Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
utbrott sa:Har kollat mycket på Phil Gaimons "worst retirement ever" på youtube på sistone. Vilka jävla watt den gubben trycker asså. Kul programidé!
Tycker det är synd att det inte finns några ordentliga berg häromkring men man får satsa på de små backar som bjuds runt Göteborg.
Synd tycker jag även det är att det inte är en stor grej med "Hill Climb Season" så som det är i England. Hade verkligen velat köra nån sån tävling.
Bjuder på en film från cycling weekly som verkligen väcker suget om nån vill kolla:
Just i Göteborg går väl en av Sveriges enda hill climb tävlingar, Bergakungentempot?
utbrott sa:Idag körde jag 4 st intervaller i min favoritbacke i Sisjön i Göteborg. Känns verkligen som sista tiden gett riktigt bra utdelning. PR på 5 min med 325 watt (6,3 w/kg) och lyckades hålla alla 4 intervaller över 300 watt.
Min FTP borde ligga en bit högre än 239 watt som sista testet visade för ca 5 veckor sedan.
Intressant också att jag hade sämre tid idag trots högre watt (323 watt vs 317 watt) än förra veckan pga ganska stark vind idag.
josik sa:Blivit lite lur på att uppdatera mina pulszoner och hade en lite fråga angående hur ni kör. Idag kör jag baserat på HRmax med
Zon 1: 0-65%
Zon 2: 65-75%
Zon 3: 75-82%
Zon 4: 82-90%
Zon 5: 90%-100%
Tröskel: 89%
Det känns som det borde bara mer exakt för mig att utgå från min tröskelpuls när jag tar fram zonerna. Gör jag det, både i Garmin och TrainingPeaks så föreslår de att Zon 2 ska gå hela vägen upp mot 79% av maxpuls, vilket skulle öka intensiteten på distanspassen. Gillar iden att utgå från tröskel, men man hör ju alltid att distans ska va under 75%, men det är ju ett väldigt generellt tips. Kanske får ta någon medelväg och smyga upp Zon 2 till 77% =)
Hur gör ni och vilka zoner använder ni?
NLC sa:IMHO låter det lite högt med LTHR på 89% av max om z4 sätts som 82-90%. Är det möjligen räknat på olika % (tex HRmax vs HRR)? Eller är maxpulsen lite lågt estimerad?
trailmig sa:Jag låter Strava hantera mina pulszoner.
Min högsta maxpuls inomhus i vintras var 198 så baserat på den är mina enligt följande:
Z1 < 116
Z2 116 - 154
Z3 154 - 173
Z4 173 - 192
Z5 > 192
Garmin räknar dock enligt följande:
Z1 99 - 117
Z2 118 - 137
Z3 138 - 157
Z4 158 - 176
Z5 > 176
josik sa:NLC sa:IMHO låter det lite högt med LTHR på 89% av max om z4 sätts som 82-90%. Är det möjligen räknat på olika % (tex HRmax vs HRR)? Eller är maxpulsen lite lågt estimerad?
Z4 82-90% har jag själv knappat in helt manuellt. Den är inte baserat på någon modell. Jag utgick från default som var jämna 10-tal på procenten och justerade lite. Tröskelpulsen är jag rätt säker på att den ligger kring 89%. Fick senaste från ett race i helgen förslag att höja den 1 slag till 168 (89%) då jag snittat en timme på det.
Maxpulsen jag använder är den högsta puls jag haft under senaste två åren på cykel, hade den vid två tillfällen 2017 och har i år hittils max kommit upp till 187, ett slag under, det jag använder.
Clark sa:Strunta i maxpulsen och kör på tröskelpuls. En mer "vältränad" person kommer att ha sin tröskelpuls närmare max. Själv använder jag zoner baserade på Coggan (%LTHR)
Z1: <69 %
Z2: 69-83%
Z3: 83-94%
Z4: 94-102%
Z5: >102%
Använder liknande efffektzoner (7 st) baserade på FTP. Dessa blir väldigt lika de man får av Garmin
josik sa:Clark sa:Strunta i maxpulsen och kör på tröskelpuls. En mer "vältränad" person kommer att ha sin tröskelpuls närmare max. Själv använder jag zoner baserade på Coggan (%LTHR)
Använder liknande efffektzoner (7 st) baserade på FTP. Dessa blir väldigt lika de man får av Garmin
Ja, det där blir väldigt snarlikt det jag använder idag. Men i det fallet ligger Zon 2 kvar under 75%. Bara att default i garmin och trainingspeaks %LTHR beräkningar gav zon 2 ända upp till 79% som satte griller i huvudet på mig.
trailmig sa:josik sa:Clark sa:Strunta i maxpulsen och kör på tröskelpuls. En mer "vältränad" person kommer att ha sin tröskelpuls närmare max. Själv använder jag zoner baserade på Coggan (%LTHR)
Ja, det där blir väldigt snarlikt det jag använder idag. Men i det fallet ligger Zon 2 kvar under 75%. Bara att default i garmin och trainingspeaks %LTHR beräkningar gav zon 2 ända upp till 79% som satte griller i huvudet på mig.
Lättast är att du bara tränar 80/20. 20% i 90% av maxpuls och 80% i Z2. Do it.
josik sa:trailmig sa:josik sa:Clark sa:Strunta i maxpulsen och kör på tröskelpuls. En mer "vältränad" person kommer att ha sin tröskelpuls närmare max. Själv använder jag zoner baserade på Coggan (%LTHR)
Lättast är att du bara tränar 80/20. 20% i 90% av maxpuls och 80% i Z2. Do it.
jo, jag är väl medveten om hur man ska fördela träningstiden mellan låg och högintensivt enligt gällande forskning. Det jag funderar kring nu är ju snarare vilka nivåer tex Zon 2 ska motsvara. Det blir ju skillnad i intensitet om den slutar på 75% eller 79% HRmax.
Clark sa:När det kommer till intensitet på distanspassen kan den vara fördelad i både z1 och z2. Om du tycker att z2 blir för hårt, kör lugnare. Gå på känsla
josik sa:Clark sa:När det kommer till intensitet på distanspassen kan den vara fördelad i både z1 och z2. Om du tycker att z2 blir för hårt, kör lugnare. Gå på känsla
Mm du har rätt. Jag förstår att "endgame" är mkt känsla när man är rutinerad. När man sådär halvny till strukturerad träning är de skönt med siffror att luta sig på bara ?
trailmig sa:josik sa:Mm du har rätt. Jag förstår att "endgame" är mkt känsla när man är rutinerad. När man sådär halvny till strukturerad träning är de skönt med siffror att luta sig på bara ?
Använd din wattmätare då.
Lingon sa:Om jag måsre välja tar jag hellre puls än effektmätare på distanspass.
NickPick sa:Vad använder ni för fina program?
:)trailmig sa:Lingon sa:Om jag måsre välja tar jag hellre puls än effektmätare på distanspass.
Inte om du velar mellan pulszoner. Då ger det inget.
Vad du än gör så lägg dej inte i det lägre spannet i zon 1. Gör du det är risken stor att du fastnar där för evigt.josik sa:Blivit lite lur på att uppdatera mina pulszoner och hade en lite fråga angående hur ni kör. Idag kör jag baserat på HRmax med
Zon 1: 0-65%
Zon 2: 65-75%
Zon 3: 75-82%
Zon 4: 82-90%
Zon 5: 90%-100%
Tröskel: 89%
Det känns som det borde bara mer exakt för mig att utgå från min tröskelpuls när jag tar fram zonerna. Gör jag det, både i Garmin och TrainingPeaks så föreslår de att Zon 2 ska gå hela vägen upp mot 79% av maxpuls, vilket skulle öka intensiteten på distanspassen. Gillar iden att utgå från tröskel, men man hör ju alltid att distans ska va under 75%, men det är ju ett väldigt generellt tips. Kanske får ta någon medelväg och smyga upp Zon 2 till 77% =)
Hur gör ni och vilka zoner använder ni?
utbrott sa:Jobbig sits Geologen! Har du bara vart trött på cykling/träning eller varför så långt uppehåll?