Visa dina Gains! Styrketräning för cyklister

Vill minnas att det nyligen konstaterats att det är den progressiva överbelastningen som leder till såväl tillväxt som styrka oavsett hög- eller lågreps, dvs att 5x100 kg eller 10x50 kg går på ett ut?

Tiden är väl relevant med, dvs att ett 10-sekunders-lyft på 100kg isf ger samma effekt som 2 st 5-sekunders-lyft på 50kg. Men då det är svårt att mäta tiden och lätt att mäta antal reps så är det väl det som har givit upphov till ”lyft många reps för gains”, när det egentligen borde vara ”lyft länge för gains”. Och för att klara länge måste man ju ha lägre vikter?

Men iaf: progressiv överbelastning, är det ett rimligt mål även under deff eller riskerar man bara att bli besviken, klen (pga låg total vikt pga få utförda reps) och/eller skadad? Bör ”hålla samma nivå” ses som ett mål motsvarande progressiv överbelastning i deff-sammanhang?
Styrketräning är jättekul. Problemet med att applicera all forskning som visar på hur alternativa strategier ofta är överlägsna ligger i att det rent praktiskt inte är hållbart över tid, det är helt enkelt för svårt och det ska även tas hänsyn till en mängd andra variabler (över tid).

Nu konstaterar jag att du mest vill krångla för skojs skull. ? Lycka till!

Styrketräning är jättekul. Problemet med att applicera all forskning som visar på hur alternativa strategier ofta är överlägsna ligger i att det rent praktiskt inte är hållbart över tid, det är helt enkelt för svårt och det ska även tas hänsyn till en mängd andra variabler (över tid).

Nu konstaterar jag att du mest vill krångla för skojs skull. ? Lycka till!
Ja, men det är ju roligare att göra rätt än fel, om man får välja ?

Borde man ha en bar eller två i trädgården? Räcker det i så fall med 700mm plint? Troligen inte. Jag tror att jag hade en hög och en låg gjord av vattenrör när jag var liten. Vägde dock mindre då.

Kom att tänka på det när jag var nånstans de hade en hemmagjord piskställning.....Det hade vi förresten också hemma - flashback-

1725175185882.png

Borde man ha en bar eller två i trädgården? Räcker det i så fall med 700mm plint? Troligen inte. Jag tror att jag hade en hög och en låg gjord av vattenrör när jag var liten. Vägde dock mindre då.

Kom att tänka på det när jag var nånstans de hade en hemmagjord piskställning.....Det hade vi förresten också hemma - flashback-

Visa bilaga 723115
Från trädgård på Lokkerupvej.

Bilagor

• PXL_20240815_183610042.jpg
    PXL_20240815_183610042.jpg
    1.1 MB · Besök: 92

Visa bilaga 723115
Gjuta? Ser ju ut att räcka med markskruv?:)

Byggde ett chins räck på min baksida för typ 10 år en.
Jag gjöt i 2 gropar som jag ställde ner rör på typ 3m i. Blev stabilt som satan. Gick nog åt en 5-7 säckar/hål….
Den stod i ca 8 år innan jag tog ner den, gjorde chins med extra vikt utan problem.

Bilagor

• IMG_1454.jpeg
    IMG_1454.jpeg
    617.6 KB · Besök: 69
Byggde ett chins räck på min baksida för typ 10 år en.
Jag gjöt i 2 gropar som jag ställde ner rör på typ 3m i. Blev stabilt som satan. Gick nog åt en 5-7 säckar/hål….
Den stod i ca 8 år innan jag tog ner den, gjorde chins med extra vikt utan problem.
Ja, det blir lite mer meck än plint. Ska man ha plint o 4x4 får man nog ordna några plåtar annars kommer hålen i trä vidga sig.

Bara chins kanske funkar med vad som helst men när jag var barn kunde jag snurra upp mig ovanpå - vad det det kan heta...

Ja, det blir lite mer meck än plint. Ska man ha plint o 4x4 får man nog ordna några plåtar annars kommer hålen i trä vidga sig.

Bara chins kanske funkar med vad som helst men när jag var barn kunde jag snurra upp mig ovanpå - vad det det kan heta...
Ja muscle-up eller snurra upp åt andra hållet funka utan problem på mitt räcke oxå faktiskt. Jag och frugan kunde träna samtidigt med. Gjuta är nog vägen att gå

Funderar på att fuska till nåt i grindhålet ut till gröningen om jag inte kommer på någon bättre plats. I så fall behöver jag en lösning med flyttbar bar. Får se vad jag hittar

Visa bilaga 723115
Slutagräv.se kanske?

Jag skruvade ett direkt på väggen för ett antal år sedan. Körde på 45x145 och "blårör". Lite för smalt egentligen men funkade.

Enklast är ju att köpa ett målat och smälla upp direkt på väggen.

Jag skruvade ett direkt på väggen för ett antal år sedan. Körde på 45x145 och "blårör". Lite för smalt egentligen men funkade.

Enklast är ju att köpa ett målat och smälla upp direkt på väggen.

Ja, men jag tänkte mig ett fristående inte bara pull up. Men visst det hade förenklat

Jag gjorde en (snabb) ställning till chin-ups, och en till dips och benlyft. Dipsen blev inte riktigt bra - fel viktfördelning - men resten funkar. Chin-ups byggde jag ungefär som en barngunga, i trianglar. Till dips och benlyft sågade jag hyggligt djupa urtag i sparrar/bjälkar, och sköt i starka brädor i dem, varpå jag fäste en färdiggjord ställning.

Vad ska du göra för akrobatiska övningar då? ?
Ja, jag är väl för tjock men när jag var barn kunde jag stå med händerna på bommen framför mig och slänga upp benen under den och sluta ovan på med bommen under höfterna

Egentligen behöver jag väl bara en mattpiskställning för att sträcka ut ryggraden så trycket släpper.....Men hoppet att kunna tvinga eller lura barnen till nåt fysiskt överger mig aldrig....

Under tiden säger min fru att om vi tar bort gungorna så kan jag sätta skiten där....så nu ska vi se vad barnen säger.

Det blir lite monument 22 eftersom det sista ryggen vill är att gräva och gjuta.. en DIY powerrack i källaren är nog ett lämpligare vinterprojekt

Algoritmen säger att kidsen svingar sig i rack och ser coola ut. Jag ska bara ner till 63 kg igen som jag vägde i gymnasiet. ...

1725207276684.png

Senast ändrad:
Ja, jag är väl för tjock men när jag var barn kunde jag stå med händerna på bommen framför mig och slänga upp benen under den och sluta ovan på med bommen under höfterna

Egentligen behöver jag väl bara en mattpiskställning för att sträcka ut ryggraden så trycket släpper.....Men hoppet att kunna tvinga eller lura barnen till nåt fysiskt överger mig aldrig....

Under tiden säger min fru att om vi tar bort gungorna så kan jag sätta skiten där....så nu ska vi se vad barnen säger.

Det blir lite monument 22 eftersom det sista ryggen vill är att gräva och gjuta.. en DIY powerrack i källaren är nog ett lämpligare vinterprojekt

Algoritmen säger att kidsen svingar sig i rack och ser coola ut. Jag ska bara ner till 63 kg igen som jag vägde i gymnasiet. ...

Visa bilaga 723234
Bygg inget för fräsigt bara, då kommer du ut en morgon och möts av ett sånt här gäng
IMG_4103.jpeg

Visa bilaga 723234
Med bra utstick från väggen så fixar du skin the cat och den där på bilden etc. Mina kids har varit mer förtjusta i ringar. Jag har ringar lite här och var hemma, satte upp en sån här innan jag ordnade garage och gym i det.
IMG_2013.jpeg

Med bra utstick från väggen så fixar du skin the cat och den där på bilden etc. Mina kids har varit mer förtjusta i ringar. Jag har ringar lite här och var hemma, satte upp en sån här innan jag ordnade garage och gym i det.
Visa bilaga 723260
Halloj!
Var hittar man ringar som tål hänga utomhus? För några år sen hade jag "vanliga" i typ plywood, sprack ju rätt fort.

Inte om det ska användas
Varför skulle inte markskruv hålla? Jag har en liten ställning som står på markskruv. Den svajar lite om jag gungar i chinsstången men det är på grund av att själva konstruktionen sviktar. Skruvarna sitter som berget.
Jag skruvade direkt i gräsmattan. Över lagret är gräs/jord. Under är fyllnadsmassa som mest verkar bestå av sand och grus.
Säger inte att det är bättre än att gjuta eller gräva ner plintar, men nog fungerar det allt.

Varför skulle inte markskruv hålla? Jag har en liten ställning som står på markskruv. Den svajar lite om jag gungar i chinsstången men det är på grund av att själva konstruktionen sviktar. Skruvarna sitter som berget.
Jag skruvade direkt i gräsmattan. Över lagret är gräs/jord. Under är fyllnadsmassa som mest verkar bestå av sand och grus.
Säger inte att det är bättre än att gjuta eller gräva ner plintar, men nog fungerar det allt.
För pull ups men inte för att rotera 100kg runt

Halloj!
Var hittar man ringar som tål hänga utomhus? För några år sen hade jag "vanliga" i typ plywood, sprack ju rätt fort.
Det blir tyvärr plast då men det finns lite överallt. Typ

Annars får man ta in ringarna efter varje gång, lite meckigt men ska trä hålla så krävs det.

Kanske kan ni hjälpa mig med en fråga? Jag fick bland annat den här övningen av en fysio för problem med nacken. Nu börjar den kännas för lätt. Kan jag öka utmaningen med vikter? Jag har kort skivstång och hemmabyggt ställ men blir ju ett jäkla flyttande av skivor hela tiden. Har även gummiband, hantlar och 2 st 20kg sandsäckar.

Tankar:
- rodd med skivstång eller hantlar?
- pull ups?
- något med kroppsvikt?

Lånad bild från nätet
kaktusarmar2.jpg

Senast ändrad:
Den här övning används för att göra patienten medveten om vilka ryggmuskler gör vad. Den är ganska bra på det. Övrerygg muskulatur bidrar till en gladare nacken. Man använder den dock för folk med kassa axlar. Andra övningar som bygger ryggmuskulaturen är „skivstång rodd”, roddmaskin, pull ups, pull downs, samt militärpress, lateral raises.

Själva nacken gillar bara att röra på den upp och ner ofta, utan belastning, sen kan du håla den med en arm. Lite pt sidor.

Som varända muskel: Den gillar inte vara still, särskilt under belastning. Typ vid datorn… eller på en Lvg cykeltur

Jag har romerska ringar i taket men använder dem sällan. Just nu kan jag inte eftersom jag brutit axeln, men rehaben har fått mig sugen på styrketräning igen. Innan har jag likt en del här kört StrongLifts 5x5 och det bästa vore nåt liknande program som man kan göra med kroppsvikt, hantlar och bars/ringar eftersom jag bor långt från gym men ändå inte har plats för ett squat rack hemma... Nån som har förslag?

Jag har romerska ringar i taket men använder dem sällan. Just nu kan jag inte eftersom jag brutit axeln, men rehaben har fått mig sugen på styrketräning igen. Innan har jag likt en del här kört StrongLifts 5x5 och det bästa vore nåt liknande program som man kan göra med kroppsvikt, hantlar och bars/ringar eftersom jag bor långt från gym men ändå inte har plats för ett squat rack hemma... Nån som har förslag?
När jag körde med kettlebells översatte jag SL5x5-passen till följande:
IMG_6377.jpeg

Och visst blir man trött. Men för mig funkade det mest som underhåll, jag blev inte starkare vilket blev väldigt tydligt när jag väl kom i kontakt med en skivstång igen när Corona var över. Beror såklart på utgångsläge.

jag föredrar hantlar över stång men hemma kändes det drygt att racka upp 7-40kg så blev stång. Möjligen ett dåligt beslut.

Inte alls dum men hen är tjänstledig :)

väldigt pedagogisk och bra förklaring men den här biten förstod jag inte?:)
Sorry. Jag menade att du kan luta huvet fram och luta den tillbaka, typ 10-20 reps med torson nästan horisontellt. Typ sitter på soffan, lutar framåt, sätter armbågar på knäna (som googla po telefonem på toa). Sen kan du lägga till en hand på huvet att lägga till ngn form av belastning.

Du kan också lägga dig på sidan (soffa, säng, golv) och lyfta huvet åt siden. Sen byt sida

Till slut: vrid huvet när du ligger på sidan. Båda sidor

Oavsett muskeln/ ont - rörelse hjälper. Grejjen är att varje gång jag introducerar mer belastning till dem nackövningar, får jag ont till slut, så jag håller det lätt. har aldrig lyckats bygga en stenhård nacke :) ville ha en starkare nacke för Downhill :)

Jag rör på huvet en del med mening mellan jag cyklar, byter ställning osv.

När jag körde med kettlebells översatte jag SL5x5-passen till följande:
Visa bilaga 723716
Och visst blir man trött. Men för mig funkade det mest som underhåll, jag blev inte starkare vilket blev väldigt tydligt när jag väl kom i kontakt med en skivstång igen när Corona var över. Beror såklart på utgångsläge.
Det är ju din med allt annat. Du behöver progression. Har man 60kg i arbetsvikt i militärpress så blir det ju bökigt om man bara har 2x20kg kettlebells. Lättare om man har 2x32, 2x36, 2x48 etc.

Senast ändrad:
Tog 5 häviräck i övre trappsteget igår. Satte en 3a och en 2a oxå men failade. Det var länge sedan jag gjorde något sådant

Tillbaka
Topp