Visa din Vitus!

Tasse74

Medlem
funkar 11-46 kassett på nx?
trampar ju ur med 30t 11-42 som ä nu.
byte till 32t och 11-46 är min tanke, eller e det onödigt med 11-46?

Senast ändrad:

Sixten Fors

Ny medlem
Tasse74 sa:
funkar 11-46 kassett på nx?
trampar ju ur med 30t 11-42 som ä nu.
byte till 32t och 11-46 är min tanke, eller e det onödigt med 11-46?
Har inte testat själv, men vad jag har hört funkar 11-46T och NX utmärkt tillsammans. Justering av B-skruven är nog en bra idé, även om killen i videon nedan inte har gjort det. Jag skulle helt klart byta, 32T fram 11-46T bak är perfekt utväxling. Jag skulle välja Sunrace 11-46T.

Carrera

Ny medlem
Fick hem min Vitus Sentier idag, helt rockie på Mtb men känner mig jäkligt nöjd efter första provturen! Finns det något rekomenderat lufttryck för gaffeln? följde inte med några instruktioner på den.
Beställde från CRC, sjukt snabb leverans!
väger in på dryga 90 kg

DarthVidar

Aktiv medlem
Jag slänger väl upp bilden här med men motiverar det med att ställa en fråga! ;-)

Är det någon som provat att köra 27.5+ i sin sentier-29a och vet om det funkar? Jag leker med tanken på att skaffa ett 27.5-hjulset för plusdäck, men jag vill ju veta om det funkar först!

Deore-versionen uppgraderad med brand-x dropper, något smalare styre och ergon GA2-handtag!
F03324D1-0B9C-4B46-904C-BE2FBE0726C0.jpeg

crippan

Medlem
Hej!

Ni som har 29" Escarpe. Hur tycker ni de är? Har Internetcyklat lite och kedjestagen känns något långa, hur är det i verkligheten?

Har idag en Sommet som jag är nöjd med men inbillar mig att en Escarpe med lite mindre slag blir mer allround för mig.

Mvh
Jonas

ninoh

Ny medlem
DarthVidar sa:
Jag slänger väl upp bilden här med men motiverar det med att ställa en fråga! ;-)

Är det någon som provat att köra 27.5+ i sin sentier-29a och vet om det funkar? Jag leker med tanken på att skaffa ett 27.5-hjulset för plusdäck, men jag vill ju veta om det funkar först!

Deore-versionen uppgraderad med brand-x dropper, något smalare styre och ergon GA2-handtag!
Tja! Jag är ju inne på att köpa en sentier 27+ eller 29a. Hur kommer det sig att du vill ha 27+? Är mest nyfiken då jag själv inte vet vad jag ska ta :). Vet du hur breda 29" däck man får in fram och bak på 29an?

Sixten Fors

Ny medlem
DarthVidar sa:
Vad är problemet, du äger ju redan cykeln? Mät hur breda däck du har idag. Mät hur mycket luft det är mellan däck och stag. Tänk. Räkna. ...Klart!

Örjan Lax

Aktiv medlem
Sixten Fors sa:
DarthVidar sa:
Vad är problemet, du äger ju redan cykeln? Mät hur breda däck du har idag. Mät hur mycket luft det är mellan däck och stag. Tänk. Räkna. ...Klart!
Alla kanske inte vet exakt hur mycket luft som krävs mellan däck och stag?

Alpen

Ny medlem
Någon som har beställt Vitus från Chain reaction och som vet om man kan få bromsarna monterade "Euro style"? Sugen på en Escarpe...

Trengil

Medlem
Efter många om och men (https://happyride.se/forum/read.php/1/3473343) så blev det äntligen en premiärtur idag på de sämsta vägarna jag kunde hitta.

Cykeln känns riktigt bra. Rullar fint på grusvägarna och klarade även tuffare terräng helt okej.
Behöver göra en ordentligt fit på den men tror inte ens jag kommer behöva byta styrstam som jag först befarade.

Första bekantskapen med SRAM doubletap. Lite ovant att växla ner men det kommer nog!

Bilagor

kraax

Ny medlem
Min Sentier är tyvärr inte cykelbar ännu men har varit ett pågående vinterprojekt som är tänkt att bli färdigt till våren. Det är mitt första bygge och det är himla kul att se cykeln växa fram och att läsa på och välja delar.

IMG_20181224_124421.jpg

Än så länge har jag fått dit styrlager från Hope, 35 mm stam från Nukeproof, Descendant Kyle Strait styre, en Reba-gaffel med 140 mm slag, hjul från JRA med Stans Flow Mk3-fälgar i 29 mm bredd och orange nipplar, DHF 2,5 fram och Agressor 2,3 bak, GX Eagle DUB drivlina och lite ramskydd här och där. Jag har filat upp hålen för växelvajern för jag ville ha heldraget hölje utan skarvar.

IMG_20181224_124511.jpg

Jag tänkte fortsätta på detaljer i orange och köra på bromsar från Hope. Sen behöver jag en dropper, ett par pedaler och ett par handtag. Har kikat på dropper och orange pedaler från OneUp. Handtag har jag inte bestämt mig för ännu. Kanske ODI Ruffian med orange klämmor. Kan också bli en orange sadelklämma från Hope för att fortsätta ytterligare på det orange temat.

IMG_20190119_130917.jpg

Tänkte att jag kunde visa några bilder även om cykeln inte är färdigbyggd ännu. Hoppas på att det blir en kul cykel och att den är värdig att vara med på bild här i forumet...

Henke

VTS

Ny medlem
Vitus Sentier VR 27.5 - 2019
Min första 'riktiga' MTB. Mer än nöjd. Hade innan dess en Biltema X-Trail 29" som visserligen var en skitcykel men den fick mig att bli intresserad :)

Bilagor

lakasarfan

Ny medlem
Hallå! Bumpar tråden med en halvt OT fråga jag har: någon här som har en Sommet/Escarpe från 2019? Velar mellan dem som första FS, men har sett att andra haft tråkiga erfarenheter med gaffeln som sitter på Sommet. Vad är er uppfattning om cyklarna? Kostar i princip lika mycket i och med Wiggles nuvarande kampanj...

erkkn

Ny medlem
Vad väger er Vitus Escarpe?

Min vägde in på 16kg i Large(med slangar) med min budget bagagevåg. Tror min våg lägger på lite men blev lite nyfiken, hur som är den underbar att cykla på!

DSC_1688.JPG

erkkn

Ny medlem
slanstd sa:
erkkn sa:
Vad väger er Vitus Escarpe?

Min vägde in på 16kg i Large(med slangar) med min budget bagagevåg. Tror min våg lägger på lite men blev lite nyfiken, hur som är den underbar att cykla på!
Min 2019 väger ca 15.3 kg med pedaler (slanglöst), strl L

Ja, då kanske det inte är så långt bort från bågen ändå, trots det känns den lättare i känslan än min gamla hardtail =)

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Från dagens lilla tripp. Jag vill se fler av era Sentier, Nucleus, Escarpe, Rapide, Energie och allt vad dom heter! Med tanke på hur många Vitus-hojar vi rekommenderar på det här forumet så borde ju snart hälften av alla användare ha en i garaget. ;)

2019-09-04_1.JPG

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer