Visa din vaxning! kedjan inte benen

Jag har vaxat en kedja och ska testa men är ännu inte riktigt säker på att det är värt besväret. Pengar har jag knappast gott om, men tid är det ännu värre ställt med.

Har jag förstått rätt:

vaxa om efter varje tur i regn?
Skölja av med vatten först?

Jag cyklar mycket i skogen under och efter regn, i värsta fall kan ju kedjan blir ordentligt våt varje tur i upp till två veckor (som förra året).

Man borde ju kunna fuska nån gång?

Ovanstående procedur borde ändå spara mig tid?

Det största problemet med lite för hög värme verkar vara att vaxet blir lättflytande och det rinner ur mer när man plockar upp kedjan.

Jag har vaxat en kedja och ska testa men är ännu inte riktigt säker på att det är värt besväret. Pengar har jag knappast gott om, men tid är det ännu värre ställt med.

Har jag förstått rätt:

vaxa om efter varje tur i regn?
Skölja av med vatten först?

Jag cyklar mycket i skogen under och efter regn, i värsta fall kan ju kedjan blir ordentligt våt varje tur i upp till två veckor (som förra året).

Man borde ju kunna fuska nån gång?

Ovanstående procedur borde ändå spara mig tid?
Sköljer/spolar jag av kedjan så torkas den innan jag droppvaxar igen.

kommer ta till mig denna metod. när de var länge sedan jag doppade, och kedjan istället lever på droppa på, har jag haft känslan att sidoplåtarna får sämre smörj än rullarna, detta iom att ett visst gnissel återkommer tidigare än att kedjan känns trög att driva runt.

intressant ändå att han respektfullt nämner sina huvudkonkurrenter i den här produktgruppen av ska vi säga snabbare och mindre long-life droppa på-vax; tru tension tungsten och ceramic speed ufo.

de jag kommit att mest använda och varit nöjd med

tiitar man på zfc-testerna ser man att det är dessa som hämtar sig något bättre efter smuts och fortsatt användning med bara droppa på, till skillnad från long life/ race day-produkterna smoove och squirt. där man utifrån testerna kan anta att smutsen blir mer kvarsittande. 'land locked' som kerin uttrycker det.

har också jag funnit att högre temperatur fungerar bättre. dels tränger vaxet in lättare, dels får man med sig klart mindre vax på kedjans utsida bär man lyfter den ur badet. en annan fördel är att om det finns rester av vatten eller sprit inne i kedjan efter rengöringsbad, så kokar det bort.

Räcker vaxningen längre på en kedja med mycket vax eller blir det vallar som sedan trillar av?
är det mer vax inuti kedjan räcker det rimligtvis längre.

kakor av vax på utsidan bör inte göra nytta utan snarast riskera att snabbt ramla av. en tunn hinna som stanna kvar på utsidan kan man tänka skulle innebära visst korrosionsskydd?

därav konceptet som bigmollo nämnde;hetare vaxbad. bättre inträngning och mindre överskottsvax på utsidan.

är det mer vax inuti kedjan räcker det rimligtvis längre.

kakor av vax på utsidan bör inte göra nytta utan snarast riskera att snabbt ramla av. en tunn hinna som stanna kvar på utsidan kan man tänka skulle innebära visst korrosionsskydd?

därav konceptet som bigmollo nämnde;hetare vaxbad. bättre inträngning och mindre överskottsvax på utsidan.
Men det borde väl också ge mindre mängd vax inuti?

Man ska väl vänta med att lyfta kedjan ur waxet precis innan det stelnat ?.. typ 62°
Sen är det väl bra att det varit 100° och lättflytande när kedjan åker i ..

Man ska väl vänta med att lyfta kedjan ur waxet precis innan det stelnat ?.. typ 62°
Sen är det väl bra att det varit 100° och lättflytande när kedjan åker i ..
vad ska det vara bra för? du uppnår sjok av flagnande vax på kedjans utsida, istället för ett tunt lager som gärna kan vara kvar som korrosionsskydd?

vad ska det vara bra för? du uppnår sjok av flagnande vax på kedjans utsida, istället för ett tunt lager som gärna kan vara kvar som korrosionsskydd?
Jag har bara sett slicas videos...
Men kan ana att med en för varm kedja och wax rinner waxet ut ur kedjan ..
Eller så är det som du säger och dom vill gärna att det går åt mer wax så dom får sälja mer wax ..

Väldigt intressant och låter rimligt. Mest intressant på slutet när han klargör att ”with this, you will get 100 km of quiet riding ” ???

10 mil låter ju helt enormt bra…
Mitt vax (silca) räcker betydligt längre än 10 mil, skulle nog säga ungefär 30mil i torrt väder. Jag doppar då först i smältbad kör en runda och sen lägger på droppvax efteråt.
Har nu provat som Josh beskriver att lägga på droppvaxet innan kassetten med den skillnade att jag håller ett finger under kedjan för att droppvaxet ska dras in i kedjan kapillärt, funkar bra.

Vet inte vilken video det är men han förordar i de fall man cyklar längre lopp att man lägger på deras Synergetik wet lube eller annan smörja när vaxet tar slut. Efter loppet är det bara göra rent kedjan och smältvaxa den igen.

Så vad säger ZFC?
Det går ju att testa detta någorlunda vetenskapligt.
SILCA och ZFC är överens om att inte vara överens gällande temp. ZFC ser ingen skillnad mellan varmt vax eller mindre varmt vax avseende penetrationen där vaxet gör nytta, dvs mellan länkarna. SILCA anser att man får in lite mer vax vid lägre temp. Vax utanpå kedjan gör ju oavsett ingen nytta, går ju även åt mer vax/behandling. Bara att välja husgud.

jag har också högst preliminär erfarenhet av fler mil när jag först hettar upp vaxet över 100 så vattnet från tvätten kokar bort, sen slår av värmen och väntar en stund innan jag tar ur kedjan, jamfört med att ta ur kedjan vid 100+ grader. men verkligen helt ovetenskapligt, kan ha helt fel.

men jag tänker att silca, hur mycket jag än misstror deras marknadsföring generellt, inte borde ha så mycket intresse av att göra processen krångligare, så om de förordar krånglig process så kanske de har på fötterna.

å andra sidan kanske de vill sälja sin särskilda kastrull med de två perfekta temperaturlägena.

jag har också högst preliminär erfarenhet av fler mil när jag först hettar upp vaxet över 100 så vattnet från tvätten kokar bort, sen slår av värmen och väntar en stund innan jag tar ur kedjan, jamfört med att ta ur kedjan vid 100+ grader. men verkligen helt ovetenskapligt, kan ha helt fel.

men jag tänker att silca, hur mycket jag än misstror deras marknadsföring generellt, inte borde ha så mycket intresse av att göra processen krångligare, så om de förordar krånglig process så kanske de har på fötterna.

å andra sidan kanske de vill sälja sin särskilda kastrull med de två perfekta temperaturlägena.
Ja precis, och om det går åt mer vax så köper man mer. Har också funderat över incitament de kan ha för ev påstående. Dock påstår vare sig SILCA eller ZFC att högre temp skulle vara bättre.

Mitt vax (silca) räcker betydligt längre än 10 mil, skulle nog säga ungefär 30mil i torrt väder. Jag doppar då först i smältbad kör en runda och sen lägger på droppvax efteråt.
Har nu provat som Josh beskriver att lägga på droppvaxet innan kassetten med den skillnade att jag håller ett finger under kedjan för att droppvaxet ska dras in i kedjan kapillärt, funkar bra.

Vet inte vilken video det är men han förordar i de fall man cyklar längre lopp att man lägger på deras Synergetik wet lube eller annan smörja när vaxet tar slut. Efter loppet är det bara göra rent kedjan och smältvaxa den igen.
10 mil refererar väl till en omgång droppvax. De brukar väl säga 400km för en kedja försänkt i ett vaxbad. Vad menar du du får 30 mil på i torrt väder? Hänger inte helt med

Jag har bara sett slicas videos...
Men kan ana att med en för varm kedja och wax rinner waxet ut ur kedjan ..
Eller så är det som du säger och dom vill gärna att det går åt mer wax så dom får sälja mer wax ..
Nej, du har rätt.
Man vill haså mkt stelnat vax som möjligt inuti kedjan.

10 mil refererar väl till en omgång droppvax. De brukar väl säga 400km för en kedja försänkt i ett vaxbad. Vad menar du du får 30 mil på i torrt väder? Hänger inte helt med
Jag cyklade ca 40 mil på en droppvaxning, efter 50-60 mil på första vaxbadet. Kedjan kändes fortfarande riktigt pigg nu när jag bytte. Hade nog kunnat få ur 20 mil till på den.

Kollade rajsern som gått trainern under vintern. Några enstaka droppvaxningar men fullt med grå-svarta vaxklumpar nu.
T
Nej, du har rätt.
Man vill haså mkt stelnat vax som möjligt inuti kedjan.
Hur skulle det gå till? Då borde även vaxet i byttan stelnat oxå, så det blir tämligen jobbigt att få rent den. Jag använder en gammal kastrull för att smälta vaxet med kedjan lagd ovanpå. Kör på lägsta värmen för att vaxet inte skall koka o stänka vax överallt. Rör om lite så att länkarna skall röra sig lite. Stänger av värmen o väntar tills vaxet skinnar sig på ytan. Hänger upp kedjan o låter den droppa av på tidning. Mjukar sedan upp kedjan genom att dra den över ett rundträ.

T

Hur skulle det gå till? Då borde även vaxet i byttan stelnat oxå, så det blir tämligen jobbigt att få rent den. Jag använder en gammal kastrull för att smälta vaxet med kedjan lagd ovanpå. Kör på lägsta värmen för att vaxet inte skall koka o stänka vax överallt. Rör om lite så att länkarna skall röra sig lite. Stänger av värmen o väntar tills vaxet skinnar sig på ytan. Hänger upp kedjan o låter den droppa av på tidning. Mjukar sedan upp kedjan genom att dra den över ett rundträ.
Va?

Tänkte att om man vill ha stelnat vax inuti kedjan så medför det att även vaxet runtom har stelnat. Men man kan ju plocka upp kedjan när vaxet är på vippen att stelna. Kanske är bra att kolla läget med en termometer. Men har ingen aning om smälttemperatur mm.
Det är precis så man ska göra enl instruktionen.
Svalare kedja och svalare vax= mer vax kvar inuti länkarna.
Motsatsen är att ta ur kedjan direkt ur varmt vax och hänga den vertikalt, då påverkas vaxet i kedjan innan det stelnat..

Mig veterligen nämner iallafall inte ZFC att det skulle vara några problem att ta ur kedjan direkt ur det varma vaxet och hänga vertikalt, så har jag gjort under två års tid utan problem åtminstone.

Känns väldig osannolikt att för mycket vax skulle rinna av kedjan när den är varm. Min intuition säger att jag vill mätta kedjan i badet och sedan direkt hänga upp den varm så att så mycket överflödigt vax som möjligt rinner av tillbaka ner och redo för nästa omgång. Tror att tillräckligt mycket vax är kvar i kedjan, kvarhållt kappilärt.

Kanske man ska ha en termostat i vaxet, stänga av och sen lyfta ur runt en viss temperatur då.
Jag har bara slumpmässigt använt kastrull på spishäll.

(Mitt syfte är att få enklare rengöring av cykeln, alla kostnadsbesparingar jag kan göra är bonus. Förra året cyklade jag 150 mil totalt så slitaget är inte enormt.)

Några goda råd inför premiär-rengöring och vaxning med silca chainstripper och hotvax?

Har två nya shimanokedjor som ska få bli försökskaniner

Kanske man ska ha en termostat i vaxet, stänga av och sen lyfta ur runt en viss temperatur då.
Jag har bara slumpmässigt använt kastrull på spishäll.

(Mitt syfte är att få enklare rengöring av cykeln, alla kostnadsbesparingar jag kan göra är bonus. Förra året cyklade jag 150 mil totalt så slitaget är inte enormt.)
75 grader C vill jag minnas Silca säger är lagomt varmt

Tänkte ta av kedjan idag, den första jag vaxat, men fick inte upp quick linken. Vanligt problem eller bara kass länk? Den var MYCKET besvärlig att få på plats, kanske var den lite skev eller så trots att den var splitter ny.

Tillbaka
Topp