Visa din vaxning! kedjan inte benen

jag tror inte silca varit så viktiga för "vaxrörelsen". snarare tror jag att de sett ett marknadsmässigt vakuum, med den växande vaxanvändningen. nu satsar de reklampengar på att sprida dimmor av desinformation för att avskräcka från "gratisvaxande". gratisvaxandet är, säger de, krångligt, sliter mer och kostar watt.

jag tror t ex inte att zfc är så oberoende som hävdas. det perfekta forumet för silca och andra företag att prångla ut sin anti-diy-propagande är via en sådana "oberoende" personer. i en gcn-video nyligen hävdade zfc-snubben att han bedrev en "hobbyverksamhet" för att framstå som oberoende. det kan omöjligen vara sant. i nästa andetag rekommenderade han en silca-produkt. och gcn är ju sponsrade av silca. läser man zfc-pdf:erna framstår det tydligt hur ohederligt diy-vaxande avfärdas, med anekdotiska bevis och premissen att diy-vaxet ofrånkomligen är starkt oljekontaminerat från start. när de jämför kostnader används ohederligt bara top of the line-kassetter och -klingor.

jag tror inte silca varit så viktiga för "vaxrörelsen". snarare tror jag att de sett ett marknadsmässigt vakuum, med den växande vaxanvändningen. nu satsar de reklampengar på att sprida dimmor av desinformation för att avskräcka från "gratisvaxande". gratisvaxandet är, säger de, krångligt, sliter mer och kostar watt.

jag tror t ex inte att zfc är så oberoende som hävdas. det perfekta forumet för silca och andra företag att prångla ut sin anti-diy-propagande är via en sådana "oberoende" personer. i en gcn-video nyligen hävdade zfc-snubben att han bedrev en "hobbyverksamhet" för att framstå som oberoende. det kan omöjligen vara sant. i nästa andetag rekommenderade han en silca-produkt. och gcn är ju sponsrade av silca. läser man zfc-pdf:erna framstår det tydligt hur ohederligt diy-vaxande avfärdas, med anekdotiska bevis och premissen att diy-vaxet ofrånkomligen är starkt oljekontaminerat från start. när de jämför kostnader används ohederligt bara top of the line-kassetter och -klingor.

Är det ohederligt att jämföra top of the line grejer ifall man är transparent med vad det är man jämför?

Är det ohederligt att jämföra top of the line grejer ifall man är transparent med vad det är man jämför?
det var därför jag använde ordet ohederligt istället för lögn.

edit: men det gränsar till lögn när de hänvisar till nån obskyr pdf och gör generella uttalanden om att det är billigare med de svindyra smörjmedlen.

Verkar som att ljusvaxet som testas av zfc nu verkar prestera helt ok? Undrar om det fäster sämre än de bästa vaxerna och/eller om det smörjer sämre. Om nu resultatet är pålitligt dvs.

edit: men det gränsar till lögn när de hänvisar till nån obskyr pdf och gör generella uttalanden om att det är billigare med de svindyra smörjmedlen.
Fast det är ju en fråga om perspektiv.

Deras perspektiv och ditt perspektiv är onekligen olika. Likväl delar inte jag ditt perspektiv.

Är ju mer intressant att läsa deras prisjämförelser på Dura ace än vad kostnaderna för att köra Tiagra är...

Sen är vax inte dyrt. En påse Molten Speedwax ger vadå, 1 års förbrukning ? Det är inte dyrt. Slow cooker från Clas ohlson 500 kr håller i flera år. Så insteget är inte så kraftigt ändå

Har också använt alla möjliga flaskor med medel innan, men ska testa Silca prep stripper nu åt en vän eftersom det sparar otroligt mycket tid och arbete

Var kritisk absolut men i det här fallet håller jag en mer positiv syn på saken. Tror ärligt att Josh P och Adam K m.fl vill sporten väl. Josh försöker nog tjäna några kronor på kuppen så det får man ha med sig.

Finns det någon annan data där ute som man kan luta sig mot än ZFC? Eller ska var och en göra sina egna empiriska tester?

Det finns betydligt större fulare fiskar där ute som nog är mer värda att diskutera i det här ljuset. Sram med sin svindyra elcykeldrivlina som man försöker sälja till folk som inte vet bättre och Shimano som gör decennier av 9delade grupper obsoleta med sin nya Cues grupp.

Kedjevax är en fis i havet gentemot detta.

Om en ruta räcker till fettet i en sram-kedja så kanske man genom att torka bort det värsta på utsidan först klarar sig på en tredjedels ruta eller liknande sen?

Någon som tänker testa?

Det han sa om att fettet kedjan kommer med gör att vaxet blir mjukare och fungerar sämre är intressant tycker jag. Fettet från två kedjor skulle göra vaxet 25-30% mjukare och förkorta tiden mellan omvaxningarna till mellan runt hälften till en tredjedel.

Men det skulle betyda att det inte är särskilt kritiskt att få bort precis allt fett från nya kedjor och de första rengöringarna med lacknafta tar ju bort nästan allt fett, kan inte vara mer än någon procent kvar och om det lilla inte påverkar särskilt mycket borde man kunna skippa typ hälften av baden och bara tvätta iett par omgångar med lacknafta.

Har tänkt att testa det nästa gång men har mer än tio kedjor jag cirkulerar så det tar lite tid innan de är utslitna och jag kommer till skott.

Fattar ingenting, varför detta hat mot Silca? De tar ett existerande koncept, förfinar det, paketerar det på ett sätt som tilltalar tänkt målgrupp och tar betalt för det, precis som vilket annat företag som helst.
Det är fritt fram för var och en att köpa deras produkter.
Vill man slabba med lacknafta, syltvax och kastruller går det utmärkt. Orkar man inte, vill ha allt samlat och är villig att betala är det väl jättebra med detta paket?

Fattar ingenting, varför detta hat mot Silca? De tar ett existerande koncept, förfinar det, paketerar det på ett sätt som tilltalar tänkt målgrupp och tar betalt för det, precis som vilket annat företag som helst.
Vill man slabba med lacknafta, syltvax och kastruller går det utmärkt. Orkar man inte, vill ha allt samlat och är villig att betala är det väl jättebra med detta paket?
Hänger inte med alls, jag har väl inte skrivit något negativt om Silca?

Finns det någon annan data där ute som man kan luta sig mot än ZFC? Eller ska var och en göra sina egna empiriska tester?
Som jag skrev redan i #534 tog tidningen Tour i nr 11-2021 upp vaxning av kedjor + MER
Bla skrev de om hur man bör rengöra kedjan innan vaxning och dessutom testade de friktionsförlusterna hos olika kedjevax och jmf med en orengjord kedja + en oljesmord.
tour-11-2021-kedjevax-jpg.624518

Men jag håller med om att det vore riktigt bra om fler gjorde tester som ZFC, om inte annat för bekräfta hans resultat men allra helst förstås för att få koll på hur verklighetsnära hans tester är (eller inte?).

Jag är helnöjd med alla silcagrejer jag har. Deras synergy-olja är så bra att jag är nyfiken på deras tubelessgrejer med.

Bara för att någon ska kunna säga att jag ljuger så slänger jag med en referral länk som ger en 20% rabatt på silca: https://prz.io/ZNJeYN2u5

Hänger inte med alls, jag har väl inte skrivit något negativt om Silca?
det var lite negativt tugg en bit upp, ingen nämnd och ingen glömd. har ingen koll på hans person, men silca har iaf medverkat till en uppskärpning av kedjesmörja, detta utan fåntrattpriser som hos vissa andra aktörer.

konceptet verkar tänkt för att få till race day-kedjor på ett enklare sätt. mer än för att hjälpa oss hemmapulare. vackert så, och ett intressant teoribygge, men det vore bättre om rengöringen skedde i separat bad.

Som jag skrev redan i #534 tog tidningen Tour i nr 11-2021 upp vaxning av kedjor + MER
Bla skrev de om hur man bör rengöra kedjan innan vaxning och dessutom testade de friktionsförlusterna hos olika kedjevax och jmf med en orengjord kedja + en oljesmord.
tour-11-2021-kedjevax-jpg.624518

Men jag håller med om att det vore riktigt bra om fler gjorde tester som ZFC, om inte annat för bekräfta hans resultat men allra helst förstås för att få koll på hur verklighetsnära hans tester är (eller inte?).
friktionstester finns ju tretton på dussinet, men zfc har på ett intressant sätt blandat in smuts i ekvationen.

sen hör det ju till saken att tillverkarna förstås gärna optimerar sina smörjor för protokollet. är de för kortlivade tar de slut före nästa smörjning och kedjan går torr, är de för långlivade ackumuleras slipande smuts.

när jag får se hatet
. nu satsar de reklampengar på att sprida dimmor av desinformation för att avskräcka från "gratisvaxande". gratisvaxandet är, säger de, krångligt, sliter mer och kostar watt.

det perfekta forumet för silca och andra företag att prångla ut sin anti-diy-propagande är via en sådana "oberoende" personer. i en gcn-video nyligen hävdade zfc-snubben att han bedrev en "hobbyverksamhet" för att framstå som oberoende. det kan omöjligen vara

Att utan grund påstå att någon är en lögnare som sprider desinformation och propaganda Är väl en intressant approach iaf.

Att utan grund påstå att någon är en lögnare som sprider desinformation och propaganda Är väl en intressant approach iaf.
det kallas reklam, och den har blivit lurigare i och med sociala medier. det verkar som att silcas frontfigur på ett smart sätt lyckats bli "kompis" med folk, genom att vara med i youtube-videor. kritik av företagets marknadsföring upplevs kanske därför som personlig kritik riktad mot en kompis.

det kallas reklam, och den har blivit lurigare i och med sociala medier. det verkar som att silcas frontfigur på ett smart sätt lyckats bli "kompis" med folk, genom att vara med i youtube-videor. kritik av företagets marknadsföring upplevs kanske därför som personlig kritik riktad mot en kompis.
Önskar att jag var lika duktig socialt att man kan bygga en hel karriär på att få folk att tycka ens produkter är bra bara för att man är trevlig

Lika bra vi förbjuder reklam också. Det enda sanna är syltparaffin i 5 kg säck, kastruller från frälsningsarmén och gamla elkokplattor. Allt annat är bara bedrägerier!!!

Synd, jag tyckte den här tråden hittills varit rätt mysig där det funnits plats för alla, till och med "icke-vaxare" och "wannabevaxare" som syndat med flaskvax.

Denna torde väl fungera rätt fint för vaxning, 73C på lägsta inställningen.
Den där har jag använt senaste par åren. Tycker den har funkat bra, men när vaxet var nytt tog det runt tre timmar att värma upp det. Jag har dock aldrig sett det som ett problem. Nu när mängden vax minskat p.g.a. alla omvaxningar tar det runt två timmar att värma upp. Använder inställningen "Low".

Bra, vi går vidare.

Blr intresserant att se ZFCs tester på Silcas nya lösning, bör ge en fingervisning om vaxets mjukare konsistens (enl EC) påverkar smörjning och slitage.

Jag såg i kommentarerna att Josh trodde den mjukare konsistensen antagligen berodde på att EC inte hade använt tillräckligt varm temperatur.

Nej men jag har ju inte citerat dig heller? :) Tror du missförstod eftersom posten hamnade efter din. Syftade på det delvis negativa tugge om "naseri" osv. som Kais01 skrev.
jag skrev verkligen inget om något naseri.

jag hade (som vanligt) synpunkter på den tekniska utformningen. för övrigt är jag positiv till silca, och det bör också ha framgått:..

Denna torde väl fungera rätt fint för vaxning, 73C på lägsta inställningen.
Nej, jag har aldrig haft locket på. Det kanske snabbar på uppvärmningen men jag har för mig att ZFC varnade för det, så jag har låtit bli.

Typ något liknande jag har från Classe. (står också warmup, low, high på min)

Körde i början high och kan ibland använda det i början för att smälta snabbare. Annars kör jag alltid på low.

Alltid locket på. Vill inte ha i eventuellt damm eller annat som kan trilla i. Lock på under uppvärmning och alltid lock på med kedja i, kör en kedja i taget på tråd (2.5mm tråd från Biltema som jag själv böjt olika redskap av, så som krokar för hänga kedjor och sleva runt i vaxet med).

Jag har hittlls smält vax i liten kanstrull på spisen. Går fort och med bra kontroll med digital stektermometer i. Använt vax kvar i byttan för återanvändning. För det lilla jag omvaxar, främst nya kedjor är det inte ett problem.

Har funderat på att använda vår avlagda slowcooker av enklare model. Det är dock en stor pjäs med bytta på flera liter. Hur gör ni för att använda större cookers? Fylla upp nivån i byttan med kilovis av vax eller hälla i vatten i cookern och ha typ en kastrull vax i vattenbad?

Jag har hittlls smält vax i liten kanstrull på spisen. Går fort och med bra kontroll med digital stektermometer i. Använt vax kvar i byttan för återanvändning. För det lilla jag omvaxar, främst nya kedjor är det inte ett problem.

Har funderat på att använda vår avlagda slowcooker av enklare model. Det är dock en stor pjäs med bytta på flera liter. Hur gör ni för att använda större cookers? Fylla upp nivån i byttan med kilovis av vax eller hälla i vatten i cookern och ha typ en kastrull vax i vattenbad?
Min är 3.5 liter. I med två påsar MSW, 450 g / påse.

Sen när nivån sjunker så fyller jag på så kedjan precis täcks + lite till.

Att hälla i vatten tror jag inte blir bra. Men det låter jag vara osagt, är ingen kemist.

Min är 3.5 liter. I med två påsar MSW, 450 g / påse.

Sen när nivån sjunker så fyller jag på så kedjan precis täcks + lite till.

Att hälla i vatten tror jag inte blir bra. Men det låter jag vara osagt, är ingen kemist.
Efter att ha köpt en beg slowcocker och provkört utan vax och dömt ut så slutade vår lösning med liten befintlig induktionsplatta och 2 matchande grytor.
Funkar j...t bra med tempgivaren i vattnet i den yttre.
Inte blixtsnabbt med 100% kontrollerat.

20231108_133552 (1).jpg

jag kör som ovan, vattenbad med gamla kastruller där vaxet ligger kvar i ena och toppas vid behov.
Brukar lägga i kedjan redan från start så får den sakteligen sjunka ner i vaxet när det löser sig.

Är det nödvändigt att ha koll på temperaturen om man värmer paraffinet i vattenbad? Jag brukar låta vattnet koka upp och mäter inte temperaturen för har trott att paraffinvaxet klarar de 90-95 grader det max blir.

Är det nödvändigt att ha koll på temperaturen om man värmer paraffinet i vattenbad? Jag brukar låta vattnet koka upp och mäter inte temperaturen för har trott att paraffinvaxet klarar de 90-95 grader det max blir.

Jag skulle säga nej, tror vaxet klarar sig alldeles utmärkt. Även om vattnet i "värmekastrullen" kokar tar det ju en stund innan vaxkastrullen blir så varm att vaxet smälter.

silca påstår att 130 grader är okej, och det tror vi ju blint på nu när vi gått vidare, vänt blad och börjat mysa igen :)

silcas tidigare info var tydligen en killgissning.
Screenshot_20240222-141108_Firefox.jpg

Tillbaka
Topp