Visa dina Watt

Visa dina Watt
Hej! 312W är inte fy skam. Sedan har det ju att göra med hur mycket du väger. En lätt cyklist får ju fler wattt/kg än en tyngre så samma FTP kan ju betyda att man ändå inte alls kör jämnt på tävlig t ex.

Visa dina Watt
\"Munken\" sa:
Hur mycket mer watt får ni när ni klättrar jämfört med när ni kör på slätan?

Upplever att det skiljer ca 5%. Dvs enklare att få watt när man klättrar. Det blir ju över 20watt mer när jag kör mina 20 min test.

Är det någon som vet varför det är så?

Det intressanta är att det blir likadant för mig när jag Zwiftar. Uppför trycker jag alltid högre watt medan jag har svårt att hålla watten utför. Totalknäppt och det kan bara betyda att det sitter rätt mkt i huvudet också! Det måste man ju kunna jobba bort till säsongen...

Visa dina Watt
Blev motiverad av alla maxtjugor i tråden och kände mig redo för ett nytt test. Har kört hårt i veckan då knappast optimalt kanske. Men är sjukt nöjd ändå ☺

Målet är 360+ till sommaren. Känns verkligen inte omöjligt längre!

Väger 78kg.

Så 337w ftp och 4.32w/kg.

Bilagor

• 20170121_182109.jpg
    20170121_182109.jpg
    240.8 KB · Besök: 129
Visa dina Watt
melldorwin sa:
Blev motiverad av alla maxtjugor i tråden och kände mig redo för ett nytt test. Har kört hårt i veckan då knappast optimalt kanske. Men är sjukt nöjd ändå ☺

Väger 78kg.

Snyggt melldorwin! 360+ fixar du redan under våren

Visa dina Watt
PRAOcyklist sa:
melldorwin sa:

Väger 78kg.

Snyggt melldorwin! 360+ fixar du redan under våren

Tack! Ja man kan ju hoppas ☺man blir ju motiverad iaf när det går framåt ☺

Visa dina Watt
Fick lite upprättelse från måndagen ftp-test.
Trots att jag bara skulle distansköra lite till Vinterstudion så snittade jag bästa 20min i 302W.

Hanna Falk höll på att kosta mig en vurpa i spurten också. ?

Screenshot_20170122-124006.png

Inser att jag inte alls kan trycka lika mycket i tempoställning. Syran kommer direkt i framsida lår. Får kolla lite på sadelhöjden. Den är nog väldigt mycket för låg när jag går ner i tempoställning.

Visa dina Watt
eketjall sa:
Inser att jag inte alls kan trycka lika mycket i tempoställning. Syran kommer direkt i framsida lår. Får kolla lite på sadelhöjden. Den är nog väldigt mycket för låg när jag går ner i tempoställning.

Samma här. Skiljer typ 5 slag/min i puls vid samma effekt sittande jämfört med i bågen. Har väl med vad man är van vid, och effektivare vinkla vid mer upprätt sittställning kanske. Kör hela tjugor i alla fall i tempoställning nuförtiden, i höstas fick jag byta position var och varannan minut pga. stelhet.

Skulle nästan kräva en egen tråd men jag tänker att även om det är lite jobbigare på samma effekt i bågen så lär man tjäna på att ligga i den med tanke på luftmotståndet utomhus. De 5-10 w eller vad det kan handla om lär ju vara mindre vad luftmotståndet motsvarar, man är ju inte direkt aero upprätt på en tempohoj..

Visa dina Watt
ulfalf sa:
eketjall sa:

Samma här. Skiljer typ 5 slag/min i puls vid samma effekt sittande jämfört med i bågen. Har väl med vad man är van vid, och effektivare vinkla vid mer upprätt sittställning kanske. Kör hela tjugor i alla fall i tempoställning nuförtiden, i höstas fick jag byta position var och varannan minut pga. stelhet.

Skulle nästan kräva en egen tråd men jag tänker att även om det är lite jobbigare på samma effekt i bågen så lär man tjäna på att ligga i den med tanke på luftmotståndet utomhus. De 5-10 w eller vad det kan handla om lär ju vara mindre vad luftmotståndet motsvarar, man är ju inte direkt aero upprätt på en tempohoj..
Jo att jag/man trycker lite färre watt i tempoställning är väl ingen hemlighet, och något som jag absolut varit medveten om för egen del iaf.
Men nu när jag körde var det så uppenbart att jag satt för lågt. Testade att gå ner i tempoställning, syran kom framsida lår, satt mig upprätt syran försvann. Testade att gå ner i tempoställning igen, syran kom, men försvann när jag satt mer upprätt.
Testade att gå ner i tempoställning men lyfta röven lite från sadeln. Alltså i tempoställning fast stående på något vis. Kom ingen syra i framsida lår.
Det var helt klart en ny upplevelse trots att jag kört cykeln med nuvarande inställning (mer eller mindre) i dom två säsonger jag haft den.
Jag ska nog testa en "helomvändning" vad gäller inställningarna. Alltså inte bara justera lite, utan verkligen nolla utgångsläget och se om jag får till något som känns bättre.

Visa dina Watt
Varit sjuk och förkyld ett par veckor och planen var att äntligen sätta igång med träningen igen. Tänkte ursprungligen köra ett test i TrainerRoad inför start på en ny plan, men då jag fullkomligen avskyr att köra testen så blev det Zwift istället. Har precis som PRAOcyklist skriver här väldigt mycket lättare att prestera bra uppför och på precis samma sätt även när det är en virtuell backe på en cykel som står plant. Pannbenet var det ja...

Hur som helst, kunde konstatera att jag inte tappat något på längre intervaller. 292W över 20 min mätt med Power2Max, ganska precis 4W/kg.
ScreenShot2017-01-24at18.43.47.png

Graferna blir såklart inte lika snygga när det inte körs ERG-mode eller efter staplar.

Visa dina Watt
emilh sa:
Varit sjuk och förkyld ett par veckor och planen var att äntligen sätta igång med träningen igen. Tänkte ursprungligen köra ett test i TrainerRoad inför start på en ny plan, men då jag fullkomligen avskyr att köra testen så blev det Zwift istället. Har precis som PRAOcyklist skriver här väldigt mycket lättare att prestera bra uppför och på precis samma sätt även när det är en virtuell backe på en cykel som står plant. Pannbenet var det ja...

Hur som helst, kunde konstatera att jag inte tappat något på längre intervaller. 292W över 20 min mätt med Power2Max, ganska precis 4W/kg.

Graferna blir såklart inte lika snygga när det inte körs ERG-mode eller efter staplar.

Snyggt Emil! Skönt också att höra att jag inte är den enda som är knäpp här i sällskapet... ;)

Visa dina Watt
Bättre på att prestera i virtuell uppförsbacke även med en trainer som inte ändrar motstånd?
Alltså helt beroende på det du ser visuellt?
Om det är en smart-trainer som ändrar motstånd så är det väl inte svårare än att du har lättare att trycka mer watt vid lite lägre kadens?

Visa dina Watt
eketjall sa:
Bättre på att prestera i virtuell uppförsbacke även med en trainer som inte ändrar motstånd?
Om det är en smart-trainer som ändrar motstånd så är det väl inte svårare än att du har lättare att trycka mer watt vid lite lägre kadens?

Nej, den ändrar motstånd. Kör på rätt hög kadens ändå och är rätt övertygad om att största skillnaden är mental.
De andra två faktorerna som jag kan tänka mig är dels just att motståndet varierar och dels att det körs på lägre växel med lägre svänghjulseffekt som i sin tur påverkar hur musklerna arbetar runt pedalvarvet, precis som på platten kontra uppför utomhus.

Visa dina Watt
emilh sa:
De andra två faktorerna som jag kan tänka mig är dels just att motståndet varierar och dels att det körs på lägre växel med lägre svänghjulseffekt som i sin tur påverkar hur musklerna arbetar runt pedalvarvet, precis som på platten kontra uppför utomhus.

Exakt, med smart trainers kan man få mer uppförsbackelik cykling inomhus då den kan köra högt motstånd med låg kinetik.

Visa dina Watt
Får väl bidra lite till favvo-tråden, istället för att bara lura i vassen.

Dagens 4x8, tror att jag fegade lite men skyller på come back efter förkylning. Försöker variera effekten under intervallen (nått ska man ju roa sig med), så effekt-kurvan ser något "taggig" ut.

Blev snitt på 330 4.1w/kg

Bilagor

• Screenshot_20170124-184437.png
    Screenshot_20170124-184437.png
    48.1 KB · Besök: 127
Visa dina Watt
emilh sa:
eketjall sa:

Nej, den ändrar motstånd. Kör på rätt hög kadens ändå och är rätt övertygad om att största skillnaden är mental.
Då var det inte fullt lika konstigt. ;-)
Hur ser effektsiffrorna ut om du kör en max tjuga "uppför" kontra på "platten"?
Att man i en kortare (nå ja, allt är relativt) stigning trycker på lite extra är väl kanske inte så ovanligt, eller?

Visa dina Watt
Kvällspassets instats blev #kompiskampen med 20 min @ 4,82 W/kg vilket är en liten liten ökning från december (+1 W och - 3/4 kg), men typ +14% sen första 20:an i slutet av oktober. 8:orna betalar bra.

Visa dina Watt
NLC sa:
Kvällspassets instats blev #kompiskampen med 20 min @ 4,82 W/kg vilket är en liten liten ökning från december (+1 W och - 3/4 kg), men typ +14% sen första 20:an i slutet av oktober. 8:orna betalar bra.

Finfint! ? Men vad väger du? Alternativt watt? ☺ mer intressant för min del i platta Sverige ☺

Visa dina Watt
melldorwin sa:
NLC sa:

Finfint! ? Men vad väger du? Alternativt watt? ☺ mer intressant för min del i platta Sverige ☺

Skulle varit en bild också, snitteffekt 329 W på 20an
kompiskampen2017_jan.png

Visa dina Watt
NLC sa:
melldorwin sa:
NLC sa:

Skulle varit en bild också, snitteffekt 329 W på 20an

Fin fint ju! Riktigt lättviktare. Önskar jag kunde väga mindre. Men 75 är nog mitt minsta annars får jag börja dumpa muskler.

Visa dina Watt
NLC sa:
Breda axlar är bara oaero ;-)

Haha! Helt sant. Dock är jag inte särskilt stor på överkroppen alls och förövrigt Typ 8-9% kroppsfett. Däremot har jag grova lår. Alltid haft. Är väl genetiskt antar jag. Så inte bara pga cykel.

Är riktigt kass på att klättra med såklart. Passar bäst på platten och i spurt. ☺

Visa dina Watt
Inga spektakulära siffror igår, men Garmin-klockan meddelade glatt ett nytt VO2Max för cykling iaf; 60ml/kg/min
Huruvida det är en siffra att lita på kan man ju naturligtvis diskutera, men en liten indikation på att man är på rätt väg är det ju iaf.
Screenshot_20170127-101644.png

4x (6min + 1min stående)

Visa dina Watt
Ni som gärna hellre jämför watt/kg och försöker öka denna kör ni mycket uppför eller typ mtb?

Verkar som många går på diet för att få upp w/kg i ett land utan backar. Är det inte bättre att väga lite mer och kunna trycka mer?

Givetvis är det ultimata både och..

Visa dina Watt
Har aldrig förstått det resonemanget. Jo, om det är 10 kg muskler, så visst, då trycker man säkert några watt mer, men 10 kg mer fett (dvs det realistiska) kommer enbart att vara negativt.

Visa dina Watt
geologen sa:
Har aldrig förstått det resonemanget. Jo, om det är 10 kg muskler, så visst, då trycker man säkert några watt mer, men 10 kg mer fett (dvs det realistiska) kommer enbart att vara negativt.

Självklart muskler.

Vad jag försöker säga är att många kanske går ner i vikt för att w/kg ska öka när dom egentligen har potential att öka Watten vilket betyder mer i ett platt land.

Visa dina Watt
De flesta lär inte ha den möjligheten. För att öka nämnvärt i muskelmassa krävs enormt mycket träning och ett rejält matintag. Det betyder för de flesta att cykelträningen får åsidosättas. Jag är övertygad om att nästan alla har betydligt mer att vinna på att öka cykelträningsvolymen i stället för att bygga muskler.

10 kg muskler kräver många år av optimal träning att öka.

Visa dina Watt
Sverige är inte så platt som folk tror. Det sliter mycket med alla småkullar som våra marker är sprängfyllda av. Vikten motverkar även acceleration, så det krävs hela tiden lite mer effekt. Nej, W/kg är nästan alltid bättre än rena watt, även här.

Visa dina Watt
Ang W/kg vs "bara" W:
För egen del har fokus denna vintern i huvudsak (hittills) varit att öka FTP vilket gett hyggligt bra resultat då jag har noterat min 20a sedan sedan jag började mäta effekt hör ca 5 år sen. Att vikten samtidigt glider neråt har inte varit ett mål i sig utan är lite av en bonus och att öka W/kg ger en extra push att göra ta i hårdare även uppåt. Det jag snarast känner som begränsning är att med högre FTP så gör det (mycket) ondare att köra VO2max-pass vilket gör att träningen mentalt blir mer påfrestande...

Visa dina Watt
Visa dina Watt
FTP är alltid kung över VO2 max om man tävlar längre än 10 minuter. Men när man tränat länge når man en nivå där man måste höja VO2 max för att kunna öka FTP.

Tillbaka
Topp