Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Om du orkar stå ut med Zero Friction Cyclings webb eller videos så finns den informationen begravd där någonstans.Nu har jag investerat i allt som internet säger är bra. Hur många mil måste jag cykla för att tjäna in min investering? Eller är det mest vetskapen om att man är lite bättre än alla andra som är det viktiga?
Visa bilaga 700570

För 11-växlat och neråt finns det sen lång tid såna som är designade för att återanvändning från flera olika tillverkare. För 12-växlat är det dock magert.Att man inte skulle kunna återanvända master/power-links måste vara den största scamen någonsin inom cyklingen.
Så är det ju med allt, gäller att ha koll på grejerna och byta när det blir slitet. Men när det gäller snabblänkar har jag vid ett flertal tillfällen flyttat snabblänken från den gamla kedjan till den nya utan problem vid kedjebyte. Har aldrig slitit ut någon.För 11-växlat och neråt finns det sen lång tid såna som är designade för att återanvändning från flera olika tillverkare. För 12-växlat är det dock magert.
Icke-återanvändbara går dock att ful-återanvända ändå förstås och många gör det, men kan man styra isär den med fingrarna utan motstånd så är det nog inte idealt att använda i sammanhang där kedjan kan tänkas slacka och slå en del.
Ju dyrare kassett och kedja du har desta snabbare går det att tjäna in. Hade gått ännu snabbare om du köpt en vanlig crockpot istället för svindyra Silca-kokaren (jag har också beställt en sån, gillar formfaktorn).
Vax har börjat bli så mainstream nu så det är nog ungefär som att köra slanglöst, så börjar bli svårare att hävda att man tillhör en exklusiv upplyst skara ?.
Ja precis, SRAM säljer 50-pack 12s-länkar för ca 1700 kr... (34 kr styck). Blir dyrt om man ska byta varenda gång man vaxar.Så är det ju med allt, gäller att ha koll på grejerna och byta när det blir slitet. Men när det gäller snabblänkar har jag vid ett flertal tillfällen flyttat snabblänken från den gamla kedjan till den nya utan problem vid kedjebyte. Har aldrig slitit ut någon.
Kör man DH eller Enduro som sliter mycket kedjor och kräver en hel del omvårdnad, så skulle man behöva ett helt lager av snabblänkar om man ska följa Srams rekommendationer.
Lite smidigare för att man inte behöver nåt verktyg för att ta isär dem heller. De sitter alltid löst så att säga, det är geometrin som gör att de hänger ihop säkert (man måste forma kedjan till ett Z runt länken för att få isär den). Smart design. Enda nackdelen är att man måste komma ihåg att vända den åt rätt håll.Har öppnat och stängt mina connexlås för 10- och 11delat över 50ggr och har aldrig haft problem varken på gravel eller lvg.
Är det Silcas chain stripper du använt och är nöjd med? Eller UFO från Ceramic Speeds?Till slut gjort det ofrånkomliga och beställt hårdvax-grejer. Kört flytvax ett par säsonger, varit rätt nöjd med det, men nu blev det tal om att antingen uppgradera min äldre generations flytvax till något nyare, eller köra hårdvax.
Vax har blivit mindre tjorvigt bara senaste två åren, dels genom bättre chain strippers så man slipper hålla på med lacknafte-bad och t-sprit över ett par dar, och dels genom bättre (mindre pratiga) guider på nätet, och enklare hitta svar på frågor. Att man kan kombinera hårdvax med ett kompatibelt flytvax för att hantera tider man inte har tillgång till vaxkokaren är också en viktig grej som gör hårdvaxning mycket mer praktiskt än (jag trodde) det var innan.
Så då kände jag att hårdvaxning blivit så enkelt att hantera att då är det lika bra köra "the real thing".
Jag får återkomma när jag fått grejerna och testat så jag faktiskt kan lyda trådens uppmaning och visa min vaxning ?. Postgången tar nog en dryg vecka då jag fått dela upp beställningen på flera EU-ställen. Hittills när jag strippad kedjor för flytvaxning så har jag kört traditionell metod med lacknafta och t-sprit. Inte arbetssamt det heller, men det är lång löptid och sen har man en massa använda kemikalier man måste ta hand om.Är det Silcas chain stripper du använt och är nöjd med? Eller UFO från Ceramic Speeds?

Det är en enkel sak att att ta med sig en extra kedja och byta vid behov. Det är vad jag har gjort på längre randolopp där jag har haft tillgång till dropbag.Under några veckor på sommaren då jag är bortrest kommer det bli bara flytvax för tänker nog inte resa runt med grytan. Eller så gör jag det, nyhetens behag.
Såja, fått min nya fina vaxningsutrustning.
Jag kör tricket med att ha lösningsmedlet i en burk som man sen ställer ned i tanken som det bara är vanligt vatten i. Så ren lacknafta/t-sprit, men bara ett par deciliter så kedjan täcks i burken.En fråga då... vågar man kör tsprit i ultraljudtvätten? Kör du rent eller utspäd?

Lite nyfiken var du fick måltemp 95° c och att ta upp den vid 80°?Jag köpte en påse Silca vax och 2 stycken HG901 för att se om vaxning är något för mig.
En stor syltburk för att strippa kedjorna på fett. Körde 2 omgångar lacknafta med burken i varmvattenbad. 1 omgång med bensin med burken i varmvattenbad, 1 omgång i diskmaskinsmedel och vatten med burken i varmvattenbad. Avslutade med sköljning i vatten med en droppe diskmedel för att ta bort ytspänningen. Sköljning i destillerat vatten är bättre, men hade inget hemma. Torkning i av kedjorna i solen.
Värmde vaxet på spisen och för att inte värma för hårt började jag försiktigt och höjde något på slutet för att nå måltemperaturen 95 grader. Höll koll på temperaturen med en kökstermometer. Lät temperaturen sjunka ner mot 80 grader innan kedjan plockades upp.
Ett ganska tidskrävande arbete att vaxa kedjor som nybörjare.
Plockade ner vevparti och rengjorde det liksom kassett och växelförare innan kedjan monterades. Har kört ca 35 mil landsväg på första kedjan. Inte lika tyst som med olja, men inget gnissel.
Nä, inga trovärdiga källor. Tror de rekommenderar låga temperaturer för att undvika kroppsskada vid olycka. Paraffin har en kokpunkt långt över 100 grader. Högre temperatur bör öppna upp stålets porer mer.Lite nyfiken var du fick måltemp 95° c och att ta upp den vid 80°?
a) tror inte jag heller. däremot lättflytande varmt vax och därmed förhållandevis högre temp.En massa vax på länkarna tror jag inte förlänger underhållsintervallerna.
Jag är total nybörjare på vaxning och hoppas att jag lär mig med tiden.
Undrar om en förvärmd kedja kan ge bättre upptagning av vax?
Tänker inte flera hundra grader utan snarare ugnsvarm, typ 150-170 grader vilket fortfarande är under paraffins kokpunkt.kedjan justerar sig säkert med badets temp inom några tiotals sekunder. hur skulle det kunna bättra penetrationen, som gärna tar 10 minuter? är kedjan het på riktigt riskerar man härdning och möjligen brand?
jag tror vax utanpå länkarna är mer något man får på köpet. Mer intressant om plocka ut i låg temp faktiskt ger mer vax inuti länken?En massa vax på länkarna tror jag inte förlänger underhållsintervallerna.
Har några kedjesnuttar från kapade kedjor. Nästa gång jag vaxar kedjor skall jag försöka komma ihåg att även vaxa snuttarna vid olika temp och sedan öppna rullarna och leta efter synbar skillnad.jag tror vax utanpå länkarna är mer något man får på köpet. Mer intressant om plocka ut i låg temp faktiskt ger mer vax inuti länken?
Poertnernördnivå på den! bra!Har några kedjesnuttar från kapade kedjor. Nästa gång jag vaxar kedjor skall jag försöka komma ihåg att även vaxa snuttarna vid olika temp och sedan öppna rullarna och leta efter synbar skillnad.

Har du kollat slitaget?Kedjan efter 100 mil utan topup eller någonting. Den rasslade lite på slutet men gick fortfarande lätt och smidigt. Den var helt ren så jag fick inte den minsta smuts på händerna när jag tog av den. Grymt smidigt får jag säga.
Visa bilaga 702814
Nä, jag vet inte hur man gör. Plus att jag är så svag så jag sliter knappt på kedjorna. De sliter på mig.Har du kollat slitaget?