Visa din Vitus!

Visa din Vitus!
jonte987 sa:
slaentbjorn sa:
Cykelverkstan kommenterade idag att det saknas en distans av något slag mellan hjul och dämpare. Hur ser det ut på era Rapide?
Flera har missar adaptorn till hjulet pga att den fastnat i leveransskyddet.
Fan vad trött jag blir. I lördags fick jag in en pinne i bakväxeln mellan trissorna på något vis. Hela växeln blev skev och vind, inte bara växelörat. Fick byta bakväxel när hojen var två veckor gammal. Och nu inser jag att jag slängt en del till framaxeln.

Var och hur får jag tag på den del jag saknar?

Senast ändrad:

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Visa din Vitus!
Glöm vad jag skrev. Jag vet inte vad det kallas riktigt? End cap? Bästa är väl egentligen att fråga Wiggle. Med lite tur så skickar dom hem det till dig gratis.

Senast ändrad:
Visa din Vitus!
@tsint, inte dåligt! Fick du hem den alldeles nyligen?

Förresten, jag köpte sån biltematejp som många tipsar om för att skydda ramen. Vill kunna ställa den i cykelställ, luta mot väggar osv. utan att den fina lacken blir förstörd direkt. Man ser att det är en plastfilm om man kollar, det var omöjligt att få bort alla bubblor, men hittills verkar den funka bra!

Visa din Vitus!
https://www.biltema.se/bil---mc/styling/skyddsfilm/skyddsfilm-2000040199

Självhäftande och man kan ta bort och sätta dit igen om det inte blir bra. Det är väldigt knepigt att få bort alla bubblor - se bilder. Jag har ärligt talat inte brytt mig att göra det så snyggt, detta är ändå brukscykeln och tejpen är till för att skydda mot cykelställsskav. Men vet man inte om att den sitter där det så tänker man nog knappt på det - se utomhusbilden. De flesta sätter den nog för att skydda delar på MTB som utsätts för mycket slitage så det lär den funka utmärkt för.

20190914_184712.jpg
20190914_184734.jpg
20190914_162633.jpg
20190914_185434.jpg
20190914_184722.jpg

Senast ändrad:

grief

Medlem
Visa din Vitus!
itisasitis sa:

Självhäftande och man kan ta bort och sätta dit igen om det inte blir bra. Det är väldigt knepigt att få bort alla bubblor - se bilder. Jag har ärligt talat inte brytt mig att göra det så snyggt, detta är ändå brukscykeln och tejpen är till för att skydda mot cykelställsskav. Men vet man inte om att den sitter där det så tänker man nog knappt på det - se utomhusbilden. De flesta sätter den nog för att skydda delar på MTB som utsätts för mycket slitage så det lär den funka utmärkt för.
Använde du diskmedel och vatten vid monteringen?

Bachten

Ny medlem
Visa din Vitus!
Lansgren sa:
Har ni fin cykling uppe i Kiruna?
Hur funkar downhillen med din Escarpe?
Det tycker jag finns mkt roliga stigar. Har inte cyklat på så många fler ställen dock. För mig själv som knappt kan cykla funkar den alldeles utmärkt är definitivt inte cykeln som sätter gränserna.

Visa din Vitus!
@grief, jag gjorde inget alls mer än att torka av med handen. Men smutsigare delar bör torkas av med t.ex. diskmedel och vatten. Dock är cykeln ny så den är ju knappt smutsig.

Lansgren

Medlem
Visa din Vitus!
Bachten sa:
Lansgren sa:
Har ni fin cykling uppe i Kiruna?
Hur funkar downhillen med din Escarpe?
Det tycker jag finns mkt roliga stigar. Har inte cyklat på så många fler ställen dock. För mig själv som knappt kan cykla funkar den alldeles utmärkt är definitivt inte cykeln som sätter gränserna.
Mmm. Håller med. Har kört mycket downhill här i Kalix och tycker det går utmärkt. Kan trycka på och den tar hopp och drops bra.
Har inte heller cyklat länge men känns som att den kommer hålla för mina gränser ett bra tag framöver

Visa din Vitus!
Troligtvis kan detta bli ett Visa din Vitus inlägg framöver :)
Många av er som köpt rapide det senaste och den cykelt ser ut att passa mig bra!
Min tanke med cykeln är primärt grusväg/stig. Ibland kunna svänga på något brötigare.
Det som gör mig klyven är att väldigt många inte gillar NX eagle som sitter på cykeln, men däremot en Virus rapide som har SLX, de gillar väldigt många. Hur har ni övriga resonerat?

Är lite tveksam på storlek också såklart. Gillar inte när cykeln känns stor och "klumpig". Jag är 178cm och velar mellan L och M. Helst hade jag velat ha en Rapide storlek L med 27,5" :) Så velar mellan en M och L

Rookiesenior

Ny medlem
Visa din Vitus!
fredrik.jansson89@gmail.com sa:
Troligtvis kan detta bli ett Visa din Vitus inlägg framöver :)
Många av er som köpt rapide det senaste och den cykelt ser ut att passa mig bra!
Min tanke med cykeln är primärt grusväg/stig. Ibland kunna svänga på något brötigare.
Det som gör mig klyven är att väldigt många inte gillar NX eagle som sitter på cykeln, men däremot en Virus rapide som har SLX, de gillar väldigt många. Hur har ni övriga resonerat?

Är lite tveksam på storlek också såklart. Gillar inte när cykeln känns stor och "klumpig". Jag är 178cm och velar mellan L och M. Helst hade jag velat ha en Rapide storlek L med 27,5" :) Så velar mellan en M och L
Jag klippte till på en Rapide VR på rea. Precis som du så beskriver det använder jag cykeln och jag har även tagit den till jobbet ett par gånger bara för att det är kul att cykla, de gånger jag svänger in på en stig är det inte cykeln som är begränsningen! När jag köpte min var priskillnad mellan VR och den vanliga så liten så jag tyckte det var omotiverat att inte välja den dyrare :)

Själv läste jag mängder med trådar om storlek och gick på rekommendationen att ta en större storlek (189 cm, valde XL) Det har passat mig perfekt! Styrstammen som sitter på XL är 100mm vilket känns lite lång och nu när jag cyklat ett par veckor "original setup" för att känna av är jag glad att jag har utrymme att modifiera cykeln så att den passar mig och mitt sätt att använda den. Vad som passar dig kan bara du avgöra men ovan är mina erfarenheter och jag hoppas att det kan hjälpa dig.
Angående Nx eagle så är mina erfarenheter rätt så begränsade av olika system men jag tycker att de fungerar klockrent så här långt. Tror du får sluta vela om du ska få en cykel på rea, Bara klipp till på den du känner är rätt, Den blir nog det!

Hsan

Ny medlem
Visa din Vitus!
Är ny här...
Efter att ha läst många trådar om MTB för nybörjare klickade jag hem en Rapide VR på rean och idag blev det premiärtur! J-vlar va kul och lerigt att bomba på!
Tack till alla på happy som bidrar med tips och råd!

Bilagor

hence84

Ny medlem
Visa din Vitus!
Hej, har varit ute och cyklat några gånger nu på Vitus Rapide VR:en, känner att jag hamnar lite för lutad över cykeln, är helt nybörjare på allt sånt här, ska man bara gå på känsla och skaffe en lite kortare styrstam eller kanske ett nytt styre med lite mer "riser". Vad brukar rekommenderas? Eller ska man cykla på lite mer och se om man vänjer sig? Jag har cyklat på damcykel de senaste 8åren så :D

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Visa din Vitus!
hence84 sa:
Hej, har varit ute och cyklat några gånger nu på Vitus Rapide VR:en, känner att jag hamnar lite för lutad över cykeln, är helt nybörjare på allt sånt här, ska man bara gå på känsla och skaffe en lite kortare styrstam eller kanske ett nytt styre med lite mer "riser". Vad brukar rekommenderas? Eller ska man cykla på lite mer och se om man vänjer sig? Jag har cyklat på damcykel de senaste 8åren så :D
Du vill sitta lite mer upprätt eller? Rapide VR är ju en sportigare modell än Sentier VR t.ex, om vi ska jämföra rakt av. Sentier kommer med 50mm styrstam, Rapide kommer med 70-100mm styrstam beroende på storlek (S=70mm, M=80mm, L=90mm, XL=100mm). Sentier kommer även med 25mm rise på styret, medan Rapide kommer med 5mm rise på styret.

Med andra ord så finns det alternativ för dig om du vill ha en bekvämare sittställning och inte så sportig. När man cyklar på gamla damcyklar så är man ju nästan helt rak i ryggen, så jag förstår om det känns udda för dig. :D Dock så brukar ju kroppen vänja sig lite om man ger det några veckor.

hence84

Ny medlem
Visa din Vitus!
jingleyschmidt sa:
Du vill sitta lite mer upprätt eller? Rapide VR är ju en sportigare modell än Sentier VR t.ex, om vi ska jämföra rakt av. Sentier kommer med 50mm styrstam, Rapide kommer med 70-100mm styrstam beroende på storlek (S=70mm, M=80mm, L=90mm, XL=100mm). Sentier kommer även med 25mm rise på styret, medan Rapide kommer med 5mm rise på styret.

Med andra ord så finns det alternativ för dig om du vill ha en bekvämare sittställning och inte så sportig. När man cyklar på gamla damcyklar så är man ju nästan helt rak i ryggen, så jag förstår om det känns udda för dig. :D Dock så brukar ju kroppen vänja sig lite om man ger det några veckor.
Hej, ja precis, lite mer upprätt. Frågan är vilken del jag ska ändra på först? Styre eller styrstam?
Upplever också att styret är för "rakt" när jag cyklar så hamnar all vikt längst ut på handen, ute vid lillfingrarna. Jag måste vrida ut armbågarna för att få det bekvämt, men det känns inte naturligt.

jonte987

Aktiv medlem
Visa din Vitus!
hence84 sa:
jingleyschmidt sa:

Hej, ja precis, lite mer upprätt. Frågan är vilken del jag ska ändra på först? Styre eller styrstam?
Upplever också att styret är för "rakt" när jag cyklar så hamnar all vikt längst ut på handen, ute vid lillfingrarna. Jag måste vrida ut armbågarna för att få det bekvämt, men det känns inte naturligt.
Rotera styret framåt ska flytta belastningen från lillfingret mot mitten. Om det sen är en rimlig rotation är en annan femma.
Jag hade motsatt problem och det fungerar men jag fick rotera så mucket att jag inte kunde ha det så.

Sen vet jag inte hur rakt styret är men du kanske kan testa 20mm rise med backsweep om det är helt rakt.

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Visa din Vitus!
hence84 sa:
jingleyschmidt sa:

Du kan ju testa båda. Köp något billigt. :)

Här är ett billigt styre t.ex med 15mm rise, 9 grader backsweep, 720mm brett, som ditt nuvarande styre: https://www.bike-discount.de/en/buy/cube-rise-trail-pro-31.8x720mm-handlebar-842736

Samma som ovan fast 680mm brett: https://www.bike-discount.de/en/buy/cube-rise-trail-31.8-x-680mm-handlebar-842643

Ett annat med 25mm rise, 720mm brett, 9 grader backsweep: https://www.bike-discount.de/en/buy/katana-diverse-riserbar-720-x-25-mm-9-black-226385

Para ihop det med en styrstam på typ 60mm med 6 grader vinkel uppåt: https://www.bike-discount.de/en/buy/cube-performance-pro-stem-6-844160

Finns andra färgkombinationer, och tog bara Cube nu för det verkar vara rea och billigt så du kan testa utan att kosta på för mycket.

Men ja, lite såna varianter kan du ju prova. Jag är ingen expert på området, så någon annan kan säkert svara bättre. :) Men är det billigt kan man ju alltid experimentera lite själv! Nu har du ju ändå cykeln redan, så då får du ju göra det bästa av situationen. :D

hence84

Ny medlem
Visa din Vitus!
jingleyschmidt sa:

Här är ett billigt styre t.ex med 15mm rise, 9 grader backsweep, 720mm brett, som ditt nuvarande styre: https://www.bike-discount.de/en/buy/cube-rise-trail-pro-31.8x720mm-handlebar-842736

Samma som ovan fast 680mm brett: https://www.bike-discount.de/en/buy/cube-rise-trail-31.8-x-680mm-handlebar-842643

Ett annat med 25mm rise, 720mm brett, 9 grader backsweep: https://www.bike-discount.de/en/buy/katana-diverse-riserbar-720-x-25-mm-9-black-226385

Para ihop det med en styrstam på typ 60mm med 6 grader vinkel uppåt: https://www.bike-discount.de/en/buy/cube-performance-pro-stem-6-844160

Finns andra färgkombinationer, och tog bara Cube nu för det verkar vara rea och billigt så du kan testa utan att kosta på för mycket.

Men ja, lite såna varianter kan du ju prova. Jag är ingen expert på området, så någon annan kan säkert svara bättre. :) Men är det billigt kan man ju alltid experimentera lite själv! Nu har du ju ändå cykeln redan, så då får du ju göra det bästa av situationen. :D
Men grymt! Ja för dom där pengarna kan man ju ha några liggandes, perfekt när barnen behöver nya styren ;)
Ska se om jag kan snurra på nuvarande styre, om det är något jag kan justera där, annars blir det att köpa ett gäng styren och prova, väldigt nöjd med cykeln ändå, känner bara att det finns viss justering för att få den perfekt!

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Visa din Vitus!
hence84 sa:
jingleyschmidt sa:

Men grymt! Ja för dom där pengarna kan man ju ha några liggandes, perfekt när barnen behöver nya styren ;)
Ska se om jag kan snurra på nuvarande styre, om det är något jag kan justera där, annars blir det att köpa ett gäng styren och prova, väldigt nöjd med cykeln ändå, känner bara att det finns viss justering för att få den perfekt!
Var noga med att du kollar längder och bredder och allt innan du handlar dock! Det var rätt rörigt på sidan kände jag. :D

Visa din Vitus!
Kör på och se hur du vänjer dig. Det sitter ju inte random grejer på utan det är generellt utpassat. Om du inte cyklat MTB på åtta år så är det nog där skon klämmer, inte experimentera med rise och styrstam på någon cm här eller där :)

Visa din Vitus!
Sitter det skyddsfilm på båda sidor som ska tas bort? :) Jag tog bara bort den uppenbara vita, mot klistersidan. Alltså, jag gjorde det ganska slarvigt. Det är ju bubblorna som syns mest.

N_sandstrom sa:
itisasitis sa:

Självhäftande och man kan ta bort och sätta dit igen om det inte blir bra.
Det är inte så att du har ett extra lager skyddsfilm kvar på utsidan?

Tycker den brukar synas mindre än så.

SocialGimp

Aktiv medlem
Visa din Vitus!
Nytagen bild på otvättad men nysminkad gris!

Var i valet o kvalet att skaffa FS eller att göra en lättare uppgradering av min gamla basic Nucleus 29. Blev det senare alltså.

- NW oval singel-klinga
- Brand-X dropper
- 180 mm diskar fram o bak
- Ergon-nånting handtag
- Service på gaffel
- Ny kedja
- Ceramic wax lube med nano-jox i

Var säkert nånting mer jag gjorde. Summa fartökning ca 35%.

Bilagor

Senast ändrad:

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Visa din Vitus!
SocialGimp sa:

Var i valet o kvalet att skaffa FS eller att göra en lättare uppgradering av min gamla basic Nucleus 29. Blev det senare alltså.

- NW oval singel-klinga
- Brand-X dropper
- Ergon-nånting handtag
- Service på gaffel
- Ny kedja

Grymt! Då känns cykeln nästan som ny nu då? ;D Dom där handtagen har jag funderat på att skaffa till min Sentier också. Har liknande fast ej lock-ons till Roadliten. Är dom goa? :)

SocialGimp

Aktiv medlem
Visa din Vitus!
jingleyschmidt sa:
SocialGimp sa:

- NW oval singel-klinga
- Brand-X dropper
- Ergon-nånting handtag
- Service på gaffel
- Ny kedja

Grymt! Då känns cykeln nästan som ny nu då? ;D Dom där handtagen har jag funderat på att skaffa till min Sentier också. Har liknande fast ej lock-ons till Roadliten. Är dom goa? :)
Nja, tanken var väl att cykeln skulle kännas som ny men allt är väldigt likt hur det var innan. Handlar mest om nyanser. Skönt att få undan sadeln i varje fall. Oval-klingan hoppas jag ska vara skonsam mot mina knän på längre sträckor.

Handtagen heter "Ergon GA3 Grips". Har bara cyklat en mil sedan uppgraderingen så det är svårt att säga ngt vettigt om dom än. Lite plastiga end-caps tycker jag men i övrigt helt ok. Jag köpte dom för att jag ibland får problem med domningar i vänster hand/lillfinger om jag kör med tunna handskar. Måste ställa in vinkeln på dom ordentligt och köra en längre sträcka först så kan jag berätta om dom gjorde nytta.

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Visa din Vitus!
SocialGimp sa:
jingleyschmidt sa:
SocialGimp sa:

- NW oval singel-klinga
- Brand-X dropper
- Ergon-nånting handtag
- Service på gaffel
- Ny kedja

Nja, tanken var väl att cykeln skulle kännas som ny men allt är väldigt likt hur det var innan. Handlar mest om nyanser. Skönt att få undan sadeln i varje fall. Oval-klingan hoppas jag ska vara skonsam mot mina knän på längre sträckor.

Handtagen heter "Ergon GA3 Grips". Har bara cyklat en mil sedan uppgraderingen så det är svårt att säga ngt vettigt om dom än. Lite plastiga end-caps tycker jag men i övrigt helt ok. Jag köpte dom för att jag ibland får problem med domningar i vänster hand/lillfinger om jag kör med tunna handskar. Måste ställa in vinkeln på dom ordentligt och köra en längre sträcka först så kan jag berätta om dom gjorde nytta.
Dom gör nytta på min Roadlite i alla fall, blir lite skön avlastning för händerna. Men det är ju lite annorlunda. :D

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Visa din Vitus!
Nu har det kommit lite Sentier 2020 specs och bilder på vissa av modellerna iaf. Tycker 290 VR ser lite skum ut i geon på bilden? Vet inte vad det är riktigt. Typ som att det är en dammodell jämfört med Deore-varianten. Kollar man specsen så verkar det som att dom uppgraderat vissa grejer. VR kommer med dropper t.ex, det gjorde den ju inte förra året. Vi kan nog räkna med att samtliga modeller gått upp i pris, säkert 1000-1500 SEK dyrare än förra årets modeller.

Vitus Sentier 290 Bike (Deore 1x10) 2020: https://www.chainreactioncycles.com/vitus-sentier-290-bike-deore-1x10-2020/rp-prod181508

prod181508_IMGSET.jpg

Vitus Sentier 290 VR Bike (SX Eagle 1x12) 2020: https://www.chainreactioncycles.com/vitus-sentier-290-vr-bike-sx-eagle-1x12-2020/rp-prod181520

prod181520_IMGSET.jpg

Vitus Sentier 275 VRS Bike (XT-SLX 1x12) 2020: https://www.chainreactioncycles.com/vitus-sentier-275-vrs-bike-xt-slx-1x12-2020/rp-prod181526

prod181526_IMGSET.jpg

SocialGimp

Aktiv medlem
Visa din Vitus!
Som fortsättning på uppgraderingen av min Nucleus så funderar jag på sadel. På senare årsmodeller o även på Sentier sitter det en Nukeproof-sadel men på min sitter det Vitus egna märke (kanske re-brandad Nukeproof?).

Har alltid tyckt att sadeln varit klart oskön men jag klarar ändå längre sträckor utan skav med blöja i byxan. Den börjar dessutom bli blank o såphal så jag halkar hela tiden runt. Då sadeln förmodligen är en budgetsadel så undrar jag om jag kommer märka ngn skillnad om jag köper en dyrare sadel? Eller gnäller jag bara? Någon som bytt till ngt bättre med bra resultat?

Har lite koll på sittben o s v och ska ha en "medel"-sadel. Tänkte att kanske Ergon är sköna, har ju handtag från samma märke.

Senast ändrad:

hence84

Ny medlem
Visa din Vitus!
Vinterpreppat cykeln och bytt ut styre samt styrstam, blev en klar förbättring för mig. Styrstammen byttes till en 60mm samt ett styre med 40mm rise och 9 grader backsweep, nu tänker jag inte på styret när jag är ute och cyklar längre, från att hela tiden tänka på hur obekvämt jag sitter :)

IMG_4025.jpeg

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer