Visa din Vitus!

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Visa din Vitus!
Ni som köpt Rapide-cyklar, hur använder ni dom? Hur tycker ni dom håller i skogen bland rötter och stenar och sånt? :D

Senast ändrad:

mkus

Ny medlem
Visa din Vitus!
Någon här som har en Rapide VR 2019? Skulle vilja se hur den ser ut i verkligheten och inte bara produktbilder, innan jag själv beställer hem en.

danielbergkvist

Ny medlem
Visa din Vitus!
En Sentier är inte bara snyggt stealth, den bjuder också på otroligt mycket kul per krona. Efter att bilden togs bombade jag ner genom tallskogen (tänk Rambo-hoppet i First Blood) och gjorde mitt livs vurpa. Till och med det var roligt.

Bilagor

Lansgren

Ny medlem
Visa din Vitus!
Bild från premiärturen av Escarpe VR 27.5.
Hade så jävla kul stigcykling med lite lättare downhill som avslutning. Någon som testat sin vitus i typ Åre? Funkar den alls för sån åkning om man ställer in dämparna rätt?

Bilagor

slanstd

Ny medlem
Visa din Vitus!
Lansgren sa:
Hade så jävla kul stigcykling med lite lättare downhill som avslutning. Någon som testat sin vitus i typ Åre? Funkar den alls för sån åkning om man ställer in dämparna rätt?
Jag har kört lite med min 29vr i Järvsö utan problem. Jag kör dock inte så fort...

speffy

Ny medlem
Visa din Vitus!
Någon som har en Sektor gaffel som de förlängt från 100mm till 120mm ?
Är lite sugen på att göra det men har noll erfarenhet så lite rädd för att man sitter med massa lösa delar och inte får ihop det igen :)

mikaeljc

Medlem
Visa din Vitus!
Sonens Sommet i S. Han tyckte den funkade bättre än DHn i Twist/LFL i Järvsö. Bottnar dock lite för lätt bak trots en Gnar Dog inpetad och dragningen av wiren till droppern bredvid dämparen känns ogenomtänkt.

Bilagor

Lansgren

Ny medlem
Visa din Vitus!
slanstd sa:
Lansgren sa:
Jag har kört lite med min 29vr i Järvsö utan problem. Jag kör dock inte så fort...
Okej. Gissar att det bara är att testa då. Gillar dessvärre när det går fort :) Har kört lite downhill i hemmabacken och med nog mycket tryck i dämparna så bottnar den inte ur blir lite hårt dock. Kanske tokens är ett bättre alternativ.

itisasitis

Ny medlem
Visa din Vitus!
Lite annorlunda tema nu: hybrid.

Fick hem min Vitus Mach 3 VRX från Chain Reaction Cycles igår.

Omonterad:
20190909_181142.jpg

En hel del smått och gott med i lådan:
20190909_181413.jpg

Först undrade jag varför det var en flaska nagellack med, men det är såklart för att laga lacken. Den funkar dugligt - inte helt rätt nyans.
20190909_181427.jpg

Billiga plastpedaler men en riktig pedalnyckel! Fick även med ett ganska fint multiverktyg med ett antal insexnycklar + torx + flatmejsel + stjärnmejsel.
20190909_182817.jpg

Såhär ser den ut med pedaler (DMR V6), skärmar (Cavo) och ett Abus Granitlås som passade fint. Lokala cykelhandlaren som jag köpte skärmarna av kommenterade hur snygg den var - tummen upp! Hunden är mer skeptisk...
20190910_230008.jpg

Lägger till fler actionbilder när den fått komma ut.

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Visa din Vitus!
itisasitis! Fan va fräsig den är. :D Färgen ser coolare ut på ditt foto än den gör hos Wiggle/CRC. Jag gillar för övrigt att man får med lite lack så man kan laga lackskador själv. Är det standard när man köper cykel, eller är det bara Vitus som ger lite extragodis? :D Jag fick ju samma grejer som du när jag köpte min Sentier. Jag kan verkligen uppskatta att man får med ett par skitpedaler, ringklocka och såna där grejer även om man kanske inte kommer använda det.

itisasitis

Ny medlem
Visa din Vitus!
Japp, den är riktigt fräsig. Det är nog den första nya cykel jag köpt i hela mitt liv, så jag vet inte vad man brukar få med. Men jag tror nog inte man brukar få med lacklagning. Kan tänka mig att Vitus skickar med extra eftersom det är ett "postordermärke".

Lansgren

Ny medlem
Visa din Vitus!
jonte987 sa:
Testa med token helt klart
Har rockshox Revelation Charger gaffel fram och den går inte att öppna med en vanlig hylsa. Är det nått superspecial gaffel verktyg jag behöver? Har letat på nätet utan framgång.
Det närmsta jag kom var att Bike radar skrivit att man kunde använda typ nått cassette tool.
Nån som vet om det är en sån här som menas?

Bilagor

hence84

Ny medlem
Visa din Vitus!
Första kortturen med Rapide VR, aldrig cyklat MTB tidigare, men hade ett brett leende! :D
C540AFCE-0994-40AC-A83E-9E05246B31F8.jpeg

Den gråa färgen var snyggare irl än på wiggle.
A1EABCB5-7AE9-498D-A7AD-DBD79F92F82D.jpeg

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Visa din Vitus!
Fick ni med ventiler osv för att köra slanglöst? Min Sentier VR var tejpad och klar, ventiler ingick, däcken var redo, behövde bara köpa lite sealant och pumpa upp! Jäkla skönt. Fungerade på första försöket för mig också.

Lansgren

Ny medlem
Visa din Vitus!
jingleyschmidt sa:
Fick ni med ventiler osv för att köra slanglöst? Min Sentier VR var tejpad och klar, ventiler ingick, däcken var redo, behövde bara köpa lite sealant och pumpa upp! Jäkla skönt. Fungerade på första försöket för mig också.

Aha. är det så enkelt :O
Stod att tubelessventiler skulle medfölja min escarpe. Dom sitter i antar jag för några andra fanns inte. Tejpad och klar säger du :) Då kanske det bara är att spruta in.

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Visa din Vitus!
Lansgren sa:
jingleyschmidt sa:
Aha. är det så enkelt :O
Stod att tubelessventiler skulle medfölja min escarpe. Dom sitter i antar jag för några andra fanns inte. Tejpad och klar säger du :) Då kanske det bara är att spruta in.
Nej, du har väl slangar i däcken nu va? :P Det behövs separata ventiler. Om du inte fick några så maila Wiggle och säg att du inte fick dom så kanske dom skickar, annars köper du typ såna här: https://www.wiggle.se/schwalbe-ventiler-slanglost-par-40-mm/

Du ser hur ventilerna är lite konformade? Det är för att dom ska sitta tajt och hålla tätt så ingen luft åker ut när du tar bort slangarna.

Nästa steg är att du tar bort däcken och kollar hur tejpen sitter och hur den ser ut. Är du osäker så fota och posta här inne. Tejpen som ska sitta för ekerhålen måste ju också sitta väldigt hårt och tajt, så det är tätt precis som med ventilerna. :)

Om allt det här stämmer så som det ska, då kan du slänga in lämplig mängd sealant och pumpa som en galning tills du hör hur däcken smäller till (det betyder att däcken satt sig på fälgen).

Typ så. :P

Lansgren

Ny medlem
Visa din Vitus!
Okok. Just ja. Ventilerna är ju fäst i slangen ? tankevurpa.
Jo. Förstod att jag måst ta bort slangen, visste inte om att det var tejpat bara.
Men tack för instruktionerna.

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Visa din Vitus!
Ja kör på bara! Jag köpte Stans No Tube Race Sealant och den har fungerat bra hittills. Har inga andra erfarenheter dock, så det finns säkert andra alternativ som fungerar lika bra. :D

speffy

Ny medlem
Visa din Vitus!
slaentbjorn sa:
Cykelverkstan kommenterade idag att det saknas en distans av något slag mellan hjul och dämpare. Hur ser det ut på era Rapide?
Yes, det var exakt samma för mig men tror det var på motsatt sida som jag sakna på. Den satt i skyddet.
Såhär ser det ut nu
C138525E-FB55-4A55-AEE1-121D2D89BF5A.jpeg

Senast ändrad:

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer