Utöver att vara "ohederligt" i sin marknadsföring så kan man ifråga sätta hans testmetoder.
Vi alla har redan förstått att smuts och partiklar som fastnar i kedjan och drev ökar slitage enormt. Det här är vedertaget sedan länge hos konstruktör- och underhållsbranschen. Gäller oavsett om man driver en väderkvarn med kedja eller pressar tidningar med trapetsgängor. Renlighet är a och o. Det här fattar ju tillochmed "friktionsbloggaren" därför utformar han sitt test på det sätt att han direkt ska trycka på nackdelarna med flytande smörj och skyffla på massa torrt bråte för att jämföra torr smörj vs flytande. Det som händer då är att han accelerar slitaget på den våta kedjan enormt medans den torra fortfarande är relativt bra. Hur tror ni att en slitaget ser ut på en redan sliten kedja jämfört mot en i bra skick? Jag vill beskriva systemet med en sliten kedja som "ojusterad och uppnår aldrig goda driftförhållanden" dvs rullarna hamnar aldrig rätt emot dreven osv, och dåliga driftförhållande = ökat slitage. Dvs ju sämre kedjan blir ju snabbare blir den ännu sämre. Medans torra kedjan fortsätter att gå optimalt, fram tills att han blöter ner kedjan och tillsätter smuts. Då börjar partiklarna fastna och öka slitaget på den vaxade kedjan men det spelar ju ingen roll. Eftersom den våta kedjan har gått från 70% i livslängd ner till 30% på samma tid som den vaxade gått ner till 70%. (Siffror tagna ur luften, ja ni fattar varför). Min poäng är att, en sliten kedja slits fortare än en bra kedja. Det han bör göra är att utsätta båda kedjorna för sina svagheter direkt. Dvs på med vatten och skit på direkten istället än att förstöra den våta kedjan innan den torra får en chans att bli inkörd. Men jag har inte kollat allt för noga på hans resultat ännu men förvånar mig inte att vi ser att slitage ökning är exponentiell. Men det är bara min syn som teknolog på hans testmetoder.
Jag lyckas inte heller hitta någon förklaring på hur han mäter slitaget. Kanske inte letat tillräckligt.
Edit bifogar bild på hur all maskinvård ska se ut.
intressanta synpunkter! det adam kerin på zfc mäter har jag för mig, är kedjans förlängning, där 100 procent slitage motsvarar dags att byta ut. minns inte om det är t ex 0,75 eller 1,0 procent.
och han borde väl som du antyder egentligen börja med ny kedja inför först inkörning, sedan respektive typ av smuts. om nu våt smuts är det man är mest intresserad av. vilket inte nödvändigtvis är fallet, inte i australien iaf:)
tycker själv det är mycket prat och bollande med ständigt nya variationer av data på hans sida. ursprungliga redovisningen som i tabellen nedan, tycker jag ändå är mest givande och minst ogenomtränglig. då ser man bit för bit i varje block hur det relativt påverkar respektive kedja.
dessa faktiskt unika data är hur man än vänder på det till stor hjälp när man ska välja sitt smörj, förstås utifrån sina egna förutsättningar.
och det är förstås kompromisser det handlar om, men själv mest intresserad av block 5, vad som händer efter den våta smutsen om man bara fortsätter droppa på. t ex dåtida undermedlet nfs som varit på tapeten hos oss havererar då fullständigt.
att det går superbt för alla typer av vaxbad i det läget är inte att förvånas över, där 'rengörs' kedjan i de bad den doppas i tre gånger i varje block. skulle man ta av kedjan och koka bort smutsen även med andra smörjmedel skulle fältet vara jämnare, och samtidigt gynna longlife-produkter, vilka i vissa fall är smutssamlare, inte minst de oljebaserade.
själv är jag bekväm av mig, vaxbadar endast några gånger per år, droppar annars på.
.