Visa din Vitus!

jonte987

Aktiv medlem
Visa din Vitus!
Staplerz sa:
Tänkte droppa en beställning på en Vitus Sentier 29 VR ikväll :D

Är det någon som har eller vet om någon rabattkod så man kan spara en mindre peng?
Wiggle har nån kampanj kod. Kolla om det gäller sentier.
https://www.wiggle.se/seasonal-spend-and-save/

Annars har har väl wiggle vad jag vet mest personlig lojalitetsrabatt så då måste nån köpa cykeln åt dig. Vilket tydligen förekommer men jag vet inte hur de gör om de inte är på samma plats och knappar in kortet.

Staplerz

Medlem
Visa din Vitus!
Tack jonte987 men de funkade tyvärr inte. Har testat några andra random-rabatter men ingen har funkat.

Tänkte att det skulle sitta fint att ha rabatten själv så jag beställer nog helst cykeln själv så kan jag köpa lite tillbehör sen :)

Får nog ge upp och klicka på beställ-knappen :D

Tänkte beställa ett extra växelöra så det finns hemma. Är det någon som kan peka mig i rätt riktning eller ska jag kolla med supporten?

Lars-Ninja

Ny medlem
Visa din Vitus!
Är det någon Vitus Sentier 29" ägare som monterat en dropper seatpost av märket Brand-X Ascend 01 med intern kabeldragning? Jag antar att eftersom 2020 VR modellen levereras med en 150mm slaglängd på Large modellen borde en sådan rimligen passa till föregående modell i samma storlek men jag skulle gärna vilja höra nån som bekräftar det, innan jag införskaffar en :)

SocialGimp

Aktiv medlem
Visa din Vitus!
Kolla med Wiggle eller CRC direkt, dom brukar svara fort.

Har för övrigt monterat en 150 mm Brand-X på min Large Nucleus utan problem så jag TROR att det inte ska vara några som helst problem på din Sentier (har jämfört min med en polares Sentier på en höft o det ser ok med 150 mm men fråga som sagt först).

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Visa din Vitus!
Andreas.bill@gmail.com sa:
Är det någon Vitus Sentier 29" ägare som monterat en dropper seatpost av märket Brand-X Ascend 01 med intern kabeldragning? Jag antar att eftersom 2020 VR modellen levereras med en 150mm slaglängd på Large modellen borde en sådan rimligen passa till föregående modell i samma storlek men jag skulle gärna vilja höra nån som bekräftar det, innan jag införskaffar en :)
Jag har en Brand-X 31.6mm x 480mm 150mm monterad på min Vitus Sentier 29 VR (2019). Jag är 181cm och typ 81cm innerbenslängd (lite korta ben), men det blev perfekt för mig med ovannämnda dropper.

2019-10-12_2.JPG

Senast ändrad:

Lars-Ninja

Ny medlem
Visa din Vitus!
Tack för snabba svaren och tipsen! Jag är 1,88 och innerben på 87 så jag tänker att jag vill ha den längsta (150mm) jag är hoppfull men hör med Wiggle först.

Snygg hojj jingleyschmidt! Är det original handtag? Gillar att du matchar färg med text på fälgen :)

SocialGimp

Aktiv medlem
Visa din Vitus!
Om nu Jingleyschmidt redan har en Brand-X 150 mm på sin Sentier behöver du väl inte fråga Wiggle? Jag är 185 cm och vill inte ha kortare dropper så 150 mm är lagom.

Handtagen är Ergon GA3 (har likadana).

Håller för övrigt med om att jingleyschmidt har en snygg hoj. Är avundsjuk även om lila pedaler gör att det svider i ögonen.

Alfakrull

Medlem
Visa din Vitus!
Andreas.bill@gmail.com sa:
Tack för snabba svaren och tipsen! Jag är 1,88 och innerben på 87 så jag tänker att jag vill ha den längsta (150mm) jag är hoppfull men hör med Wiggle först.

Snygg hojj jingleyschmidt! Är det original handtag? Gillar att du matchar färg med text på fälgen :)
Det finns en 170mm-variant också, låter ju som att även det borde rymmas. Den heter XL tror jag

jonte987

Aktiv medlem
Visa din Vitus!
150 lär gå om man är så lång. Ska man ha längre får man mäta och räkna. Även på att ramen sväljer det som blir över.
Jag hade 150mm oneup på en sentier M och är 176cm

Sen går vissa brand x att shimsa. Kan man räkna ut att det går är det smart att köpa så lång som möjligt.
Min brand x ascend är shimsad från 170 till 150.

SocialGimp

Aktiv medlem
Visa din Vitus!
Vill man verkligen ha så lång dropper som möjligt? Jag tänker att ju längre stång desto tyngre samt instabilare i utfällt läge. Får man bara undan sadeln tillräckligt så vill man väl ha så kort dropper som möjligt.

Senast ändrad:

magedb

Aktiv medlem
Visa din Vitus!
Jag har kört 125mm, 150mm och har nu 170mm. 170 är min sweetspot, jag känner inte att jag behöver längre nu. De andra har varit lite begränsande. Är 189cm lång.

Lars-Ninja

Ny medlem
Visa din Vitus!
SocialGimp, tack för handtag spotting!

Jag frågade CRC om XL droppern och fick svar tillbaka: The Brand-X Ascend XL 170mm Dropper Seatpost will fit the Sentier XL frame. If you have a different size, the fitment is as follows: 150 - lrg, 120 -med and 105 small.

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Visa din Vitus!
Haha dissa inte mina pedaler! Lila är livet!

Handtagen är faktiskt Ergon GA2: https://www.wiggle.se/ergon-ga2-grips/ Jättebra tycker jag och verkar leda bort handsvett bra, om man nu lider av det. Hade originalhandtagen under ett kort tag men gillade dom inte alls. Upplevde att dom dels gjorde ont efter längre turer och när jag blev svettig om händerna så halkade jag runt mycket mer än jag gör med GA2-handtagen.

Kommer dock köpa GA3 till Roadliten senare när jag känner att det är dags, då jag gillar det extra stödet när man sitter och nöter i samma position under längre stunder än jag gör på min Sentier. Båda är nog bra köp och inte fasligt dyra!

SocialGimp

Aktiv medlem
Visa din Vitus!
jingleyschmidt sa:
Haha dissa inte mina pedaler! Lila är livet!

Handtagen är faktiskt Ergon GA2: https://www.wiggle.se/ergon-ga2-grips/ Jättebra tycker jag och verkar leda bort handsvett bra, om man nu lider av det. Hade originalhandtagen under ett kort tag men gillade dom inte alls. Upplevde att dom dels gjorde ont efter längre turer och när jag blev svettig om händerna så halkade jag runt mycket mer än jag gör med GA2-handtagen.

Kommer dock köpa GA3 till Roadliten senare när jag känner att det är dags, då jag gillar det extra stödet när man sitter och nöter i samma position under längre stunder än jag gör på min Sentier. Båda är nog bra köp och inte fasligt dyra!
Just det ja, du frågade ju faktiskt om mina GA3 för du redan hade GA2. Sorry for the cock-up!

Beauty is in the eye of the beholder, men hojen i övrigt är kalas! ;)

manneblask

Aktiv medlem
Visa din Vitus!
Pelle_ k sa:
Hej! Någon som kan säga något om eller ha erfarenhet från hybridcykeln Vitus Mach 3 VRS, https://www.wiggle.se/vitus-mach-3-vrs-stadscykel-2019-sora/.
Är det en vettig hoj att cykla till jobbet med? Jag har redan en racer, så någon hoj till att träna landsväg behöver jag inte. Jag är ute efter en mer bekvämare cykel.
Här har du en tråd med någon som köpte en Vitus Mach, kan vara värd att läsa igenom och fråga.
https://happyride.se/forum/read.php/1/3613356

ALK

Medlem
Visa din Vitus!
Premiärtur för mitt nya pendlar-härke Vitus Dee till jobbet imorse. Kommer pendla 2000km om året i alla sorters väder. Ska bli intressant vad som klappar ihop först. Är Shimano tourney så usel som priset säger tro?

Intrycket efter 10km är genomgående positivt för under 3000kr med frakt.

Bilagor

SocialGimp

Aktiv medlem
Visa din Vitus!
Det var ju ett alldeles utmärkt pris! Växlarna kan du ju byta ut när det blir slitet så det är väl inte hela världen. Mina barn har Tourney på sina cyklar och växlar man försiktigt så funkar det. Ett par stänkskärmar o bra pedaler så är du hemma.

Senast ändrad:

wukkaN

Aktiv medlem
Visa din Vitus!
ALK sa:
Premiärtur för mitt nya pendlar-härke Vitus Dee till jobbet imorse. Kommer pendla 2000km om året i alla sorters väder. Ska bli intressant vad som klappar ihop först. Är Shimano tourney så usel som priset säger tro?

Intrycket efter 10km är genomgående positivt för under 3000kr med frakt.
Den ser ju riktigt fin ut! Som en poor mans karate monkey :) Vet du om det är horisontella dropouts på dee'n som på vee'n?

ALK

Medlem
Visa din Vitus!
Ja det är horisontella drop outs så backup-planen blir att göra om den till en enpetare om växlarna ger upp. Tack! Det har jag inte tänkt på!

De mekaniska skivbromsarna är rätt trötta också, men de är bättre (iaf nu) än vad jag trodde.

Den kostar 3299 kr ny nu med frakt.

wukkaN

Aktiv medlem
Visa din Vitus!
ALK sa:
Ja det är horisontella drop outs så backup-planen blir att göra om den till en enpetare om växlarna ger upp. Tack! Det har jag inte tänkt på!

De mekaniska skivbromsarna är rätt trötta också, men de är bättre (iaf nu) än vad jag trodde.

Den kostar 3299 kr ny nu med frakt.
Nice, låter som ett svårslaget köp om man är ute efter en schysst mångsidig hybrid. Gå säkert att smiska skog om man slänger på en dämpad gaffel. Snygg är den också, bra köpt! #intesponsrad

Staplerz

Medlem
Visa din Vitus!
Kan någon hjälpa en stackars villrådig själ. Ska beställa hem en extra slang till min Vitus Sentier 29 VR 2020 ( https://www.wiggle.se/vitus-sentier-29-vr-mountainbike-sx-eagle-1x12-2020/ ) som är på väg.

Hur vet jag vilken av dessa jag ska välja: https://www.wiggle.se/continental-kvalitativ-innerslang-for-29-tum-mtb/ ?
Black - Presta 42mm (29 x 1.75 - 2.5)
Presta (1.75"-2.5" 60mm)
Schrader (1.75"-2.5" 40mm)

Är det innerdiametern på hjulset jag ska utgå ifrån, dvs 30mm och därmed passar tex "Black - Presta 42mm"??

Rut-66

Medlem
Visa din Vitus!
Cykeln du länkade till har Presta.
Tum-måtten är minsta till största däckbredd slangen passar och slutligen t ex 42mm är längden på själva ventilen.
Det måttet gäller djupet på fälgen, så man får det utstick, som behövs och vill ha.

Jay Jay

Aktiv medlem
Visa din Vitus!
Ngn som har span på/ kunskap om när Vitus släpper barncyklarna för 2020? Kanske vägledande erfarenhet från tidigare år?
Håller på att bli galen av att sitta o kolla deras hemsida flera ggr/vecka och sedan kolla Wiggle och CRC.

Staplerz

Medlem
Visa din Vitus!
Har precis hämtat ut min Sentier och monterat styret men tycker att det ser konstigt ut med kablarna. Ska kabeln till sadeln och växeln verkligen korsa ramen fram?
Det ser inte ut som att jag kan göra på något annat sätt.
Tycker också att kabeln till sadeln känns lite kort..

Vad säger ni lite mer erfarna? 😀

Bilagor

marr

Moderator
Forumvärd
Visa din Vitus!
Staplerz sa:
Har precis hämtat ut min Sentier och monterat styret men tycker att det ser konstigt ut med kablarna. Ska kabeln till sadeln och växeln verkligen korsa ramen fram?
Det ser inte ut som att jag kan göra på något annat sätt.
Tycker också att kabeln till sadeln känns lite kort..

Vad säger ni lite mer erfarna? 😀
Att man inte vill ha en bromsslang som gnager på innerbenen på gaffeln.

jonte987

Aktiv medlem
Visa din Vitus!
Jag brukar låta bli att korsa dem och dra vänster reglage på höger sida av ramen och tvärtom. Inte så noga men så jävligt har jag aldrig sett

Staplerz

Medlem
Visa din Vitus!
jonte987 sa:
Jag brukar låta bli att korsa dem och dra vänster reglage på höger sida av ramen och tvärtom. Inte så noga men så jävligt har jag aldrig sett
Haha hur menar du? Vänster till höger låter i mina öron som att man korsar något :) Märkte att kabeln till sadeln gick att dra upp lite för den var intryckt i ramen så det blev faktist lite bättre.
jingleyschmidt sa:
Grattis till nya cykeln, Staplerz! Återkom med lite schysta foton på den när du varit ute och vevat!
Tack! Ser fram emot en tur. Vet inte dock när jag det ska bli av just, har så förbannat mycket annat att stå i :| men absolut så återkommer jag!

Mini_me

Aktiv medlem
Visa din Vitus!
Du behöver lossa dina bromsar och rätta till det där.

Frambromsen ska inte vara intrasslad i alla andra vajrar/slangar. Utan ska troligen kortas lite och gå direkt ner. Kan med fördel dras parallellt med dropper vajer för en clean look.

Hö broms tar du loss och drar på vä sida av ramen. Så den korsar fram.

(Du ska inte lossa slangen utan hela bromsen från styret)

Efter det är du all set😊👍

Staplerz

Medlem
Visa din Vitus!
Mini_me sa:
Frambromsen ska inte vara intrasslad i alla andra vajrar/slangar. Utan ska troligen kortas lite och gå direkt ner.
Bilden kan nog bara lite missvisande. Frambromsen går rakt ner, dock på insidan av gaffeln 🤦🏻‍♂️

Mini_me sa:
Varför vill man korsa bakbromsen? För att det ser lite snyggare ut?

jonte987

Aktiv medlem
Visa din Vitus!
Annars går den mot ramen när du vrider styret vänster. Dessutom är det rimligt att två kablar från höger handtag tar samma väg?

Mini_me

Aktiv medlem
Visa din Vitus!
Staplerz sa:
Mini_me sa:
Frambromsen ska inte vara intrasslad i alla andra vajrar/slangar. Utan ska troligen kortas lite och gå direkt ner.
Bilden kan nog bara lite missvisande. Frambromsen går rakt ner, dock på insidan av gaffeln 🤦🏻‍♂️

Mini_me sa:
Varför vill man korsa bakbromsen? För att det ser lite snyggare ut?
Korrekt angående bromsen bak😊👍

Bromsen fram hade jag fel om. Lite bild på mobilen 👍

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer