Visa din vaxning! kedjan inte benen

Känns väldig osannolikt att för mycket vax skulle rinna av kedjan när den är varm. Min intuition säger att jag vill mätta kedjan i badet och sedan direkt hänga upp den varm så att så mycket överflödigt vax som möjligt rinner av tillbaka ner och redo för nästa omgång. Tror att tillräckligt mycket vax är kvar i kedjan, kvarhållt kappilärt.
IMG_0484.png

Silca litar inte på kapillärkrafterna enligt instruktionerna

Tänkte ta av kedjan idag, den första jag vaxat, men fick inte upp quick linken. Vanligt problem eller bara kass länk? Den var MYCKET besvärlig att få på plats, kanske var den lite skev eller så trots att den var splitter ny.
Om du inte redan har ett lämpligt verktyg kan jag rekommendera
Topeak Power Lever X (Det finns en utan "X" men den skall inte funka lika bra!). Det är en riktigt listig konstruktion som funkar både för att sätta ihop och ta isär kedjelås,
det finns även plats för ett xtra kedjelås inuti och änden av handtagen funkar som däckavtagare

däcksavtagare
TTL007_tirelever.jpg

ventilverktyg
TTL007_core.jpg

detta utöver kedjelås-montering, -demontering och -förvaring
Topeak-15400059-Power-Lever-X-Reifenheber-4_800x800.jpg
Topeak-15400059-Power-Lever-X-Reifenheber-3_800x800.jpg

Visa bilaga 697011

Silca litar inte på kapillärkrafterna enligt instruktionerna
Jag gjorde enligt instruktionerna första gången. Det gick åt en massa vax. Otroligt mycket vax utanpå kedjan som lossnade när jag jag senare började använda kedjan.

Nu tar jag upp kedjorna från varmt vax och låter den droppa av. Enligt mig fungerar kedjan minst lika bra.

Men så klart att Silca vill att man ska förbruka mycket vax...

Jag gjorde enligt instruktionerna första gången. Det gick åt en massa vax. Otroligt mycket vax utanpå kedjan som lossnade när jag jag senare började använda kedjan.

Nu tar jag upp kedjorna från varmt vax och låter den droppa av. Enligt mig fungerar kedjan minst lika bra.

Men så klart att Silca vill att man ska förbruka mycket vax...
Zfc nämner inget om att låts det svalna
IMG_0491.jpeg

Man det är alltid intressant hur selektivt folk verkar lyssna på exv silca ?

Hej.. Bara att göra ett test. Väg kedjan när den är tvättad före vaxbad. Vaxa kedjan varmt, ta upp den å låt svalna, väg den. Preparera kedja som man gör före man monterar på den å väg igen. Kör x antal km, väg den igen. Gör samma procedur med en kedjan som man tar ur badet vid lägre temperatur. Jämför skillnaderna i vikt. Upprepa gärna 5-10 ggr. mvh borano20

Zfc nämner inget om att låts det svalnaVisa bilaga 697021

Man det är alltid intressant hur selektivt folk verkar lyssna på exv silca ?
Saken har diskuterats några varv i tråden nu. Samma slutsats det kokas (!) ned till. Silca vill ha låg temp, ZFC tror inte hög temp är sämre. De är kompisar men detta är ett av få "områden" de går isär. Man får bestämma själv och se vad som funkar. Sen ska man tydligen hänvisa till kapillärkraften när man diskuterar dessa saker. Så det gör även jag. Kapillärkraft.

Ännu för några år sedan dominerade en övervägande positiv inställning till kapillärkraftens användning för fredliga ändamål. Den intensiva debatten om kapillärkraftens risker och säkerhetsproblemen har ändrat detta förhållande. En kritisk inställning till kapillärkraften kommer nu till uttryck alltifrån dem som helt tar avstånd från användandet av kapillärkraft till dem som redovisar en inställning präglad av tveksamhet och osäkerhet. Den första kraftiga motreaktionen mot den tidigare optimismen synes emellertid allt eftersom man satt sig in i problemen ha ersatts av en nyanserad inställning, där dock tveksamheten och försiktigheten alltjämt finns med som ett genomgående drag.

Vem har sagt/visat att tunnare/varmare penetrerar bättre?
Jag har funderat om en vacpåse och sousvide skulle vara
_ O P T I M A L T _ för att få in vaxet i rullarna.
Men man skulle behöva värma vaxet, hälla ner i påsen och sen vacca för att det ska fungera. Känns onödigt meckigt, men om någon ändå köpte en sousvide när det var på tapeten som nu står och dammar kan ju testa och rapportera

Senast ändrad:
Jag har funderat om en vacpåse och sousvide skulle vara
_ O P T I M A L T _ för att få in vaxet i rullarna.
Men man skulle behöva värma vaxet, hälla ner i påsen och sen vacca för att det ska fungera. Känns onödigt meckigt, men om någon ändå köpte en sousvide när det var på tapeten som nu står och dammar kan ju testa och rapportera
Det skulle nog kunna funka utan att värma först.
Jag varmvaxar kör ett par rundor där jag droppvaxar emellan sen får det vara bra tills jag behöver varmvaxa igen.
Varför krångla mer tänker jag.

Tyckte att vaxningarna kom lite väl tätt på racern. Man börjar ju lyssna efter minsta missljud?. Beslöt idag på den regniga vilodagen att leta fram kastrullen med pingvinvax.

La kedjan i handfatet och gav den ett par minuter i varmvattnet. Vips så var den helt ren. Skickade ner den i kastrullen uppepå vaxkakan och ställdes på en ledig platta medan middagen kokade. Efter ett par minuter badade den i klart vax och efter några varv omrörning fick den hängtorka ute. Lite uppmjukning och återmontage efter 10 min.

En fråga på ämnet. Givet att man innehar en bytta pingvin. Vad bör/kan man då köpa för magiska pulver att blanda i så kedjan blir till sig av upphetsning?

Hej.. Bara att göra ett test. Väg kedjan när den är tvättad före vaxbad. Vaxa kedjan varmt, ta upp den å låt svalna, väg den. Preparera kedja som man gör före man monterar på den å väg igen. Kör x antal km, väg den igen. Gör samma procedur med en kedjan som man tar ur badet vid lägre temperatur. Jämför skillnaderna i vikt. Upprepa gärna 5-10 ggr. mvh borano20
hur ska man isolera vikten på vaxet som finns inuti kedjan med det upplägget? Kommer väl fastna olika mängd vax utanpå kedjan vid varje vaxning också?

Då är det väl nästan bättre att vaxa korta provbitar av kedja med respektive teknik och öppna dom?

hur ska man isolera vikten på vaxet som finns inuti kedjan med det upplägget? Kommer väl fastna olika mängd vax utanpå kedjan vid varje vaxning också?

Då är det väl nästan bättre att vaxa korta provbitar av kedja med respektive teknik och öppna dom?
Hej.. Du "isolerar" vaxet inuti kedjan när du kör med kedjan och får bort överflödsvax. Man tar alltså med "lika mycket" kvarblivet överflödsvax vid varje mätning, men helt riktigt så får du inte den exakta mängden i kedjan, utan totalen. Jodå, det kan fastna olika mängder vax utanpå, därför gör man många mätningar. Visst kan man klippa kedjan i bitar men hur ska man då kolla resultatet? Ju mindre massa du väger, desto större roll spelar även ett litet fel i mätningen. 1 gram på 100 är ganska mycket fel om man jämför med 1 gram på 10.000, men det är samma fel. Dessutom så är väl de flesta kedjor idag inte gjorda för att nitas ihop igen som förr, och vill du inte köra med ett antal kedjelås i din klippta och mätta kedja så får du kasta den. Testen ska liksom helst vara genomförbara också, inte bara se bra ut på ritbordet.. mvh borano20

En fråga på ämnet. Givet att man innehar en bytta pingvin. Vad bör/kan man då köpa för magiska pulver att blanda i så kedjan blir till sig av upphetsning?
Hej.. Du "isolerar" vaxet inuti kedjan när du kör med kedjan och får bort överflödsvax. Man tar alltså med "lika mycket" kvarblivet överflödsvax vid varje mätning, men helt riktigt så får du inte den exakta mängden i kedjan, utan totalen. Jodå, det kan fastna olika mängder vax utanpå, därför gör man många mätningar. Visst kan man klippa kedjan i bitar men hur ska man då kolla resultatet? Ju mindre massa du väger, desto större roll spelar även ett litet fel i mätningen. 1 gram på 100 är ganska mycket fel om man jämför med 1 gram på 10.000, men det är samma fel. Dessutom så är väl de flesta kedjor idag inte gjorda för att nitas ihop igen som förr, och vill du inte köra med ett antal kedjelås i din klippta och mätta kedja så får du kasta den. Testen ska liksom helst vara genomförbara också, inte bara se bra ut på ritbordet.. mvh borano20
Är det att smörja kedjan ni försöker göra eller är det att landa på månen?

Grafit, molybdendisulfid MoS2 och wolframdisulfid WS2. Där WS2 är bäst och grafit minst bäst. Ju finare, desto bättre till viss gräns. PTFE vill man inte använda av hälso- och miljöskäl.

Du blir väl bara av med vaxet från kontakt/nötpunkter? Inte det som sitter på kedjans sidor osv.

Går väl toppen att offra ett par bitar kedja ifall man nu är nyfiken på ifall det är mer vax inuti kedjan ifall man lyfter ur den från varmt vax eller svalare vax.

Jag försöker bråka

Går väl toppen att offra ett par bitar kedja ifall man nu är nyfiken på ifall det är mer vax inuti kedjan ifall man lyfter ur den från varmt vax eller svalare vax.
Det bruka väl alltid bli några länkar över när en ny kedja kortats ner till rätt längd. Provvaxa dessa och pressa sedan ur nitarna och kontrollera hur mycket vax som sitter i rullarna.

Alternativt kan en uttjänt kedja användas för test.

Är dock mesta möjliga mängd vax i kedjan optimalt? Vid vaxning av skidbelag sicklas överflödet bort och enbart det som sjunkit ner i porerna är kvar. Glidet är varken bättre eller håller längre med flödig vaxning. Kanske även gäller kedjor?

Spontant känns det väldigt onödigt att börja labba med pulver i vaxet om man inte har ett kontrollerat sätt att utvärdera effekten av det, men man gör ju som man vill.

Hej.. Frågan har urartat till pittmätning vilket det ofta gör när killar får nys på saker.. Du vet, flest bokstäver på bakluckan vinner. Här diskuteras marginaleffekter med öppna spjäll. Några Watt hit å dit, lägg 100 papp på en ny aerocykel, fö faan!! MoS2, WS2 eller PTFE?? TÄNK OM JAG VÄLJER FEEEEL?? Lycka till!!! mvh borano20

Yes, tänkte kolla förbi där också.Jag var nog på en för hipstrig seconhand.
Men först tänkte jag nog kolla efter en beg slowcooker. Det skulle vara skönt att slippa stå i köket och slabba med det
Jag köpte en vaxvärmare liknande denna:

Kanon!
Var handlar man bäst WS2?
Inte så att cykelhandlare har det på hyllan verkar det som.
Inte så lätt i vanliga butiker.

Typ här:

Några frågor till ChatGPT gav följande ihopklippta svar:

Generellt sett har studier visat att tillsats av MoS2, WS2 eller grafitpulver i smörjmedel kan minska friktionen med någonstans mellan 10% och 50%, beroende på faktorer som koncentrationen av pulvret, smörjningsförhållandena och ytförhållandena. Effekten kan vara mer märkbar under vissa förhållanden, som höga belastningar eller torra förhållanden där smörjningens effektivitet är kritisk.

Ett exempel på en studie visade att tillsats av 10% WS2 i smörjmedel minskade friktionen med cirka 20-30% jämfört med smörjmedel utan tillsats av WS2. Andra studier har visat liknande resultat för tillsats av MoS2 eller grafitpulver i smörjmedel.

En vanlig riktlinje för att skapa en smörjning med pulver är att blanda pulvret med en bärare, såsom paraffinvax eller en oljebas, i en koncentration på cirka 5-10% viktprocent. Detta innebär att för varje 100 gram smörjmedel skulle du tillsätta cirka 5-10 gram av pulveret.

Här är en ungefärlig jämförelse av friktionskoefficienter för dessa ämnen:

Tungsten disulfid (WS2): Vanligtvis har en friktionskoefficient på 0,03-0,07.
Molybdenum disulfid (MoS2): Vanligtvis har en friktionskoefficient på 0,05-0,1.
Grafitpulver: Vanligtvis har en friktionskoefficient på 0,1-0,2.

Lycka till och rapportera gärna hur det gått!

Prisvärt per liter i alla fall. Går väl att pytsa i pulver om man vill.

Provade att spraya några olika ytor. Torkar väldigt långsamt men lämnar en fet hinna som går att skrapa bort med naglarna. Torrhalten ligger på ca 5% mätt med viktförlust över natten. Hade vaxhalten varit högre hade det säkert fungerat. Nu känns det rimligare att blanda vax med kallavfettning eller liknande till lagom konsistens.

Senast ändrad:

Provade att spraya några olika ytor. Torkar väldigt långsamt men lämnar en fet hinna som går att skrapa bort med naglarna. Torrhalten ligger på ca 5% mätt med viktförlust över natten. Hade vaxhalten varit högre hade det säkert fungerat. Nu känns det rimligare att blanda vax med kallavfettning eller liknande till lagom konsistens.
Hur gjorde du appliceringen? Spraya på kedja som sitter på cykeln? Iofs det smidigaste..

Men kan tänka mig att lägga det i en plastburk och spraya på kanske får det att fastna/tränga in bättre men då blir det jävligt meckigt och inte ens säkert att det fungerar.

Hur gjorde du appliceringen? Spraya på kedja som sitter på cykeln? Iofs det smidigaste..

Men kan tänka mig att lägga det i en plastburk och spraya på kanske får det att fastna/tränga in bättre men då blir det jävligt meckigt och inte ens säkert att det fungerar.
Inte så smidigt om man efter att ha sprayat vill kunna bromsa. Skivor och fälgbana önskar nog i sin tystnad att få vara rena.

Inte så nöjd med Pingvin-vaxningen denna gång. Bildade en kanska hård och torr yta men kedjan gav ifrån sig olika missljud. Har kört en lugn entimmes och ett fartpass. Kunde konstatera en del svarta flagor så jag blåste av kedja och cykel med trädgårdsslangen. Märker att vaxlagret blev kvar. Blir en omgång smoove på när det har torkat.

Jag sprayade på ett plastlock för att se hur det skulle bli i torkat tillstånd. Har inte sprayat kedjan.

gjorde två kedjor ikväll med silca chain stripper+silca vax

Nu då jag känner på ena kedjan så har jag någon länk som inte är stel, utan kan röra sig ganska lätt.

Är det ett tecken på att man inte fått in vax i länken och borde slänga ner den i vaxbyttan igen?

Tog upp kedjorna vid 65° ungefär, innan det börjat stelna på ytan

gjorde två kedjor ikväll med silca chain stripper+silca vax

Nu då jag känner på ena kedjan så har jag någon länk som inte är stel, utan kan röra sig ganska lätt.

Är det ett tecken på att man inte fått in vax i länken och borde slänga ner den i vaxbyttan igen?

Tog upp kedjorna vid 65° ungefär, innan det börjat stelna på ytan
Njae sånt som händer. Bara o köra så löser det sig vid nästa vaxning

Nästa försök får nog bli vallaväck. Det är ju gjort för att lösa paraffin. Det finns ju färdiga produkter att köpa, men det är kul att fundera...

Vallatillverkarn i byn har tagit fram ett vax, kedjorna är kokade och de ska bli roligt att testa. Har provat Silcas tidigare så vi får se vilket som funkar bäst. Är dock lite annat upplägg på detta. Hårdare vax så man måste upp till 120 grader. Nu ska bara förkylningen väck innan testet drar igång.

Bilagor

• PXL_20240509_071937599.MP.jpg
    PXL_20240509_071937599.MP.jpg
    482.2 KB · Besök: 45

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp