Visa dina Gains! Styrketräning för cyklister

Det är väl på gränsen till reklam det här, men jag provar för någon kanske kan vinna på det. Jag har inget med tävlingen att göra, bara såg den:
Kul tilltag!?

Det går lite för lätt nu, kände mig på humör efter finalen och tänkte att det kan väl inte vara någon sak att dra 170, det var ju inte så tungt med 160 sist. Och så var det ju, 170 gick rätt enkelt och utan dragremmar.

Får nog sikta på minst 180kg i vinter. ??

0FD24B0F-99EB-44EE-B15D-C64594D3B834.png

Senast ändrad:
Drog 175kg idag så nytt pb, offrade dock formen till de viktkåtas altare...

Lyftet på 170 var mycket bättre, så nu backar jag tillbaka och lugnar mig med maxlyft någon månad och nöter mer på form och styrka.

Alltså, varför är styrkelyftutrustning så förbannat dyrt? Forma gjutjärn till vikter, tillverka och förnickla en stång. Skitjävla dyrt... En ställning av hopsvetsat fyrkantsprofil där man hänger stången kostar tusentals kronor. Kan inte förstå hur det kommer sig att det kostar det som det gör.

Mvh, frustrerad person med källare som behöver fyllas med lite lyftutrustning.

Drog 200 i mark när man var i 30 års åldern .
Men nu när man är gammal (42) o har atros I både höft rygg och Axeln och har ont överallt så får man satsa på volym med lättare övningar istället.
Kör årets sista styrketräningpass nu. Fick iaf ihop 340 timmars styrketräning år 2022 ?
Just ja ni ville se gains med Ja. Bifogar en bild
20210617_180655.jpg

Senast ändrad:
Alltså, varför är styrkelyftutrustning så förbannat dyrt? Forma gjutjärn till vikter, tillverka och förnickla en stång. Skitjävla dyrt... En ställning av hopsvetsat fyrkantsprofil där man hänger stången kostar tusentals kronor. Kan inte förstå hur det kommer sig att det kostar det som det gör.

Mvh, frustrerad person med källare som behöver fyllas med lite lyftutrustning.
Det är enkelt att bygga ett eget rack av vanligt regelvirke. Googla squat rack diy så får du många förslag. Jag köpte fristående rack på Amazon men hade gärna haft en bur med pullupräcke etc.

Hade ett fast som jag byggde själv förut men får inte plats med det nu.
29F0324B-C185-46C2-9802-C830D706D1C8.jpeg

Min styrketräningskarriär fick ingen bra start. Lassade på 100 pannor i benpressmaskinen, det kändes ju lätt, 40kg till och så knäckte jag till nåt i ländryggen. ? Kunde knappt gå i två dar, sen började det bli bättre. Nu 10 dar senare är jag på g igen, cyklade 6 mil idag. ?
Skall nog hålla mig till cykling. ?

Pandemin fick ju priser på all hemmaträningsutrustning att dra iväg. Alltmedan gymmen hade eller har bekymmer. Dessförinnan - minns inte riktigt tidsrymden - var det höga råvarupriser.

Min styrketräningskarriär fick ingen bra start. Lassade på 100 pannor i benpressmaskinen, det kändes ju lätt, 40kg till och så knäckte jag till nåt i ländryggen. ? Kunde knappt gå i två dar, sen började det bli bättre. Nu 10 dar senare är jag på g igen, cyklade 6 mil idag. ?
Skall nog hålla mig till cykling. ?
Klart att du ska fortsätta med styrketräningen. Uppenbarligen finns det delar av kroppen som behöver stärkas upp.

Närmar mig mitt mål att kunda vända upp kroppsvikten (ca 80 kg). Fick upp 78,5 igår. Iosf kanske jag ligger på 81 kg nu så då blir det jobbigare

Träningen går bra nu, fixade ca 40 dubbelhopp (hopprep) igår även om det inte var på rad men ändå. Har aldrig riktig fått in snitsen på det innan.

Cykla SS i snö är också benträning?
Jo. Pendling är nästan enda träningen nuförtiden (småbarnsliv), men singlespeed med dubbdäck samt ca 100 höjdmeter på 6 km ger ju något iallafall ?

Men, måste komma igång lite. Få in en rutin med pass som är 15-20 minuter, alltså lätta att flexibelt klämma in i småbarnslivet. Finns ett ghettogym i källaren i bostadsrättsföreningen, får väl börja utforska det. Har dock konstaterat att det inte finns ordentlig stång. Det finns en curlstång som är vettig men den raka stången är en ihålig variant som är gängad ihop av två delar. Känns inte safe att lyfta tungt med den....

Jag blev en gång rekommenderad benspark som rehab. Vad kan man då göra som är liknande, utan maskin?

Jo. Pendling är nästan enda träningen nuförtiden (småbarnsliv), men singlespeed med dubbdäck samt ca 100 höjdmeter på 6 km ger ju något iallafall ?

Men, måste komma igång lite. Få in en rutin med pass som är 15-20 minuter, alltså lätta att flexibelt klämma in i småbarnslivet. Finns ett ghettogym i källaren i bostadsrättsföreningen, får väl börja utforska det. Har dock konstaterat att det inte finns ordentlig stång. Det finns en curlstång som är vettig men den raka stången är en ihålig variant som är gängad ihop av två delar. Känns inte safe att lyfta tungt med den....

Jag blev en gång rekommenderad benspark som rehab. Vad kan man då göra som är liknande, utan maskin?
Sitta på en bänk och klämma en hantel mellan fötterna och köra "Benspark" körde så innan jag köpte mig en sån maskin

Ej svar på frågan om benspark, men kniper det med tid och utrustning så går det utmärkt att köra slut kroppen med en kettlebell på 15-30 minuter. Sätt ihop ett eget cirkelpass, t ex enligt devisen både drag- och pressövningar för både över- och underkropp, eller följ ett pass på youtube i still med detta som får vuxna män att gråta:

Ej svar på frågan om benspark, men kniper det med tid och utrustning så går det utmärkt att köra slut kroppen med en kettlebell på 15-30 minuter. Sätt ihop ett eget cirkelpass, t ex enligt devisen både drag- och pressövningar för både över- och underkropp, eller följ ett pass på youtube i still med detta som får vuxna män att gråta:

Mm, och det går ju faktiskt att köra slut kroppen på kort tid helt utan utrustning också. Men tror att det är lite psykologisk för mig att gå ur lägenheten, gå ned i källaren, och greppa något.

Med det sagt så finns kettlebell och även TRX band. Tror nog dessa är vettiga hörnstenar i korta pass.

Mm, och det går ju faktiskt att köra slut kroppen på kort tid helt utan utrustning också. Men tror att det är lite psykologisk för mig att gå ur lägenheten, gå ned i källaren, och greppa något.

Med det sagt så finns kettlebell och även TRX band. Tror nog dessa är vettiga hörnstenar i korta pass.
Jag körde detta ett tag som cirkelpass. Varannat pass vid varannat tillfälle, vikt, reps och antal varv beroende på ambition och form. Jag, mellantränad smalis 40+, körde typ 10:or på de flesta övningar utom swing där jag körde 30 reps och chins där jag körde 5:or. 16 kg kettlebell, 4-5 varv, 1 minut vila mellan varven. Jag blev inte Arnold men höll mig i bra form på 2-3 pass/vecka. Är du otränad eller om det var länge sedan du lyfte något kommer du nog se resultat rätt snabbt.

F1E31313-CE5F-4556-9203-43D7235D8E44.jpeg

Edit: såklart inte lika effektivt som ett renodlat bänk-böj-mark-upplägg men väldigt effektivt avs tid och ekonomi.

Senast ändrad:

Vill du få hjälp med passen och vill komma billigt undan ladda ner relenthless trainer app och registrera dig för två veckor gratis, ställ in vilken utrustning du har tillgänglig och printa så många pass du kan och spara under dom veckorna.

Jag har kört den ett tag nu och kommer fortsätta till försommaren och är riktigt nöjd med upplägget.

Jag tycker man kan komma rätt långt med 5x5 med lite justeringar. Längre än vad min kropp pallar.

Sen är det extremt osmidigt med Olympisk stång i en 70tals villa. Jag önskar jag kört på Kettle men motståndet att lära om var (och är) för stort.

Goda tips, tack!

@SIE dum fråga kanske, men det är alltså 4 övningar per gång? Det där "underkropp press" osv är bara förklaring? Och armhävningar och chins är utan kettlebell?

Tror det finns kettlebell i källaren. Frågan är vilka vikter, och om det finns takhöjd nog för mig 192 cm att köra press?

Goda tips, tack!

@SIE dum fråga kanske, men det är alltså 4 övningar per gång? Det där "underkropp press" osv är bara förklaring? Och armhävningar och chins är utan kettlebell?

Tror det finns kettlebell i källaren. Frågan är vilka vikter, och om det finns takhöjd nog för mig 192 cm att köra press?

Det finns alltid lösningar även om takhöjden är låg. Sitt ner när du pressar så klarar du dig! Det går även bra att stå på knäna

Jag tycker man kan komma rätt långt med 5x5 med lite justeringar. Längre än vad min kropp pallar.

Sen är det extremt osmidigt med Olympisk stång i en 70tals villa. Jag önskar jag kört på Kettle men motståndet att lära om var (och är) för stort.

Du kan väl köra allt utom stående press och överstöt? Köp en Kb när xxl kör rea på sina och sikta på competiton om det finns, att kombinera KB och stång är inga problem :)

Goda tips, tack!

Ja, gör alla 4 övningarna så har du gjort ett varv. Vila en minut sen igång med ett varv till. Kör ett gäng varv. Förklaringarna skrev jag in när jag satte ihop det för att hålla koll själv på fördelningen ? Och ja, armhävningar och chins är utan kettlebell, chins kan ersättas med annan dragövning om man initialt saknar styrkan eller chins-stång.

Nytt pers i knäböj, för 1 månad sen sista 4:an på 130 kg, 2 repsare på 125 innan det 10kg mer än i fjol. 1,5 x kroppsvikt. Bra avslut på den tunga fasen kör 3x4. Har inte testat 1 reps ännu.

Har börjat med raka marklyft härom veckan i gång/veckan, kör 3x8 just nu, sista 8;an på 80kg.
Körde sumo/ klassiska marklyft tidigare, men kommer växla mellan knäböj och marklyft framöver.
Gillar sumo, lätt komma nära kroppen, sen kör jag alltid marklyft utan skor, för att komma närmare stången då.

Senast ändrad:
Ja, gör alla 4 övningarna så har du gjort ett varv. Vila en minut sen igång med ett varv till. Kör ett gäng varv. Förklaringarna skrev jag in när jag satte ihop det för att hålla koll själv på fördelningen ? Och ja, armhävningar och chins är utan kettlebell, chins kan ersättas med annan dragövning om man initialt saknar styrkan eller chins-stång.
Ok. Någon uppvärmningsrutin? Eller bara pang på?

Har du flera kettlebells? Eller kanske tom par i lämplig vikt? Ex 2x20 etc? Då kan man köra ex ABC (2 clean, 1 press, 3 squats) som ex emom eller bara försöka klämma in så många som möjligt på lämplig tid. Det finns en del populära gratis-program med, ex DFW och the Wolf (allt med kettlebells har sjukt töntiga namn).

Ex DFW remix:

Lånade vikter av en kompis idag för att klämma ur ett sista PB i mark innan cyklingen tar över. Har ju på inget sätt haft fokus på mark eller maxning men ändå ökat mitt PB med 20 kg i vinter, sen tre månader eller så tillbaka använder jag https://www.relentlessmethod.com/ appen och kör deras allround-program.

Nu är det väl cykling för de flesta som gäller här men gillar man att gymma så är den grym. (jag har inget med den att göra), man kan ställa in vilken utrustning man har tillgång till och längden på passen sen kan du koppla din tex. Garmin och du kan sätta fokusområden osv. Den har ökat min effektivitet och vilja att träna rejält då jag inte behöver fundera på upplägget, sen är passen mycket hårdare än vad jag kört om jag gör upplägget själv.

Vinterns PB stannar (gissar jag) på 190 kg.

Körde uppvärmning enligt https://www.strengthlog.com/how-to-warm-up-for-a-1rm-attempt-calculator/

Riktigt stark! 180? Får du inte ont i armbågarna när du håller så pass smalt med så mycket vikt? Eller lyckas du pressa fast stången mot ryggen? Jag hade nämligen själv problem med det innan jag bytte fattning (det betyder absolut inte att du har det), jag är bara nyfiken! :)
Tack! 190kg ?.
Nädå inga problem med armbågarna, upplever att jag får bättre stabilitet när jag håller smalt, som att stången spänns fast med hela överkroppen eller hur man nu ska beskriva det.

Tack! 190kg ?.
Nädå inga problem med armbågarna, upplever att jag får bättre stabilitet när jag håller smalt, som att stången spänns fast med hela överkroppen eller hur man nu ska beskriva det.
Jag tycker också att det blir stabilare, lättare att aktivera latsen

kan ha med om man kör high vs lowbar. Lowbar måste jag hålla bredare

Tillbaka
Topp