Visa din vaxning! kedjan inte benen

Premiärvaxning. Ska bli spännande att se hur det blir. Testar Silca secret wax.
IMG_8759.jpeg
IMG_8755.jpeg
IMG_8756.jpeg

Premiärvaxning. Ska bli spännande att se hur det blir. Testar Silca secret wax.
Visa bilaga 690493Visa bilaga 690494Visa bilaga 690495
Jag är är riktigt sugen på att testa denna då den ska vara mer motståndskraftig mot väta. Har en gammal påse molten speedwax av gamla mixen som jag inte ens är halvvägs igenom än dock så kan inte försvara att köpa nytt. I den takten det går åt så lär jag inte få köpa nytt vax förrns 2028 :(

Dags att börja vaxa tror jag...Har någon testat Panduros paraffin? Jag tänker att vanligt paraffin borde fungera istället för de svindyra cykelvaxen? https://panduro.com/sv-se/produkter/skapa-dekorera/gjutning/ljus-tillbehor/paraffin-1-kg-741010

Ser också att en del skriver att det är svårt att få ren använd kedja. Jag tänker tallsåpa, lacknafta, t-röd...Sen borde den väl vara ren?

Vet inte om du såg länken tidigare:

mindre än en tredjedel av Panduropriset - men blir dyrare om man handlar för ubder 200 kr - jag är som sagt intresserad att testa om nån vill gruppköpa :)

Jag är är riktigt sugen på att testa denna då den ska vara mer motståndskraftig mot väta. Har en gammal påse molten speedwax av gamla mixen som jag inte ens är halvvägs igenom än dock så kan inte försvara att köpa nytt. I den takten det går åt så lär jag inte få köpa nytt vax förrns 2028 :(
Jag får se när jag kan testa den utomhus, men det ska bli spännande att se hur det funkar. Första gången med vaxad kedja.

Hej.. På skapamer.se finns 5kg rent paraffin för 449kr, dvs 89,80 per kg. Lägg på något annat roligt så ni kommer över 499kr, då är det fraktfritt. Tycker ni att 5kg låter mycket så är det inte det, paraffinet blir rätt snart grått av massa gunk som ofrånkomligt kommer att hamna där å då har ni plenty att byta med till nytt. Jag använder 500gr till varje bad så det är bara 9 byten. mvh borano20

Dags att börja vaxa tror jag...Har någon testat Panduros paraffin? Jag tänker att vanligt paraffin borde fungera istället för de svindyra cykelvaxen? https://panduro.com/sv-se/produkter/skapa-dekorera/gjutning/ljus-tillbehor/paraffin-1-kg-741010

Ser också att en del skriver att det är svårt att få ren använd kedja. Jag tänker tallsåpa, lacknafta, t-röd...Sen borde den väl vara ren?
Jag har prövat Panduros parafinvax och det funkar bra. Hittade PTFE pulver som jag blandade i men kanske inte skulle rekommendera pga miljöskäl.
Vill du slippa göra rent nya kedjor kan du använda detta https://silca.cc/collections/bike-maintenance/products/strip-chip

Jag får se när jag kan testa den utomhus, men det ska bli spännande att se hur det funkar. Första gången med vaxad kedja.
Om du tycker vaxet bara håller en kort tid och att det snabbt börjar gnissla så ge det ett par omvaxningar, det har hänt mig flera gånger att första vaxningen bara klarat sig 10-12 mil men efter några omvaxningar har det räckt med var trettionde mil och ännu längre vid bra förhållanden

Om du tycker vaxet bara håller en kort tid och att det snabbt börjar gnissla så ge det ett par omvaxningar, det har hänt mig flera gånger att första vaxningen bara klarat sig 10-12 mil men efter några omvaxningar har det räckt med var trettionde mil och ännu längre vid bra förhållanden
Topp! Jag kommer köra den några timmar inomhus på Zwift nu när snön kom tillbaks, så jag får väl se det som inkörning. Jag köpte även Silcas drip lube som jag kommer köra om upptoppning. Såg på en youtube-film att de rekomenderade att man först badar kedjan i varmt vax och sen toppar upp med droppjoxet två gånger till innan den är fullvaxad. Får testa mig fram vilket jag tycker funkar bäst.

Hej.. På skapamer.se finns 5kg rent paraffin för 449kr, dvs 89,80 per kg. Lägg på något annat roligt så ni kommer över 499kr, då är det fraktfritt. Tycker ni att 5kg låter mycket så är det inte det, paraffinet blir rätt snart grått av massa gunk som ofrånkomligt kommer att hamna där å då har ni plenty att byta med till nytt. Jag använder 500gr till varje bad så det är bara 9 byten. mvh borano20
Jag har kört ~50 omgångar på 300g msw. Men msw är ju redan grå från början.

Dags att börja vaxa tror jag...Har någon testat Panduros paraffin? Jag tänker att vanligt paraffin borde fungera istället för de svindyra cykelvaxen?
Som jag har skrivit redan i #534 skrev tidningen Tour redan i nr 11-2021 om vaxning av kedjor + MER
Bla skrev de om hur man bör rengöra kedjan innan vaxning och dessutom jämförde de friktionsförlusterna hos olika kedjevax och en orengjord kedja + en oljesmord.
tour-11-2021-kedjevax-jpg.624518

Vanligt paraffin gav alltså större friktionsförluster än olja. Åtminstone jmf med den olja de använde i testet.
Men som alltid: läs inte enbart testresultaten utan även hur testet är gjort!

Jag sparar det smutsiga paraffinvaxet och kör det genom ett filter och sen är det lika vitt och klart som när det var oanvänt. Har använt kasserade filter till andningsmasker, kaffefilter tar en del av smutsen men inte de finaste partiklarna men skall testa med andra också.

Jag sparar det smutsiga paraffinvaxet och kör det genom ett filter och sen är det lika vitt och klart som när det var oanvänt. Har använt kasserade filter till andningsmasker, kaffefilter tar en del av smutsen men inte de finaste partiklarna men skall testa med andra också.
Plus att kaffet smakar godare när man kört en 250km kedja genom filtret innan man brygger

Som jag har skrivit redan i #534 skrev tidningen Tour redan i nr 11-2021 om vaxning av kedjor + MER
Bla skrev de om hur man bör rengöra kedjan innan vaxning och dessutom jämförde de friktionsförlusterna hos olika kedjevax och en orengjord kedja + en oljesmord.
tour-11-2021-kedjevax-jpg.624518

Vanligt paraffin gav alltså större friktionsförluster än olja. Åtminstone jmf med den olja de använde i testet.
Men som alltid: läs inte enbart testresultaten utan även hur testet är gjort!
Hej.. Grejen med vaxning är INTE friktionsförlusterna, det är renheten efter flera timmars körning. Den renheten gör att man har LÄNGRE LIVSLÄNGD på sin drivlina, kassetter och kedjor är inte speciellt billiga idag, fråga SRAM som har rekordet: USD 750 för en kassett, USD 150 för kedjan. TOURs test är ganska kass, testat efter en HALVTIMMES körning. Då är den oljesmetade drivlinan fortfarande tämligen ren, hur ren är den efter fem timmar? Då kommer slitaget och effektförlusterna genom skiten. Frågar ni mig så har wattraseriet gått helt åt helvete. Skillnaden mellan TOURs resultat för ren paraffin och bästa medel med tillsatser i deras "test" är ett komma sex Watt, 1,6 Watt. Det är gott och väl INOM FELMARGINALERNA på våra wattmätare!! Sänker du överkroppen 5 centimeter så har du tjänat mer, helt gratis!! Köp en tajtare tröja nästa gång så tjänar du mer!! Jag kollade ett av mina Powertapnav mot polarns Garminpedaler, körde alltså samtidigt, med två olika datorer uppkopplade. Tror ni att de visade samma värden?? Tror ni att våra wattmätare visar samma korrekta värden vid noll Celsius som vid +25?? 1,6 Watt? Göra rent kedjan, vaxa in å sen fylla på med flytande produkter när den börjar låta, HUR jävla svårt kan detta vara?? När till sist kedjan börjar becka ihop så börjar man om, HUR jävla svårt kan detta vara?? För mycket hemmasnillen.. Jo, bivax funkar, det VET varje proffslag, bara den är skördad av sju italienska ungmör vid midnatt å västlig vind, då JÄVLAR!! Jag fattar inte varför INGEN skidåkare av rang använder kåda och tjära under sina skidor, dagens vallor är ju industriprodukter å inte ett dugg NATURLIGA!! Är det någon som kan visa på andra, seriösa testresultat än vad ZFC visar upp, så gör det. TOURs "test" är jämförelsevis ett dåligt skämt. ( Aerocykeltester vid 45km/h är om ni frågar mig ett ännu större skämt ). Japp, man ska skärskåda testmetoder men för att rikta seriös kritik så ska man absolut ha andra seriösa tester/resultat att visa upp. mvh borano20

Tappa bort påsen!

Hej.. Grejen med vaxning är INTE friktionsförlusterna, det är renheten efter flera timmars körning. Den renheten gör att man har LÄNGRE LIVSLÄNGD på sin drivlina, kassetter och kedjor är inte speciellt billiga idag, fråga SRAM som har rekordet: USD 750 för en kassett, USD 150 för kedjan. TOURs test är ganska kass, testat efter en HALVTIMMES körning. Då är den oljesmetade drivlinan fortfarande tämligen ren, hur ren är den efter fem timmar? Då kommer slitaget och effektförlusterna genom skiten. Frågar ni mig så har wattraseriet gått helt åt helvete. Skillnaden mellan TOURs resultat för ren paraffin och bästa medel med tillsatser i deras "test" är ett komma sex Watt, 1,6 Watt. Det är gott och väl INOM FELMARGINALERNA på våra wattmätare!! Sänker du överkroppen 5 centimeter så har du tjänat mer, helt gratis!! Köp en tajtare tröja nästa gång så tjänar du mer!! Jag kollade ett av mina Powertapnav mot polarns Garminpedaler, körde alltså samtidigt, med två olika datorer uppkopplade. Tror ni att de visade samma värden?? Tror ni att våra wattmätare visar samma korrekta värden vid noll Celsius som vid +25?? 1,6 Watt? Göra rent kedjan, vaxa in å sen fylla på med flytande produkter när den börjar låta, HUR jävla svårt kan detta vara?? När till sist kedjan börjar becka ihop så börjar man om, HUR jävla svårt kan detta vara?? För mycket hemmasnillen.. Jo, bivax funkar, det VET varje proffslag, bara den är skördad av sju italienska ungmör vid midnatt å västlig vind, då JÄVLAR!! Jag fattar inte varför INGEN skidåkare av rang använder kåda och tjära under sina skidor, dagens vallor är ju industriprodukter å inte ett dugg NATURLIGA!! Är det någon som kan visa på andra, seriösa testresultat än vad ZFC visar upp, så gör det. TOURs "test" är jämförelsevis ett dåligt skämt. ( Aerocykeltester vid 45km/h är om ni frågar mig ett ännu större skämt ). Japp, man ska skärskåda testmetoder men för att rikta seriös kritik så ska man absolut ha andra seriösa tester/resultat att visa upp. mvh borano20
skriker du alltid allt du skriver i versaler, eller är det bara jag som läser det så?

Vet inte om du såg länken tidigare:

mindre än en tredjedel av Panduropriset - men blir dyrare om man handlar för ubder 200 kr - jag är som sagt intresserad att testa om nån vill gruppköpa :)
finns ännu billigare på amazon, t ex https://www.amazon.se/gp/product/B08256MZ7R/ jag har nån liknande 5-kilospåse och är nöjd.

Jag har vaxat kedjor till flera cyklar i snart ett par år nu och har inte gjort slut på de drygt 100 kr pingvinparaffin jag köpt i matbutiken. Har svårt att se poängen med att köpa flera kilo?

Vill man lägga lite mer pengar kan man väl i så fall satsa på något lyxigare vax med tillsatser.

vaxad kedja efter ett år i saltbemängd atmosfär, väldigt nära Atlanten och en blåsig kust. Förmodligen bara en lätt ytrost, men
rost.jpg

Ska testa en vaxad Wippermann conneX 10s1 (hollow pins, stainless steel) 10-speed Chain. Återkommer om ett par månader

Gissar att du har ytrost på insidan av plattorna också. Om kedjan är utsliten vore det kul att se hur rullarna ser ut. Jag gissar på nästan ingen rost alls där i och med att ev ytrost nöts bort. I så fall är det kanske inget jättestort (funktionellt) problem

Slänger ut en fråga som säkert redan besvarats i denna tråd men uppskattar om någon kan förbise min lathet:

Vad är bästa burk/låda/hink/you-name-it att använda i inledande rengörningsprocessen av kedjorna?

Jag har nu söndrat 2st glasbehållare när man lite skakat dem. Luktar lacknafta i förrådet.

Slänger ut en fråga som säkert redan besvarats i denna tråd men uppskattar om någon kan förbise min lathet:

Vad är bästa burk/låda/hink/you-name-it att använda i inledande rengörningsprocessen av kedjorna?

Jag har nu söndrat 2st glasbehållare när man lite skakat dem. Luktar lacknafta i förrådet.

Om det är bästa vet jag inte, men jag använder Ikea 365 plastburkar. Det känns som att de har gedigna, täta lock. Finns i olika storlekar.

Brukar köra burkarna man köper med smörgåsgurka. Lyckas du ta sönder en sådan så skakar du nog för hårt.

Stort tack. De två glasburkarna var från Clas Ohlson… höll inte länge. Den tredje från ICA. Verkar vara lite tjockare glas. Vill ju skaka skaka, skaka!

plast är skaksäkert. hade av någon anledning inte slängt mina skakflaskor. den lilla juiceflaskan rymmer en kedja. vill man ha större öppning finns ju skippy jordnötssmörsburkar. man behöver bara en liten mängd lacknafta åt gången.

icke desto mindre skapas ett avfallsproblem.

så slutat med lacknafta efter att jag började koka i via tvättmedel. i en kastrull på min kedjevaxarfounduekokarplatta. värre saker än så går ut i våra avlopp.

funnits rapporter att vissa rengöringsmedel skulle ha potential att skada metallen, inte själv haft några sådana problem med via. och fanns ett sådant skulle miljontals tvättmaskintrummor ha problem. rätt enorma krafter som släpps loss vid centrifugering i ensidigt lagrade trummor i frontmatade tvättmaskiner.

privat snarare tolkat det som att sram, som uteslutande varit de som drabbats av spruckna sidoplåtar och som möjligen skulle ha samband med problemet; snarare missat i härdningen. kommer dock inte frivilligt använda sramkedjor efter ett par egna haverier längre tillbaka och innan jag gick över till via-metoden, så om det finns ett samband med just deras kedjor kommer jag inte själv märka av det. #disclaimer
.
IMG_1916.jpeg

En vanlig vattenflaska med bred halsa/kork fungerar perfekt för 1 kedja i taget. Tåls att skakas ordentligt!

När vätskan blivit skitig, alltså resterna samlas på botten så kan du enkelt försiktigt hälla över till en annan flaska och slänga sista skvätten på botten med skiten. Typ om ni använder ny kedja i lampolja, kedjeolja binder sig inte med lampolja utan samlar sig istället som en klump/dynga på botten och går därför att återanvända.

Använder även glasburkar av större storlek

plast är skaksäkert. hade av någon anledning inte slängt mina skakflaskor. den lilla juiceflaskan funnits rapporter att vissa rengöringsmedel skulle ha potential att skada metallen, inte själv haft några sådana problem med via. och fanns ett sådant skulle miljontals tvättmaskintrummor ha problem.
Nja, det är inte samma typ av metall.
Det går alltså inte att motivera det ena utifrån det andra

rätt enorma krafter som släpps loss vid centrifugering i ensidigt lagrade trummor i frontmatade tvättmaskiner.
Ja. Vilket de är gjorda för.
Vad har ngt av detta med cykelkedjor att göra?

Blev en sväng till IKEA. Igen.
3st 365 matlådor varav 2 medium storlek för 2-4st kedjor, samt 1 liten för 1-2st kedjor. Fungerade utmärkt. Nu behöver jag bara införskaffa ordentliga handskar. Börjar vara rätt så torra händer….

Nu har jag kört 50 mil på kedjan varav 23 utomhus. Har inte toppat upp eller gjort något sen första vaxbadet. Den både känns och ser ut som nyvaxad. På sista rundan var det nån mil grus och en skvätt regn. Än så länge ger jag Silcas vax 5 av 5 brödrostar. Kedjan ser gråare ut på bilden än i verkligheten. Både kedja och kassett var nya när jag började.
IMG_8830.jpeg

Nu har jag kört 50 mil på kedjan varav 23 utomhus. Har inte toppat upp eller gjort något sen första vaxbadet. Den både känns och ser ut som nyvaxad. På sista rundan var det nån mil grus och en skvätt regn. Än så länge ger jag Silcas vax 5 av 5 brödrostar. Kedjan ser gråare ut på bilden än i verkligheten. Både kedja och kassett var nya när jag började.
Visa bilaga 692384
Vaxade du direkt i den "sous vide påsen"
Som vaxet kommer i?

Tillbaka
Topp