Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
motionfitness.se
Jäklar vilken lyftkran! Hur funkar cyklingen med en väl tilltagen muskelmassa, kör du ändå mycket långpass på sommaren?Nytt PB på Marklyft 240kg. Nu ska jag backa av och träna tungt för att peaka i Mars-April och hoppas få upp 50 möjligen 60 sen skiter jag i det här. Böjen känns helt OK kanske gör ett försök att få till en böj på 200kg med godkänt djup.
Behöver mål för att ha nåt som driver på och motiverar mig till Max jag har tyvärr svårt att gå på gym och träna lite lagomt även fast det är bäst för hälsan.
Löpning och cykling behövs det inga mål frihetskänslan räcker.
Kroppsvikt 87kg på mina 173cm känns stabilt.
TjenaJäklar vilken lyftkran! Hur funkar cyklingen med en väl tilltagen muskelmassa, kör du ändå mycket långpass på sommaren?
Vad är det för stakmaskin?
Har kört en del Concept2 på gymmet, där är det en distinkt skillnad. Sen köpte jag en billig konstig variant från Outl1 (skum firma.. handla inte där..) den märker jag mindre skillnad på. Det beror nog främst på att den plattan som sitter framför luftbromsen saknas. Men man kan enkelt få den att gå lättare genom att sätta för något delvis där eller bara lägga över något klädesplagg (delvis) . Då tar den in mindr eluft och går lättare.
Sen på Concept2 iaf anser nog de flesta att man drar fler Watt på tyngre motstånd men att det som du säger är mindre skidlikt.
Den ser ut att vara likadan som min framifrån, dvs den plattan som finns på Concept 2 saknas.![]()
Recoil Stakmaskin Fristående Stål Svart
Recoil Stakmaskin Fristående Stål Svart Fristående Stakmaskin från Recoil är framtagen för såväl kommersiella gym, företagsgym och hemmagym och tack vare att vi tagit fram denna Stakmaskin under vårat egna varumärke Recoil så har vi kunnat behålla den extremt höga kvalitén samtidigt som vi har...gymkompaniet.se
Denna har jag köpt.
Tack för tipset, ska prova att täcka för och se om det går lättare. Fick rådet av kundtjänst att öppna upp och se om något kan vara fel. har tänkt göra det imorgon.
Tänker att det är som växlar på cykeln. Orkar man hålla rätt frekvens så är det ju bara att köra på tyngsta. Googlade och Erik Wickström verkar börja luta mot att tyngst verkar gå snabbast på 5k baserat på resultaten bland de som ingår i hans träningsgrupper.Ja kanske. Beror väl på vad man menar med "ska". Ska man köra expemeplvis 5000 meter skierg på en Concept2 drar de flesta "snabbare" (högre snitteffekt) på ttyngre motstånd tror jag.
Ja precis, det ska inte spela någon roll så vilket motstånd du kör på utan det är som växlar på cykeln.Tänker att det är som växlar på cykeln. Orkar man hålla rätt frekvens så är det ju bara att köra på tyngsta. Googlade och Erik Wickström verkar börja luta mot att tyngst verkar gå snabbast på 5k baserat på resultaten bland de som ingår i hans träningsgrupper.
asensei.com
Damper setting is similar to bicycle gearing: it affects how it feels but does not directly affect the resistance. A lower damper setting is comparable to easier gears on a bike.
Kan du utveckla det?Tvingar bort sprätt med vilande benet och laddar fint i häcken
1. Sätt upp foten på vad höjd du har.Kan du utveckla det?
Ja det funkar grymt bra ändå. Vi har bilarna inne nästan varje dag på vintern, så backar ut dom innan träningen. Blir ju skitigt och blött men får lägga lite tid på städa och hålla efter så går detVilket drömgarage! :)
Blev rätt bra lunchpass idag också.
3 *7 reps @90kg på bänk
1 * 6 reps @90 kg
Sen körde jag 4*15 @60kg
och 3 set incline hantelpress
I början feb kanske det är dags att testa 1RM, gillar dock inte att behöva haffa random folk på lunchen på jobbgymmet.
Oklart om någon finner det intressant, men jag postar ändå iom. att ämnet var aktuellt (iaf för migTvå läsvärda länkar om motstånd på Concept2 roddmaskin. I korthet: "motståndsreglaget" handlar enbart om känslan i draget, de som är snabba (dvs kan tekniken) kör ofta med ett mycket lägre värde än vad glada motionärer gör.
![]()
Drag factor on Concept 2 relationship with damper settings
Damper lever position and drag factor on the Concept 2 RowErg can be confusing, we explain the relationship, how it impacts the feel and what setting to use.asensei.com
The Damper and Drag of Olympians
www.concept2.ch
Angående skidor’ Hassela vs Järvsö? Du som är från Hälsingland lär testat bådaÅkte till alperna, åkte en massa skidor, drack en massa öl, blev förkyld och fick vila mer än tänkt vid hemkomst.
Får se status under veckan när jag kommer igång igen..
Ja som du säger så är ju Järvsö modernare, men jag väljer oftast Hassela. Det är ofta väldigt mycket folk i Järvsö men kan du pricka när inte halva Stockholm är där så är ju Järvsö fint.Angående skidor’ Hassela vs Järvsö? Du som är från Hälsingland lär testat bådasvärfar har husvagn i Hassela så är där ibland, tycker backarna är bra. övrigt är det väl godkänt inte mer dock har dom rustat upp lite iår. men känns som Järvsö satsar hårt och hade varit kul att testa för omväxling.
Du menar bättre än en halv Thor.Har satt rejäl press på benen nu blir det vila och hoppas 11 dagar räcker att all trötthet försvinner, CNS fullt återhämtad och jag har dagen för 250kg hoppas på bättre utfall än vad Hafþór Júlíus Björnsson lyckades med igår.
Visa bilaga 754519
Starkt det å!Tyvärr träningen har inte gett den effekt jag hade hoppats på. 235 var det som kom upp idag. Eller så var det inte ”dagen”. gymkortet går ut 23 april och blir inget nytt detta år, jag krigar på en stund till för 250.
60x6
100x5
145x4
185x2
220x1
235x1
242.5 (fastsvetsad)
Visa bilaga 756419
För en som inte orkar googla resultat av de senaste metaanalyserna: är konsensus fortfarande att gains är direkt relaterade till hur många set till fail/near fail (oavsett reps per set) man kör? Och att 10 set per muskelgrupp och vecka verkar vara sweet spot, och därefter är det diminishing returns?
Med gains menar jag generell styrka och hypertrofi, inte förmågan att maxa ett lyft vilket såklart även kräver träning nära 1RM av teknikskäl.
Det korta svaret är väl att ingen riktigt vet samt att olika individer svarar olika på olika stimuli och tål olika mycket träning.
Saker som är bra; volym, mer ger mer, men som du säger efter ~12 set så börjar vinsten avta. Sen kan man diskutera hur man räknar "delvisa set" dvs. t.ex. ryggövningar där biceps aktivers, fullt rörelseomfång, arbeta med muskeln i fullt utsträckt läge (lengthened partials VS full rom där det lutar åt att full ROM är minst lika bra / bättre då man ju med full ROM också får max utsträckt läge), nära fail är bra, men volym, konsekvent träning rätt återhämtning och nutrition trumfar allt.
Hög volym du inte återhämtar dig från hjälper inte, träna nära fail hjälper inte om du blir för sliten, om du inte sover och återhämtar dig ordentligt kan du skita i allt osv. :)
Exakt, jag kör press vartannat pass och tränar tre pass i veckan så det blir 1,5 pass per vecka.Om jag tolkar dig rätt kör du 15 reps ett pass, och ibland får du till lite mer så det blir 1,5 gånger volymen så säg 23 reps totalt på en vecka?
Då hade jag börjat öka volymen :) och köra fler reps.
Jag hade satsat på minst två tillfällen i veckan med press och siktat på runt 10 arbetsset fördelat på 2-3 övningar per pass ( med 1-2 uppvärmningsset) samt ökat antal reps till 8-12.
T.ex.
bänk
2 uppvärmningsset 10 reps
4 arbetsset , 8-12 reps @ 40 kg om du grejar 10+ på sista setet öka vikten.
lutande hantelpress
3 set, 8-12 reps
cable flies
2 set, 15-20 reps där du verkligen sträcker ut bröstmuskeln maximalt i grundläget.