Visa dina Gains! Styrketräning för cyklister

Ny (för mig) smak.
Visa bilaga 670300
Kul bieffekt: neonradioaktivt-gult kiss.
Tycker du den funkar bra? Då tänker jag om du känner att du taggar till och får bra pump. Har testat en uppsjö med olika även sånna som inte är ”lagliga” längre men har bara hittat 2 som funkar för mej( båda lagliga utan mdma), har dock aldrig provat star nutrition, är väll gymgrossistens egna märke om jag inte minns fel ( länge sen jag handla där)

Tycker du den funkar bra? Då tänker jag om du känner att du taggar till och får bra pump. Har testat en uppsjö med olika även sånna som inte är ”lagliga” längre men har bara hittat 2 som funkar för mej( båda lagliga utan mdma), har dock aldrig provat star nutrition, är väll gymgrossistens egna märke om jag inte minns fel ( länge sen jag handla där)
Der var ju fan att man missade dem med mdma!

Denna var rätt klen. Inga stickningar direkt, om nu det är måttstocken. Men kul med det spejsade kisset, dock inte mycket till rolighet att dela..

Der var ju fan att man missade dem med mdma!

Denna var rätt klen. Inga stickningar direkt, om nu det är måttstocken. Men kul med det spejsade kisset, dock inte mycket till rolighet att dela..

Ändå humor att man stoppar beta alanin i pwo:er när beta alanins verkan är att öka buffringen av vätejoner intramuskulärt vid uthållighetsarbete för att fördröja försurningen i muskelcellen - dvs. inte relevant för styrketräning. Sen kan vi diskutera om man behöver en grundkur eller om ett akut intag räcker för att ge någon effekt alls.

Men vafan går man igång på neonfärgat kiss och stickningar kör på! Det finns som bekant folk till allt ?

Ändå humor att man stoppar beta alanin i pwo:er när beta alanins verkan är att öka buffringen av vätejoner intramuskulärt vid uthållighetsarbete för att fördröja försurningen i muskelcellen - dvs. inte relevant för styrketräning. Sen kan vi diskutera om man behöver en grundkur eller om ett akut intag räcker för att ge någon effekt alls.

Men vafan går man igång på neonfärgat kiss och stickningar kör på! Det finns som bekant folk till allt ?
Jag brukar krydda mina med lite extra beta alanin för att få lite mer kittling å citrulline malat för mer pump, kan va placebo så döda inte mina inbillningar nu ?

Tränar gym (2-)3 gånger i veckan och har alltid med någon form av bänkpress och har kommit upp i där jag reppar 80x5 oftast i min rutin. Tänkte nu i slutet av året skulle jag prova något jag aldrig gjort, en 1rep max! 80 gick upp lätt, 90 (PB) gick också upp rätt lätt tyckte jag sen kom jag till det riktiga målet, 100kg...
1703141571874.jpeg

Sänkte ner den bra till bröstet, tog i och... inget! Inte så att det var riktigt riktigt jobbigt och på gränsen, bara... inget! Fick använda säkerhetsarmarna för första gånget någonsin och det funkade bra :P
1703141667655.jpeg

Ska se om det blir en till test i slutet av nästa vecka, hade ändå en planerad deload week nästa vecka.

Tränar gym (2-)3 gånger i veckan och har alltid med någon form av bänkpress och har kommit upp i där jag reppar 80x5 oftast i min rutin. Tänkte nu i slutet av året skulle jag prova något jag aldrig gjort, en 1rep max! 80 gick upp lätt, 90 (PB) gick också upp rätt lätt tyckte jag sen kom jag till det riktiga målet, 100kg...
Visa bilaga 671985
Sänkte ner den bra till bröstet, tog i och... inget! Inte så att det var riktigt riktigt jobbigt och på gränsen, bara... inget! Fick använda säkerhetsarmarna för första gånget någonsin och det funkade bra :P
Visa bilaga 671986
Ska se om det blir en till test i slutet av nästa vecka, hade ändå en planerad deload week nästa vecka.
Kämpa på ? Resultatet ligger väl i linje med gängse regel att ens 5RM utgör ca 85% av ens 1RM.

