Jag har trixat lite med droppvax och kört helhjärtat på det. Började med att jag ville få en tystare kedja när jag skulle köra trainer inomhus (bor i lägenhet) och tyckte att det funkade efter att ha rengjort kedjan och kletat på Squirt. Körde på det ett tag, köpte sen Silca Super Secret någonting droppvax och varvade lite med Squirt. Rengjorde kedjan då och då, på med nytt droppvax, osv. Men tyckte till slut att kedjan ändå var högljudd, trots nyvaxad. Blev avundsjuk när jag hörde vanliga pendlare på hybridcyklar som hade drev som lät helt perfekta och började fundera på om vax verkligen var rätt väg att gå..
(Obs började aldrig med en helt ny kedja och har aldrig doppat hela kedjan i en varm gryta)
Istället för att gå all in och köpa ett helt set med dyra grytor och special blends, nya kedjor och starka medel för att strippa kedjans fabrikssmörj testade jag istället att grovrengöra hela kedjan, kassetten, pulleywheelsen och klingorna igen. Hela drevet rengjordes. Allt. Topsade rent och inte en enda droppe vax eller olja (från längesen) fanns kvar. Istället för att köra med droppvax igen så körde jag Peatys All Weather Lube.
Och fan om inte kedjan är tystare än någonsin? Går bättre än någonsin? Så mjukt och fint. Gjorde enligt konstens alla regler och torkade av överflödet från kedjan också. Bara insidan är oljad alltså. Innan jag vaxade körde jag ju tyvärr Mucoffs wet och ceramic lubes och det var ju riktiga smutsmagneter om något, och kedjan vibrerade värre än en magic wand när den drog runt. Så det var inte konstigt att vaxet kändes och lät bättre än den skiten, även om inget vax fastnade och jag körde på ren osmörjd kedja egentligen.
Med rätt olja/smörj fick jag alltså äntligen till det efter alla trial and errors med vax. Det känns också som en betydligt enklare grej att rengöra än vaxklumparna. På med lite degreaser, skrubba lite, sen blåsa av med en slang, dra kedjan genom en mikrofiber, klart.. vax behövde jag in och pensla och peta bort för det klumpade sig och kom överallt. Försvann aldrig. Det var inte smutsigt men det såg förjävligt ut.
Har jag lurat mig själv med att vax ska vara toppen, eller är det så stor skillnad på att doppa en ny och strippad kedja i vax vs droppvax? Är jag bara inte pro nog för att vaxa? Kör ni emellanåt med oljade cyklar så ni kommer ihåg skillnaden, eller har ni trixat med vax så länge nu att ni glömt hur en riktigt bra välsmörjd kedja låter och känns?