Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Visste inte att castelli även gör byxor anpassade för tempo-lår ? Grymma gains!175 Kg böj med bra djup. 200kg känns inte omöjligt inom en snar framtid. Hade varit kul ?
Bjuder på lite lår gains, suger soppa värre än en gammal V8.
Snyggt! Antar att du vinner skyltspurten med dom där kanonerna.175 Kg böj med bra djup. 200kg känns inte omöjligt inom en snar framtid. Hade varit kul ?
Bjuder på lite lår gains, suger soppa värre än en gammal V8.
Hehe jag peaka på 17-1800 watt i höstas så det är hyfsat klipp, kul i sig men dom ska skalas ner så man kan hänga på uppför istället ?Snyggt! Antar att du vinner skyltspurten med dom där kanonerna.
Uppför är väl sällan problem i Sverige om man går med i någon cykelgrupp (lite beroende på tidsambition så klart).Hehe jag peaka på 17-1800 watt i höstas så det är hyfsat klipp, kul i sig men dom ska skalas ner så man kan hänga på uppför istället ?
Nice, kul när folk är starka!Hehe jag peaka på 17-1800 watt i höstas så det är hyfsat klipp, kul i sig men dom ska skalas ner så man kan hänga på uppför istället ?
Haha ja så är det väl men är det något motionslopp så räcker det inte med att skrika ”lucka” dom bara drar ?Uppför är väl sällan problem i Sverige om man går med i någon cykelgrupp (lite beroende på tidsambition så klart).
Det brukar ju segas uppför (nåde den som trampar på uppför, kollektiv halshuggning väntar) och sedan öser man på nerför samt på flacken. Allt för att gynna tunga/starka cyklister som inte annars orkar hänga med. ? ? Dessutom har vi oftast en "hyfsat snäll" kupering.
Du må alltid ha en 'bar i närheten, eller en hamburgare i byxfickan?
En gång i tiden var jag stor och stark; sisådär 130 kilo fördelat på mina 190 cm (eller vad det nu är). Därtill hade vi ett gäng som var stora och starka på riktigt, på mitt dåvarande gym. Ingen av oss gjorde något annat än att äta om dagarna, bortsett från de stunder vi tog lite ledigt från tuggandet och lyfte vikter istället.för att bli stark och bygga muskler behöver du äta en hel del, ja. Något som exceptionellt många missar.
Ja, jag var litet inne i mitt där.Lite halvudda kommentar? men det stämmer väl generellt, för att bli stark och bygga muskler behöver du äta en hel del, ja. Något som exceptionellt många missar.
King Grub, någon? ?
Han skriver väl mest för Styrkelabbet/Strengthlog
Det brukar väl nomad nämnas i samma andetag som överträning. Det behöver det såklart inte vara, men det kan ju vara idé att ha det i åtanke. En mindre drastisk förklaring skulle ju kunna vara att du är trött; jag upplever ofta mental trötthet vilket kan leda till motsvarande upplevelser du beskriver.Intressant med det mentala. Jag har kört SL 5x5 i några månader och när dagens tur kom till militärpress satte jag de tre första femmorna med hygglig teknik. Efter det en trea, och till sist en tvåa. Visst började det bli tungt efter de första seten, men framförallt kände jag att jag inte kunna finna det mentala fokuset för att committa ordentligt på de två sista. Är detta en grej?
Jag är just nu på säsongshögsta på samtliga tre lyft. Inom kort kommer jag ha misslyckats med kompletta reps tre gånger i rad (militärpress var tredje fail idag tror jag) och då blir det deloads på övning efter övning efterhand, vilket borde innebära lite mer balanserade pass.Det brukar väl nomad nämnas i samma andetag som överträning. Det behöver det såklart inte vara, men det kan ju vara idé att ha det i åtanke. En mindre drastisk förklaring skulle ju kunna vara att du är trött; jag upplever ofta mental trötthet vilket kan leda till motsvarande upplevelser du beskriver.
Det tycker jag har varit en styrka med 5x5 de gånger jag pysslat med det; utmaning varje pass - vettig återhämtning när det uppenbarligen behövs.Jag är just nu på säsongshögsta på samtliga tre lyft. Inom kort kommer jag ha misslyckats med kompletta reps tre gånger i rad (militärpress var tredje fail idag tror jag) och då blir det deloads på övning efter övning efterhand, vilket borde innebära lite mer balanserade pass.
Jag pallade inte riktigt SL 5x5 när det blev tungt och jag behövde vila 5 minuter. Om man kämpade hårt för fem reps förra setet så var det för mig svårt att klara fem reps nästa. Nästan som att min hjärna sa till mig att jag max kommer klara 3 eller 4.Intressant med det mentala. Jag har kört SL 5x5 i några månader och när dagens tur kom till militärpress satte jag de tre första femmorna med hygglig teknik. Efter det en trea, och till sist en tvåa. Visst började det bli tungt efter de första seten, men framförallt kände jag att jag inte kunna finna det mentala fokuset för att committa ordentligt på de två sista. Är detta en grej?
Jag körde nyligen en deload på 30% på samtliga lyft då jag fick huggande smärtor här och där i låren (muskelbristningar?) när jag körde knäböj och var allmänt seg på vilodagarna. Nu är jag tillbaks på strax över den nivån, men utan lårsmärtorna utan nu är det bara jävligt jobbigt att lyfta.Jag pallade inte riktigt SL 5x5 när det blev tungt och jag behövde vila 5 minuter. Om man kämpade hårt för fem reps förra setet så var det för mig svårt att klara fem reps nästa. Nästan som att min hjärna sa till mig att jag max kommer klara 3 eller 4.
Om du kör SL 5x5 så kör en deload eller två, se om du tar dig över puckeln. Men det är inget fel att gå till 3x5 en stund, för att sedan deloada och börja om med 5x5.
Också ganska skönt att köra 5/3/1 eller bara variera sets och reps under en period. Jag kör t.ex. helst 2-3 reps på marklyft/knäböj men typ bänkpress/rodd är det skönt med 5-10 reps.
Gneta på med 5x5 då, det är ju bra volym.Jag körde nyligen en deload på 30% på samtliga lyft då jag fick huggande smärtor här och där i låren (muskelbristningar?) när jag körde knäböj och var allmänt seg på vilodagarna. Nu är jag tillbaks på strax över den nivån, men utan lårsmärtorna utan nu är det bara jävligt jobbigt att lyfta.
Sist jag körde programmet, för 10 år sedan och vid 33 års goda vigör, började jag med så småningom köra 5 min mellan set men det tog ju en evighet även om jag då planade ut på 30% tyngre vikter än dagens nivå. Nu planerar jag istället fortsätta hålla max 2-3 minuter mellan seten, acceptera att det blir fler inkompletta set, och de deloads som följer. Maxstyrka med hjälp av (väldigt) få reps är inte längre lika intressant, nu är även bromsande av ålderns ökande muskelförtvining en större faktor, så jag vill inte ner i minimal hypertrofi.
Skall tillägga att vi verkligen inte snackar monstervikter, jag är klent byggd med genetiskt nitlott i naturlig muskelmassa och nuvarande lyft är 80 böj, 40 press, 100 mark, 60 bänk och 55 rodd.
Pressen är enligt mig den svåraste övningen att hålla kvar position/teknik och "kriga" ut reps när det börjar bli tungt. Direkt man tappar momentum så tar det stoppIntressant med det mentala. Jag har kört SL 5x5 i några månader och när dagens tur kom till militärpress satte jag de tre första femmorna med hygglig teknik. Efter det en trea, och till sist en tvåa. Visst började det bli tungt efter de första seten, men framförallt kände jag att jag inte kunna finna det mentala fokuset för att committa ordentligt på de två sista. Är detta en grej?
+1.Pressen är enligt mig den svåraste övningen att hålla kvar position/teknik och "kriga" ut reps när det börjar bli tungt. Direkt man tappar momentum så tar det stopp
Kör du nån bra pwo? Annars är det värt ett test tex stackers2 rush. Eller är det kanske dags att köra 15 reppare med hög intensitet nån månad och bara gå in för pump? kan ev boosta upp det mentala, superlätt med typ 30 sek vila mellan setten så 3e setet inte går att göra 15 reps med grym pump, bara en tanke?Intressant med det mentala. Jag har kört SL 5x5 i några månader och när dagens tur kom till militärpress satte jag de tre första femmorna med hygglig teknik. Efter det en trea, och till sist en tvåa. Visst började det bli tungt efter de första seten, men framförallt kände jag att jag inte kunna finna det mentala fokuset för att committa ordentligt på de två sista. Är detta en grej?
Militärpress är svårt, jag upplever att det är svårare att gneta upp lyft där. Man tar slut direkt. Sedan är det en lättare vikt, kan vara så lite som halva vikten jämfört med bänkpress. Detta påverkar såklart hur snabbt man kan öka i vikt då det procentuellt sett blir dubbla ökningen jämfört med bänk.Jag är just nu på säsongshögsta på samtliga tre lyft. Inom kort kommer jag ha misslyckats med kompletta reps tre gånger i rad (militärpress var tredje fail idag tror jag) och då blir det deloads på övning efter övning efterhand, vilket borde innebära lite mer balanserade pass.
Det är då man smyger med egna vikter till gymmet. Micro-loading funkar bra på militärpress.Militärpress är svårt, jag upplever att det är svårare att gneta upp lyft där. Man tar slut direkt. Sedan är det en lättare vikt, kan vara så lite som halva vikten jämfört med bänkpress. Detta påverkar såklart hur snabbt man kan öka i vikt då det procentuellt sett blir dubbla ökningen jämfört med bänk.
Kör du nån bra pwo? Annars är det värt ett test tex stackers2 rush. Eller är det kanske dags att köra 15 reppare med hög intensitet nån månad och bara gå in för pump? kan ev boosta upp det mentala, superlätt med typ 30 sek vila mellan setten så 3e setet inte går att göra 15 reps med grym pump, bara en tanke?
Kör stundvis Star Nutritions PWO, funkar helt ok. Hjärnan har börjat associera smaken med att det a är dags att gå och lyfta.Kör du nån bra pwo? Annars är det värt ett test tex stackers2 rush. Eller är det kanske dags att köra 15 reppare med hög intensitet nån månad och bara gå in för pump? kan ev boosta upp det mentala, superlätt med typ 30 sek vila mellan setten så 3e setet inte går att göra 15 reps med grym pump, bara en tanke?
Jag är svagare än min 13-årige son. Då har jag visserligen inte rört en skivstång på nästan 15 år, men det känns ändå lite halvkasst att inte vara herre i sitt eget hus.Stark man känner sig efter att ha läst i den här tråden.
Haha, en polare sade samma sak när hans 14-åring som väger 60 kg nu tar 70 kg i bänk.Jag är svagare än min 13-årige son. Då har jag visserligen inte rört en skivstång på nästan 15 år, men det känns ändå lite halvkasst att inte vara herre i sitt eget hus.
Been there...Jag är svagare än min 13-årige son. Då har jag visserligen inte rört en skivstång på nästan 15 år, men det känns ändå lite halvkasst att inte vara herre i sitt eget hus.
Magnesiumtabletter för (mot?) ömma muskler, yay eller nay? Några anekdoter?
Vid en googling var det just marknadskrafterna som stod för majoriteten av sökresultaten, då drar man ju öronen åt sig ?Vill du bränna pengar, why not. Förväntar du dig storslagna resultat, skippa :)
Ett ganska dåligt undersökt område med klent forskningsstöd även om marknadskrafterna vidhåller att magnesium botar det mesta.
och Beta-alanin, och bikarbonat och i viss mån nitrater.......Sen är det minimala förbättringar det handlar om och de allra flesta skulle få bättre effekt av sin träning genom att se över träning, kost och vila.Det finns väl egentligen, fortsatt, endast två (lagliga) preparat som kunnat påvisas ha någon positiv effekt: koffein och kreatin.
Vi vet ju dock sedan länge att placebo fungerar.
Fast dessa har väl främst effekt för konditionsträning?och Beta-alanin, och bikarbonat och i viss mån nitrater.......Sen är det minimala förbättringar det handlar om och de allra flesta skulle få bättre effekt av sin träning genom att se över träning, kost och vila.
Fast dessa har väl främst effekt för konditionsträning?
Ny (för mig) smak.Eller se till att ha käkat nåt vettigt en timme inför passet bara :)
Känner du att du tappar fokus under passet pga. mental trötthet, prova någon form av socker / kolhydrater. Du behöver inte ens svälja, bara att kolisar blir närvarande i munhålan skickar signaler till hjärnan om att energi är på väg och har visat sig räcka för lite extra push i en rad studier.
Men en liten godis typ banana skidz eller nåt sånt stt suga på inför dem sista lyften kan räcka för det där lilla extra - och sen ska man inte underskatta effekten av en "ritual" som signalerar att nu är det dags att fokusera igen.
Alternativt gå ner lite i vikt så du klarar alla repsen och kör några set med 6-7 reps istället ett par veckor för att sen gå på tyngre igen.
Och nej jag säger inte att man måste vara glykogenladdad till tänderna för ett gympass :) men många slarvar med sitt energiintag över dagen.
Och gillar man verkligen PWO, för all del :)