Visa din vaxning! kedjan inte benen

Jag skulle säga nej, tror vaxet klarar sig alldeles utmärkt. Även om vattnet i "värmekastrullen" kokar tar det ju en stund innan vaxkastrullen blir så varm att vaxet smälter.
Håller med, marginell kontaminering av vatten "lär" ju kvitta annars är det väl bara torrkokning att oroa sig för....

Premiär för vaxning, Silca hot wax.

IMG_2987.jpeg

IMG_2988.jpeg

IMG_2990.jpeg

IMG_2991.jpeg

silca påstår att 130 grader är okej, och det tror vi ju blint på nu när vi gått vidare, vänt blad och börjat mysa igen :)

silcas tidigare info var tydligen en killgissning.
Visa bilaga 682316
det har killgissats även här på forumet angående att vaxet skulle ta eld när man passerar vaxets flampunkt.

själv har jag tyckt att det är bra att eventuellt vatten kokar bort. även noterat att vaxet penetrerar bättre kring 100 gr, samt att det rinner av betydligt mycket bättre när man lyfter kedjan ur vaxbadet.

var konceptet att använda slowcooker kom från kan man ju undra. vanligen utan inbyggd temperaturkontroll, och så långsamt att tålamodet prövas? vad är det för fel på gamla kastruller och en termometer kombinerat med en vettig värmekälla?

kommer själv inte pröva silcas nya dopp i grytan-koncept för rengöring, gör hellre ren kedjan själv innan den hamnar i vaxbadet. har en separat kastrull till det. men deras kokare verkar funkis.

Senast ändrad:
En termometer och vatten i slow cookern så kan man ju verifiera temperaturerna, för varje läge, innan man använder den
.
Annars är ju två kastruller, med vattenbad 100% säkert att temperaturen håller sig under 100°C, så länge det inte kokar torrt förstås.

Har någon bevis på att det kan ta eld, om vaxet blir för varmt?
(för varmt, vad är det? >130°C?)

Har någon bevis på att det kan ta eld, om vaxet blir för varmt?
Paraffin har en flampunkt på 109 grader om jag läser rätt, men något behöver ju tända det också. Kör man vattenbad eller slow cooker så är det nog lugnt, men jobbar man på vanlig spisplatta är det nog bäst att ha locket på och inte lämna det obevakat.

Kanske århundradets dummaste fråga men jag tar risken. Som gammal längdskidåkare har jag mängder av skidvax (grafitvax) liggandes i lådorna. Någon som testat att vaxa cykelkedjor med skidvax?

det är väl bara att testa:) skulle killgissa att de hårda vaxerna för kallt väder funkar bra, likaså de mjukaste för varm snö. däremot de trådiga fästvallavaxerna för åkning kring nollan tror jag är tveksamt?

de nu förbjudna fluorocarbonvallorna passar väl bäst till riskavfall.

det är väl bara att testa:) skulle killgissa att de hårda vaxerna för kallt väder funkar bra, likaså de mjukaste för varm snö. däremot de trådiga fästvallavaxerna för åkning kring nollan tror jag är tveksamt?

de nu förbjudna fluorocarbonvallorna passar väl bäst till riskavfall.
Tack för input! Ja tyvärr köpte jag även på mig en del fluorparaffiner "back in the days" men det tänkte jag inte förgifta närmiljön med.

Med risk för att bli sågad...Vad tror ni om denna för att droppa på vid behov?
Prisvärt per liter i alla fall. Går väl att pytsa i pulver om man vill.

jag tror inte silca varit så viktiga för "vaxrörelsen". snarare tror jag att de sett ett marknadsmässigt vakuum, med den växande vaxanvändningen. nu satsar de reklampengar på att sprida dimmor av desinformation för att avskräcka från "gratisvaxande". gratisvaxandet är, säger de, krångligt, sliter mer och kostar watt.

jag tror t ex inte att zfc är så oberoende som hävdas. det perfekta forumet för silca och andra företag att prångla ut sin anti-diy-propagande är via en sådana "oberoende" personer. i en gcn-video nyligen hävdade zfc-snubben att han bedrev en "hobbyverksamhet" för att framstå som oberoende. det kan omöjligen vara sant. i nästa andetag rekommenderade han en silca-produkt. och gcn är ju sponsrade av silca. läser man zfc-pdf:erna framstår det tydligt hur ohederligt diy-vaxande avfärdas, med anekdotiska bevis och premissen att diy-vaxet ofrånkomligen är starkt oljekontaminerat från start. när de jämför kostnader används ohederligt bara top of the line-kassetter och -klingor.
Utöver att vara "ohederligt" i sin marknadsföring så kan man ifråga sätta hans testmetoder.

Vi alla har redan förstått att smuts och partiklar som fastnar i kedjan och drev ökar slitage enormt. Det här är vedertaget sedan länge hos konstruktör- och underhållsbranschen. Gäller oavsett om man driver en väderkvarn med kedja eller pressar tidningar med trapetsgängor. Renlighet är a och o. Det här fattar ju tillochmed "friktionsbloggaren" därför utformar han sitt test på det sätt att han direkt ska trycka på nackdelarna med flytande smörj och skyffla på massa torrt bråte för att jämföra torr smörj vs flytande. Det som händer då är att han accelerar slitaget på den våta kedjan enormt medans den torra fortfarande är relativt bra. Hur tror ni att en slitaget ser ut på en redan sliten kedja jämfört mot en i bra skick? Jag vill beskriva systemet med en sliten kedja som "ojusterad och uppnår aldrig goda driftförhållanden" dvs rullarna hamnar aldrig rätt emot dreven osv, och dåliga driftförhållande = ökat slitage. Dvs ju sämre kedjan blir ju snabbare blir den ännu sämre. Medans torra kedjan fortsätter att gå optimalt, fram tills att han blöter ner kedjan och tillsätter smuts. Då börjar partiklarna fastna och öka slitaget på den vaxade kedjan men det spelar ju ingen roll. Eftersom den våta kedjan har gått från 70% i livslängd ner till 30% på samma tid som den vaxade gått ner till 70%. (Siffror tagna ur luften, ja ni fattar varför). Min poäng är att, en sliten kedja slits fortare än en bra kedja. Det han bör göra är att utsätta båda kedjorna för sina svagheter direkt. Dvs på med vatten och skit på direkten istället än att förstöra den våta kedjan innan den torra får en chans att bli inkörd. Men jag har inte kollat allt för noga på hans resultat ännu men förvånar mig inte att vi ser att slitage ökning är exponentiell. Men det är bara min syn som teknolog på hans testmetoder.

Jag lyckas inte heller hitta någon förklaring på hur han mäter slitaget. Kanske inte letat tillräckligt.
Edit bifogar bild på hur all maskinvård ska se ut.

Bilagor

• ska__rmavbild_2024-02-06_kl._12.13.08.png
    ska__rmavbild_2024-02-06_kl._12.13.08.png
    69.5 KB · Besök: 81
Senast ändrad:
om en tycker att stripchip verkar smidigt, så har oz cycle kommit på att det finns mycket billigare sådana produkter:
[video raderad för att inte ge gubben klick och eventuella pengar]

11.png

12.png

jag vet inte vad det finns för produkter i sverige, men om denna är lika koncentrerad som "solidify n'toss" och det räcker med 5 gram till en kedja, så kostar den 5 kr för en kedja, jämfört med silcas 50 kr.

Senast ändrad:
Utöver att vara "ohederligt" i sin marknadsföring så kan man ifråga sätta hans testmetoder.

Vi alla har redan förstått att smuts och partiklar som fastnar i kedjan och drev ökar slitage enormt. Det här är vedertaget sedan länge hos konstruktör- och underhållsbranschen. Gäller oavsett om man driver en väderkvarn med kedja eller pressar tidningar med trapetsgängor. Renlighet är a och o. Det här fattar ju tillochmed "friktionsbloggaren" därför utformar han sitt test på det sätt att han direkt ska trycka på nackdelarna med flytande smörj och skyffla på massa torrt bråte för att jämföra torr smörj vs flytande. Det som händer då är att han accelerar slitaget på den våta kedjan enormt medans den torra fortfarande är relativt bra. Hur tror ni att en slitaget ser ut på en redan sliten kedja jämfört mot en i bra skick? Jag vill beskriva systemet med en sliten kedja som "ojusterad och uppnår aldrig goda driftförhållanden" dvs rullarna hamnar aldrig rätt emot dreven osv, och dåliga driftförhållande = ökat slitage. Dvs ju sämre kedjan blir ju snabbare blir den ännu sämre. Medans torra kedjan fortsätter att gå optimalt, fram tills att han blöter ner kedjan och tillsätter smuts. Då börjar partiklarna fastna och öka slitaget på den vaxade kedjan men det spelar ju ingen roll. Eftersom den våta kedjan har gått från 70% i livslängd ner till 30% på samma tid som den vaxade gått ner till 70%. (Siffror tagna ur luften, ja ni fattar varför). Min poäng är att, en sliten kedja slits fortare än en bra kedja. Det han bör göra är att utsätta båda kedjorna för sina svagheter direkt. Dvs på med vatten och skit på direkten istället än att förstöra den våta kedjan innan den torra får en chans att bli inkörd. Men jag har inte kollat allt för noga på hans resultat ännu men förvånar mig inte att vi ser att slitage ökning är exponentiell. Men det är bara min syn som teknolog på hans testmetoder.

Jag lyckas inte heller hitta någon förklaring på hur han mäter slitaget. Kanske inte letat tillräckligt.
Edit bifogar bild på hur all maskinvård ska se ut.
intressanta synpunkter! det adam kerin på zfc mäter har jag för mig, är kedjans förlängning, där 100 procent slitage motsvarar dags att byta ut. minns inte om det är t ex 0,75 eller 1,0 procent.

och han borde väl som du antyder egentligen börja med ny kedja inför först inkörning, sedan respektive typ av smuts. om nu våt smuts är det man är mest intresserad av. vilket inte nödvändigtvis är fallet, inte i australien iaf:)

tycker själv det är mycket prat och bollande med ständigt nya variationer av data på hans sida. ursprungliga redovisningen som i tabellen nedan, tycker jag ändå är mest givande och minst ogenomtränglig. då ser man bit för bit i varje block hur det relativt påverkar respektive kedja.

dessa faktiskt unika data är hur man än vänder på det till stor hjälp när man ska välja sitt smörj, förstås utifrån sina egna förutsättningar.

och det är förstås kompromisser det handlar om, men själv mest intresserad av block 5, vad som händer efter den våta smutsen om man bara fortsätter droppa på. t ex dåtida undermedlet nfs som varit på tapeten hos oss havererar då fullständigt.

att det går superbt för alla typer av vaxbad i det läget är inte att förvånas över, där 'rengörs' kedjan i de bad den doppas i tre gånger i varje block. skulle man ta av kedjan och koka bort smutsen även med andra smörjmedel skulle fältet vara jämnare, och samtidigt gynna longlife-produkter, vilka i vissa fall är smutssamlare, inte minst de oljebaserade.

själv är jag bekväm av mig, vaxbadar endast några gånger per år, droppar annars på.
.
IMG_1512.jpeg

Senast ändrad:
Följde Oz Cycle slaviskt för något år sedan tills denna nyhet blossade upp.
Äcklig jävla pissmänniska

leffanue på oz cycle ger ett minst sagt aggressionshämmat intryck i sina videos, och då är det möjligen så att det kokar över i något läge. förskräckligt.

sen skäms han inte för att fortfarande sprida teflon på sig själv och längs vägarna.

adam kerin på zfc å andra sidan är som en hackspett mest hela tiden? är nog ändå en bättre modell även om den kan uppfattas jobbig.

oz är helt klart obegaglig och hade behövt läsa den svenska djurskyddslagen för att använda moraliskt korrekt bedövningsmetod
Screenshot_20240321-092526_Firefox.jpg

men jag hade inte länkat om jag visste.

ändå intressant med de där oljesolidifieringspulvren, som verkar vara vad silca säljer med en extra nolla.

Är typ på gång. Vaxade min första kedja förra helgen. Nu i helgen ska jag montera skärmar, däck och tvätta kassett och framdrev från gammalt gegg. Sen blir det att prova skarpt. Den är inköpt.

Jag är en aning skeptisk, som jag läste är det en vaxemulsion och vatten som långsamt avdunstar är väl inte det bästa för kedjan.

Det jag tycker funkar bäst är att ha ett gäng kedjor som doppas i smält paraffinvax, då får man också som bonus att man kan köra lite längre på kassetten.

Vore väl skönt att kunna spraya på vax lite kvickt kvällen innan så sprit och vatten hinner dunsta. Få en tunn hinna istf klägget som dropp och dopp gärna medför och böket med dopp i paraffin en gång i veckan under säsong.

det är väl det många av oss landar i ett sådant upplägg. förutom att droppa på är en bättre riktad åtgärd än spray.

det är förstås bra om man har tid låta preparatet torka in, och vissa anger noggranna protokoll för detta. andra kan man närmast tuta och köra med, och roadside applikation är en verklighet med vax eftersom det tenderar ta slut på ett lite oväntat hastigt sätt när der väl sker.

här är kedjan på min vinterpendlare, som går huvudsakligen i stockholm. fick kokad rengöring följt av vaxbad före säsongen. gjordes väl en yttre avtorkning vid hjultid, i övrigt gått utan annan åtgärd än droppa på cirka var tredje vecka.

det man kan notera med detta enkla förfarande är att det ändå bygger upp lite guck på tänder av framklinga och trissor, men det är fast i konsistensen och kladdar inte. kedjan kan man ta i med händerna nästan utan smuts.

nu var det återigen dags:)
.
IMG_0358.jpeg

IMG_0355.jpeg
IMG_0357.jpeg

Senast ändrad:
silcagubben hade nåt resonemang om att två appliceringar av droppvax närmade sig en riktig doppvaxning. första appliceringen så blir det en ganska rejäl procent hålrum inne i kedjan när vattnet torkar bort, men sen vid andra appliceringen blir det slutgiltiga hålrummet procenten av procenten liksom. jag kan inte skriva, men ni fattar.

silcagubben menade också, kanske i nån dylan-video, att det var typ meningslöst att applicera under en cykling. att det enbart skulle vara en psykologisk fördel att kedjan blir tyst. det låter konstigt tycker jag.

silcagubben hade nåt resonemang om att två appliceringar av droppvax närmade sig en riktig doppvaxning. första appliceringen så blir det en ganska rejäl procent hålrum inne i kedjan när vattnet torkar bort, men sen vid andra appliceringen blir det slutgiltiga hålrummet procenten av procenten liksom. jag kan inte skriva, men ni fattar.

silcagubben menade också, kanske i nån dylan-video, att det var typ meningslöst att applicera under en cykling. att det enbart skulle vara en psykologisk fördel att kedjan blir tyst. det låter konstigt tycker jag.
Grejen är väl att om vaxet fortfarande är i flytande form när du lägger belastning på kedjan kommer allt bara att pressas ut från rullarna. Eftersom de har en vattenbaserad emulsion så tar det tid innan det dunstat och vaxet solidifierats.

För tävlingssammanhang (unbound och andra längre gruslopp) har Josh rekommenderat att använda en Synergetic olja att toppa upp med halvvägs. Troligen av den anledning om ges ovan.

det tycks variera vad man rekommenderar att göra ute på tur i fallet vax. bannar droppvaxtillverkaren användnig i fält skulle jag skyndsamt byta produkt.

något måste ju oavsett göras. en gnisslande trögtrampad kedja är ju helt glädjelös och medför högt slitage. och med vax kan det gå mycket snabbt när det tar slut, enligt min ringa erfarenhet extra snabbt med doppvax. från ah till oj på några km

behandlar man där och då, och kör man vattenbaserat tar förstås torkningen problematiskt mycket tid. frågan är om det spelar någon roll? behandlar man on the go gör man väl gärna ändå om det samma kväll?

när emulsionen jag kört en tid banana slip all weather med tiden torkar in i sin lilla flaska har jag prövat späda med just vatten, och det fungerar inte. blir bara grynigt. koncentrerad spolarvätska går däremot utmärkt. misstänker således att det inte är vatten som är huvudsakliga basen. smörjet på första bilden är för övrigt just sådan spädd banana slip.

sprit lär också torka snabbare.

flytande vax är ju för övrigt inget unikt för cykelkedjor.

Jag tar med mig extrakedjor efter turens planerade längd plus en extra. Packar dem längst ned så vikten påverkar inte nämnvärt och så värt att kunna lägga på och starta dagen med en nyvaxad kedja och en silkeslen drivlina, särskilt om det regnade dagen innan.

något måste ju oavsett göras. en gnisslande trögtrampad kedja är ju helt glädjelös och medför högt slitage. och med vax kan det gå mycket snabbt när det tar slut, enligt min ringa erfarenhet extra snabbt med doppvax. från ah till oj på några km
Kan det inte vara så att gnisslet först kommer från sidoplåtarna och att det inte år så kritiskt om dessa slits? Inte lika illa som sand och grus i drivlinan, det är rena tortyren, men inte är det roligt med en gnisslande kedja, det håller jag helt med om.

gnisslet kommer med de vaxprodukter jag kör först, medan det fortfarande känns bra, och lite gnissel kan man ju stå ut med. men det dröjer inte många minuter innan det tar emot i benen. ganska rejält till och med.

extra kedjor var ju verkligen sportigt!

skämt åsido, det verkar som ditt smörjupplägg inte passar vidare bra ihop med miljön kedjan går i ? smuts och beläggning verkar attraheras:) är det lvg, mtb eller pendling?

så har du gjort någon analys av vilket problemet kan vara? vad kör du med för produkter?

