Visa dina Oakley

Visa dina Oakley
MTBiker skrev:
-------------------------------------------------------
> Trodde att det kanske skulle komma ett paket idag,
> det kommer nog imorgon. Fick tag i ett par svarta
>
> Oakley Racing Jacket från Allebike.

Ja men du ser ;)

Visa dina Oakley
Eyeshades cooolaste som Oakley någonsin gjort
022.JPG ht=542

Visa dina Oakley
Jag har ett par Oakley Radar med G26 pitch-lins som jag är väldans nöjd med. Skulle dock vilja utöka med fler linser.

Vilka linser kan ni rekommendera för svensk vår/sommar/höst - det finns ju många att välja på? Är det tex. värt att gå på de dyrare polariserade?

Visa dina Oakley
pewe skrev:
> Vilka linser kan ni rekommendera för svensk
> vår/sommar/höst - det finns ju många att välja
> på? Är det tex. värt att gå på de dyrare
> polariserade?

Nej, polariserat tycker jag inte är särskilt prisvärt till cykling.

Som jag ser det så är det bara att kolla i tabellerna på ljusgenomsläpp och hitta något bra komplement till sina nuvarande linser. Man kan sen även välja om man vill ha kontrasthöjande linser, vilket vissa är. I övrigt tycker jag det mest är utseende.

I ditt fall kanske du vill komplettera din G26 med en lins för soliga dagar, nånting med 10-15% ljusgenomsläpp. För riktigt mörka, sunkiga, regniga dagar kan man även ha en lins med väldigt mycket ljusgenomsläpp, t ex helt klara eller gula om man vill ha kontrast.

Senast redigerad av en moderator:
Visa dina Oakley
Jag har förvisso inte Oakley, men däremot polariserande glas till mina Rudy Project-glasögon, och det är absolut ingenting jag ångrar att jag la pengar på. Otroligt bra på alla sätt och vis, använder samma linser året runt, och de funkar utmärkt oavsett väder eller väderleksomslag.

Visa dina Oakley
Poängen med polariserat är ju att det plockar bort reflexer under vissa förutsättningar. Jag kan inte påminna mig någonsin att jag stört mig av reflexer när jag cyklat. Att då lägga nästan dubbla pengarna bara för att få polariserat känns för mig väldigt oprisvärt. Särskilt när man då även begränsar utbudet av linser rätt rejält.

Visa dina Oakley
ha ha, ja jäklar där gjorde jag bort mig. första gången jag blandar ihop dom två, klart som fasen jag vet vad polariserande glas är =) det ska aldrig hända igen. och nej, jag tror inte heller att det finns någon som helst poäng med polariserande glas på cykel.

Visa dina Oakley
Ja, är som sagt var supernöjd med mina fotokromatiska linser, har använt dem året runt i tre år nu och aldrig känt något behov av att byta (förutom vid mörkerkörning med pannlampa). De tar någon sekund att anpassa sig till snabba ljusförändringar (åker in i skugga till exempel), men har man inga problem med detta, och kanske skulle ha kört med mörka glas annars, så är de helt klockrena.

Visa dina Oakley
Jag undrar om det är fel på mina fotokromatiska? Har BBB Winner.

Jag upplever att de är för långsamma för att fungera soliga dagar, med växling mellan sol och skugga. Känns som FLERA sekunder innan de mörknar... Funkar bra när det är lite mulet.

Jag tror att jag är rätt ensam om detta? Har aldrig hört om någon med liknande uppplevelser? Hursomhelst är det surt. :-(

Visa dina Oakley
Freddie L skrev:
> Jag undrar om det är fel på mina fotokromatiska?
> Har BBB Winner.
>
> Jag upplever att de är för långsamma för att
> fungera soliga dagar, med växling mellan sol och
> skugga. Känns som FLERA sekunder innan de
> mörknar... Funkar bra när det är lite mulet.
>
> Jag tror att jag är rätt ensam om detta? Har
> aldrig hört om någon med liknande uppplevelser?
> Hursomhelst är det surt. :-(

nja, de fotokromatiska jag sett (olika märken) växlar def. inte supersnabbt. Så fler sekunder är nog normalt....tror jag.

Visa dina Oakley
Hur dyra behöver ett par Oakley vara för att de ska vara bra? Fick ett par Oakley Fuel Cell (Nästan 1000kr på Oakleys hemsida) som plåster på såren för att jag fick vänta på Duden, dom är ju inte ens polariserande! Verkar i alla fall ha 100% UV-skydd.

Stör mig på att de är ojämnt tonade glas, irriterande effekt när man vrider huvudet.

Kanske därför man fick ett par?

fuelcell.jpg

Visa dina Oakley
Sugen på att skaffa Crosslink med slipade helt vanliga glas för cykling utan linser. Någon som testat?
Brukar ju vara lite svettigt och immigt med glasögon till skogs ofta men i vissa väder funkar det bättre.

ox8027_0553_master.jpg

Visa dina Oakley
erik h skrev:
> Sugen på att skaffa Crosslink med slipade helt
> vanliga glas för cykling utan linser. Någon som
> testat?
> Brukar ju vara lite svettigt och immigt med
> glasögon till skogs ofta men i vissa väder
> funkar det bättre.
>
> http://images.esellerpro.com/2346/I/142/881/ox8027
> _0553_master.jpg

Jag har dem till vardags. Gillar inte att cykla i dem. Då kör jag linser.

Dock är gummit till skalmen rätt uselt. Mina mjuknar och går sönder efter några månader om jag inte skyddar dem. Rätt uselt faktiskt...

Visa dina Oakley
erik h skrev:
> Sugen på att skaffa Crosslink med slipade helt
> vanliga glas för cykling utan linser. Någon som
> testat?
> Brukar ju vara lite svettigt och immigt med
> glasögon till skogs ofta men i vissa väder
> funkar det bättre.
>
> _0553_master.jpg

har oxå mina crosslink till vardags..funkar bra att springa och cykla med. sitter jävligt mycket bättre än vanliga glasögon, tacka vare gummit på skalmarna
Cyklar dock med mina jawbone

Visa dina Oakley
bomberman skrev:
> erik h skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Sugen på att skaffa Crosslink med slipade helt
> > vanliga glas för cykling utan linser. Någon
> som
> > testat?
> > Brukar ju vara lite svettigt och immigt med
> > glasögon till skogs ofta men i vissa väder
> > funkar det bättre.
> >
> >
>
> > _0553_master.jpg
>
>
> har oxå mina crosslink till vardags..funkar bra
> att springa och cykla med. sitter jävligt mycket
> bättre än vanliga glasögon, tacka vare gummit
> på skalmarna
> Cyklar dock med mina jawbone

Hur är de storleksmässigt? Funderat på de ett par månader nu men tyckte de verkade lite små när jag testade de. Är mer inne på att få i glas i några riktiga "sportglasögon"

Visa dina Oakley
Ville skrev:
> Jag har dem till vardags. Gillar inte att cykla i dem. Då kör jag linser.

Kul! Jag tänkte de skulle funka som extrapar till vardags också, men mest när tvååringen ska skalla mig i ansiktet, kontorsglasögonen klarade inte det nämligen. Jag har läst flera på internetz klaga på gummit så tyvärr verkar det vara så på riktigt då. Vad gör man när det smält bort? Köper nya skalmar?

Tillbaka
Topp