Visa dina Gains! Styrketräning för cyklister

Screenshot_20250113-115858318 (1).jpg

Från Concept2s instruktionsbok för skierg, ang motstånd. (Detsamma gäller roddmaskiner, skiergs är i princip en C2-roddmaskin ställd vertikalt.)

Nytt PB på Marklyft 240kg. Nu ska jag backa av och träna tungt för att peaka i Mars-April och hoppas få upp 50 möjligen 60 sen skiter jag i det här. Böjen känns helt OK kanske gör ett försök att få till en böj på 200kg med godkänt djup.

Behöver mål för att ha nåt som driver på och motiverar mig till Max jag har tyvärr svårt att gå på gym och träna lite lagomt även fast det är bäst för hälsan.

Löpning och cykling behövs det inga mål frihetskänslan räcker.

Kroppsvikt 87kg på mina 173cm känns stabilt.
Jäklar vilken lyftkran! Hur funkar cyklingen med en väl tilltagen muskelmassa, kör du ändå mycket långpass på sommaren?

Jäklar vilken lyftkran! Hur funkar cyklingen med en väl tilltagen muskelmassa, kör du ändå mycket långpass på sommaren?
Tjena

Jodå men visst surplar dom soppa brukar kunna ha ett FTP på runt 250-270w när man är som vassast, rätt mediokert. Brukar sikta på 15-20 pass som är 10 mil eller något längre. Jag hade passat bättre som bancyklist helt klart.

Ska bli lite intressant att se vad man kan sjunga ut i en maxpower effekt till våren efter all styrketräning.

Senast ändrad:
Vad är det för stakmaskin?
Har kört en del Concept2 på gymmet, där är det en distinkt skillnad. Sen köpte jag en billig konstig variant från Outl1 (skum firma.. handla inte där..) den märker jag mindre skillnad på. Det beror nog främst på att den plattan som sitter framför luftbromsen saknas. Men man kan enkelt få den att gå lättare genom att sätta för något delvis där eller bara lägga över något klädesplagg (delvis) . Då tar den in mindr eluft och går lättare.

Sen på Concept2 iaf anser nog de flesta att man drar fler Watt på tyngre motstånd men att det som du säger är mindre skidlikt.

Denna har jag köpt.

Tack för tipset, ska prova att täcka för och se om det går lättare. Fick rådet av kundtjänst att öppna upp och se om något kan vara fel. har tänkt göra det imorgon.

Denna har jag köpt.

Tack för tipset, ska prova att täcka för och se om det går lättare. Fick rådet av kundtjänst att öppna upp och se om något kan vara fel. har tänkt göra det imorgon.
Den ser ut att vara likadan som min framifrån, dvs den plattan som finns på Concept 2 saknas.

Ja kanske. Beror väl på vad man menar med "ska". Ska man köra expemeplvis 5000 meter skierg på en Concept2 drar de flesta "snabbare" (högre snitteffekt) på ttyngre motstånd tror jag.
Tänker att det är som växlar på cykeln. Orkar man hålla rätt frekvens så är det ju bara att köra på tyngsta. Googlade och Erik Wickström verkar börja luta mot att tyngst verkar gå snabbast på 5k baserat på resultaten bland de som ingår i hans träningsgrupper.

Tänker att det är som växlar på cykeln. Orkar man hålla rätt frekvens så är det ju bara att köra på tyngsta. Googlade och Erik Wickström verkar börja luta mot att tyngst verkar gå snabbast på 5k baserat på resultaten bland de som ingår i hans träningsgrupper.
Ja precis, det ska inte spela någon roll så vilket motstånd du kör på utan det är som växlar på cykeln.

Sen iofs, lite motsägelsefullt så brukar det va lättare att hålla högre frekvens på tyngre motstånd. Man håller ju helst högre frekvens och kortare tag om man stakar uppför. Är det lättåkt är längre tag att föredra.

Körde mycket rodd för några år sedan och absolut snabbast för mig var på högsta motstånd, både på 5- och 10k. Är lång och det blir svårt att hålla uppe kadensen eller vad man kallar det efter ett tag.

Testade lite uppdaterade stepups.
- Tydligt fälla framåt till nedre foten nästan lättar innan tryck och uppstigning. Tvingar bort sprätt med vilande benet och laddar fint i häcken
- Hantel i motstående hand
- köra långsamt
IMG_8562.webp

5x5 kändes

Två läsvärda länkar om motstånd på Concept2 roddmaskin. I korthet: "motståndsreglaget" handlar enbart om känslan i draget, de som är snabba (dvs kan tekniken) kör ofta med ett mycket lägre värde än vad glada motionärer gör.

Om det stämmer så är concept2 kompletta idioter som jämför med växlar på cykel

Damper setting is similar to bicycle gearing: it affects how it feels but does not directly affect the resistance. A lower damper setting is comparable to easier gears on a bike.

Jag vill nog påstå att ingen konstruktör kan missförstå en växel

Det handlar nog mer om hur en icke konstruktör förstår resistance?

Kan du utveckla det?
1. Sätt upp foten på vad höjd du har.
2. Med rak rygg, fäll framåt över höjda foten tills att stödjebenet sträcks.
3. Lägg all kraft i höjda benet utan att alls sprätta med stödjebenet. Dra det efter dig.
4. Behåll den något framåtlutande hållningen genom lyftet.
5. Kör du hantel, testa att byta sida ibland, för att bråka med bålen.
6. Kör sakta och kontrollerat, speciellt på nervägen.

Vilket drömgarage! :)

Blev rätt bra lunchpass idag också.
3 *7 reps @90kg på bänk
1 * 6 reps @90 kg
Sen körde jag 4*15 @60kg
och 3 set incline hantelpress

I början feb kanske det är dags att testa 1RM, gillar dock inte att behöva haffa random folk på lunchen på jobbgymmet.

Vilket drömgarage! :)

Blev rätt bra lunchpass idag också.
3 *7 reps @90kg på bänk
1 * 6 reps @90 kg
Sen körde jag 4*15 @60kg
och 3 set incline hantelpress

I början feb kanske det är dags att testa 1RM, gillar dock inte att behöva haffa random folk på lunchen på jobbgymmet.
Ja det funkar grymt bra ändå. Vi har bilarna inne nästan varje dag på vintern, så backar ut dom innan träningen. Blir ju skitigt och blött men får lägga lite tid på städa och hålla efter så går det 😃

Någon av "biffarna" som trackar HRV? :)

Är lite nyfiken på hur ni upplever eventuell påverkan på HRV av pass med tunga lyft / mer styrke orienterat vs högre reps men längre från 1RM / hypertrofiorienterat

Min HRV pendlar normalt mellan 37-40 oavsett hur jag tränar i stort sett. Det som får den att gå bananas är perioder av dålig sömn, då hamnar jag på rött. Nu har jag dock tack och lov sovit bra en rätt lång tid så det är jag glad för :)

Två läsvärda länkar om motstånd på Concept2 roddmaskin. I korthet: "motståndsreglaget" handlar enbart om känslan i draget, de som är snabba (dvs kan tekniken) kör ofta med ett mycket lägre värde än vad glada motionärer gör.

Oklart om någon finner det intressant, men jag postar ändå iom. att ämnet var aktuellt (iaf för mig 🙂).

På lokala gymmet har de ställt in en ny roddmaskin brevid de gamla välanvända. Alla Concept 2 av samma modell. Mätte upp drag factor och blev förvånad över hur stor skillnaden var. För att ha samma drag factor (120) behövde jag ha damperinställningen på 10 på den välanvända, men låga 4 på den helt nya! Så vill man ha koll på motståndet behöver man titta på drag factor på sin maskin och reglera efter det.

Bytte (tillbaks) till Starting Strength för ca en månad sen. PB på både böj och bänk idag med lite kvar i tanken.
Trust the process verkar funka för mig som är nybörjare, vilket man tydligen är tills man böjer 200kg 🙂

Ligger i en otroligt tung träningsperiod växlar mark och böj 3 pass i veckan, jobbar mig upp mot tunga 4or på en ca 80-82 procent av 1RM. Gärna en 5-6 arbetsset. kan säga jag är fruktansvärt sliten. Provat klivit upp på 90 procent för att testa nervsystemet så det är vaken när det är dags, vilket innebär 215kg i mark har känts som ett maxlyft om inte långt därifrån.

12 mars ska jag prova maxa för ett PB ska komma från 12 dagars ledighet och hoppas på superkompensation får se om det blir fiasko eller om 250 kommer.

Senast ändrad:
Åkte till alperna, åkte en massa skidor, drack en massa öl, blev förkyld och fick vila mer än tänkt vid hemkomst.

Får se status under veckan när jag kommer igång igen..

Åkte till alperna, åkte en massa skidor, drack en massa öl, blev förkyld och fick vila mer än tänkt vid hemkomst.

Får se status under veckan när jag kommer igång igen..
Angående skidor’ Hassela vs Järvsö? Du som är från Hälsingland lär testat båda 😁 svärfar har husvagn i Hassela så är där ibland, tycker backarna är bra. övrigt är det väl godkänt inte mer dock har dom rustat upp lite iår. men känns som Järvsö satsar hårt och hade varit kul att testa för omväxling.

Angående skidor’ Hassela vs Järvsö? Du som är från Hälsingland lär testat båda 😁 svärfar har husvagn i Hassela så är där ibland, tycker backarna är bra. övrigt är det väl godkänt inte mer dock har dom rustat upp lite iår. men känns som Järvsö satsar hårt och hade varit kul att testa för omväxling.
Ja som du säger så är ju Järvsö modernare, men jag väljer oftast Hassela. Det är ofta väldigt mycket folk i Järvsö men kan du pricka när inte halva Stockholm är där så är ju Järvsö fint.

Det är ju en jäkla skitvinter i år så snön är hård och tråkig. Och prognosen ser sådär ut närmsta veckorna. Järvsö har ju väldigt bra ordnat med grillplatser, stora värmestugor etc. Där ligger hassela efter, visst grillplatserna är bra, men är det kallt finns det bara en liten holk att värma sig i.

Samma här. Långdragen flunsan som vägrar släppa. Jag körde lite pausmark för att komma runt den längre vikten.
Landminerotationer, olika kettlebellövningar har blivit nya favoriter för bålstyrka och uppvärmning.

Har satt rejäl press på benen nu blir det vila och hoppas 11 dagar räcker att all trötthet försvinner, CNS fullt återhämtad och jag har dagen för 250kg hoppas på bättre utfall än vad Hafþór Júlíus Björnsson lyckades med igår.

IMG_9589.webp

Tyvärr träningen har inte gett den effekt jag hade hoppats på. 235 var det som kom upp idag. Eller så var det inte ”dagen”. gymkortet går ut 23 april och blir inget nytt detta år, jag krigar på en stund till för 250.

60x6
100x5
145x4
185x2
220x1
235x1
242.5 (fastsvetsad)

IMG_9668.webp

Nybörjare på det här med styrketräning och allt som heter gym. Som noob tycker jag Stronglifts app och texter har varit toppen. Mycket pedagogiskt med hur de ökar vikterna samt ger förslag på uppvärmning etc. Har kört sedan årskiftet och tyckt det varit ganska lätt då deras plan börjar med väldigt lätta vikter. Nu börjar det dock kännas vilket är kul :)

Om några veckor ska jag enligt plan lyfta min kroppsvikt i knäböj vilket känns coolt!

IMG_0256.webp

Finemang! Har du nån som passar dig? Har själv lätta diskbråcksproblem efter att ha gungat framåt (åtminstone) en gång.

Vad är uppskrivet?
Man bör styrketräna ganska allsidigt om man vill lyfta tungt. Knäböj och stående rodd, måhända bicepscurl är goda grannar till marklyft. Marklyft, enhandsrodd mm med hantlar är också utvecklande.

Du undrar om min tavla va @Batavus ? (Annars är svaret nedan helt överflödigt 😆.)

Uppskrivet är seten i marklyft. (När jag tränar mark kör jag bara den övningen.) Resten av veckan kör jag kortare pass 15-30 minuter/tillfälle med olika innehåll via en "såndär" internetinstruktör. Har inget upplägg, i egenskap av småbarnsförälder så tränar jag så fort ett "träningsfönster" öppnas. Det brukar bli hantlar, kettlebells och gummiband inblandat, så vikter och motstånd är betydligt lägre än under markpassen. Egentligen så tränar jag mest för att underhålla kroppen i perioder då jag inte kan cykla så mycket (och för att må bra i huvudet). Marklyftsmålet på 100 är mest en kul grej egentligen. Men jag är förvånad över hur snabbt det gick att liksom hamna på en platå trots att jag lyckas öka repsen på den vikten varje gång jag tränar.

Småbarn och dess skötsel är jobbigare än värsta 'passet. En gammaldags så kallad bok, med sidor gjorda av papper/pappor, om styrketräning är en god investering. ...Kanske kan bli godnattsaga?! Norstedts förlag har en långkörare. En annan bra heter Styrketräning hemma.

För en som inte orkar googla resultat av de senaste metaanalyserna: är konsensus fortfarande att gains är direkt relaterade till hur många set till fail/near fail (oavsett reps per set) man kör? Och att 10 set per muskelgrupp och vecka verkar vara sweet spot, och därefter är det diminishing returns?

Med gains menar jag generell styrka och hypertrofi, inte förmågan att maxa ett lyft vilket såklart även kräver träning nära 1RM av teknikskäl.

För en som inte orkar googla resultat av de senaste metaanalyserna: är konsensus fortfarande att gains är direkt relaterade till hur många set till fail/near fail (oavsett reps per set) man kör? Och att 10 set per muskelgrupp och vecka verkar vara sweet spot, och därefter är det diminishing returns?

Med gains menar jag generell styrka och hypertrofi, inte förmågan att maxa ett lyft vilket såklart även kräver träning nära 1RM av teknikskäl.

Det korta svaret är väl att ingen riktigt vet samt att olika individer svarar olika på olika stimuli och tål olika mycket träning.
Saker som är bra; volym, mer ger mer, men som du säger efter ~12 set så börjar vinsten avta. Sen kan man diskutera hur man räknar "delvisa set" dvs. t.ex. ryggövningar där biceps aktivers, fullt rörelseomfång, arbeta med muskeln i fullt utsträckt läge (lengthened partials VS full rom där det lutar åt att full ROM är minst lika bra / bättre då man ju med full ROM också får max utsträckt läge), nära fail är bra, men volym, konsekvent träning rätt återhämtning och nutrition trumfar allt.
Hög volym du inte återhämtar dig från hjälper inte, träna nära fail hjälper inte om du blir för sliten, om du inte sover och återhämtar dig ordentligt kan du skita i allt osv. :)

Det korta svaret är väl att ingen riktigt vet samt att olika individer svarar olika på olika stimuli och tål olika mycket träning.
Saker som är bra; volym, mer ger mer, men som du säger efter ~12 set så börjar vinsten avta. Sen kan man diskutera hur man räknar "delvisa set" dvs. t.ex. ryggövningar där biceps aktivers, fullt rörelseomfång, arbeta med muskeln i fullt utsträckt läge (lengthened partials VS full rom där det lutar åt att full ROM är minst lika bra / bättre då man ju med full ROM också får max utsträckt läge), nära fail är bra, men volym, konsekvent träning rätt återhämtning och nutrition trumfar allt.
Hög volym du inte återhämtar dig från hjälper inte, träna nära fail hjälper inte om du blir för sliten, om du inte sover och återhämtar dig ordentligt kan du skita i allt osv. :)

Programmeringsfråga då: jag kör strikt press 1,5 gånger i veckan, tre set om fem reps, linjär progression, just nu 47,5 kg. Senaste passen har det alltid missats 1-2 av de 15 repsen, inte nödvändigtvis på sista setet. Jag är inte sugen på att fixa problemet genom att proppa i mig fler kalorier, just nu ligger jag på ett litet underskott då jag gärna tappar lite fett inför sommarens löpning och cykling (ligger just nu på uppskattat 15-20% bf). Käk och sömn är rätt bra. Hur kan jag ändra upplägget för att öka i press?

Kollar man så är det ju rätt låg volym (1,07 ton) och lågt antal set (4,5) per vecka och jag undrar om det är det som ligger bakom min platå. Jag skulle säkert kunna köra fem set om 7 reps om jag sänkte till 40 kg istället, och således landa på 2,1 ton och 7,5 set. Det är ju mycket mer. Jag tror nästan jag har besvarat min fråga själv här..

Om jag tolkar dig rätt kör du 15 reps ett pass, och ibland får du till lite mer så det blir 1,5 gånger volymen så säg 23 reps totalt på en vecka?

Då hade jag börjat öka volymen :) och köra fler reps.

Jag hade satsat på minst två tillfällen i veckan med press och siktat på runt 10 arbetsset fördelat på 2-3 övningar per pass ( med 1-2 uppvärmningsset) samt ökat antal reps till 8-12.

T.ex.
bänk
2 uppvärmningsset 10 reps
4 arbetsset , 8-12 reps @ 40 kg om du grejar 10+ på sista setet öka vikten.

lutande hantelpress
3 set, 8-12 reps

cable flies
2 set, 15-20 reps där du verkligen sträcker ut bröstmuskeln maximalt i grundläget.

Om jag tolkar dig rätt kör du 15 reps ett pass, och ibland får du till lite mer så det blir 1,5 gånger volymen så säg 23 reps totalt på en vecka?

Då hade jag börjat öka volymen :) och köra fler reps.

Jag hade satsat på minst två tillfällen i veckan med press och siktat på runt 10 arbetsset fördelat på 2-3 övningar per pass ( med 1-2 uppvärmningsset) samt ökat antal reps till 8-12.

T.ex.
bänk
2 uppvärmningsset 10 reps
4 arbetsset , 8-12 reps @ 40 kg om du grejar 10+ på sista setet öka vikten.

lutande hantelpress
3 set, 8-12 reps

cable flies
2 set, 15-20 reps där du verkligen sträcker ut bröstmuskeln maximalt i grundläget.
Exakt, jag kör press vartannat pass och tränar tre pass i veckan så det blir 1,5 pass per vecka.

Bänkpress och uppåtlutande bänkpress (som jag kör det andra passet) kör jag redan typ enligt ditt tips ovan, ökar vikten när jag klarat 3 set med 12 reps, och går då ner till 3 gånger 8 reps för att jobba upp till tre 12:or igen och sedan öka vikten.

Så ok, testar anamma ovan princip på press med så ser vi hur det går :)

Jag tycker det låter som jättelåg volym.

Vill du fokusera på att lyfta saker över huvudet så är det bra att lyfta mycket över huvudet. Det är inte direkt något som man får med sig av andra övningar (utom typ triceps då)

Försökte bli stark i bänken ett tag, låg kring 11-15ton/pass och körde varannan dag.
Jobbigt, men blev starkare iaf

Tillbaka
Topp