Visa dina Watt

Visa dina Watt
700 TSS / vecka ÄR väldigt mycket! Jag hade en sån förra veckan men då var typ 4/7 av poängen Z2 distans, skulle det istället varit all in med samma TSS genom på 3-4 hårda & långa intervallpass hade jag nog klivit av innan första var slut.

Visa dina Watt
I torsdags körde jag, efter en serie korta och hårda intervaller, en tjuga på ca 305 W med pulsen under tröskel hela tiden. Det är jag riktigt nöjd med. Det kändes lätt.

Visa dina Watt
5w/kg i 75min igår, fanns lite kvar i benen men inge mer tid för träning. Stabil känsla genom hela passet.

Bilagor

• Screenshot_2017-02-04-11-34-04.png
    Screenshot_2017-02-04-11-34-04.png
    22.3 KB · Besök: 132
Visa dina Watt
Gjorde ftp-test (för första gången på över ett år) i Zwift. 293 watt över 20 min, ca 3,7 w/kg, på tempocykeln. Gick ut för hårt och höll alldeles för låg kadens, var väldigt nära att bryta efter 15 min men lyckades samla ihop mig lite grann för att slutföra testet.

Nytt ftp på 278, vilket är en klar förbättring mot fjolåret. Eftersom jag åkt på ett diskbråck kan jag inte springa och får mer tid på cykeln, vilket borde ge möjlighet att höja mig lite till innan utesäsongen börjar.

Bilagor

• IMG_0183.PNG
    IMG_0183.PNG
    44.2 KB · Besök: 119
Visa dina Watt
sambra sa:
5w/kg i 75min igår, fanns lite kvar i benen men inge mer tid för träning. Stabil känsla genom hela passet.

Ibland när jag sitter på trainern så känner jag mig faktiskt rätt stark, som att jag är nog en ganska hyfsad cyklist. Just nu, not so much! :-)

Orimliga siffror det där!

/Mattias

Visa dina Watt
136 W 21 december, 2016. Zwift FTP test.
Första jag gjorde med cykeln i princip.

170 W 17 Januari, 2017. Zwift FTP test.
Några veckors cyklande har gett resultat, första gången var jag död redan på uppvärmningen nu lyckades jag pressa på lite mera.

196 W 7 Februari 2017
Cyklingen fortsätter framåt!

Visa dina Watt
Uppföljning på laktattröskel- och maxpulstest idag drygt 5mån sedan förra testen.
Känns överlag som vinterträningen gett resultat, i princip förbättring på alla punkter och dessutom på en lägre kroppsvikt (som givetvis hjälper till att boosta vo2max/ml/kg/min ytterligare.)

Att AT/FTP höjts dryga 60W känns riktigt fint.
Förra testet tvärdog jag helt på 405W efter 10min, idag härdades hela minuten på 415W ut och hann känna på höjningen till 440W (men pga fallande kadens blev det inget peak-värde på denna belastning).

Nu gäller det att förbättra sig ytterligare de veckor som återstår innan sommaren.

Bilagor

• laktat(jämf).jpg
    laktat(jämf).jpg
    232 KB · Besök: 131
  • max(jämf).jpg
    max(jämf).jpg
    160.5 KB · Besök: 122
Visa dina Watt
Körde just FTP-test på wattbike. Mitt första. Vilken tristess! Resultatet försvann. Måste man vara inloggad för att det ska sparas? Bara räkna 0,95 eller?

Finns ej under recall/statistics/oldworkout data

Senast ändrad:
Visa dina Watt
I dag är inte vilken dag som helst, för i dag är det rekorddag!

Jag kände mig i bra form, hade sovit ok, ätit bra och dessutom vilat i två dagar. Planen var egentligen ett lättare pass med lite kortintervaller följt av en tröskelintervall på 20 min. Men va fan, när kroppen känns på topp måste man ta chansen! Så jag vädrade ur rummet rejält och lät dörren stå öppen passet igenom. 14-15 grader höll sig tempen på.

Svagt stegrande uppvärming under 10 minuter, och sen var timmen igång. Jag började på lite över 310 W, men kände snabbt att det fanns mer krut i benen. Så jag fortsatte att öka svagt hela tiden, och efter en halvtimme var jag uppe på 316-317 W i snitt. Redan det var rekord med besked, men jag skulle förstås fullfölja också. Ett par minuter stående cykling på låg kadens här och där för att avlasta och variera. När det var tio minuter kvar var pulsen markant över tröskelpuls och det började bli jobbigt på riktigt, men jag kämpade vidare. Stod ganska mycket på slutet, men kunde samtidigt trycka på ytterligare eftersom benen inte gav upp. En svag spurt sista dryga minuten fick jag till och med ur mig. Min förra maxning, i december, gav 308 W. Nu stannade mätaren på 320 W! Rekord!!!

Trampade ur benen på superlåg effekt i tio minuter och kände blodsmak i munnen. :) Snittpuls 168, maxpuls 180.

Jag vägde 70.7 kg näck inför passet, vilket ger W/kg på 4.53. Även det rekord, med en liten marginal. Här nedan citerar jag mig från ett drygt år tillbaks, när jag satte mitt tidigare rekord.

geologen sa:
Så ja! 305 W i en timme. Kroppsvikt inför passet var 68.3 kg. 4.47 W/kg. :) snittpuls 166. Maxpuls nånstans runt 177 på slutet.

Målet för den här säsongen är 330 W i en timme, och efter kvällens pass känns det målet fullt realistiskt. Jag är dessutom i en viktminskningsfas, och siktar på 66 kg innan sommaren är här. Möjligen sammanfaller inte de två målen i tid, för jag kanske tappar några watt vid den lägsta vikten, men hittills finns inget sånt samband, utan tvärt om, liksom även fallet var förra året.

https://www.strava.com/activities/859790218

Visa dina Watt
Fan, geo!

Först nytt jobb och nu detta. Det är bara att lyfta på hatten!

Dessutom ett riktigt timvärde, bland alla uppskattningar.

Säker på att du inte ska tävla något denna säsong?

Visa dina Watt
eiskall sa:
Fan, geo!

Först nytt jobb och nu detta. Det är bara att lyfta på hatten!

Ja, nu rullar det på bra! :D

eiskall sa:
Dessutom ett riktigt timvärde, bland alla uppskattningar.

Precis, det känns skönt. Nästa stora test blir väl februari månads maxtjuga. 350 W? Vi får se!

eiskall sa:
Säker på att du inte ska tävla något denna säsong?

Helt säker. Inga tävlingar alls. Inget klubbmedlemskap, ingen licens. Massvis cykling, men inga tävlingar.

Visa dina Watt
Lyckats höja mitt 20min max med 35 watt (klättring).
Det måste väl anses som rätt mycket va? Finns det några normala ökningsvärden att tillgå?
Då jag är tung 97kg kanske det är bättra att prata i %. Då blir det 8% mer watt.

Låter som mycket? Kanske inte var i riktigt toppform förra året vid samma tid men inte så långt ifrån.
Kört två hårda intervallblock ca 2 veckor styck, väldigt mycket intervaller. över 4 per vecka och styrketränat. Verkar funka.

Bilagor

• Skärmavbild 2017-02-08 kl. 23.03.09.png
    Skärmavbild 2017-02-08 kl. 23.03.09.png
    12.1 KB · Besök: 121
Visa dina Watt
@geologen - vad uppskattar du att en sån entimmasmaxning kräver i återhämtning? Jag kände mig rätt mosig i benen typ tre-fyra dagar efteråt när jag körde en sån timma i januari, tänker att även om passet är ett bra test så kanske det riskerar att vara suboptimalt i det större sammanhanget.

Visa dina Watt
Jag vet att sist jag entimmesmaxade funkade inte korta, hårda intervaller nästnästa kväll. Men sweet spot eller liknande hade nog funkat fint. I benen känns inget särskilt i dag, mer än en mycket svag stramhet som efter ett benstyrkepass. Ska köra ett halvhårt pass i kväll, så jag kan återkomma om det där.

Men generellt har jag bra återhämtning. Det är nog min främsta egenskap som cyklist, faktiskt!

Visa dina Watt
lundatok sa:
Det spelar mindre roll, så länge du återtestar med samma förutsättningar på samma maskin.
Förvisso, men det blir ju ändå trist när du åker ut på våren och försöker hålla samma watt som inne och spränger dig. Eller helt enkelt går omkring och tror att din FTP är 10% högre än den egentligen är. Jag är inte bitter.

Visa dina Watt
Blev sugen på lite fyror ikväll. Vilade igår och idag på dagen så kände mig fräsch. Perfekt att köra dödsfyror då. Blev nytt PB ☺

1. 384w (5.05w/kg)
2. 384w (5.05w/kg)
3. 390w (5.12w/kg)
4. 388w (5.10w/kg)

Snitt: 386.5w och 5.08w/kg.

I december hade jag 350w i snitt på alla fyror och vägde 4kg mer än idag! Så det börjar arta sig!

Bilagor

• 20170209_201039.jpg
    20170209_201039.jpg
    651.4 KB · Besök: 127
Visa dina Watt
Plötsligt händer det! Sjukt nöjd med detta! Kändes bara rätt ikväll att försöka!

4x4 med 4min vila.

1. 405w
2. 401w
3. 398w
4. 400w

Snitt = 401w och 5.27w/kg

Ökning med 51w sen december. :)

Bilagor

• 20170211_211820.jpg
    20170211_211820.jpg
    615.2 KB · Besök: 130
Visa dina Watt
konscious sa:
Grattis och riktigt starkt melldorwin! FTP runt 340-350?
Vad har du för effektmätare?

Tack! Vänliga ord! :) använder garmin vector 2s!

I Januari var mitt ftp:337w enligt ett 20min test. Går ju alltid diskutera om detr rätt sätt eller inte. Men så testar jag :)

Går även diskutera ensidig mätning men jämnför för det mesta enbart med mig själv ändå :)

Visa dina Watt
20 min test på wattbike. 20 min uppvärmning. Passade på att testa hur tungt 1000w i 10s var efter testet. Snitt på tjugan blev 357w, en ökning med drygt 8% sen slutet på november

Bilagor

• IMG_0426.JPG
    IMG_0426.JPG
    180 KB · Besök: 119
Visa dina Watt
Ett bra pass från i söndags, fick avsluta en tuff period med träning. 20min på 345w, 10min på 360w och så avslutas det med 5st 60/120intervaller en bit över 500w.

Bilagor

• IMG_20170212_132424_640.jpg
    IMG_20170212_132424_640.jpg
    49.5 KB · Besök: 114
Visa dina Watt
sambra sa:
Ett bra pass från i söndags, fick avsluta en tuff period med träning. 20min på 345w, 10min på 360w och så avslutas det med 5st 60/120intervaller en bit över 500w.

Eftersom du kör med Stages vevar, går du igenom och korrigerar filerna och tar bort power spikes som oftast förekommer?

Visa dina Watt
Ja när dom förekommer, men tycker inte det sker så ofta faktiskt. Har sett det vid 4 tillfällen sen förra våren, så inget större problem för mig. Rätt lätt att se det också då man sällan drar typ 2000w ;-)

Visa dina Watt
Jag har haft 4x4@400 som ett av mina mål sen jag började mäta effekt i höstas, och idag kom det! Stod stilla runt 385 ganska länge, men nu fick det räcka :)

82 kg
Quarq

Bilagor

• Untitled.png
    Untitled.png
    23.2 KB · Besök: 136
Senast ändrad:
Visa dina Watt
Jag har varit en riktig soffpotatis här i höst och i början av 2017. Precis börjat få igång benen igen.

Här 30min med ok (9-10 slag) marginal upp till tröskel
Skrmavbild2017-02-14kl.13.39.38.png

Skrmavbild2017-02-14kl.13.39.41.png

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp