp, sen fyller på med dropp efter 300 km. Har bara hunnit med ett dopp och ett dropp hittills.
Oki, låter som mitt ungefär. Jag får ca 300km per Pingvin-dopp. Droppar på Smoove och får 150-200 km. Smoove skitar ner kedjan en del. Ingen av dem pallar blött grus. Kan, orkar jag, kör jag hellre Pingvin-dopp. Jag ska testa något annat.

Kör Ufo Drip All conditions på kedjan nu då den inte har snabblås. Hade egentligen velat bada den. På 30 milaren nu senast började kedjan låta efter ca 12 mil och jag stannade då och applicerade en ny dos och då höll den sig tyst till mål. Däremot drog den på sig en del smuts och slets mätbart under rundan.

Funderade på att förse Pingvinvaxet med Tungstendisulfid som alla elitmotionerande 50-åringar vill ha för marginal gains.

Har fått träff på 50g från Amazon.se men de vill ha knappt 200 i frakt.

Ni stravahetsare, varifrån tar ni hem pulver annat en det på darknet?

Jag har inte riktigt orkat ta steget till vaxning fullt ut, krånglet har hållit mig ifrån det. Men nu kom jag på en idé som antingen är dum eller supersmart:

jag testade att värma vaxet i en gammal vattenkokare, sen snabbt hälla över i en liten flaska (fd tubelessflaska) och innan det hunnit stelna applicerade jag det frikostigt på kedjan. Den fina djupa rengörande effekten av ett vaxbad får man förstås inte, men det borde väl tränga in betydligt bättre än bara att droppa på tex squirt kallt? Och metoden kändes väldigt snabb och enkel förr med att plocka av kedjan och bada den rejält.
Tidig utvärdering: att droppa på pingvinvax med ett litet uns bivax funkar bra och verkar hålla rätt bra. Jag tror faktiskt bivaxet gör att det sitter längre iom att det är lite kladdigt utan att dra åt dig särskilt mycket smuts. Luktar gott som bonus. Att tillsätta lacknafta var däremot rätt meningslöst tror jag. Stelnade ändå och gav en ilsken kemisk doft.

Resten av säsongen blir det att värma på pingvin med lite bivax i en gammal vattenkokare och sen snabbt hälla över i en flaska för tubelessgucka och applicera rikligt på kedjan. Får väl utvärderas ordentligt 2028 med tanke på hur lite jag cyklar nuförtiden och ändå växlar mellan fyra cyklar.

Jag har trixat lite med droppvax och kört helhjärtat på det. Började med att jag ville få en tystare kedja när jag skulle köra trainer inomhus (bor i lägenhet) och tyckte att det funkade efter att ha rengjort kedjan och kletat på Squirt. Körde på det ett tag, köpte sen Silca Super Secret någonting droppvax och varvade lite med Squirt. Rengjorde kedjan då och då, på med nytt droppvax, osv. Men tyckte till slut att kedjan ändå var högljudd, trots nyvaxad. Blev avundsjuk när jag hörde vanliga pendlare på hybridcyklar som hade drev som lät helt perfekta och började fundera på om vax verkligen var rätt väg att gå..

(Obs började aldrig med en helt ny kedja och har aldrig doppat hela kedjan i en varm gryta)

Istället för att gå all in och köpa ett helt set med dyra grytor och special blends, nya kedjor och starka medel för att strippa kedjans fabrikssmörj testade jag istället att grovrengöra hela kedjan, kassetten, pulleywheelsen och klingorna igen. Hela drevet rengjordes. Allt. Topsade rent och inte en enda droppe vax eller olja (från längesen) fanns kvar. Istället för att köra med droppvax igen så körde jag Peatys All Weather Lube.

Och fan om inte kedjan är tystare än någonsin? Går bättre än någonsin? Så mjukt och fint. Gjorde enligt konstens alla regler och torkade av överflödet från kedjan också. Bara insidan är oljad alltså. Innan jag vaxade körde jag ju tyvärr Mucoffs wet och ceramic lubes och det var ju riktiga smutsmagneter om något, och kedjan vibrerade värre än en magic wand när den drog runt. Så det var inte konstigt att vaxet kändes och lät bättre än den skiten, även om inget vax fastnade och jag körde på ren osmörjd kedja egentligen.

Med rätt olja/smörj fick jag alltså äntligen till det efter alla trial and errors med vax. Det känns också som en betydligt enklare grej att rengöra än vaxklumparna. På med lite degreaser, skrubba lite, sen blåsa av med en slang, dra kedjan genom en mikrofiber, klart.. vax behövde jag in och pensla och peta bort för det klumpade sig och kom överallt. Försvann aldrig. Det var inte smutsigt men det såg förjävligt ut.

