Visa din vaxning! kedjan inte benen

Squirt kladdar, men är billigt och lätt att få tag på. Vilket är bra för man ska straffas när man är för lat för att plocka av kedjan och koka om.

Men skämt åsido, hade Silca varit billigare och lättare att få tag på hade jag kört på det. Blir helt torrt.

Kan droppvaxets kladdighet eller icke-kladdighet bero på luftfuktighet, temperatur osv? Isåfall kan det förklara varför någon som använt Squirt hemma på trainern under en kall och torr vinter fått intrycket att det inte kladdar alls, medan någon som använder det för första gången under varmfuktiga juli upplever det som en smutsmagnet som aldrig torkar..

Bara en tanke.

Jag har använt Squirt ca 8år skogen på asfalt och i sopsaltad pendling, och på trainern, och upplever den som torr och mindre kladdig än Smoove. Största nackdelen är på trainern är att den släpper vaxflagor.

Dock, Smoove har jag använt på kedjor kokade i Silcas wolfram vax. Så det kan ju vara den som spökar.

Nu i två veckor kommer jag att cykla MTB med en färdigvaxad KMC-kedja och droppa Squirt på den, så får vi se.

Också lite fundersam på hur vi får så olika resultat på samma prylar. Men det är ju inte bara för vax det gäller 😅

Jag har använt Squirt ca 8år skogen på asfalt och i sopsaltad pendling, och på trainern, och upplever den som torr och mindre kladdig än Smoove. Största nackdelen är på trainern är att den släpper vaxflagor.

Dock, Smoove har jag använt på kedjor kokade i Silcas wolfram vax. Så det kan ju vara den som spökar.

Nu i två veckor kommer jag att cykla MTB med en färdigvaxad KMC-kedja och droppa Squirt på den, så får vi se.

Också lite fundersam på hur vi får så olika resultat på samma prylar. Men det är ju inte bara för vax det gäller 😅
Är du nöjd efter en vecka? I färd med att köpa kedja till min GX drivlina och hittade KMC X12 förvaxad som alternativ.

Efter drygt 1050km ser den ut såhär. Känns fortfarande toppen och vaxet finns fortfarande kvar på insidan, aldrig toppat den. Kokade om den nu, men hittills är ufo vax bättre än det dropvax och AB-kokvax jag använt.
Kontrollera slitaget efter ca 700 mil! Bigmolo körde med långa serviceintervall i fjol och kedjan var ganska sliten efter 700 mil, se https://happyride.se/forum/threads/visa-din-vaxning-kedjan-inte-benen.3691966/post-4559878

Jag försökte köra en kedja tills den började gnissla, men blev nojig efter ca 100 mil och inget missljud. Tror kedjan håller bättre om den vaxas regelbundet var 30:e mil.
Finns ingen möjlighet att se om vax sitter kvar på slitytorna utan att trycka ut nitarna och i princip förstöra kedjan.

Tänkte vaxa kedjan på min MTB, men inser också att jag brukar skölja av den efter varje dag i bikeparken eller liknande. Hur brukar ni göra? Tänker ifall vattnet rensar bort vaxet och ställer till eländet?

Kör vax på gruscykeln och är hur nöjd som helst men den struntar jag faktiskt bara i att tvätta

Tänkte vaxa kedjan på min MTB, men inser också att jag brukar skölja av den efter varje dag i bikeparken eller liknande. Hur brukar ni göra? Tänker ifall vattnet rensar bort vaxet och ställer till eländet?

Kör vax på gruscykeln och är hur nöjd som helst men den struntar jag faktiskt bara i att tvätta

Jag brukar spola av cykeln och sen ta våtservetter från barnens skötrum och dra runt kedjan i.

Under mitt nyligen avslutade bikepacking-äventyr använde jag Silca Super Secret Drip för att hålla kedjan vaxad mellan etapperna och upplever att kedjan blir smutsigare av det jämfört med smältvaxet. Är det helt enkelt så, eller vad har ni för erfarenheter av droppa-på-varianten?

Droppvax blir smutsigt, Silcas verkar dock attrahera mer smuts än vissa andra.

@bigmollo kör med denna bananflaskan tror jag och ska enligt utsago inte bli så smutsig!

Droppvax blir smutsigt, Silcas verkar dock attrahera mer smuts än vissa andra.

@bigmollo kör med denna bananflaskan tror jag och ska enligt utsago inte bli så smutsig!

Jag har kört den ett tag nu och den är både kladdig och attraherar en del smuts. Men den attraherar mindre smuts än Ufo drip som jag körde med tidigare. Kan cykla längre innan mer behövs också. Renheten är i vilket fall inte i närheten av vaxbad.

Jag upplever att banana drar lite mer smuts än silca, kanske pga att den är lite klistrig liksom, men den är drygare och tål regn bättre.
Gäller alltså snikbananen utan tungsten. Har inte börjat köra på finbananen, än.

Jag upplever att banana drar lite mer smuts än silca, kanske pga att den är lite klistrig liksom, men den är drygare och tål regn bättre.
Gäller alltså snikbananen utan tungsten. Har inte börjat köra på finbananen, än.
pendlat ett par år omväxlande med båda bananblandningarna, och upplever ingen direkt skillnad i smutsuppbyggnad. den är inte noll, men begränsad till att vara ett icke-problem. man kan i alla lägen hantera kedjan med fingrarna utan större åthävor. eventuellt får man torka av ett finger eller två på strumpskaftet. tungstenvarianten ger svartaktig hård beläggning på slitdlarnas anläggningsytor,

de fungerar bra i regn och minusgrader. både smörjmässigt och hållbarhetsmässigt. men de är inga longlife-produkter; ny behandling måste till efter typ 10 h.

en sak att tänka på är att varje smörja man väljer påverkas av yttre omständigheter, mer eller mindre aggressiv. man kan därför gärna vara lyhörd i sitt val beroende på utfall.

som ett exempel körde jag sedan gammalt med helsyntet motorolja. varit nöjd med livslängden på kedor och drivlina, men det ger en ganska tydlig uppbyggnad av svart guck på landsväg och vid pendling. efter några månader måste den rimligtvis tas om hand. tröttnade på detta och gick över till vaxbaserat.

bara att på mtb blir det ingen smutsuppbyggnad med helsyntet motorolja. gör aldrig rent dessa kedjor,

New chain day😍
IMG_20250803_074124.webp

Tänkte testa vaxning i helgen då jag ska byta drivlinan. Kan jag rengöra nya kedjan med lacknafta eller ipa som jag har hemma eller bör jag använda något annat?

läste ett brev till lennard zinns frågespalt i velonews idag. skriftställaren hade använt ett alternativt sätt att applicera kompletterande mellan grytvaxningarna.

värmde i vattenbad upp vaxet i en plastpåse så det smälte, handskar på, sedan spritsa på nedre delen av kedjan straxt innan uppvärmd med hjälp av värmepistol.

hade helt osannolik livslängd på kedjan, minns inte detaljerna kring detta. någon här som testat?

Låter otroligt mycket mer komplicerat än att bara koka kedjan i vaxbadet?

Man kanske kunde ta en liten gammal flaska från ett droppvax och fylla över flytande kokvax. Sen när det är dags värmer man lilla flaskan i vattenbad tills det smälter och droppar på kedjan bara?

Lite oklart vad man skulle vinna på det jämfört med att bara stödsmörja med droppvax mellan kokningarna dock 🤣

Man kanske kunde ta en liten gammal flaska från ett droppvax och fylla över flytande kokvax. Sen när det är dags värmer man lilla flaskan i vattenbad tills det smälter och droppar på kedjan bara?

Lite oklart vad man skulle vinna på det jämfört med att bara stödsmörja med droppvax mellan kokningarna dock 🤣
ja lite oklart, men visar att det finns många vägar till rom.

brevskrivaren hade vad som antyddes gjort det i många år, och det kanske inte fanns okladdiga droppa på-produkter som det finns idag, utan mest smutsmagneter som smoove och squirt.

han hävdade iaf något längre intervall mellan efterbehandlingarna än vad som är gängse med droppa-på, och som nämnts en helt fantastisk hållbarhet på kedjan. och jag mindes fel; han använde en gammal vanlig droppa på-flaska som han värmde.

iden att värma kedjan innan man droppar på är nog inte så dum oavsett. men svår genomföra undervägs.
.
IMG_2152.webp

Kan man köpa en sådan kedja och bara droppvaxa tills kedjan är utsliten?
Om så, måste man nödvändigtvis köra KMC GO-vaxet eller kan man ta något annat?

Min take på det är ja. Men det verkar finnas ett konsensus om att, dels att rotera mellan kedjor, dels att göra rent ordentligt då och då, förlänger livslängden på hela drivlinan.
Jag har bara kokat kedjor typ två år, och kommer troligen att göra det även med Kmc go. Innan jag kokade droppade jag Squirt direkt på fabriksoljad kedja, och körde med det. Spolade bara av. Funkade bra, men säkert kortare livslängd.

Jag är dels säker på att du kan ta det du tycker verkar bäst. Dels är vaxningen av KMC go utvecklad i samarbete med Squirt (enligt squirt i alla fall) så jag gissar att Squirt och Go droppvax inte har några avgörande skillnader.

Själv har jag gått tillbaka till squirt från Smoove (har inget med go att göra) men har även en flaska Bananaslip med tungsten jag ska testa på lvg hojen.

Jag kommer att koka slut på min batch Silca, och sen testa syltvax.

Jag har också testat att droppa varmt vax på kedjan, orkar inte leta var det står men nånstans i tråden för några månader sen. Droppvaxat med varmt pingvinvax ur en liten droppflaska. Dock blandat den metoden med att oftast droppa med vanligt droppvax (som jag glömt namnet på). Metoden funkar bra rent subjektivt. Dock blir det lite stänk av vax som fastnar på kassett när det svalnar om man är för frikostig. Inget direkt problem, men måste pillas bort efteråt.
Summa summarum så är vanligt droppvax bra nog för mig och definitivt det enklaste och renaste (om squirt undviks).

Jag sa till mig själv att hålla mig till pingvin, bara. På racern blir det ca två kok i månaden om jag cyklar normalt. Torka av, spola med hetvatten och snabbt kok innan vaxning går fort.

Stekpannevaxning.

Ta av kedjan från cykel. Spola av smuts med ljummet eller kallt vatten. Lägg kedja i spiral i tjockbottnad teflonstekpanna på medelvärme tills torr. Ta på smidiga skinnhandskar. Sänk värme. Torka av gammalt vax från kedja och panna. Strö över vax (pingvin), luta stekpanna, dra kedja genom smält vax med blyertspenna, vänd kedjan och upprepa. Torka av överflödigt vax från kedja och sätt den på cykel när svalnat något men fortfarande är varm och böjlig.

Tar ca 15 min.

OBS: Ryker vaxet så är värmen för hög. Brinner vaxet så kväv med lock, vatten gör att det blir ångexplosion (= brandbomb).

Stekpannevaxning.

Ta av kedjan från cykel. Spola av smuts med ljummet eller kallt vatten. Lägg kedja i spiral i tjockbottnad teflonstekpanna på medelvärme tills torr. Ta på smidiga skinnhandskar. Sänk värme. Torka av gammalt vax från kedja och panna. Strö över vax (pingvin), luta stekpanna, dra kedja genom smält vax med blyertspenna, vänd kedjan och upprepa. Torka av överflödigt vax från kedja och sätt den på cykel när svalnat något men fortfarande är varm och böjlig.

Tar ca 15 min.

OBS: Ryker vaxet så är värmen för hög. Brinner vaxet så kväv med lock, vatten gör att det blir ångexplosion (= brandbomb).
Kör liknande men i en gammal kastrull. Hackar upp den gamla vaxkakan (går 5-10 vaxningar) med skruvmejsel. Låg värme och långsam rörning. Kedja, så ren som jag har fått den, läggs i det smälta vaxet. Rör runt och vänder. Kedjan hängs upp för torkning. Bryter loss länkarna över en skruv på mekstället jag har på tomten. Torkar av skägget och monterar. Vevar runt och torkar av mer skägg.

Jag kör också kedjan rakt i en gammal kastrull och den förvärms genom att jag kokar den ren först i vatten. Torkar och lägger sedan kedjan i botten med det stelnade vaxet ovanpå, så att det smälter ner över den varma kedjan.

Har kompletterat med en stektermometer från Kjell och visade sig att jag kört på lite väl hög värme innan, det är lätt att brassa på direkt på spisen. Det finns ju ingen vits med att ligga över 70-80 grader nånstans, ökar bara bränn- och brandrisk.

Jag kör också kedjan rakt i en gammal kastrull och den förvärms genom att jag kokar den ren först i vatten. Torkar och lägger sedan kedjan i botten med det stelnade vaxet ovanpå, så att det smälter ner över den varma kedjan.

Har kompletterat med en stektermometer från Kjell och visade sig att jag kört på lite väl hög värme innan, det är lätt att brassa på direkt på spisen. Det finns ju ingen vits med att ligga över 70-80 grader nånstans, ökar bara bränn- och brandrisk.

Har funderat kring temperaturen - hur noga är det egentligen? I början var jag noga med termometer och försökte hålla vaxet runt 85 C, numera kör jag kastrullen med gamla vaxkakan i på 2/10 på spisen och låter den sakta bli flytande, under tiden kokas kedjan ren i en annan kastrull, torkas av och sen lägger jag den i vaxkastrullen och låter den sköta sig självt.
När allt är flytande swishar jag runt kedjan ett par gånger under en tiominutersperiod. Sen hänger jag galgen kedjan sitter på, på lämplig plats med kastrullen under så det som droppar åker ner i vaxkastrullen.

Kan inte påstå att jag skulle märka någon skillnad mellan denna lite slappare approach vs att nog övervaka tempen. Självklart håller jag koll så det inte kokar / bubblar.

Hur tänker ni kring tempen?

Silcas potta. Värmer vax till 110, i med kedjan, shake, sänker tempen till 85,shakar några ggr. Efter ca 5min sänker jag till 75, shakeshake, efter ca 5 min till, lite mer shake och tar upp kedjan. Vet inte riktigt varför jag gör så men det funkar. Tänker att varmare vax hittar fler då ställen att krypa in i. Tänker också att kedjan sänker tempen på vaxet initialt, så den behöver din tid.

temperaturmässigt vill jag ha strax över 100 gr men inte mycket mer. ev fukt kokar bort, kapillärt dras vaxet effektivare in i skrymslen och vrår.

sedan nära nog behålla den temperaturen när kedjan dras ur koket, så att så mycket som möjligt rinner av kedjans utsida. tyngdkraften räcker inte för att det som sitter kapillärt skall lämna kedjan.

tänker jag. vem vet vad som stämmer?

för övrigt droppvaxar jag vid första användning. funnit att det minskar initiala trögheten i kedjan.

att hålla på att öka och sänka tempen för varje kedja som skall i tycker jag dessutom är för mycket mek. och att fabriksvaxade kedjor skulle varit med om det kan man nog ställa sig tveksam till.

Jag har ingen aning. Börjar det ryka lite av vaxet brukar jag lyfta av kastrullen lite. Samma om vaxet bubblar lite. Jag tror på detta med väldigt varmt vax. Då får kedjan ligga i en stund då den kyler vaxet när jag lägger i den.

Jag har märkt att om man kokar om en ny kedja efter ca 50km så håller det mycket bättre.

Jag kokar i vattenbad, köpte en 1L färgburk hos målaren och har vaxet i. Alla finvax vill ju inte att tempen går över 100°

Jag har märkt att om man kokar om en ny kedja efter ca 50km så håller det mycket bättre.

Jag kokar i vattenbad, köpte en 1L färgburk hos målaren och har vaxet i. Alla finvax vill ju inte att tempen går över 100°

Men ingen ger en bra förklaring vad som händer om man går över (utöver gaser / brandrisk).

Eller om det gör någon skillnad om man badar kedjan i 80 C eller 95 C t.ex.

Men ingen ger en bra förklaring vad som händer om man går över (utöver gaser / brandrisk).

Eller om det gör någon skillnad om man badar kedjan i 80 C eller 95 C t.ex.
Silca har väl pratat om det i någon av sina videos, nånstans rätt högt går vaxet sönder och bryts ner. Men då är vi rätt nära där det börjar brinna också.

Att gå över 100 en liten stund tänker jag är bra för att få ut eventuellt vatten som finns kvar, men sedan låta det svalna lite innan man plockar upp kedjan.

Tillbaka
Topp