du kan ju jämföra med t ex min kedja i inlägg 971, inte idealisk på något sätt, men som gått pendling <10 cm ovan marken hela vintern i stockholm utan andra väsentliga åtgärder än att droppas på lite banana slip typ var tredje vecka. som på första bilden.

mina mtb-kedjor som går i grisig miljö året runt är av liknande utseende. inte topsade någonsin, men helt acceptabla, inga problem hantera dem med händerna.

kör där oljebaserat, duttar på helsyntet motorolja ungefär varannan eller var tredje tur på ett par timmar, och även direkt på den våta kedjan efter tvätt om sådan varit aktuell. logiken är att smutsen försvinner tillsammans med smörjet under användning. gör aldrig rent kedjorna specifikt, och cyklarna i övrigt får strilande vatten och en borste efter smutsiga turer. kedjorna sitter på cykeln hela sin livslängd på typiskt 18-24 månader. inga större insatser alltså:)

här är ett worst case, där jag bara ställt in 29an efter en rätt smutsig skogstur utan åtföljande tvätt. med lite syntetolja på kommer det där rena upp sig automagiskt nästa tur. man kan också lägga märke hur tänderna på kassetten ser ut efter cirka fem renoveringar i samband med kedjebyte. knappt inkörd;) den är från 2016...
.
IMG_1841.jpeg

Jag skulle säga att största problemet var sjukt grisiga vägar utåt Ekerö förra veckan. Även framnavet som aldrig brukar bli smutsigt såg så illa ut att jag kände mig tvungen att spola av det under rundan. Har kört lvg på den där och får ut runt 40 mil mellan vaxningarna med Panduro-paraffin. Det funkar tillräckligt bra för mig, orkar inte lägga mer tankeverksamhet på det. På pendlarhojen vaxar jag mer sällan och fyller på med squirt istället när det börjar gnissla.

40 mil är ju bra! men det blir ju en del efterjobb när sådant inträffar, kan ju eventuellt vara värt att ägna tankar åt hur det kan förebyggas vid liknande lägen framöver:)

stora fördelen med vax som jag ser det är att det är enkelt att koka bort när det blivit smutsigt på det här viset.

Gjorde en första vaxrekond igår på pendlaren. Valde att med kedjan kvar på cykeln hälla kokande vatten på kedjan och veva runt torka av och sen på med Silcas droppvax.

Blir att plocka av kedjan och vaxa om på spisen emellanåt, kanske var tredje gång.

Låter det som en bra metod?

om du frågar mig; funkar det så funkar det:)

men hälla kokande vatten kan riskera brännskador om det stänker fel, och någon vidare upphettning och smältning för att få bort smutsiga vaxrester är svår tänka sig?

gillar själv tanken att droppvaxet med sitt inbyggda lösningsmedel rensar när ett visst överskott appliceras. och sedan torkas av, eller kanske spinns bort; och undvika för dagligt bruk race day-produkter som gärna blir kvar länge. silca super secret drip verkar i kerins test stå emot torr smuts på ett fantastiskt sätt, sen går det inte lika bra i våt smuts.

kan ju antingen bero på att de i protokollet fasta appliceringstillfällena inte räcker till, eller motsatsen att det är för long life och ackumulerar tillsammans med smutsen? jag gissar och hoppas på det förstnämnda vilket i längden ger mindre bekymmer, bara att droppa på extra gånger liksom.

men smuts syns ju, så det är ju lätt att konstatera vilket efter en tids bruk.

Strassers vaxguru Baranski rekommenderar

för att toppa på en vaxad kedja. Alkoholbaserat för att vätskan ska dunsta snabbt.
För er som har koll på skoltyskan finns ett bra avsnitt på Sitzfleisch om just vintervård / vård av cykel och bland annat vaxade kedjor

Jag testade smältbad m pingvinparafin på rajsern förra säsongen. Fick då ut ca 25 mil innan drivlinan började låta illa. Det innebär alltså avtag och vaxbad veckovis, vilket går bort. Får försöka igen.

Nu med Smoove pysar jag på lite med ungefär samma intervall.

Jag testade smältbad m pingvinparafin på rajsern förra säsongen. Fick då ut ca 25 mil innan drivlinan började låta illa. Det innebär alltså avtag och vaxbad veckovis, vilket går bort. Får försöka igen.
Då kör man vaxbad följt av droppvax när det börjar gnissla. Vaxar man två kedjor åt gången så blir det vaxbad månadsvis.

Tillbaka
Topp