Har jag lurat mig själv med att vax ska vara toppen, eller är det så stor skillnad på att doppa en ny och strippad kedja i vax vs droppvax? Är jag bara inte pro nog för att vaxa? Kör ni emellanåt med oljade cyklar så ni kommer ihåg skillnaden, eller har ni trixat med vax så länge nu att ni glömt hur en riktigt bra välsmörjd kedja låter och känns?

Jag har trixat lite med droppvax och kört helhjärtat på det. Började med att jag ville få en tystare kedja när jag skulle köra trainer inomhus (bor i lägenhet) och tyckte att det funkade efter att ha rengjort kedjan och kletat på Squirt. Körde på det ett tag, köpte sen Silca Super Secret någonting droppvax och varvade lite med Squirt. Rengjorde kedjan då och då, på med nytt droppvax, osv. Men tyckte till slut att kedjan ändå var högljudd, trots nyvaxad. Blev avundsjuk när jag hörde vanliga pendlare på hybridcyklar som hade drev som lät helt perfekta och började fundera på om vax verkligen var rätt väg att gå..

(Obs började aldrig med en helt ny kedja och har aldrig doppat hela kedjan i en varm gryta)

Istället för att gå all in och köpa ett helt set med dyra grytor och special blends, nya kedjor och starka medel för att strippa kedjans fabrikssmörj testade jag istället att grovrengöra hela kedjan, kassetten, pulleywheelsen och klingorna igen. Hela drevet rengjordes. Allt. Topsade rent och inte en enda droppe vax eller olja (från längesen) fanns kvar. Istället för att köra med droppvax igen så körde jag Peatys All Weather Lube.

Och fan om inte kedjan är tystare än någonsin? Går bättre än någonsin? Så mjukt och fint. Gjorde enligt konstens alla regler och torkade av överflödet från kedjan också. Bara insidan är oljad alltså. Innan jag vaxade körde jag ju tyvärr Mucoffs wet och ceramic lubes och det var ju riktiga smutsmagneter om något, och kedjan vibrerade värre än en magic wand när den drog runt. Så det var inte konstigt att vaxet kändes och lät bättre än den skiten, även om inget vax fastnade och jag körde på ren osmörjd kedja egentligen.

Med rätt olja/smörj fick jag alltså äntligen till det efter alla trial and errors med vax. Det känns också som en betydligt enklare grej att rengöra än vaxklumparna. På med lite degreaser, skrubba lite, sen blåsa av med en slang, dra kedjan genom en mikrofiber, klart.. vax behövde jag in och pensla och peta bort för det klumpade sig och kom överallt. Försvann aldrig. Det var inte smutsigt men det såg förjävligt ut.

Har jag lurat mig själv med att vax ska vara toppen, eller är det så stor skillnad på att doppa en ny och strippad kedja i vax vs droppvax? Är jag bara inte pro nog för att vaxa? Kör ni emellanåt med oljade cyklar så ni kommer ihåg skillnaden, eller har ni trixat med vax så länge nu att ni glömt hur en riktigt bra välsmörjd kedja låter och känns?
Det viktiga är att hitta sin egen väg som funkar och vi väljer olika. Jag tänker så här:
- Att börja med en använd kedja är svårt, den blir aldrig riktigt ren från oljerester och smuts (ja, jag har provat)
- Squirt på oljad kedja blir riktigt kletigt och eländigt och är mycket svårt att få bort (har provat det för många år sedan)
- När man vaxar en avfettad kedja för första gången rekommenderas grytvax p g a "initial penetration issues" med droppvax. Läs mera om det på Zero Friction Cycling
- Det behövs ingen dyr specialutrustning. Jag har en gryta från Erikshjälpen för en tjuga och använder vattenbad (grytan funkar inte med induktion och det håller temperaturen inom rimliga gränser)
- Man kan köpa färdigvaxade kedjor och slipper då avfettningen
- Kedjeunderhållet i fortsättningen kan man göra med ett bra droppvax. Jag använder inte Squirt till det (heller) utan en annan sort som har varit uppe i trådan ett flertal gånger. Vaxtester finns på ZFC
- Jag tycker att det är en fördel med droppvax på en grytvaxad kedja innan man börjar cykla med den (det har varit uppe i tråden tidigare)

Vattenbad är ju bra för att hålla koll på temperaturen, men det går så in i helsicke långsamt att smälta vaxet. Jag köpte en stektermometer för 200 kr på Kjell och kör direkt på spishällen.

- Squirt på oljad kedja blir riktigt kletigt och eländigt och är mycket svårt att få bort (har provat det för många år sedan)

Men det självläker, om man orkar vänta ut det.

Under många år körde jag ny kedja och droppade på squirt. Kladdigt i början, men blir bra till slut.

Det är först senaste året jag har avfettat och kört i smältvax.

Blir det verkligen en sådan skillnad jämfört med droppvax? Jag har fyllt på nu under ett-två år ungefär. Till slut borde ju kedjan ändå bli någorlunda likvärdig en dopp-i-grytan-vaxad kedja? Jämför ni ibland med en oljesmörjd kedja?

Vem vet, efter att ha kört några mil ute kanske jag blir återkonverterad till vax igen pga allt smuts och skiten som fastnar. Men just nu känns det som en stor vikt har släppt från mina axlar.

Blir det verkligen en sådan skillnad jämfört med droppvax? Jag har fyllt på nu under ett-två år ungefär. Till slut borde ju kedjan ändå bli någorlunda likvärdig en dopp-i-grytan-vaxad kedja? Jämför ni ibland med en oljesmörjd kedja?

Vem vet, efter att ha kört några mil ute kanske jag blir återkonverterad till vax igen pga allt smuts och skiten som fastnar. Men just nu känns det som en stor vikt har släppt från mina axlar.

Mina år med enbart droppvax på fabriksoljad kedja gav mig tyst gång, inget rost och rena kedjor, efter inkörningstiden (som jag inte vet riktigt hur lång den var)
Jag har lite för kort tid på kokvax för att säga något.

Förstår inte hur man får Squirt att vara kladdigt. Jag brukar lägga på efter en tur och veva runt ordentligt o ibland hålla kedjan mellan tumme o pekfinger för att smeta ut vaxet så att det får bättre chans att tränga in dit det skall.Får stå till nästa tur då jag torkar av så bra det går. Brukar bli en skinande ren kedja.
Vaxar kedjan i en gammal kastrull med vax o kedja som får stå på spisens läge ett tills vaxet smält. Rör om ordentligt o väntar med att plocka upp kedjan tills vaxet börjar skinna sig.

Det tar lite tid att komma rätt med vaxet. De stora fördelarna är, för mig,
- komma hem med ren kedja efter många mil och upprepade rundor. Kolla bild ovan.
- kraftigt ökad livslängd på drivlinan. Slitaget minimeras.

Min rengöring går snabbt
1. Avspolning med hett vatten. Går att göra med kedjan kvar på cykeln. 80% av gamla vaxet släpper
2. Kokning 1-2 varv med kedjan avplockad
3. Skakning i flaska med några ml biltema eco fälgrengöring, skölja ur
Kedjan blir helt ren och efter torkning klar för nytt vax..

Det tar lite tid att komma rätt med vaxet. De stora fördelarna är, för mig,
- komma hem med ren kedja efter många mil och upprepade rundor. Kolla bild ovan.
- kraftigt ökad livslängd på drivlinan. Slitaget minimeras.

Min rengöring går snabbt
1. Avspolning med hett vatten. Går att göra med kedjan kvar på cykeln. 80% av gamla vaxet släpper
2. Kokning 1-2 varv med kedjan avplockad
3. Skakning i flaska med några ml biltema eco fälgrengöring, skölja ur
Kedjan blir helt ren och efter torkning klar för nytt vax..

Har samma rutin, och jag brukar rulla på fyra kedjor så det finns alltid en fräsch att sätta på. Och så kan man göra rengöring och vaxbad när man har tid :)

Tidig utvärdering: att droppa på pingvinvax med ett litet uns bivax funkar bra och verkar hålla rätt bra. Jag tror faktiskt bivaxet gör att det sitter längre iom att det är lite kladdigt utan att dra åt dig särskilt mycket smuts. Luktar gott som bonus. Att tillsätta lacknafta var däremot rätt meningslöst tror jag. Stelnade ändå och gav en ilsken kemisk doft.

Resten av säsongen blir det att värma på pingvin med lite bivax i en gammal vattenkokare och sen snabbt hälla över i en flaska för tubelessgucka och applicera rikligt på kedjan. Får väl utvärderas ordentligt 2028 med tanke på hur lite jag cyklar nuförtiden och ändå växlar mellan fyra cyklar.
Vilket bivax?

Hur ofta plockar ni av kedjorna för att återdoppa dom i vax?

Jag tänkte gå all in på vax och plocka bort all 9 kedjor, koka dom rena och vaxa i en sån smidig silca gryta men sen orkar jag inte hålla på att plocka av kedjorna hela tiden.

Hur många km klarar man sig med att bars fylla på med droppvax efter initial rengöring/vaxning?

För mig - omvaxning i bad var 40-50 mil, dvs en gång i veckan ungefär. Men om man har två (eller tre) kedjor som man roterar mellan behöver man bara vaxa en gång varannan vecka. Eller så har man 3-5 cyklar

Tillbaka
Topp