Visa dina Gains! Styrketräning för cyklister

Ska för första gången fortsätta lite med styrketräningen även efter vintersäsongen.
Har kört 1-2 ggr/vecka och har följande stats:
Startvikt - PB under säsongen. 80 kg ungefär i vikt.
Marklyft: 120 kg - 150 kg.
Knäböj: 110 kg - 140 kg.
Bänkpress: 50 kg - 60 kg (:ROFLMAO:).

Känner att jag kommer att kunna utvecklas ganska raskt främst i marklyft, finns lite outnyttjad potential där.
Knäböj vore kul att komma upp i 2 x kroppsvikt, men blir ganska spretigt fokus med både djupa, vanliga, sumo, frontsquats.

Ska för första gången fortsätta lite med styrketräningen även efter vintersäsongen.
Har kört 1-2 ggr/vecka och har följande stats:
Startvikt - PB under säsongen. 80 kg ungefär i vikt.
Marklyft: 120 kg - 150 kg.
Knäböj: 110 kg - 140 kg.
Bänkpress: 50 kg - 60 kg (:ROFLMAO:).

Känner att jag kommer att kunna utvecklas ganska raskt främst i marklyft, finns lite outnyttjad potential där.
Knäböj vore kul att komma upp i 2 x kroppsvikt, men blir ganska spretigt fokus med både djupa, vanliga, sumo, frontsquats.
Skönt att det inte bara är jag som, ansträngning till trots, presterar oproportionerligt lågt i just bänkpress.

Föräldraledig med ett gym hemma. Bara att börja köra nu då. Första marklyftet sedan 2021 ?. (Sambon påstår att tekniken kommer med ökade vikter. Hmmm...).
20230419_163851.jpg

Fyllda piper på benpressen. Drog en 4a på 420kg. Nu är en benpress en ”benpress” rullar av mariekex har man sätt förr på såna.

Bilagor

• D20F850D-489B-4C1F-9A47-9D9BC405E955.png
    D20F850D-489B-4C1F-9A47-9D9BC405E955.png
    303.3 KB · Besök: 125
Jag slarvar med det själv, så när jag nu för en gångs skulle gjorde rätt, tänkte jag det kunde hjälpa andra slarvrar: Använd skor med hård sula, inte mjuka joggingskor. Fötterna och därmed hela kroppen får lida.

Senast ändrad:
Jag slarvar med det själv, så när jag nu för en gångs skulle tänkte jag det kunde hjälpa andra slarvrar: Använd skor med hård sula, inte mjuka joggingskor. Fötterna och därmed hela kroppen får lida.

Håller med började med löparskor men det var inget vidare, investerade i ett par lyftarskor som gjorde susen, Stumt och bra.

OffT: någon av er som nyttjar PWO? Har ni i så fall några tips om någon kul variant? Tio år sedan senast...

OffT: någon av er som nyttjar PWO? Har ni i så fall några tips om någon kul variant? Tio år sedan senast...
Ja det finns väl en hel del på den marknaden med alla möjliga häftiga namn.
Men ett prisvärt alternativt är att kasta i sig lite koffein innan passet.

10 årsen var det väl jack3d och craze som dominera innehöll dmaa om jag inte missminner mig, som är förbjudet nu.

Ja det finns väl en hel del på den marknaden med alla möjliga häftiga namn.
Men ett prisvärt alternativt är att kasta i sig lite koffein innan passet.

10 årsen var det väl jack3d och craze som dominera innehöll dmaa om jag inte missminner mig, som är förbjudet nu.
Ja, koffein är ju ett av få (lagliga) ämnen som har bevisad effekt.

Det är anledningen till att jag la de där grejerna på hyllan - risken att få i sig otillåtna ämnen. Är det fortsatt risk för det?

Jag vill minnas att jag tyckte L-arginin åtminstone gav en trevlig känsla.

Det är anledningen till att jag la de där grejerna på hyllan - risken att få i sig otillåtna ämnen. Är det fortsatt risk för det?

Jag minns att beta-alanin triggade mig rätt bra när jag tog mina första trevande steg på gymmet under mitten av 10-talet. Utesluter dock inte att det egentligen bara var vad som utvecklades till en pavlovsk respons, men kanske läge att köpa hem nu när jag har börjat spela skivstång igen. Ta till all hjälp man kan få liksom.

Jag minns att beta-alanin triggade mig rätt bra när jag tog mina första trevande steg på gymmet under mitten av 10-talet. Utesluter dock inte att det egentligen bara var vad som utvecklades till en pavlovsk respons, men kanske läge att köpa hem nu när jag har börjat spela skivstång igen. Ta till all hjälp man kan få liksom.
Det är, för egen del, mest någon form av mental effekt jag är ute efter. Jag behöver den respit träningen ger, fast lite till. Om det sedan är Pavlov (jag gissar att jag kan få motsvarande effekt du pratar om genom att plocka upp något gammalt), Skinner eller Chomsky som en gång i tiden suttit och klurat kan i just det här sammanhanget göra mig detsamma. Vitsen är trots allt att fly från Sigmund.

Tränar oftast själv så PB är inget jag tänker på, tidigare i veckan tränade jag med en vän som gjorde att man vågade köra lite tyngre. 2x140 i knäböj fick jag ihop! Nu blir det att öka arbetsvikten till 110 i både mark och böj. Siktar på 150kg i böj inom en månad.

Tränar oftast själv så PB är inget jag tänker på, tidigare i veckan tränade jag med en vän som gjorde att man vågade köra lite tyngre. 2x140 i knäböj fick jag ihop! Nu blir det att öka arbetsvikten till 110 i både mark och böj. Siktar på 150kg i böj inom en månad.
När jag går tungt kör jag i bur med skydds reglar, kan man iaf krypa ur om man skulle bli sittande.

Jag vet faktiskt inte på vad det är för ämnen dom stoppar i men vissa går igång på beta alinin pga stickningarna.

I brist av tid började jag styrketräna i februari när lillen började på dagis. Har dålig koll så det skulle vara kul med lite input.
I dagsläget tränar jag tidigt på morgonen (04:30) innan jobb så jag håller mig till 3-5 olika övningar. Oftast kör jag följande:

5min löpning som avslutas med två min sprint.

10x3 100kg knäböj
10x3 100kg mark
10x3 20kg hantelcurl
10x3 55kg triceps pushdowns
10x3 70kg bänk

3min plankan
3min jägarvila

Ska jag ta bort/lägga till något eller fortsätta gneta?

I brist av tid började jag styrketräna i februari när lillen började på dagis. Har dålig koll så det skulle vara kul med lite input.
I dagsläget tränar jag tidigt på morgonen (04:30) innan jobb så jag håller mig till 3-5 olika övningar. Oftast kör jag följande:

10x3 100kg knäböj
10x3 100kg mark
10x3 20kg hantelcurl
10x3 70kg bänk

3min plankan
3min jägarvila

Variation är ju alltid bra, om inte annat för att motverka tillvänjning.

Ett enkelt sätt att variera dig vore att du kör Arnolds upplägg; 8-8-6-6-6 (fem set istället för tre) där du klarar 8 repetitioner i de två första seten, därefter höger du vikten så du klarar 6 reps i tredje - siktar på 6 i fjärde och femte men att vilken är så pass att du klarar 4-5 reps i de två sista seten. När du klarar 6 reps i de tre sista seten höjer du vikten nästa pass.

Variation är ju alltid bra, om inte annat för att motverka tillvänjning.

Ett enkelt sätt att variera dig vore att du kör Arnolds upplägg; 8-8-6-6-6 (fem set istället för tre) där du klarar 8 repetitioner i de två första seten, därefter höger du vikten så du klarar 6 reps i tredje - siktar på 6 i fjärde och femte men att vilken är så pass att du klarar 4-5 reps i de två sista seten. När du klarar 6 reps i de tre sista seten höjer du vikten nästa pass.
Låter snurrigt! Får se om jag testar nästa vecka.

10x3 100kg knäböj
10x3 100kg mark
10x3 20kg hantelcurl
10x3 70kg bänk

3min plankan
3min jägarvila

Styrkelabbet/strength logs app har lite bra gratisprogram. Plus lätt o följa utveckling.

Jag skulle lägga till rodd, chins/latsdrag och någon press över huvudet

Ser att ni skriver lite om PWO.
Tror ni att det skulle fungera som "vaken medicin" under nattcykling?
Jag har testat energidricka, jag har testat koffeintabletter men jag tycker inte att det hjälper direkt. Jag dricker inte kaffe men tycker ändå inte att jag får någon effekt av koffein. Kan det där andra i PWO stimulera vakenhet mer tror ni?

Räknas 'för ocyklande cyklister'? Hade ju några premium-år mellan säg ~2014-2017, det plockades KOM till höger och vänster, jag hetsade mot Martin Söderströms tider i Lunsen, klättrade som en get i Änggårdsbergen. Men sen kom det krascher, en djupt rotad depression, stress, ångest, astma, för mycket alkohol och lika för många kilon följde. Blev en jävla spiral av mörker för en cyklist. Jag slutade i princip helt och hållet. Och så ser det fortfarande ut än idag med cyklingen, tyvärr.

Men! Jag började pyssla med något annat för att hitta glädje. Successivt växlat upp min styrketräning mer och mer de senaste åren. Och även om jag aldrig kommer orka gå in på 'räkna kalorier'-nivå, så är jag jävligt nöjd med min utveckling. Slow and steady är min melodi. Och eftersom nuvarande träning ursprungligen är sprungen ur en envis axel/skulderblad-smärta som jag mest troligt ådrog mig i en krasch på jakt efter ett KOM, så anser jag att det här räknas som styrketräning för cyklist! Och det klagas ju på brist på bilder, så vafan:

PhotoCollage_1699207270926.jpg

Till vänster, anno ~2016, det var långlopp och hela skiten. Till höger, nutid. Gillar fortfarande ölet, vinet och god mat. Och så ska det fortsätta vara! Bara mer av allt helt enkelt.
PXL_20231105_144643719~2.jpg

Önskar jag inte helt hade glömt bort att träna ben, vilket jag dock har... Kommande skidsäsong kommer svida lika mycket som föregående, nåja!

Högre reps och lägre vikt behöver inte vara så dåligt för styrkan. Jag har kört 10x10 i bänken ett par vändor och tagit mig från 150-->165

Länge sen jag maxade nu, men brukar fortfarande köra 10x10 med 2min setvila och fötterna uppe för längre ROM. Märker av i lederna att den är betydligt skonsammare att köra på 95kg än 150kg ??‍♂️

Högre reps och lägre vikt behöver inte vara så dåligt för styrkan. Jag har kört 10x10 i bänken ett par vändor och tagit mig från 150-->165

Länge sen jag maxade nu, men brukar fortfarande köra 10x10 med 2min setvila och fötterna uppe för längre ROM. Märker av i lederna att den är betydligt skonsammare att köra på 95kg än 150kg ??‍♂️
Instämmer man brukar lätt bli viktkåt men har märkt det själv det sliter hårt på en om man bara ska köra maxstyrka med överbelastning och skador som kan komma.

Har testat alldeles för många pwo men bara hittat 2 st som funkar för mej och det är stacker2 rush och fucked up ( swedish supplaiments) fina stickningar av beta analinet? annars brukar jag blanda en egen cocktail av cittruline, arginin och beta analin, ger bra pump ??

Börjar komma tillbaka till mig själv efter graviditeten. Höger, ett par dagar innan lillen kom, vänster idag. Det har blivit mindre träning (styrka och cykling) än vad jag velat. Däremot fyra promenader med hund + barnvagn per dag samt småpass med hantlar, gummiband och kettlebells lite då och då. Inget organiserat, bara att ge sig på det utan att tänka så fort tillfället dykt upp. Tappat ganska mycket benmuskler men det märks inte så mycket varken i klättring eller utför. Fortsätter att kämpa på. Börjar jobba i februari skulle jag tro så tid finns.
20231118_123555.jpg

Tillbaka
Topp