Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
\"Munken\" sa:Hur mycket mer watt får ni när ni klättrar jämfört med när ni kör på slätan?
Upplever att det skiljer ca 5%. Dvs enklare att få watt när man klättrar. Det blir ju över 20watt mer när jag kör mina 20 min test.
Är det någon som vet varför det är så?
melldorwin sa:Blev motiverad av alla maxtjugor i tråden och kände mig redo för ett nytt test. Har kört hårt i veckan då knappast optimalt kanske. Men är sjukt nöjd ändå ☺
Målet är 360+ till sommaren. Känns verkligen inte omöjligt längre!
Väger 78kg.
Så 337w ftp och 4.32w/kg.
PRAOcyklist sa:melldorwin sa:Blev motiverad av alla maxtjugor i tråden och kände mig redo för ett nytt test. Har kört hårt i veckan då knappast optimalt kanske. Men är sjukt nöjd ändå ☺
Målet är 360+ till sommaren. Känns verkligen inte omöjligt längre!
Väger 78kg.
Så 337w ftp och 4.32w/kg.
Snyggt melldorwin! 360+ fixar du redan under våren
eketjall sa:Inser att jag inte alls kan trycka lika mycket i tempoställning. Syran kommer direkt i framsida lår. Får kolla lite på sadelhöjden. Den är nog väldigt mycket för låg när jag går ner i tempoställning.
Jo att jag/man trycker lite färre watt i tempoställning är väl ingen hemlighet, och något som jag absolut varit medveten om för egen del iaf.ulfalf sa:eketjall sa:Inser att jag inte alls kan trycka lika mycket i tempoställning. Syran kommer direkt i framsida lår. Får kolla lite på sadelhöjden. Den är nog väldigt mycket för låg när jag går ner i tempoställning.
Samma här. Skiljer typ 5 slag/min i puls vid samma effekt sittande jämfört med i bågen. Har väl med vad man är van vid, och effektivare vinkla vid mer upprätt sittställning kanske. Kör hela tjugor i alla fall i tempoställning nuförtiden, i höstas fick jag byta position var och varannan minut pga. stelhet.
Skulle nästan kräva en egen tråd men jag tänker att även om det är lite jobbigare på samma effekt i bågen så lär man tjäna på att ligga i den med tanke på luftmotståndet utomhus. De 5-10 w eller vad det kan handla om lär ju vara mindre vad luftmotståndet motsvarar, man är ju inte direkt aero upprätt på en tempohoj..
emilh sa:Varit sjuk och förkyld ett par veckor och planen var att äntligen sätta igång med träningen igen. Tänkte ursprungligen köra ett test i TrainerRoad inför start på en ny plan, men då jag fullkomligen avskyr att köra testen så blev det Zwift istället. Har precis som PRAOcyklist skriver här väldigt mycket lättare att prestera bra uppför och på precis samma sätt även när det är en virtuell backe på en cykel som står plant. Pannbenet var det ja...
Hur som helst, kunde konstatera att jag inte tappat något på längre intervaller. 292W över 20 min mätt med Power2Max, ganska precis 4W/kg.
Graferna blir såklart inte lika snygga när det inte körs ERG-mode eller efter staplar.
eketjall sa:Bättre på att prestera i virtuell uppförsbacke även med en trainer som inte ändrar motstånd?
Alltså helt beroende på det du ser visuellt?
Om det är en smart-trainer som ändrar motstånd så är det väl inte svårare än att du har lättare att trycka mer watt vid lite lägre kadens?
emilh sa:De andra två faktorerna som jag kan tänka mig är dels just att motståndet varierar och dels att det körs på lägre växel med lägre svänghjulseffekt som i sin tur påverkar hur musklerna arbetar runt pedalvarvet, precis som på platten kontra uppför utomhus.
Då var det inte fullt lika konstigt. ;-)emilh sa:eketjall sa:Bättre på att prestera i virtuell uppförsbacke även med en trainer som inte ändrar motstånd?
Alltså helt beroende på det du ser visuellt?
Om det är en smart-trainer som ändrar motstånd så är det väl inte svårare än att du har lättare att trycka mer watt vid lite lägre kadens?
Nej, den ändrar motstånd. Kör på rätt hög kadens ändå och är rätt övertygad om att största skillnaden är mental.
De andra två faktorerna som jag kan tänka mig är dels just att motståndet varierar och dels att det körs på lägre växel med lägre svänghjulseffekt som i sin tur påverkar hur musklerna arbetar runt pedalvarvet, precis som på platten kontra uppför utomhus.
NLC sa:Kvällspassets instats blev #kompiskampen med 20 min @ 4,82 W/kg vilket är en liten liten ökning från december (+1 W och - 3/4 kg), men typ +14% sen första 20:an i slutet av oktober. 8:orna betalar bra.
melldorwin sa:NLC sa:Kvällspassets instats blev #kompiskampen med 20 min @ 4,82 W/kg vilket är en liten liten ökning från december (+1 W och - 3/4 kg), men typ +14% sen första 20:an i slutet av oktober. 8:orna betalar bra.
Finfint! ? Men vad väger du? Alternativt watt? ☺ mer intressant för min del i platta Sverige ☺
NLC sa:melldorwin sa:NLC sa:Kvällspassets instats blev #kompiskampen med 20 min @ 4,82 W/kg vilket är en liten liten ökning från december (+1 W och - 3/4 kg), men typ +14% sen första 20:an i slutet av oktober. 8:orna betalar bra.
Finfint! ? Men vad väger du? Alternativt watt? ☺ mer intressant för min del i platta Sverige ☺
Skulle varit en bild också, snitteffekt 329 W på 20an
NLC sa:Breda axlar är bara oaero ;-)
NLC sa:Kvällspassets instats blev #kompiskampen med 20 min @ 4,82 W/kg vilket är en liten liten ökning från december (+1 W och - 3/4 kg), men typ +14% sen första 20:an i slutet av oktober. 8:orna betalar bra.
lundatok sa:Efter en viss nivå är det nog sjukt svårt att öka absoluta watt, det är väl därför man jagar kilon? Men i ett platt land är väl FTP kung över VO2Max?
geologen sa:Har aldrig förstått det resonemanget. Jo, om det är 10 kg muskler, så visst, då trycker man säkert några watt mer, men 10 kg mer fett (dvs det realistiska) kommer enbart att vara negativt.
Nä, det finns ju ett färskt domstolsbeslut på att man visst kan öka 10kg muskler typ hur enkelt som helst på jättekort tid. ;-)geologen sa:.....
10 kg muskler kräver många år av optimal träning att öka.
PRAOcyklist sa:NLC sa:Kvällspassets instats blev #kompiskampen med 20 min @ 4,82 W/kg vilket är en liten liten ökning från december (+1 W och - 3/4 kg), men typ +14% sen första 20:an i slutet av oktober. 8:orna betalar bra.
Attans nu gick du om mig. Snyggt trampat, jag får kontra i Februari! :)
NLC sa:Det jag snarast känner som begränsning är att med högre FTP så gör det (mycket) ondare att köra VO2max-pass vilket gör att träningen mentalt blir mer påfrestande...
landen sa:NLC sa:Det jag snarast känner som begränsning är att med högre FTP så gör det (mycket) ondare att köra VO2max-pass vilket gör att träningen mentalt blir mer påfrestande...
NLC sa:landen sa:NLC sa:Det jag snarast känner som begränsning är att med högre FTP så gör det (mycket) ondare att köra VO2max-pass vilket gör att träningen mentalt blir mer påfrestande...
Exakt. #HTFU liksom