Visa din vaxning! kedjan inte benen

IMG_9365.jpeg

Tror jag landat i att Effetto Mariposa överhällt i Silcas flaska är den bästa lösningen för droppvax (använder det mellan varmvaxningsvarven). Mariposa är lite mer trögflytande och drygare vid applicering, men flaskan är lite stel så det är svårt att få ut vaxet jämnt.

Visa bilaga 673104

Tror jag landat i att Effetto Mariposa överhällt i Silcas flaska är den bästa lösningen för droppvax (använder det mellan varmvaxningsvarven). Mariposa är lite mer trögflytande och drygare vid applicering, men flaskan är lite stel så det är svårt att få ut vaxet jämnt.
Enligt ZFCs senaste är Flower Power Wax inte rekommenderat mellan varmvaxningarna:

av droppvax som gifter sig med vaxbadprodukterna uppvisar ceramic speed ufo v2 fortfarande bäst resultat. har inte öppnat min flaska än, kör vidare med tru tension banana slip all weather lube som är i viss närhet av lika bra. ingen av dem är att betrakta som long life, återkommande behandling gäller. smoove och squirt är bättre exempel därvidlag t ex på race day många timmar, men är också smutsmagneter och klarar sig inte lika bra vid regelbunden användning.

mycket få droppa-på produkter klarar sig till block 6. återigen att tänka på i värderingen är att användning av vaxbad innebär automatisk rengöring av kedjan cirka tre gånger i varje block.

inte så konstigt resultaten blir lysande sett i det perspektivet
.
IMG_1512.jpeg

Silca säljer väl har jag för mig, dock dyrt. Är det 11s du behöver så kan du eventuellt få köpa en Ultegra av mig något billigare. Jag gjorde 6 st häromdagen.

När jag grytvaxar går jag alltid igenom kedjan länk för länk när den svalnat och ser till att allt rör sig bra.
Hej.. Du kommer en bra bit på vägen om du drar kedjan vikt 180 grader över nått hårt, jag har en rund stålstav. Dra tio gånger, vänd på kedjan å så tio drag till. Montera å kör kanske 10 minuter så är det klart. mvh borano20

Jag har precis vaxat min första kedja med Silcas vax, vattenbad direkt i påsen. Hällde över hälften av vaxkulorna i en annan behållare för framtida bruk och för att inte riskera kontaminera hela satsen. Började rengöring med BT avfettning, sedan t sprit och sist Silcas chain stripper. Överlag en smärtfri process.

Men nu drar jag mig extra mycket för att sticka ut i skitvädret för en tur för att inte slita ner min nyvaxade kedja!

Hur gör ni fortlöpande efter en blöt tur? Skölja direkt med kokande vatten och sedan droppa på mer flytande vax?

det kan ju också vara så att slitage på kassetten medverkar?
Kassetten är ok men kedjespännaren på bakväxeln behövde rengöras och smörjas, efter det så funkade det bättre och som bonus växlar den nu bättre än på länge. Sen borde jag förstås ledat upp kedjan innan den monterades men är van vid att det fixar sig när man börjar trampa.

Hur gör ni fortlöpande efter en blöt tur? Skölja direkt med kokande vatten och sedan droppa på mer flytande vax?
Nej, inte med en gång. En nyvaxad kedja håller för ett antal turer. Jag spolar av det värsta böset med trädgårdsslangen och blåser rent drivlinan med tryckluft. När kedjan börjar gnissla bättrar jag på med lite droppvax tills jag vaxar om igen.

Jag har precis vaxat min första kedja med Silcas vax, vattenbad direkt i påsen. Hällde över hälften av vaxkulorna i en annan behållare för framtida bruk och för att inte riskera kontaminera hela satsen. Började rengöring med BT avfettning, sedan t sprit och sist Silcas chain stripper. Överlag en smärtfri process.

Men nu drar jag mig extra mycket för att sticka ut i skitvädret för en tur för att inte slita ner min nyvaxade kedja!

Känner hur pass fräsch den känns, känns den ok ser jag bara till att kedjan blir torr, antingen på cykeln om den tas in, annars tar jag av kedjan och tar med den in.

Men regn tar hårdare så är det en lite längre tur tar jag oftast av och vaxar om även om den inte gått de 25-30 mil som jag normalt har som intervall för omvaxning.

När det gäller helt nya kedjor brukar jag köra kortare intervall mellan vaxningarna de första gångerna, vet inte riktigt varför det är så men efter några omvaxningar verkar det som vaxet håller sig kvar i kedjan längre, en klart märkbar skillnad. Har för mig jag hört samma från någon Silca-podd.

Senast ändrad:

Lite av en avvägningsfråga, tidigare har jag så gott som alltid vaxat om efter turer som haft inslag av väta och kompletterat med kokande vattenbad efter renodlade regnturer. Men på senare tid har jag pendlat till jobbet ca. 22 minuter enkel väg med vaxad kedja i blött underlag och lättare regn och det har funkat bra utan omedelbar omvaxning förutsatt att cykeln sedan förvaras inomhus. Normalt sett pendlar jag dock med remdrift.

jag vaxar inte om just där och då på grund av regnväder, tutar och kör.

har med en flaska banana slip, den droppas på vid behov. hörs när det är dags, och det kommer som vanligt med vax rätt hastigt på.

det blir väl lite tidigare om det varit regnigt jämfört med torrcykla. men mitt vax tål regnväder rätt så bra. och minusgrader. och salt. det är väl därför den heter all weather?

Jag vill också påpeka att jag ibland kanske har väl tilltagna säkerhetsmarginaler gällande omvaxningar. Better safe than sorry...

ja kör man vax och inte har en reservflaska med sig på turen kan det bli riktigt gnissligt och trögt snabbare än man anar.

Jag som kör MTB kör omvax var 10:e timme.
Distans säger inget om hur mycket kedjan använts.
Om det regnar eller gyttjar mycket, så kanske jag kör en omvax tidigare.
Det är för smidigt för att låta bli.

wolframdisulfid har kommit att ersätta det klassiska additivet molybdendisulfid, och de smörjor där man gjort det bytet kommer bättre ut i adam kerins tester.

jag hade persronligen hoppats på grafen, vilket känns bättre att sprida i miljön. endast ett fåtal produkter har den och vad jag vet har endast absolute black droppsmörja gett bra resultat. men priset i det fallet bortom löjligt.

grafenpulver av olika kvaliteter finns på ebay.

problemet med att experimentera själv är att det gärna tar ett par år att utvärdera resultaten.

Senast ändrad:
wolframdisulfid har kommit att ersätta det klassiska additivet molybdendisulfid, och de smörjor där man gjort det bytet kommer bättre ut i adam kerins tester.

jag hade persronligen hoppats på grafen, vilket känns bättre att sprida i miljön. endast ett fåtal produkter har den och vad jag vet har endast absolute black droppsmörja har gett bra resultat. men priset i det fallet bortom löjligt.
Jag såg nån test av den här på Youtube. https://www.optimize.bike/en/product-page/optimize-graphen-kettenwachs Funderar på att testa den i sommar.

Någon som tänker testa?

Jag läste Dave Romes recension samt såg silcas video men fattar inte riktigt det stora. Verkar ju som temperatur och rätt blandning är väldigt viktigt för önskad effekt. Alltså borde du bli låst till en oljig kedja per skål vax? Eller har jag missförstått? Kan man bara fortsätta hiva i ett chip i samma vax varje gång man kör en ny kedja?

Jag läste Dave Romes recension samt såg silcas video men fattar inte riktigt det stora. Verkar ju som temperatur och rätt blandning är väldigt viktigt för önskad effekt. Alltså borde du bli låst till en oljig kedja per skål vax? Eller har jag missförstått? Kan man bara fortsätta hiva i ett chip i samma vax varje gång man kör en ny kedja?
Som jag förstår det så slänger du i en klump per ny och infettad kedja. Ska du vaxa en ren kedja så kan du bara använda din vaxbytta som vanligt

Som jag förstår det så slänger du i en klump per ny och infettad kedja. Ska du vaxa en ren kedja så kan du bara använda din vaxbytta som vanligt
Så förstod jag det också. Chokladbiten härdar fabriksfettet till vax, sedan kan man använda vaxet som vanligt.

Enda nackdelen verkar vara att det kräver ett snävt temperaturintervall så det går inte att göra utan en rätt fancy värmare.

det huvudsakliga "problemet" som silca försökt lösa är ju att vaxning är för billigt, och att det egentligen inte behövs en enda specialprodukt.
Jag ser personligen ingen anledning till att använda dyrt vax med massa tillsatser utan kör på rent paraffin, men här löser de ju rätt snyggt det enda momentet som jag tycker är lite krångligt med att vaxa kedjor. Själv är jag dock för snål för att investera 2000 kr och kommer nog att fortsätta med lacknafta + rödsprit. Det är ändå bara ett engångsjobb för varje ny kedja och X01-kedjorna håller i flera år för mig.

bra och pedagogisk video när det gäller sprida förståelse om vikten få bort mineraoljorna i kedjan före vaxning.

men metoden att i existerande vaxbad stoppa i de facto 'reningstabletter' och efterhand utveckla vaxbadet till en kemisk sörja av oljerester, hårt tvättvax och sedan det som är kvar av det smörjande vaxet ger jag verkligen inte mycket för. som att bada i sitt eget avloppsvatten.

silca föll från piedestalen kan man säga.

hade han två separata värmare och kört tvättvaxet i den ena hade det väl kunnat vara acceptabelt, men allt smutsigare tvättvax är ju inte heller någon direkt hit.

själv kör jag två separata kastruller på en termostatstyrd fonduekokare. i den ena rengörs kedjorna, nya eller använda, i några upprepade bad. i den andra har jag vaxet. endast rengjorda kedjor tillåts hamna där.

Jag fick bara ut ca 20 mil av Pingvin-vaxet. Även det grånade vid användning och efter ett par torra avtorkningar började kedjan gnissla.

Får ut dubbla miltalet med Smoove. Då med grundvaxningen i rent paraffin förvisso. Gråa vaxklumpar blir det där också.

Så förstod jag det också. Chokladbiten härdar fabriksfettet till vax, sedan kan man använda vaxet som vanligt.

Enda nackdelen verkar vara att det kräver ett snävt temperaturintervall så det går inte att göra utan en rätt fancy värmare.
Så fancy var det väl inte? Stod det inte nåt om att man bara ska hålla sig under 130 C? Den är ju inte helt svår att förhålla sig till även på vanlig spis.

Tror inte att snålsmarta happyiter är målgruppen för Silcas nya StripChip utan snarare:

A) Jänkare med mer pengar än tid.

B) Folk som inte hr provat vaxning förrut och vill på ett enkelt sätt göra ett försök.

Sen blir det nog billigare i längden att investera 2000kr i vax och attiraljer än att köra vidare på oljebaserade grejer.

Sen blir det nog billigare i längden att investera 2000kr i vax och attiraljer än att köra vidare på oljebaserade grejer.
det tror jag också, men det blir ännu billigare med helt vanliga grejer. det går att göra en snitsig reklamvideo för hur enkelt det är med billigt vax också, men det är det inte så mycket pengar i.

med kaisslipning av kassetter och klingor faller kostnadsargumentet för dyra märkesvaxer med magiska tillsatser, det där att det i längden blir billigare med jättedyrt vax, för att kassetter och klingor är så dyrt. om inte i fallet med oljade kedjor, så definitivt för sådana vaxade med billigt rent paraffin.

sedan jag började vaxa kedjorna och slipa kuggen har mina slitagekostnader för drivlinor minskat helt dramatiskt. det är inte bra för industrin om en sådan revolution sker i hela cykelnördvärlden. företagen måste då kontra med nya dyra varor.

det tror jag också, men det blir ännu billigare med helt vanliga grejer. det går att göra en snitsig reklamvideo för hur enkelt det är med billigt vax också, men det är det inte så mycket pengar i.

med kaisslipning av kassetter och klingor faller kostnadsargumentet för dyra märkesvaxer med magiska tillsatser, det där att det i längden blir billigare med jättedyrt vax, för att kassetter och klingor är så dyrt. om inte i fallet med oljade kedjor, så definitivt för sådana vaxade med billigt rent paraffin.

sedan jag började vaxa kedjorna och slipa kuggen har mina slitagekostnader för drivlinor minskat helt dramatiskt. det är inte bra för industrin om en sådan revolution sker i hela cykelnördvärlden. företagen måste då kontra med nya dyra varor.
Jo, men/och

1. Alla cyklister är inte lika nördiga som vi.

2. Priserna på nya Sram transmission grejerna är ju redan helt bananas

3. Tycker ändå att man kan ge Silca en applåd för deras innovation och nytänkande. Ha, ställ silca mot mucoff. Vem har lyckats bäst med sin marknadsföring? Vem är tydligast i sin marknadsföring?

jag håller med om att det är dyrt. Fantastiskt att Kais och andra har delar med sig av smarta sätt för att hålla nere kostnaderna. Har precis rekondat ett framdrev, as we speak.

Så fancy var det väl inte? Stod det inte nåt om att man bara ska hålla sig under 130 C? Den är ju inte helt svår att förhålla sig till även på vanlig spis.
Citat från videon: "you put the strip chip in the wax and the melter set it to 125 C I forgot to mention that part one of the the challenges with this is it occurs at a very specific temperature and that is 125° C that is hot enough to soften the oil in the grease in the chain to allow it to kind of co-mingle and then attach to the oio gelator in here"

Citat från videon: "you put the strip chip in the wax and the melter set it to 125 C I forgot to mention that part one of the the challenges with this is it occurs at a very specific temperature and that is 125° C that is hot enough to soften the oil in the grease in the chain to allow it to kind of co-mingle and then attach to the oio gelator in here"

Ah kollade aldrig videon och läste bara snabbt:

For StripChip to work the temperature of the wax needs to reach 125ºC. Enter the all-in-one Ultimate Chain Wax system, which allows for a range of waxing temperatures from 75ºC up to 125ºC. Not only does the system allow for accurate temperature management, Silca also says that the 600ml pot delivers “mess free” waxing.

It’s important to note that StripChip will work with ‘crockpot and instant pot setups’ but Silca says temperature management is critical to the success; too hot and the wax can be damaged hence why it recommends using a thermometer to ensure that the wax never exceeds 130ºC.

Så tolkar jag de hela rätt, så funkar vaxningen mellan 75-125 C och man ska hålla sig under 130 C, men att "rengöringsmomentet" kräver att man ligger på 125 C men inte mer. Och det är klart, det är ju lite svårare att förhålla sig till.

Vet inte varför jag känner att jag behöver försvara honom...

Jag håller Josh högre än så. Vad jag förstår är en av dom som har hjälpt till att driva på utvecklingen i cykelsporten de senaste åren. Både när det kommer till aero, bredare däck och kedjevax. Han jobbar bakom kulisserna med ett flertal pro team.

I slutändan har detta gangnat mig och andra motionärer som nu för tiden slipper cykla på 23mm däck och kan hålla nere kostnaderna på drivlineslitage.

Kliar mig mig också ibland i huvudet kring vissa av deras produkter men överlag tycker jag att det går i rätt riktning. Dyrt? Ja. Men ge det några år så har nog priserna kommit ner när andra börjar apa efter.

Som sagt Mucoff är nog den värsta dörrförsäljaren. Men kommer ju knappt innanför dörren hos LBSn innan man praktiskt taget behöver kliva över deras produkter. Silcas grejer hittar man endast om man vet vad man letar efter och är villig att pröjsa.

Tillbaka
Topp