Visa din Vitus!

Sixten Fors

Ny medlem
Visa din Vitus!

Bilagor

Staplerz

Medlem
Visa din Vitus!
Sixten Fors sa:
Staplerz sa:
Har nu dragit om bakbromsen och det är mkt bättre ut, tack!
Ska jag även dra om frambromsen så att kabeln går på utsidan av gaffeln i stället för insidan som det är nu?
Insidan är rätt. Jag har en Fox34 130 mm (typ samma gaffel) med slangen på insidan. Kolla även bilder här http://vitusbikes.com/products/vitus-sentier-29-vr-trail-hardtail-mountain-bike/
Såg bilderna på Vitus sida också, spontant kändes det fel först men jag behåller det så då:)

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Visa din Vitus!
Min kabel går på insidan av gaffelbenet, mina kablar ser ut som ett fågelbo, än så länge har jag inte dött och allt på cykeln fungerar. :P

Jeppe9191

Medlem
Visa din Vitus!
Jag skulle säga att det är standard att dra bromsslangen på insidan, även på RS (bildgoogla). SF har en ovanlig lösning. Anledningen till insidesdragningen är att bromsslangen inte ska fastna i något eller skadas vid hård kontakt. Risken för det är mindre på insidan.

Sixten Fors

Ny medlem
Visa din Vitus!
Jeppe9191 sa:
Jag skulle säga att det är standard att dra bromsslangen på insidan, även på RS (bildgoogla). SF har en ovanlig lösning. Anledningen till insidesdragningen är att bromsslangen inte ska fastna i något eller skadas vid hård kontakt. Risken för det är mindre på insidan.
+1

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Visa din Vitus!
Ja, det är många som kör tejp där så att stenar och grus från framhjulet inte repar och förstör ramen. Snyggt eller inte är skitsamma, det är inget som kommer synas ändå. Tvätta rent, klistra på.

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Visa din Vitus!
Det är just att det kommer så jävla mycket stenar som studsar upp mot ramen från framhjulet, så en liten skyddstejp är ju inte fel eller stör något. :D

Staplerz

Medlem
Visa din Vitus!
Fick med ett skydd från Vitus faktist. Minns inte vilket fabrikat det var i men det sitter på!

jingleyschmidt sa:
Ja, det är många som kör tejp där så att stenar och grus från framhjulet inte repar och förstör ramen. Snyggt eller inte är skitsamma, det är inget som kommer synas ändå. Tvätta rent, klistra på.
Nice, kör du själv med den tejpen?

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Visa din Vitus!
Nej, jag köpte något annat... Minns inte ens vad längre, men det var en pappersbit med redan färdigskurna delar att sätta dit på olika ställen på cykeln.

sandos

Medlem
Visa din Vitus!
Första turen som faktiskt gick i skogen. Jag var bara ute en timme men blev grymt trött av lite backar i början... visade sig att jag cyklade ett segment på 7 minuter mot 3:50 på min hybrid tidigare!?!?! Hur det nu är möjligt :)

Men det var ganska halt också...

trd.jpg

leranra.jpg

sandos

Medlem
Visa din Vitus!
Förresten, så.. det är helt möligt att glömma dämparen i "låst" läge och cykla i skogen... Vad ska man säga, jag är inte vad vid så mycket fjädring och däck :)

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Visa din Vitus!
Ja det är ovant i början, och det är ju knepigare när det är halt och grisigt. Jag är mycket försiktigare nu än i somras när det var torra, fina vägar, så man kan inte riktigt jämföra sina tider mellan sommar och höst/vinter. :D Personligen så glömmer jag bort att jag kan låsa gaffeln. Ha för vana att ha den öppen bara. :D

Visa din Vitus!
Har en Sentier 2018 VR+ (27,5/2,6). Funderar på att kunna få den lite mer XC(blir för mycket grusväg och finstig med frun) och klurar på om man skulle skaffa 29 hjul till den. Någon som gjort, går i samma tankar och funderat lite extra eller bara har åsikter om det? Vad skall man i så fall kika på om man vill hålla nere pengen till under 4k

Sixten Fors

Ny medlem
Visa din Vitus!
dustiekaltman sa:
Har en Sentier 2018 VR+ (27,5/2,6). Funderar på att kunna få den lite mer XC(blir för mycket grusväg och finstig med frun) och klurar på om man skulle skaffa 29 hjul till den. Någon som gjort, går i samma tankar och funderat lite extra eller bara har åsikter om det? Vad skall man i så fall kika på om man vill hålla nere pengen till under 4k
4K för hjulset eller 4K inkl. ny kassett, skivor, däck?
Hur stora hjul får plats (ökad radie), mät nuvarande hjul och frigång i ram/gaffel?
Vilken ramstorlek, din längd och vikt?

Senast ändrad:

SocialGimp

Aktiv medlem
Visa din Vitus!
dustiekaltman sa:
Bara byta till lite mer lättrullade däck, kanske? 29-tum i all ära men jag vet inte om det gör ngn enorm skillnad på grusvägar.

Visa din Vitus!
Sixten Fors sa:
4K för hjulset eller 4K inkl. ny kassett, skivor, däck?
Hur stora hjul får plats (ökad radie), mät nuvarande hjul och frigång i ram/gaffel?
Vilken ramstorlek, din längd och vikt?
4K för hjulset enbart(helst mindre eller några alternativ...)
Sentier VR+ ska kunna ta 2.8 på i30 vad jag förstår, men jag kan mäta ikväll.
Ramstorlek M, väger 70 med mundering och är 173 lång.

SocialGimp sa:
Bara byta till lite mer lättrullade däck, kanske? 29-tum i all ära men jag vet inte om det gör ngn enorm skillnad på grusvägar.
Jag har mer lättrullade men inte orkat byta för jag kört slanglöst i 2.6orna och ville inte sabba den uppsättningen. Men efter provat frugans 29:a blev jag liksom lite sugen om mer lättrullade 29or kunde erbjuda lite av båda världar. Rulla fint över lite stighinder(som mina 2.6or) samt rulla lite bättre på väg.

SocialGimp

Aktiv medlem
Visa din Vitus!
SocialGimp sa:
... sa:
Jag har mer lättrullade men inte orkat byta för jag kört slanglöst i 2.6orna och ville inte sabba den uppsättningen. Men efter provat frugans 29:a blev jag liksom lite sugen om mer lättrullade 29or kunde erbjuda lite av båda världar. Rulla fint över lite stighinder(som mina 2.6or) samt rulla lite bättre på väg.
Låter ungefär lika meckligt att byta kassett(?) o 2 hjul som att söla med tätningsvätska.... Men det är klart, ska det bytas fram o tillbaka så är det väl bra med 2 hjulset.

Senast ändrad:
Visa din Vitus!
SocialGimp sa:
Låter ungefär lika meckligt att byta kassett(?) o 2 hjul som att söla med tätningsvätska.... Men det är klart, ska det bytas fram o tillbaka så är det väl bra med 2 hjulset.
Jo men förhoppningen var ju om 29or kunde erbjuda lite av båda världar. Bra rull över rot och sten men även rull på vägen. Då behöver jag ju inte byta fram och tillbaka.

SocialGimp

Aktiv medlem
Visa din Vitus!
Ok, jag tänkte bara att om du nu redan sitter på ett par mer lättrullade däck och vill testa så är det väl inte så meckligt att byta ut dina 2.6:or så kanske det är bra sedan? Min tanke var att det är ganska mkt pengar med nya hjulset för lite skillnad gentemot ett par lättrullade däck. Men det är bara min åsikt.

Går det inte att testa med din frus hjul då eller är det fel standard?

Senast ändrad:
Visa din Vitus!
speffy sa:
slaentbjorn sa:
Cykelverkstan kommenterade idag att det saknas en distans av något slag mellan hjul och dämpare. Hur ser det ut på era Rapide?
Yes, det var exakt samma för mig men tror det var på motsatt sida som jag sakna på. Den satt i skyddet.
Såhär ser det ut nu
Efter flera månader har jag nu äntligen fått tag på en distans. Krävdes mycket googlande tills jag hittade en firma i Kalifornien som levererade det jag var ute efter: https://www.ebay.com/itm/MTB-Tools-...5?pageci=829e3bd7-7b79-47e2-96a5-3592b367877b

Wiggle kunde inte skicka någon reservdel men har lovat stå för mina utlägg. Och så här blev:
20191203_171846.jpg

Sitter som en smäck.

marr

Moderator
Forumvärd
Visa din Vitus!
slaentbjorn sa:
speffy sa:
slaentbjorn sa:
Cykelverkstan kommenterade idag att det saknas en distans av något slag mellan hjul och dämpare. Hur ser det ut på era Rapide?
Yes, det var exakt samma för mig men tror det var på motsatt sida som jag sakna på. Den satt i skyddet.
Såhär ser det ut nu
Efter flera månader har jag nu äntligen fått tag på en distans. Krävdes mycket googlande tills jag hittade en firma i Kalifornien som levererade det jag var ute efter: https://www.ebay.com/itm/MTB-Tools-...5?pageci=829e3bd7-7b79-47e2-96a5-3592b367877b

Wiggle kunde inte skicka någon reservdel men har lovat stå för mina utlägg. Och så här blev:

Sitter som en smäck.
Och hela tätningen mot lagret saknas nu?

Visa din Vitus!
marr sa:
slaentbjorn sa:
speffy sa:
slaentbjorn sa:
Såhär ser det ut nu

Sitter som en smäck.
Amen vaffan! Har den där plastgrejen en tätningsfunktion också? Nu skiter jag i cykelhelvetet!

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Visa din Vitus!
Har du kontaktat själva Vitus och kollat om dom kan lösa det? Måste ju finnas en miljard såna delar någonstans, även om Wiggle/CRC inte har det själva. Annars får väl dom ta kontakt med Vitus om det går snabbare.

marr

Moderator
Forumvärd
Visa din Vitus!
slaentbjorn sa:
marr sa:
slaentbjorn sa:
speffy sa:
slaentbjorn sa:
Såhär ser det ut nu

Sitter som en smäck.
Amen vaffan! Har den där plastgrejen en tätningsfunktion också? Nu skiter jag i cykelhelvetet!
Du köpte en ny cykel. Förstår inte hur man kan gå med att inte få alla delar bara :/

jonte987

Aktiv medlem
Visa din Vitus!
marr sa:
slaentbjorn sa:
marr sa:
slaentbjorn sa:
speffy sa:
slaentbjorn sa:
Såhär ser det ut nu

Sitter som en smäck.
Du köpte en ny cykel. Förstår inte hur man kan gå med att inte få alla delar bara :/
Flera har haft problem med att den suttit kvar i plastskyddet på vitus. Men ja, vore lämpligt att skicka det problemet till leverantören.

Visa din Vitus!
marr sa:
slaentbjorn sa:
marr sa:
slaentbjorn sa:
speffy sa:
slaentbjorn sa:
Såhär ser det ut nu

Sitter som en smäck.
delen var sannolikt med. Tyvärr slängde jag den...

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
Visa din Vitus!
slaentbjorn sa:
marr sa:
slaentbjorn sa:
marr sa:
slaentbjorn sa:
speffy sa:
slaentbjorn sa:
Såhär ser det ut nu

Sitter som en smäck.
delen var sannolikt med. Tyvärr slängde jag den...
Ja, men en sämre människa hade blånekat och reklamerat. De borde dessutom varna för det.

Nicke B

Ny medlem
Visa din Vitus!
Har öppnat hjulklappen…
Nya Vitus Sentier 29 VRX, i storlek XL.
(Satt på andra pedaler, handtag och en mudguard fram)
"Lillebror" från 2019 i bakgrunden, den är 27,5tum, fanns bara det på VRX-modellen då.
Nya är betydligt mörkare i lacken än bilderna man ser på CRC/Wiggle.

Bara kört omkring med den på grusvägen hemmavid, för sista finjusteringarna.
Hoppas kunna testköra på riktigt nu till helgerna.
Rullade iaf lättare på grusvägen, har ju lite större och samlare däck än lillebror.
Samma dropper och bromsar som lillebror, har inte haft några problem med det i år.
Lillebror har full XT 1x11 som drivlina, har också funkat kanon detta året.
Nya har lite blandat 1x12, SLX reglage, XT bakväxel och deore vevparti.
Allt väl inställt från början, ska jag anmärka på något, så känns SLX-reglaget liite plastigare än ”gamla” XT,
men funkar ju som det ska och med rapidfire.
Min första hoj med FOX-gaffel, den verkar bra, kan inte säga så mycket mera om det än.

Fick punga ut med för strax över 16 tusen kronor, med rabatter från Wiggle.
Kom i en Nukeproof-kartong… :-)
Så är mycket nöjd med denna leveransen från Wiggle, precis som förra året.

Bilagor

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer