Visa din vaxning! kedjan inte benen

IMG_0684.jpeg

Fem mil på nyvaxat. Fortfande tyst och rent

Vilket är tur, för annars skulle jag varit upprörd

Till slut gjort det ofrånkomliga och beställt hårdvax-grejer. Kört flytvax ett par säsonger, varit rätt nöjd med det, men nu blev det tal om att antingen uppgradera min äldre generations flytvax till något nyare, eller köra hårdvax.

Vax har blivit mindre tjorvigt bara senaste två åren, dels genom bättre chain strippers så man slipper hålla på med lacknafte-bad och t-sprit över ett par dar, och dels genom bättre (mindre pratiga) guider på nätet, och enklare hitta svar på frågor. Att man kan kombinera hårdvax med ett kompatibelt flytvax för att hantera tider man inte har tillgång till vaxkokaren är också en viktig grej som gör hårdvaxning mycket mer praktiskt än (jag trodde) det var innan.

Så då kände jag att hårdvaxning blivit så enkelt att hantera att då är det lika bra köra "the real thing".

Väl skrivet @atorger!
Borde också skaffa nåt kompatibelt flytvax.
30mil på hårdvax låter nice "on paper" men den dagliga pendlingssträckan redan mäter 6mil så får man stå vid vaxkokaren lite väl ofta än vad den lata gillat.

Nu har jag investerat i allt som internet säger är bra. Hur många mil måste jag cykla för att tjäna in min investering? Eller är det mest vetskapen om att man är lite bättre än alla andra som är det viktiga?

hah.jpg

Nu har jag investerat i allt som internet säger är bra. Hur många mil måste jag cykla för att tjäna in min investering? Eller är det mest vetskapen om att man är lite bättre än alla andra som är det viktiga?

Visa bilaga 700570
Om du orkar stå ut med Zero Friction Cyclings webb eller videos så finns den informationen begravd där någonstans.

Ju dyrare kassett och kedja du har desta snabbare går det att tjäna in. Hade gått ännu snabbare om du köpt en vanlig crockpot istället för svindyra Silca-kokaren (jag har också beställt en sån, gillar formfaktorn).

Jag gissar att det går också snabbare tjäna in om man är en slarver, självrengörande effekten med vaxkokning är betydligt mer effektiv än bara fylla på mer olja, så man rengör per automatik kedjan mer än man annars kanske skulle ha gjort. Men om man höll på att ultraljudstvätta sin kedja efter varje pass i vätan innan så lär den ju ha hållit länge redan då.

Vax har börjat bli så mainstream nu så det är nog ungefär som att köra slanglöst, så börjar bli svårare att hävda att man tillhör en exklusiv upplyst skara ?.

På tal om svindyra grejer. Jag har en 12-växlad kedja, och så vitt jag vet är Wipperman Connex 12-speed master-länk den enda för just 12-växlat som officiellt är återanvändbar, dvs kan öppnas och stängas flera gånger. Men så kostar en 210 kr (!). Jag har hört bra grejer om den på internetz så jag beställde en sån också.

Det går ju ful-återanvända vanliga master-länkar också, men de blir lite slappa i låset och sägs kunna lossna om kedjan slackar och slår när man kör där det är stökigt. Antagligen inte så vanligt förekommande, men en länk designad för att återanvändas köper en lite peace of mind åtminstone.

signal-2024-05-19-212341_002.jpeg

Att man inte skulle kunna återanvända master/power-links måste vara den största scamen någonsin inom cyklingen.
För 11-växlat och neråt finns det sen lång tid såna som är designade för att återanvändning från flera olika tillverkare. För 12-växlat är det dock magert.

Icke-återanvändbara går dock att ful-återanvända ändå förstås och många gör det, men kan man styra isär den med fingrarna utan motstånd så är det nog inte idealt att använda i sammanhang där kedjan kan tänkas slacka och slå en del.

I enlighet med mottot ”tillräckligt bra” har jag nu gjort en grovrengöring av gryta och vax. Kommer att återanvända vaxet som jag skrapade av värsta smutsen från och bara toppa upp med nytt paraffin från Panduro. Har inte en aning hur effektförlusterna ser ut jämfört med annan smörja, men kedjorna är uppe på runt 650 mil nu och är mycket trevligare att hantera jämfört med dom som jag fortfarande smörjer med olja.

IMG_6381.jpeg

IMG_6383.jpeg

IMG_6382.jpeg

Senast ändrad:
För 11-växlat och neråt finns det sen lång tid såna som är designade för att återanvändning från flera olika tillverkare. För 12-växlat är det dock magert.

Icke-återanvändbara går dock att ful-återanvända ändå förstås och många gör det, men kan man styra isär den med fingrarna utan motstånd så är det nog inte idealt att använda i sammanhang där kedjan kan tänkas slacka och slå en del.
Så är det ju med allt, gäller att ha koll på grejerna och byta när det blir slitet. Men när det gäller snabblänkar har jag vid ett flertal tillfällen flyttat snabblänken från den gamla kedjan till den nya utan problem vid kedjebyte. Har aldrig slitit ut någon.

Kör man DH eller Enduro som sliter mycket kedjor och kräver en hel del omvårdnad, så skulle man behöva ett helt lager av snabblänkar om man ska följa Srams rekommendationer.

Ju dyrare kassett och kedja du har desta snabbare går det att tjäna in. Hade gått ännu snabbare om du köpt en vanlig crockpot istället för svindyra Silca-kokaren (jag har också beställt en sån, gillar formfaktorn).

Vax har börjat bli så mainstream nu så det är nog ungefär som att köra slanglöst, så börjar bli svårare att hävda att man tillhör en exklusiv upplyst skara ?.

Det var när jag var tvungen att köpa ny sram red kassett som jag insåg att det kanske inte vore så dumt att kolla upp det här med vax på riktigt ?

Så är det ju med allt, gäller att ha koll på grejerna och byta när det blir slitet. Men när det gäller snabblänkar har jag vid ett flertal tillfällen flyttat snabblänken från den gamla kedjan till den nya utan problem vid kedjebyte. Har aldrig slitit ut någon.

Kör man DH eller Enduro som sliter mycket kedjor och kräver en hel del omvårdnad, så skulle man behöva ett helt lager av snabblänkar om man ska följa Srams rekommendationer.
Ja precis, SRAM säljer 50-pack 12s-länkar för ca 1700 kr... (34 kr styck). Blir dyrt om man ska byta varenda gång man vaxar.

Jag har länge haft återanvändbara länkar från KMC på mina andra cyklar (10 - 11 växlar, Shimano och Campagnolo). På 12-växlade har jag bara återanvänt SRAM-länken som kom med kedjan. Jag har glömt bort hur många gånger jag har haft den öppen. Även innan vaxning brukar jag vilja ta bort den ibland i samband med tvätt. Nu är länken definitivt slapp så ska byta den, och det blir nu en Wipperman Connex återanvändbar, får se om den är lika bra som ryktet säger.

jag byter aldrig snabblänkar och har aldrig haft problem, varken med sram, kmc eller shimano (förutom en sram-länk som var kass från fabrik och löste ut direkt).

däremot har det hänt att nitarna lossnar, på allt från pc-1110 till hg901-11, och de är lite fippliga att hålla reda på och svåra att hitta när man tappar dem på golvet. men får man ihop låset verkar det inte vara några som helst problem, inte ens vid stökig mtb.

Jag kör med 2st burkar.
Burk 1: Nya länkar som endast används för viktiga tävlingar (läs: SM samt 1-2st till)
Burk 2: begagnade länkar. Används till de går sönder.

Pendlaren får endast från burk 2.

Körde med vaxad 12-delad Deore-kedja i vintras där jag återanvände låset (Shimano) runt ett halvdussin gånger innan jag bytte kedjelås. Nu körde jag ju visserligen mest på vägarna, så inte i så stökig terräng.

Jag har öppnat mitt Shimano 12-del lås flera gånger och det klickar fortfarande när jag öppnar och stänger. Måste öppna det med kedjetång så det verkar sitta bra än så länge.

Har öppnat och stängt mina connexlås för 10- och 11delat över 50ggr och har aldrig haft problem varken på gravel eller lvg.
Lite smidigare för att man inte behöver nåt verktyg för att ta isär dem heller. De sitter alltid löst så att säga, det är geometrin som gör att de hänger ihop säkert (man måste forma kedjan till ett Z runt länken för att få isär den). Smart design. Enda nackdelen är att man måste komma ihåg att vända den åt rätt håll.

Hittade denna video med den in action om nån vill se:

Känns som en riktigt bra produkt för kedjevaxare, men det är kanske därför de ofta är slutsålda också. 12-växel-versionen kan vara svår få tag på.

Till slut gjort det ofrånkomliga och beställt hårdvax-grejer. Kört flytvax ett par säsonger, varit rätt nöjd med det, men nu blev det tal om att antingen uppgradera min äldre generations flytvax till något nyare, eller köra hårdvax.

Vax har blivit mindre tjorvigt bara senaste två åren, dels genom bättre chain strippers så man slipper hålla på med lacknafte-bad och t-sprit över ett par dar, och dels genom bättre (mindre pratiga) guider på nätet, och enklare hitta svar på frågor. Att man kan kombinera hårdvax med ett kompatibelt flytvax för att hantera tider man inte har tillgång till vaxkokaren är också en viktig grej som gör hårdvaxning mycket mer praktiskt än (jag trodde) det var innan.

Så då kände jag att hårdvaxning blivit så enkelt att hantera att då är det lika bra köra "the real thing".
Är det Silcas chain stripper du använt och är nöjd med? Eller UFO från Ceramic Speeds?

Är det Silcas chain stripper du använt och är nöjd med? Eller UFO från Ceramic Speeds?
Jag får återkomma när jag fått grejerna och testat så jag faktiskt kan lyda trådens uppmaning och visa min vaxning ?. Postgången tar nog en dryg vecka då jag fått dela upp beställningen på flera EU-ställen. Hittills när jag strippad kedjor för flytvaxning så har jag kört traditionell metod med lacknafta och t-sprit. Inte arbetssamt det heller, men det är lång löptid och sen har man en massa använda kemikalier man måste ta hand om.

Det jag hunnit göra så långt är bara att läsa spaltmeter på internetz och kikat timmar på youtube med 1.5x speed. Från den researchen så är det Silca Chain Stripper *eller* UFO drivetrain cleaner som gäller, och båda är ungefär lika bra. Skillnaden är att UFO drivetrain cleaner även löser vax, vilket inte Silca Chain Stripper gör, men för att ta bort initiala fettet från fabrik gör det ingen skillnad.

Det blev idel Silca-produkter för mig, och det är av samma anledning att jag ofta väljer Park Tool för verktyg, för att det finns bra online och videodokumentation från tillverkaren, så när jag glömt bort hur man använder grejerna, vilket jag ofta gör, är det enkelt att hitta på nätet och tuben hur man gör. Silca visar t ex i sina videos hur man kan återanvända chain stripper genom att hälla tillbaka i flaskan genom ett kaffe-filter, stort plus.

Hade gärna satsat på danska Ceramic Speed och/eller finska Rex som också har högpresterande produkter, kanske till och med snäppet bättre än Silca, men jag är inte lika nöjd med deras online-dokumentation.

Jag köpte en sån vaxvärmare för hårborttagning. Den har digital display och verkar ge hyffsat rätt temperatur mot vad som står på displayen. Praktiskt att bara ställa in den på rekommenderad temperatur (Silca 75°C vill jag minnas) och bada kedjorna. Den är dock ganska lite om man jämför med en sån slow cocker så det är lite trixande för att få ner kedjan.
Modellen jag köpte har en siliconbytta i som går att ta ur så vill man ha flera olika vaxblandningar går det enkelt.

Pingvin syltvax trivs bra i kastrull. Bara värma lugnt och slå av när det har smält. Kedjan blir stiff värre. När vaxet i kastrullen, billigt hos Stadsmissionen, har stelnat avslöjas hur ren kedjan var när det doppades?

Såja, fått min nya fina vaxningsutrustning. Känner mig som killen som kommer med skinande nya grejer på fjällvandringen, det uppenbara tecknet på oerfarenhet. Och detta är mycket riktigt mitt första dopp i grytan.

Och varför köpa en crockpot för 200 kr när man kan köpa en Silca-brandet för 1300 med en fin röd kedjehängare?

signal-2024-05-29-082351_002.jpegsignal-2024-05-29-082351_003.jpeg

Tog forever att smälta vaxet. Men jag inser nu i efterhand att folk antagligen smälter på en högre temperatur och sen sänker till 75 grader, istället för att vänta tills allt vax smält i just 75 grader. Appliceringstemperaturen 75 grader utgår jag handlar om att vaxet ska stelna tillräckligt fort när man lyfter kedjan ur grytan så inte en massa hinner rinna av, så det är inte jättemycket ovanför smältpunkten.

Stel SRAM-kedja

signal-2024-05-29-082351_004.jpeg

Jag gjorde två kedjor igår, en SRAM 12 speed som var ny. Använde silca chain stripper enligt instruktion, men bada i längre tid och sköljde fler gånger efteråt. Jag fick känslan av att det inte är riktigt 100%-igt, att det nog ändå är liiiiiite fett kvar efter det där, men förståsigpåarna säger att det är bra nog.

Körde också använd chain stripper genom ett kaffefilter tillbaka i flaskan, som Silca själv säger en en bra metod. Jag hade V60 drop coffe-filter, kanske de släpper igenom mer än vanliga kaffefilter? Tror det blev lite cloudy tillbaka i flaskan, så jag kanske inte borde ha gjort det. Tänkte på att jag kanske skulle sätta använd chain stripper i en separat flaska, men nu är det för sent. Nåja, tror nog den funkar igen. Om strippern funkar som de säger att den funkar så ska inte lite fett-rester göra skada.

Den andra kedjan var en använd 10 speed Campagnolo. Rekommenderas ej. Fast det visste jag redan, har rengjort använda kedjor när jag bytte till flytvax tidigare. Det är rent fantastiskt hur mycket skit det kan vara i en kedja, och hur ren en kedja kan se ut att vara när det fortfarande är massor med skit inuti länkarna. Jag körde lite mer traditionell metod med den, först grovtvätt, sen några lacknaftebad i ultraljudstvätt, stilla lacknaftebad över arbetsdagen och så mer ultraljudstvätt, och när det inte kom ut nåt mer så bytte jag till t-sprit och fick ut ändå lite till och bort med lacknafte-filmen. Blev två t-sprit-bad i ultraljudstvätten.

Rengjorde också drev, kassetter och pulley wheels vad de nu heter på svenska, ultraljudstvätt kom väl till hands.

signal-2024-05-29-082351_005.jpeg

Så, installerade på gruscykeln (SRAM 1x12) och ena landsvägscykeln (Campagnolo 2x10)

signal-2024-05-29-082351_006.jpegsignal-2024-05-29-082351_007.jpeg

Har inte provcyklat än för jag har varit förkyld sen sista mars. Hoppas jag är inne på sista omgången nu så kanske kan prova mot slutet av veckan. Planen är att efter första turen toppa upp med silca flytvax som sägs vara bra. Har inte riktigt bestämt mig hur jag kommer göra underhållet. Vissa vaxar i grytan bara en gång, sen toppar de bara upp med flytvax tills kedjan är slut. Under några veckor på sommaren då jag är bortrest kommer det bli bara flytvax för tänker nog inte resa runt med grytan. Eller så gör jag det, nyhetens behag.

Har en sån vertygslös multi-use connex-länk på 12 speed, och så en vanlig quick link på campagnolo. Jag ska ta och kolla upp om connex 10 speed funkar för campagnolo, för jag gillade verkligen den verktygslösa modellen.

En fråga då... vågar man kör tsprit i ultraljudtvätten? Kör du rent eller utspäd?
Jag kör tricket med att ha lösningsmedlet i en burk som man sen ställer ned i tanken som det bara är vanligt vatten i. Så ren lacknafta/t-sprit, men bara ett par deciliter så kedjan täcks i burken.

Det sägs att plåtburk eller glasburk är bäst, men glasburk då ska man ha laboratorieglas typ pyrex annars kan det bli så här:
signal-2024-05-28-090841_002.jpeg
Körde med en vanlig syltburk och hörde ett klick och när jag lyfte burken så låg botten kvar... och all lacknafta rann ut i badet ?

Vissa kör plastpåsar typ ikea-fryspåse och de ska funka bra också, men då jag gärna kör 70 - 80 grader varmt för att få lite mer effekt så smälter påsarna sönder. Plastburkar sägs funka lite sämre då de genom det lagoma flexet dämpar ultraljudsvågorna mer än plastpåse, glas och plåt. Även glas och plåt dämpar nog en del, men har man starka lösningsmedel och lite större vattentank så är det inte kul att fylla hela tanken med det.

När jag kör större saker som drev och kassetter brukar jag bara köra med vanligt handdiskmedel och då direkt i tanken. Har inte gjort någon vidare research på det, finns säkert bättre. Skulle vilja ha nåt som är så bra som möjligt men ändå går att dra ned i avloppet med gott samvete (och är billigt).

haha det där har jag gjort med, när jag rengjort med bensin... utan ultraljud.

Brukar köra nån typ av burk med, får experimentera lite. Just nu står mest tvätten för jag är så jävla slö

Jag köpte en påse Silca vax och 2 stycken HG901 för att se om vaxning är något för mig.

En stor syltburk för att strippa kedjorna på fett. Körde 2 omgångar lacknafta med burken i varmvattenbad. 1 omgång med bensin med burken i varmvattenbad, 1 omgång i diskmaskinsmedel och vatten med burken i varmvattenbad. Avslutade med sköljning i vatten med en droppe diskmedel för att ta bort ytspänningen. Sköljning i destillerat vatten är bättre, men hade inget hemma. Torkning i av kedjorna i solen.

Värmde vaxet på spisen och för att inte värma för hårt började jag försiktigt och höjde något på slutet för att nå måltemperaturen 95 grader. Höll koll på temperaturen med en kökstermometer. Lät temperaturen sjunka ner mot 80 grader innan kedjan plockades upp.

Ett ganska tidskrävande arbete att vaxa kedjor som nybörjare.

Plockade ner vevparti och rengjorde det liksom kassett och växelförare innan kedjan monterades. Har kört ca 35 mil landsväg på första kedjan. Inte lika tyst som med olja, men inget gnissel.

Bilagor

• IMG_2305 - kopia.jpg
    IMG_2305 - kopia.jpg
    1.4 MB · Besök: 67
  • IMG_2308 - kopia.jpg
    IMG_2308 - kopia.jpg
    730.5 KB · Besök: 70
Jag köpte en påse Silca vax och 2 stycken HG901 för att se om vaxning är något för mig.

En stor syltburk för att strippa kedjorna på fett. Körde 2 omgångar lacknafta med burken i varmvattenbad. 1 omgång med bensin med burken i varmvattenbad, 1 omgång i diskmaskinsmedel och vatten med burken i varmvattenbad. Avslutade med sköljning i vatten med en droppe diskmedel för att ta bort ytspänningen. Sköljning i destillerat vatten är bättre, men hade inget hemma. Torkning i av kedjorna i solen.

Värmde vaxet på spisen och för att inte värma för hårt började jag försiktigt och höjde något på slutet för att nå måltemperaturen 95 grader. Höll koll på temperaturen med en kökstermometer. Lät temperaturen sjunka ner mot 80 grader innan kedjan plockades upp.

Ett ganska tidskrävande arbete att vaxa kedjor som nybörjare.

Plockade ner vevparti och rengjorde det liksom kassett och växelförare innan kedjan monterades. Har kört ca 35 mil landsväg på första kedjan. Inte lika tyst som med olja, men inget gnissel.
Lite nyfiken var du fick måltemp 95° c och att ta upp den vid 80°?

Jag följde den här guiden och kommer nog nästa gång att plocka upp kedjan vid en något högre temperatur. Att vänta tills ytan nästan började stelna lite kändes som det drog med sig onödigt mycket vax.

IMG_0926.png

Lite nyfiken var du fick måltemp 95° c och att ta upp den vid 80°?
Nä, inga trovärdiga källor. Tror de rekommenderar låga temperaturer för att undvika kroppsskada vid olycka. Paraffin har en kokpunkt långt över 100 grader. Högre temperatur bör öppna upp stålets porer mer.
Vid 80 grader flöt vaxet fortfarande ut bra, men mindre farligt att hantera.
Troligtvis stelnar vaxet på länkarna innan det i rullarna. En massa vax på länkarna tror jag inte förlänger underhållsintervallerna.

Jag är total nybörjare på vaxning och hoppas att jag lär mig med tiden.

Undrar om en förvärmd kedja kan ge bättre upptagning av vax?

Det jag fått för mig, men kan inte garantera att jag minns rätt, är att den ganska låga tempen 75 grader som Silca rekommenderar med sin egen produkt har att göra med att få "lagom avrinning till dess vaxet stelnar" när man lyfter upp kedjan ur badet. Med hög temperatur rinner mer av och kedjan blir inte lika fullpackad med vax. (Och det är väl ungefär det som står i instruktionen en bit upp.)

Det som kan vara lite lurigt med Silca i deras instruktioner och videos är att de blandar mellan att försöka visa att det inte är tjorvigt och inte så noga för att locka nybörjare, med att väva in vad som faktiskt är optimalt.

Innan de hade sin egen vax-smältar-maskin så ville de ju visa att man kan koka i grytan och det är stort temperaturområde osv. Med sin egen vax-smältar-maskin så har de kommit fram till att just 75 grader är optimalt för deras standardvax. Hur stor roll det faktiskt spelar vete fanken. För nu vill de ju sälja såna vaxsmältarmaskiner istället och då pekar man ju gärna på fördelarna med att kunna ha en mer precist kontrollerad temperatur än man kan med en del andra metoder.

En massa vax på länkarna tror jag inte förlänger underhållsintervallerna.

Jag är total nybörjare på vaxning och hoppas att jag lär mig med tiden.

Undrar om en förvärmd kedja kan ge bättre upptagning av vax?
a) tror inte jag heller. däremot lättflytande varmt vax och därmed förhållandevis högre temp.

b) även silca förefaller med all trolighet vara relativa nybörjare med doppa. däremot gedigen erfarenhet med droppa (på)?

c) kedjan justerar sig säkert med badets temp inom några tiotals sekunder. hur skulle det kunna bättra penetrationen, som gärna tar 10 minuter? är kedjan het på riktigt riskerar man härdning och möjligen brand?

kedjan justerar sig säkert med badets temp inom några tiotals sekunder. hur skulle det kunna bättra penetrationen, som gärna tar 10 minuter? är kedjan het på riktigt riskerar man härdning och möjligen brand?
Tänker inte flera hundra grader utan snarare ugnsvarm, typ 150-170 grader vilket fortfarande är under paraffins kokpunkt.

Om det verkligen har någon effekt vet jag inte, men att ligga för nära smältpunkten med en kall kedja tror jag inte är bra. Ju varmare vax desto mer lättflytande bör det bli samt cirkulerar bättre. Precis flytande vax står nästan stilla i kastrullen.

jag tror vax utanpå länkarna är mer något man får på köpet. Mer intressant om plocka ut i låg temp faktiskt ger mer vax inuti länken?
Har några kedjesnuttar från kapade kedjor. Nästa gång jag vaxar kedjor skall jag försöka komma ihåg att även vaxa snuttarna vid olika temp och sedan öppna rullarna och leta efter synbar skillnad.

Jag är ingen metallurgi-expert men det att metallen skulle vara mer mottaglig för vax om den är varm eller kall tycker jag känns konstigt. Man ska nog upp i höga temperaturer för att metallens ytstruktur faktiskt ska ändras, eller?

Jag har fått uppfattningen att temperaturerna bara handlar om vaxets viskositet och hur snabbt det stelnar när man tar ur kedjan ur badet. Ett hett vax som är mer lättflytande borde snabbare ta sig in i alla skrymseln, men om man bara låter den ligga i länge behöver det nog kanske inte vara jättevarmt. Som jag förstått handlar tiden bara om att vaxet ska hinna flyta in i alla skrymslen och luftbubblor vandra ut, inte något om att det behövs tid för att bonda med metallen.

Så jag kan tänka mig att optimal strategi vore att ha lite högre temperatur i badet i början så vaxet rinner så lätt som möjligt, skaka ur alla luftbubblor ur kedjan, därefter sänker man temperaturen i badet så den blir optimal för att lyfta ur kedjan, och det borde vara en ganska låg temperatur för man vill inte att något vax ska rinna ut ur kedjelänkarna, utan att det ska fortfarande vara fullpackat inuti när det stelnat.

precis. och min gissning är att kapillära kraften med råge övergår tyngdkraften i det här fallet? och att vaxet bättre rinner av utsidan vid högre temp kan inte vara annat än en fördel.

sedan; orka mickla med temperaturen mellan varje kedja som skall i och ur badet?‍?

Och så den sista cykeln vaxad. Gruscykeln och mina två landsvägscyklar. Pendlarcykeln och tandemcykeln får vara kvar på Smoove, och sambons elcykel på djävulsolja.

signal-2024-05-30-073545_002.jpeg

Om någon noterar lackskador på sadelstaget så ja, någon idiot har snärtat kejdan. Kanske hände igår. Jag är van med SRAM där man låser bakväxeln i öppet läge och sen tar isär kedjan, men glömde bort mig här och *snärt* *BAM* sa det på ramen när jag öppnade kedjan ?. Tur att det är en begagnad cykel där första märkena redan var gjorda.

Sen hoppades jag att kedjan skulle vara slut så jag fick vaxa en ny. Men nä, inte alls nött så då var jag tvungen rengöra den, och geggig hade den hunnit bli. Vilket djävulskt jobb, ultraljudstvätten gick hela kvällen. Grovtvätt, sen lacknafta några gånger, lite t-sprit och så chain stripper ett varv bara för att jag kunde. Chain stripper-kemikalien är så jäkla dyr att jag inte ville slösa bort den på en smutsig kedja, utan tog den mot slutet och kaffefiltrerade tillbaka i flaskan.

Sen ska ju kassett, pulleys och drev rengöras också. Kassett och pulleys smidigt. Drev brukar också vara det, men hade glömt att på den här Chorus 11 speed så går det inte lirka loss dreven medan vevpartiet sitter kvar på cykeln (vilket går på mindra andra cyklar), så då var jag tvungen ta loss vevarmarna också. Ingen komplicerad grej, men Campagnolos hirth-skarv är mitt inne i vevhuset och hade ingen träpinne till hands att komma åt och knacka ut försiktigt och ena vevarmen hade sugit fast i koppen så det blev lite svettigt att få ut, men gick till slut. Hade jag vetat hur mycket det skulle jävlas hade jag nog rengjort dreven på plats, men nu blev det ned i ultraljudstvätten även med dem.

Min främsta förhoppning med vaxet nu framöver är att den inte ska dra åt sig så mycket skit och att skiten inte ska sitta lika hårt när man väl rengör, och att kejdan inte svärtar så mycket när man tar i den. En del oljor kommer ju från vägen och sånt där så återstår se hur stor skillnad det blir i praktiken.

Tillbaka
Topp