Jag är själv notorisk svag i bänk och har aldrig ens nått upp i kroppsvikt på 1RM, men skam den som ger sig.. till våren är målet.

Senast ändrad:
Visa bilaga 671985
Visa bilaga 671986

100 är alltid kul, mycket mentalt där kan jag tycka. Har haft som mål i år att bänka 100+ igen, sist det hände var väl för 20 år sen. Körde 1RM på 97,5 kg i våras och det gick rätt lätt tyckte jag, men sen försökte jag 100 kg och failade.
Har legat hyfsat stabilt runt att kunna köra 4-5*5 på 90 nu under hösten och hade tänkt maxa innan nyår men sen har det varit sjukdom och elände de sista veckorna så det är nog bara att glömma.

Hur som, lycka till och se till att ha en passare! Jag tycker om inte annat det kan hjälpa peppen också.

Testar kreatin. Uppladdningsfas med 20g/dag i fem dagar, läser att man ofta går upp något kilo då pga kroppen binder mera vatten. Själv har jag nu på dag 4 gått ner ett kilo. Results may vary kanske det stod nånstans med.

100 är alltid kul, mycket mentalt där kan jag tycka. Har haft som mål i år att bänka 100+ igen, sist det hände var väl för 20 år sen. Körde 1RM på 97,5 kg i våras och det gick rätt lätt tyckte jag, men sen försökte jag 100 kg och failade.
Har legat hyfsat stabilt runt att kunna köra 4-5*5 på 90 nu under hösten och hade tänkt maxa innan nyår men sen har det varit sjukdom och elände de sista veckorna så det är nog bara att glömma.

Hur som, lycka till och se till att ha en passare! Jag tycker om inte annat det kan hjälpa peppen också.
Om du kan köra fina 90x5, då kan du högst sannolikt lyfta 105 -110. Om 97.5 gick fint men 100 gick ej, betyder det att du tränar singles alldeles för sällan och blev sliten från uppvärmning. Kan du lyfta 97.5 ska du lyfta singles i en vecka, typ 5x1 på 95 2ggr i veckan. Sen på PR dagen ska du göra bra uppvärmning altid med 2reps in reserve. Köra max 95 på single, gärna 90-92.5 typ 3sets av single, att få känslan för teknik. Sen direkt 100 efter 3-5min vila.

Singles är en separat gren. Styrkelyftare tar en separat 3-6veckors mesocycle bara för att peaka sitt PR för en meet, mellan de flesta Jontar försöker rycka en PR efter typ 5x5, efter de har kört knäböj 3x5 och marklyft 1x5.

Det går inte.

20g?! Låter som gymbroder vetenskap. Arnie har inte tagit så mycket på 80talet. Men! Men… du kan vara en labkanin om det påverkar njurar :)
Nej, litar på det jag läst på och styrkelabbet. 20g/dag i fyra dagar inledningsvis, därefter 5g/dag.

Om du kan köra fina 90x5, då kan du högst sannolikt lyfta 105 -110. Om 97.5 gick fint men 100 gick ej, betyder det att du tränar singles alldeles för sällan och blev sliten från uppvärmning. Kan du lyfta 97.5 ska du lyfta singles i en vecka, typ 5x1 på 95 2ggr i veckan. Sen på PR dagen ska du göra bra uppvärmning altid med 2reps in reserve. Köra max 95 på single, gärna 90-92.5 typ 3sets av single, att få känslan för teknik. Sen direkt 100 efter 3-5min vila.

Singles är en separat gren. Styrkelyftare tar en separat 3-6veckors mesocycle bara för att peaka sitt PR för en meet, mellan de flesta Jontar försöker rycka en PR efter typ 5x5, efter de har kört knäböj 3x5 och marklyft 1x5.

Det går inte.
Du som verkar ha lite koll. Jag fattar man bränner sitt krut om man kör tungt flera set och reps innan sitt PB försök på 1RM

Inför min dag för ett försök att nå drömgränsen lägger jag upp det såhär. En bra uppvärmning och sen rampa upp.
Vilar ca 5-7 min mellan varje set när vikterna börjar komma på plats.

Stång 15 x2
65kg 8 x2
105kg x6
135kg x3
165kg x1
180kg x1
190kg x1
200kg x1

Vad tror du?

Senast ändrad:
Vi körde hårt m kreatin på 90-talet när vi körde Am fotboll.

Bäst effekt vid tung styrka/explosivitetsträning. Då på full dos. Snabb viktökning men tydligt ökad maxstyrka. Effekten avtog efter 4-6v och då slog vi av kreatinet för att inte tappa det kroppsegna och gick över i kapilärträning i 4-6 v

Du som verkar ha lite koll. Jag fattar man bränner sitt krut om man kör tungt flera set och reps innan sitt PB försök på 1RM

Inför min dag för ett försök att nå drömgränsen lägger jag upp det såhär. En bra uppvärmning och sen rampa upp.
Vilar ca 5-7 min mellan varje set när vikterna börjar komma på plats.

Stång 15 x2
65kg 8 x2
105kg x6
135kg x3
165kg x1
180kg x1
190kg x1
200kg x1

Vad tror du?
Jag har inte mycket koll haha. Jag har fejlat 100kg på bänken alldeles för många ggr tills det gick. Nördar mycket Andy Galpin och Mike Israetel.

Din upplägg Ser bra ut (är super avandsjuk) men det beror på många saker. Alan Thrall på Strength Untamed hade en rätt bra youtube inlägg om „stop microloading the bar” där han skrev att många försöker öka sista lyft försök med 1.25 skivor, för att de tror “det är säkrare”.

Personligen gillar jag köra 90% 1RM 2ggr. Programerar hjärna lite. Min upplägg för 105 bänk 2 veckor sen:
4x60kg narrow grip
4x60kg wide grip
4x70kg… samma
5x70kg vanlig grepp
4x80kg med fokus på kraftigt och snabbast möjlig tryck (3reps i reserve)
3x85kg samma (3RIR)
2x90kg - 2 sets
1x95 - 3 sets
3min vila
1x100 - kändes skönt
3min vila
1x105 - jobbigt men bra

Viktigt att komma ihåg att det är bästa att maxa bara en gång per mesocycle. Sista innnan deload. Särskilt om man cyklar paralellt.

Nej, litar på det jag läst på och styrkelabbet. 20g/dag i fyra dagar inledningsvis, därefter 5g/dag.

Fint studie. Noll koll på vilka var dem 43 män, styrkelyftare eller graveliter, 20g kreatin i 4-6 dagar och sen 5g till resten av livet? Vad betyder “större armarna”? Från en triatlet till Arnie?

Om man ställer frågor om styrketräning på cykling forum lovar jag dig att 20g vs 5g kreatin (tar 10 själv) spelar lika stor roll som byte från XT till XX1 AXS för cykelvasa resultat…

Fint studie. Noll koll på vilka var dem 43 män, styrkelyftare eller graveliter, 20g kreatin i 4-6 dagar och sen 5g till resten av livet? Vad betyder “större armarna”? Från en triatlet till Arnie?

Om man ställer frågor om styrketräning på cykling forum lovar jag dig att 20g vs 5g kreatin (tar 10 själv) spelar lika stor roll som byte från XT till XX1 AXS för cykelvasa resultat…
Men behöver man all hjälp man kan få så väljer man ju den på pappret bättre om kostnaden är densamma ?

Tar inte tillfört och minskat kroppseget kreatin ut vartannat om man tar det under lång tid? Vi fick rådet att köra ganska hårt men att också slå av helt. Både för att få till egen kreatinproduktion igen och för långsiktig styrketillväxt med mer kapilärer via set med 15-20 repetitioner på lägre vikter.

Det var förvisså inte nyligen man höll på...

Tar inte tillfört och minskat kroppseget kreatin ut vartannat om man tar det under lång tid? Vi fick rådet att köra ganska hårt men att också slå av helt. Både för att få till egen kreatinproduktion igen och för långsiktig styrketillväxt med mer kapilärer via set med 15-20 repetitioner på lägre vikter.

Det var förvisså inte nyligen man höll på...

Enligt senaste forskningen så behöver man inte köra det i cykler. Och det skall tydligen vara helt ofarligt att ta hela tiden. Iaf enligt styrkelabbets pod där dom brukar gå igenom forskningsrapporter

Det finns typ inget tillskott som det forskats så mycket på som kreatin (koffein då....).
Förutsatt normal njurfunktion finns det mig veterligen inte mycket som talar för att långvarig användning skulle medföra betydliga hälsorisker.

Däremot kan man ju fundera kring om det är förenat med nytt att ta kreatin hela tiden. Det är ju primärt vid kortvarigt intensivt anaerobt arbete man sett en fördel med kreatin. Matar man 20 reppare finns det imho ingen poäng med att lägga pengar på att ta kreatin men i en fas där man vill träna tungt / explosivt blir det mer relevant.

Sen börjar det dyka upp en hel del intressant ny forskning om potentiella positiva effekter på kognitiv hälsa, dels i sporter med frekventa hjärnskakningar / i skyddande syfte men även för förbättrad kognitiv funktion hos äldre genom höjda kreatinhalter i hjärnan.

Så av allt man kan lägga pengar på är ändå kreatin nåt av det mest väldokumenterade som finns. Sen är det som vanligt att effekterna varierar från person till person. Generellt sett ser man en större effekt / ett större upptag hos folk som naturligt har låga kreatinnivåer (t.ex. veganer). Ju lägre grundnivå desto större ökning i inlagring generellt.

Men som alltid, på individnivå kan det skilja. @SIE din viktnedgång kan bero på en massa andra saker, vätskestatus, glykogenlager, tarminnehåll osv.
Lite tidigt att dra några större slutsatser om viktpåverkan efter 4 dagar :)
Sen är den faktiska viktuppgången relaterad direkt till kreatin supplementeringen ofta rätt överdriven.

Någon som är i en uppbyggnadsfas t.ex. som ligger på ett energiöverskott för stt bygga massa, hur avgör hen vad som är relaterat till kreatinet respektive till energiöverskottet osv.

"Forskning..." Är det en amerikansk eller australiensisk hälsoprofil som provat på sina klienter? En annan lurig faktor är, att högre studerande i många länder inte kan komma vidare och bli framgångsrika, utan att ha publicerat ett visst antal studier. Så det hittas på och kopieras, blandas och tolkas rätt friskt.

"Forskning..." Är det en amerikansk eller australiensisk hälsoprofil som provat på sina klienter? En annan lurig faktor är, att högre studerande i många länder inte kan komma vidare och bli framgångsrika, utan att ha publicerat ett visst antal studier. Så det hittas på och kopieras, blandas och tolkas rätt friskt.

Vet inte riktigt vad du vill komma fram till?
Sökningen kreatin + tillskott ger knapp 2.800 artiklar på Pubmed.
Söker man på bara kreatin är det över 60 000 artiklar. Det duger som underlag för mig att anse som hyfsat välutforskat - och ändå fortsätter man upptäcka nya aspekter av kreatins roll i vår fysiologi.
Screenshot_2024-01-12-16-25-26-359_com.android.chrome.jpg

Vet inte riktigt vad du vill komma fram till?
Sökningen kreatin + tillskott ger knapp 2.800 artiklar på Pubmed.
Söker man på bara kreatin är det över 60 000 artiklar. Det duger som underlag för mig att anse som hyfsat välutforskat - och ändå fortsätter man upptäcka nya aspekter av kreatins roll i vår fysiologi.
Visa bilaga 675355
Nej såklart inte. Det är bara studenter på högre lärosäten i andra länder som skrivit ihop något för att gynna big kreatin

Jag bor nära Resmo källa. Den var ståtlig och vacker, varit så närmast sedan istiden, men sedan 'Kommun tog över är den under all kritik.

Nej såklart inte. Det är bara studenter på högre lärosäten i andra länder som skrivit ihop något för att gynna big kreatin
Kreatin är rätt billig och enkel, supplementföretag och influencers tjänar väldigt lite på den. Man ser knappt reklam på den. Inte ens nära vitamin tillskott, särskilt de senaste “manliga testosteron boosters” som gör nada. Energy bars, protein shakes etc - där finns pengar.

Därmed din teori om studenter i big kreatin fickan saknar motiv. Dessutom tycker Andrew Huberman om Kreatin, måste den funka. In Huberman we trust. Allt han säger stämmer. Hela altet.

Case closed.

Kreatin är en välutförskad kemiskt ämne som gynnar styrketräning. Cyklister borde dock överväga att inte använda den i full season för att den bindar upp till 1kg vatten i muskler och fuckar ftp i onödan.

Senast ändrad:
Kreatin är rätt billig och enkel, supplementföretag och influencers tjänar väldigt lite på den. Man ser knappt reklam på den. Inte ens nära vitamin tillskott, särskilt de senaste “manliga testosteron boosters” som gör nada. Energy bars, protein shakes etc - där finns pengar.

Därmed din teori om studenter i big kreatin fickan saknar motiv. Dessutom tycker Andrew Huberman om Kreatin, måste den funka. In Huberman we trust. Allt han säger stämmer. Hela alltet. Som tur, cyklar han inte så vi kommer aldrig veta om sram växlar bättre än Shimano

Case closed.

Kreatin är en välutförskad kemiskt ämne som gynnar styrketräning. Cyklister borde dock överväga att inte använda den i full season för att den bindar upp till 1kg vatten i muskler och fuckar ftp i onödan.

Därmed din teori om studenter i big kreatin fickan saknar motiv. Dessutom tycker Andrew Huberman om Kreatin, måste den funka. In Huberman we trust. Allt han säger stämmer. Hela altet.

Case closed.

Titta rakt upp så ser du skämtet passera höööögt över ditt huvud.

Case closed.

Om 1 kg viktskillnad fuckar upp ens ftp tror jag man har lite större problem i livet och bör uppsöka psykolog ?

Sen beror det ju på vilken typ av cykling och när under året. För att bygga styrka med korta maxsprinter under vintern kan det finnas en vits, för en velodrom eller crit eller sprintcyklist kan det finnas en poäng året om, för en randonnör...njaeeee :)

Om 1 kg viktskillnad fuckar upp ens ftp tror jag man har lite större problem i livet och bör uppsöka psykolog ?

Sen beror det ju på vilken typ av cykling och när under året. För att bygga styrka med korta maxsprinter under vintern kan det finnas en vits, för en velodrom eller crit eller sprintcyklist kan det finnas en poäng året om, för en randonnör...njaeeee :)
Vi är på forum där 5mm av kedjestag längden fuckar cykeln, och där många köper eller vill köpa elektroniska växlar. Jag skulle aldrig bry mig om 1 kilo men är ganska bekväm med att säga att jag tror att 1kg kroppsvikt gör mer skillnad än alu vs kolfiber hjul…

ursäktar men jag

Ursäktar men förstör inte vad ska du använda den till? Vilka övningar? 7.5kg skivstång låter som inget som 2 hantlar skulle inte leverera med fin teknik.
Till flickan. Hantlar vore bäst och jag visade det igår men hon kör med curlstången. Också lättare att spota
En rak pump är inte heller fel för egen del.

Till flickan. Hantlar vore bäst och jag visade det igår men hon kör med curlstången. Också lättare att spota
En rak pump är inte heller fel för egen del.
Vill ha en sån till barnen och frugan faktiskt. Mina klarar dock 15kg skivstång rätt bra sen de var 8, för knäböj, marklyft och bänk. Dottern ryckte ML 30kg x 5 typ 1 år sen utan jätte problem. Hon tränar inte och var 11 då.

Om du hittar 10kg, skulle det fungera säkert.

Vill ha en sån till barnen och frugan faktiskt. Mina klarar dock 15kg skivstång rätt bra sen de var 8, för knäböj, marklyft och bänk. Dottern ryckte ML 30kg x 5 typ 1 år sen utan jätte problem. Hon tränar inte och var 11 då.

Om du hittar 10kg, skulle det fungera säkert.
Jag vet inte om 15kg skulle funka. Jag har bara 20Kg och det är för tungt. Kan man träna in rörelsen på mindre än 15Kg så tror jag inte det är en backdel.

Det finns så kallade teknikstänger på 8-13Kg och det finns Damstång på 15kg

men jag hittade den här som borde göra jobbet för ett billigt pris.

eller 8Kg kanske är bättre

Tillbaka
Topp