Visa dina Gains! Styrketräning för cyklister

Viktigaste explosivitetsövningen är frivändningar. Inte för många och inte för tunga men rackarns rappa.
Det finns mycket mer. En del duktiga tränare i mer explosiva sporter brukar säga att Olympiska lift är alldeles för komplicerade för att användas ofta. Tar för mycket tid att lära sig tekniken och utveckla rörligheten. Förutom mängder av plyo och sprints, brukar de köra typ Trapbar jumps, Pinned squats, pinned jump squats, hur många som helst enkelben övningar.

Kolla typ overtime athletes på insta.

Samtidigt att göra fina snatches är fantastiskt. Bra motovatioj att utveckla bra sorts av rörligheten.

Det finns mycket mer. En del duktiga tränare i mer explosiva sporter brukar säga att Olympiska lift är alldeles för komplicerade för att användas ofta. Tar för mycket tid att lära sig tekniken och utveckla rörligheten. Förutom mängder av plyo och sprints, brukar de köra typ Trapbar jumps, Pinned squats, pinned jump squats, hur många som helst enkelben övningar.

Kolla typ overtime athletes på insta.

Samtidigt att göra fina snatches är fantastiskt. Bra motovatioj att utveckla bra sorts av rörligheten.
Att lära sig tekniken i frivändningar är en form av kroppskontroll som just ger dig explosivitet genom hela kroppen. Populär tex hos friidrotten och sprint-hoppgrenar

Hopp med hantlar brukar jag köra hemma.

Bra tilägg där @WAKIdesigns ! Plyo i form av hopp och dylikt hjälper också att bygga styvhet i strukturerna - mest uppenbart ger det fördel i aktiviteter som löpning där man ju vill nyttja stretch-shortening cykeln så mycket det går men även i cykel finns en relevans imho. med att bygga en viss "styvhet", bland annat i tryckfasen av pedaltaget där vi ju vill få ner all kraft i pedalen och inte läcka energi åt alla håll och kanter. Titta på ett proffs tramptag som är som en kolv i en förbränningsmotor där all kraft går rakt ner i pedalen, jämfört med en motionär där det ofta rör sig åt alla håll och kanter i fot-, knä- och höftled.

Frivändningar och den typen av lyft är grym träning men för "den stora massan" skulle jag säga det är ett alldeles för svårt lyft. Gå på vilket gym som helst och räkna antalet som ens kan göra ett marklyft eller en chin-up korrekt.

Men man ska inte heller vara rädd för att prova, men vara ödmjuk inför teknikdelen och nöta på länge med knappt någon vikt alls.

Jag är verkligen för styrketräning om inte annat för det är nyttigt för alla, men har man begränsat med tid bör nan fundera kring var man är i sin cykelträning och om inte tre timmar till på cykeln / mer strukturerad cykelträning inte skulle ge mer för att förbättra just cykelprestationen.

Senast ändrad:
Bra tilägg där @WAKIdesigns ! Plyo i form av hopp och dylikt hjälper också att bygga styvhet i strukturerna - mest uppenbart ger det fördel i aktiviteter som löpning där man ju vill nyttja stretch-shortening cykeln så mycket det går men även i cykel finns en relevans imho. med att bygga en viss "styvhet", bland annat i tryckfasen av pedaltaget där vi ju vill få ner all kraft i pedalen och inte läcka energi åt alla håll och kanter. Titta på ett proffs tramptag som är som en kolv i en förbränningsmotor där all kraft går rakt ner i pedalen, jämfört med en motionär där det ofta rör sig åt alla håll och kanter i fot-, knä- och höftled.

Frivändningar och den typen av lyft är grym träning men för "den stora massan" skulle jag säga det är ett alldeles för svårt lyft. Gå på vilket gym som helst och räkna antalet som ens kan göra ett marklyft eller en chin-up korrekt.

Men man ska inte heller vara rädd för att prova, men vara ödmjuk inför teknikdelen och nöta på länge med knappt någon vikt alls.

Jag är verkligen för styrketräning om inte annat för det är nyttigt för alla, men har man begränsat med tid bör nan fundera kring var man är i sin cykelträning och om inte tre timmar till på cykeln / mer strukturerad cykelträning inte skulle ge mer för att förbättra just cykelprestationen.
Personligen är jag en stor fan av olympiska lift hur dåligt jag är på dem, men framförallt för att jag saknar axel rörlighet och de flesta försök att utöka den slutar med att jag kan inte träna axlar över huvudtaget, även knäböj blir jobbig. Tog mig 2 år att kunna köra overheadpress bekvämt. Elaka axlar…

Att lära sig tekniken i frivändningar är en form av kroppskontroll som just ger dig explosivitet genom hela kroppen. Populär tex hos friidrotten och sprint-hoppgrenar

Personligen tror jag att det är för dålig fatigue>stimulus ratio. Man kan säga samma sak om andra övningar. Typ muscle up. Hobby, inte nödvändighet.

Har för lite tid som 43 åring med barn och kontorsjobb.

80kg x3 x3 trapbar jumps sliter mig inte lika mycket som 50x3x3 frivändningar. Kan köra knäböj edteråt eller cykla nästa dagen.

Men en fin snatch på 60kg vill jag klara innan jag dör :)

Senast ändrad:
Brukar har med performex version av clean and press i mina pass. Lite mer mountainbike anpassad, man behöver ingen riktig teknik och gör mycket för armarna och axlarna. Enkelt förklarat är att man håller stången typ "styre bredd" drar från marken i en rörelse upp till press, sen sakta ner med kontroll hela vägen. Finns på youtube både performex och Aaron Gwins kanal har jag för mig.

Blev ett bra pass idag med ett par PB. Mark skulle jag nog kunna lasta på lite mer men bänk var klart maxad, snart 100!...
1000002527.jpg

Edit: jävlar vad lång bild!

Senast ändrad:

Idrottarna kör väl ofta (vad jag stött på iaf) styrkevändningar, en favorit jag körde mycket tidigare var powerclean+jerk. Vill man testa på hur illa man kan må med hjälp av en skivstång så är att riva av en "Grace" perfekt ?

Nu har jag överlåtit mitt upplägg helt åt relentless method och gör det appen säger, så då uteblir PC+jerk med nuvarande upplägg..

Mycket stök i gymmet nu... är det skillnad på stångrodd och vad jag antar heter hantelrodd lutad mot bänk?
Den senare är smidig att göra med gummivikter och lättare att få kontakt

Stångrodd är nog mera helkroppsövning. Edit: Ben- och ryggmuskler blir mer inblandade, och därmed kan du på gott och ont använda tyngre vikter.
Vad gäller explosivitet gillar jag vad jag kallar raketen. Knäböj med stången framför kroppen, som avslutas med axelpress, i en rörelse.

Senast ändrad:
Tyvärr kom vändningen lite för snabbt ville gärna ha det godkänt djup inom styrkelyft men fattas nog en 4-5cm. Klantigt eftersom formen fanns där. Har satt en grund till nästa år och hoppa kunna fila lite på det.

Nu är det dags att börja veva lite cykel
Går inte gränsen för ett godkänt lyft vid 90grader i knäleden? I så fall är väl ditt lyft mer än godkänt? Men jag gissar på att jag misstar mig, länge sen jag läste på om det…

Lyftarbälte, ngt att ha för novisen eller endast nödvändigt när man väl knäböjer 150?

Lyftarbälte, ngt att ha för novisen eller endast nödvändigt när man väl knäböjer 150?
om man har svårt att få buktryck så hjälper ett bälte ordentligt. och det är bra oavsett ambitionsnivå, men att ha ett bälte och slarva med buktrycket är en genväg till skador..

om man har svårt att få buktryck så hjälper ett bälte ordentligt. och det är bra oavsett ambitionsnivå, men att ha ett bälte och slarva med buktrycket är en genväg till skador..
Märker att ländryggen krampar (molande) på vänster sida lite då och då under dagen sedan jag gjorde squats i söndags. Inte motsvarande ryggskott eller klämd disk, utan just små sammandragningar. Upplever viss lättnad när jag stretchar höft. Kanske behöver några dagars vila bara..

Märker att ländryggen krampar (molande) på vänster sida lite då och då under dagen sedan jag gjorde squats i söndags. Inte motsvarande ryggskott eller klämd disk, utan just små sammandragningar. Upplever viss lättnad när jag stretchar höft. Kanske behöver några dagars vila bara..
Var noga, det där, egen erfarenhet, låter som varningssignaler om något riktigt jävligt. Bygg upp core och träna raka ryggmusklerna specifikt. Laddar du på med dem i olag kan det smälla. Börjar du orma dig upp i squatsen är det en signal.

I all välmening.

Var noga, det där, egen erfarenhet, låter som varningssignaler om något riktigt jävligt. Bygg upp core och träna raka ryggmusklerna specifikt. Laddar du på med dem i olag kan det smälla. Börjar du orma dig upp i squatsen är det en signal.

I all välmening.
Uppskattas. Har erfarenhet av såväl ryggskott (inte i samma grad som du) som klämd disk pga fellyft, detta är många ligor under. Än så länge.. skall hugga min fysio med.

Edit: fysio svarar

Överbelastad muskulatur, hypotetiskt de djupa ländryggsmusklerna ?

Spontant, vila ut smärtan och stärk bålen! Tänkte du köra squats inom kort igen så hade jag sänkt vikten till en vikt som inte utlöser smärta.

Vila it is, all in på discomusklerna istället då.

Senast ändrad:
Det är väl inte lika, men jag är litet i samma läge. En knäböj för mycket och reste mig väl med litet för mycket framåtlut. Det har gjort att tinnitus kommer så fort jag tar i, och aldrig riktigt blir lugn i vänster överrygg.

Jag köpte ett billigt för 400kr det ger stöd och ett fint buktryck, samtidigt är det skönt att hålla ihop ryggen i både mark och böj. Tycker man dom övningarna är kul kan det vara värt att inhandla ett men ta på dig endast dom sista seten när du börjar närma ditt max. Man tränar upp bålen bättre utan.

Senast ändrad:
Jag köpte ett billigt för 400kr det ger stöd och ett fint buktryck, samtidigt är det skönt att hålla ihop ryggen i både mark och böj. Tycker man dom övningarna är kul kan det vara värt att inhandla ett men ta på dig endast dom sista seten när du börjar närma ditt max. Man tränar upp bålen bättre utan.

Nu vet jag inte vad SIE böjer, men jag får intrycket av att det är rätt stor skillnad mot vad du böjer. :)

Personligen hade jag skippat bälte för "novisen" och istället lyft lättare och fokuserat på teknik och rörelseomfång för att bygga en stabil grund att sen kunna gå vidare från.

Vill man sen utmana sig själv med riktigt tunga vikter går det utmärkt att göra på ett säkert sätt i maskin t.ex.

Jag håller med ovanstående. Det tar inte jättelång tid att ladda benpressen med en massa vikter och köra två hårda set för att komplettera bristande teknik.
30 sek att få på vikter, 30 sek för ett set, två min vila, upprepa. 4 min. :)

Jag håller med ovanstående. Det tar inte jättelång tid att ladda benpressen med en massa vikter och köra två hårda set för att komplettera bristande teknik.
30 sek att få på vikter, 30 sek för ett set, två min vila, upprepa. 4 min. :)
Jag ser klart fördelen, men då jag saknar benpress hemma måste jag isf ta mig till ett gym ?

Kör inga monstervikter men tycker det är gott med stöd av ett bälte när man kör. Sen så har jag kassa knän med brustna korsband, så riktiga knävärmare är gott att ha vid knäböj och benpress

Senast ändrad:
Kör inga monstervikter men tycker det är gott med stöd av ett bälte när man kör. Sen så har jag kassa knän med brustna korsband, så riktiga knävärmare är gott att ha vid knäböj och benpress

Each to his own, och alla får ta hänsyn till sina egna skavanker och begränsningar - men att "det känns gött" behöver inte betyda att det är det bästa (behöver inte vara dåligt heller). Men för att ta en annan analogi, rejält dämpade köperskor "känns gött" tycker nog de flesta, är dem bra för att få fötterna att jobba som det är tänkt? Nee.....

Lite som när folk kör marklyft på 90 kg med dragremmar, det känns gött, men de hade tjänat mer på att skippa remmarna och träna upp greppstyrkan istället.

Alla gör som de vill så klart, men jag tillhör anhängarna av så lite stödsystem som möjligt för att aktivera så många stabiliserande muskler som möjligt och hellre då köra lite lättare men med bra teknik. Känns kanske inte lika ballt som att lyfta en tyngre vikt men lägre skaderisk vilket förhoppningsvis gör att man kan hålla på konsekvent över tid istället för att dra på sig en massa skador som i värsta fall leder till att man slutar styrketräna.

Nu blev det väldigt dramatiskt, vilket det så klart inte är, det är liksom ett bälte vi snackar om, en rätt trivial grej, är man nyfiken så klart man ska prova och bilda sig en egen uppfattning :)

Tillbaka
Topp