Visa dina Watt

Visa dina Watt
Fast, det verkar faktiskt finnas ngn sorts logik då han tydligen var Unitarian (vad det nu heter på svenska), vilket tydligen innebar att han såg gud som en person till skillnad från tre som väl är vanligt inom kristendomen. Så, man skulle kunna se det som att förena tre till en, d.v.s. tre intervaller i ett pass. Övertolkning?

Visa dina Watt
Jag åkte faktiskt monark igår. första gången sedan i somras. Då får jag skriva här va?

3x10 min på 4,7w/kg. Knappast något att hänga i julgranen. Men det var +100 i kadens vilket mina ben tyckte var jobbigt.

Det bör bara gå åt ett håll härifrån :-)

Visa dina Watt
Keeler Needle, 14 stycken power ramps. Försökte hålla lite lägre kadens på 83-85 eftersom programmet gärna ska köras med det. Så här i efterhand kan jag säga att det gick det alldeles för lätt och ska prova med ~75 nästa gång. Skönt med sådan här känsla ibland! :)

pastis-2013-12-07-keeler-needle-528307.jpg

Visa dina Watt
Växlar ;) Kan tilläggas att jag har en mycket tätstegrad kassett för just trainern, 12-23.

I detta fall: Börjar intervallen med 52 klingan och näst största kassett och håller låg kadens. Följer wattkurvan och när kadensen närmar sig 85-87 i med nästa växel, går ned till cirka 82-83 i kadens och så håller jag på. Stirrar mig blind på watt och kadens. Då blir det som ovanstående Keelerpass.

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Man kanske skulle unna sig en mer tätstegad kassett på trainern då, kör f.n. 12-25 eftersom det var det som satt på när cykeln slutade gå utomhus...

Visa dina Watt
Inte alls dumt med 12,13,14,15,16,17,18,19,21,23 på mitt "skräphjul". Köpte en sådan kassett eftersom jag inte tyckte om att det blev så stor skillnad på kadens eller watt då jag hade en gammal 11-28 från början.

Visa dina Watt
Kaweah Queen, 4x9. Gick "lätt" och nu är det bara ett pass kvar på "Intermediate Base II". Sedan ska jag testa träningsupplägget "Intermediate Build I" som är på 9 veckor och som inleder med ett nytt FTP-test. Men förhoppningsvis fortsätter jag att köra varannan dag, 3 pass ena veckan, 4 den andra. Delmålet på 300 i FTP till våren lockar och verkar inte längre ouppnåeligt...

pastis-2013-12-09-kaweah-queen-533855.jpg

Snittwatt på niorna: 268, 273, 271 och 283.

Visa dina Watt
Dags att bryta av tröskeltrampandet med lite kortare och hårdare intervaller idag: 4x4 på 383/387/372/380 W med 4 min vila mellan, vikten som tidigare 70 kg vilket ger i snitt 5.4 W/kg. Personbästa 4 min intervall med 12 W, men den gången orkade jag inte köra 3 likadana...

Visa dina Watt
NLC skrev:
-------------------------------------------------------
> Det börjar väl iaf arta sig. Frågan är väl
> bara vad man ska ha dem till ... ;-)

Är väl bra att ha på Bullitt:en!? ;)

Visa dina Watt
Lingon skrev:
> NLC skrev:
> -----------------------------------------------------
> > Det börjar väl iaf arta sig. Frågan är väl
> > bara vad man ska ha dem till ... ;-)
>
>
> Är väl bra att ha på Bullitt:en!? ;)

Förvisso :-)

Visa dina Watt
NLC skrev:

Du skall använda dem till att to motvindsförningar. Sådana där som är riktigt långa.

Visa dina Watt
GoranS skrev:
> Fast den där tråden gäller ju bara (billiga)
> sistaminutenresor.

Ja?
Så med höga Wattsiffror får man inte åka på billiga sistaminuten-resor?

Visa dina Watt
Hej. Verkar ju finnas både monarkfantaster och kurtkineticar här i tråden. Står i valet mellan en monark 828e eller en Kurt kinetic rock and roll (med anta+ och allt jox). Påpekas är att jag även kommer att införskaffa en wattmätare att ha på min racer, nya power2max som väl släpps i februari om jag inte minns fel. Jag är väl lite av en klättrare och står en hel del upp när jag tar i. Det ska ju både en Kurt och en Monark klara. Men en Monark ännu mer? Vad jag ser som minus med monarken är att man inte kan logga den mot exempelvis trainingspeak om man inte då köper en egen wattmätre till monarken? Ponera att jag då köper en Monark trots detta och har en power2max på min racer. Hur kan jag då veta hur mina monarkwatt förhåller sig till mina power2max-watt på racern? Några goda råd i detta val skulle sitta fint.

Visa dina Watt
Jenny W skrev:
> GoranS skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Fast den där tråden gäller ju bara (billiga)
> > sistaminutenresor.
>
>
> Ja?
> Så med höga Wattsiffror får man inte åka på
> billiga sistaminuten-resor?

Tänkte mest att NLC inte skulle behöva känna sig bunden av billiga sistaminuten-resor, vilket han ju skulle ha förbundit sig till om han postade i berörd tråd. ;-)

Visa dina Watt
pollnow skrev:
Hur kan jag då veta
> hur mina monarkwatt förhåller sig till mina
> power2max-watt på racern? Några goda råd i
> detta val skulle sitta fint.

Behöver du veta det då? Monark är Monark och p2m är p2m, inne är inne och ute är ute. Din prestation eller vad du vill mäta är ju ändå situationsberoende så även om det skulle ge samma effekt i vevpartiet så är ju inte det samma sak som samma fysiologiska belastning eller för den delen träningsbelastning.

Visa dina Watt
GoranS skrev:
> Jenny W skrev:
> -----
> > GoranS skrev:
> >
>
> > -----
> > > Fast den där tråden gäller ju bara
> (billiga)
> > > sistaminutenresor.
> >
> >
> > Ja?
> > Så med höga Wattsiffror får man inte åka
> på
> > billiga sistaminuten-resor?
>
> Tänkte mest att NLC inte skulle behöva känna
> sig bunden av billiga sistaminuten-resor, vilket
> han ju skulle ha förbundit sig till om han
> postade i berörd tråd. ;-)

ok. Du tänker så
Jag tänkte mest att han borde passa på nu när barnen är små och inte har börjat skolan ännu (?) och han har säkert föräldradagar kvar att plocka ut. Ta med familjen på solsemester då det är billigt mellan skolloven :)
Men det är OT. Åter till ämnet

Jag körde min EB+45/15
Som vanligt så chockhöjde jag sista intervallen. Nästan lite pinsamt att logga Watt efter de siffror ni andra skriver om men jag lyckades hålla 400W i 30 sec. De sista 15 sec dalade kadensen och jag slutade på ett snitt på 360W
De övriga 19 intervallerna körde jag på 300W
EB är en 20 minutare som ska köras på, eller strax under tröskeln. Höll 230W ca och det kändes faktiskt helt ok.

Vikt 75,2kg
EB: 3,06W/kg
45/14 intervall 1-19: 3,99W/kg
45/15 intervall 20: 4,79W/kg

Snart är det dax för nya tester och jag kan få tid på Aktivitus redan 28/12. Måste bara kolla så det funkar med familjens planer. Juletid och så...

Visa dina Watt
NLC skrev:

VSM?
I vilket fall är dina siffror alldeles för fina för att bara rulla sportgrus på eget bevåg :)

Visa dina Watt
Trissnisse skrev:
> År det ngn med wattmätare på sin Monark som kan
> slänga upp några kurvor för (typ) 10 sekunders
> spurter med (typ)7 kp belastning, loggad med watt
> mot kadens?

Visa dina Watt
pollnow skrev:
> Vad jag ser som
> minus med monarken är att man inte kan logga den
> mot exempelvis trainingspeak om man inte då
> köper en egen wattmätre till monarken?

Tja, man kan väl säga att med en Monark blir det lite bakvänt, men det går rätt bra att logga watt ändå. Jag kör med Trainerroad just nu för att få fram kadens och puls på datorn när jag kollar på TV program där. Jag följer deras program för att få variation i träningen.
Trainerroad spelar in min kadens och puls så jag kan ladda över dem i en annan dator.
Jag antecknar på ett papper tidpunkter och motstånd ex idag:
0-6 minuter 2kp
6-12 minuter 3kp
12-40 minuter 4 kp
40-55 minuter 2 kp
Jag tar sen sifforna in i excel, lägger in 0-6 minuter som 2kp etc etc.
Sen räknar jag fram watt genom kadens*kp.
Detta klistrar jag in i Golden Cheetah som jag använder och då blir resultatet såhär:
cheetah2.png

Eller i Strava:
strava.png

Självklart skulle jag spara två minuter per pass genom att använda en "riktig" effektmätare.

Senast ändrad:
Visa dina Watt
olebole skrev:
> NLC skrev:
> -----------------------------------------------------
> > Det börjar väl iaf arta sig. Frågan är väl
> > bara vad man ska ha dem till ... ;-)
>
> VSM?
> I vilket fall är dina siffror alldeles för fina
> för att bara rulla sportgrus på eget bevåg :)

Kanske det kanske. Får se vad "la Familia" tycker om saker & ting.

Visa dina Watt
Trissnisse skrev:
> År det ngn med wattmätare på sin Monark som kan
> slänga upp några kurvor för (typ) 10 sekunders
> spurter med (typ)7 kp belastning, loggad med watt
> mot kadens?

Jag ska köra såna under veckan, så om du kan hålla dig till på torsdag eller fredag, så...
Är själv nyfiken på hur det ser ut. Tidigare har jag loggat såna pass enbart med kadens*motstånd, utan att ta hänsyn till svänghjulsaccelerationen, men det kommer med automatiskt med effektmätaren på.

Visa dina Watt
NLC skrev:
> olebole skrev:
> -----
> > NLC skrev:
> >
> ---
> > > Det börjar väl iaf arta sig. Frågan är
> väl
> > > bara vad man ska ha dem till ... ;-)
> >
> > VSM?
> > I vilket fall är dina siffror alldeles för
> fina
> > för att bara rulla sportgrus på eget bevåg
> :)
>
> Kanske det kanske. Får se vad "la Familia" tycker
> om saker & ting.

Bara att åberopa rule 11. De kommer att förstå.

Visa dina Watt
geologen
> Jag ska köra såna under veckan, så om du kan
> hålla dig till på torsdag eller fredag, så...
> Är själv nyfiken på hur det ser ut. Tidigare
> har jag loggat såna pass enbart med
> kadens*motstånd, utan att ta hänsyn till
> svänghjulsaccelerationen, men det kommer med
> automatiskt med effektmätaren på.

Har du möjlighet att räkna ut Monarkwatten också så vi kan se skillnaden?

Visa dina Watt
geologen skrev:
> Trissnisse skrev:
> -----
> > År det ngn med wattmätare på sin Monark som
> kan
> > slänga upp några kurvor för (typ) 10
> sekunders
> > spurter med (typ)7 kp belastning, loggad med
> watt
> > mot kadens?
>
> Jag ska köra såna under veckan, så om du kan
> hålla dig till på torsdag eller fredag, så...
> Är själv nyfiken på hur det ser ut. Tidigare
> har jag loggat såna pass enbart med
> kadens*motstånd, utan att ta hänsyn till
> svänghjulsaccelerationen, men det kommer med
> automatiskt med effektmätaren på.

Tjusligt!

Visa dina Watt
bombraid skrev:
> Idag blev det 30min (10s vila efter varje minut)
> på ca 330 watt. Mycket lättare för psyket
> detta. Sedan om det är effektivt vet jag inte :-)

Det är iaf effektivare än att inte köra något alls! :)

Visa dina Watt
Bra och dåligt i dag.

Skulle bli 2x20 men blev 1x20 plus lite skräp och några halvhjärtade kortintervaller (10-20 sek). Plus ett igångdrag där jag toppade på 1187 W, och det är helt ok för min del.

Men 20:an är jag nöjd med. 306 W (P2m) i snitt. Snittpuls på 168, maxpuls 179. Snittkadens 99-100. Morgonvikt 69.5 kg, så ~4.4 W/kg.

Visa dina Watt
Efter ett långt tröskelpass med 40 min över/under plus 10 min lågkadenströskel stående, så tänkte jag bränna ur benen lite. Vred på drygt 5 kp, ställde mig upp och trampade på med 69-70 i kadens. Resultatet blev fem minuter på 381 W (P2m, ca 365 Monark-watt), och med lite högre motstånd hade jag kunnat köra hårdare, för kadensen jag höll är ungefär övre gränsen för stående i såna här sammanhang. Jag kände mig förvånansvärt pigg genom hela! Nästa gång ska jag testa 400 W (P2m) jämnt och se hur det går!

Dog nästan värmedöden halvvägs in i passet, så jag fick avbryta femte tröskeltian när jag kände huvudvärken komma krypande. Lyckades hindra det, tack och lov!

Sammanlagt 50 min tröskel, plus den där burnout-femman på slutet då.

Visa dina Watt
När jag kollar bakåt i kalendern och jämför veckans pass med tidigare, så noterar jag att jag klarat en 20-minutare på 15 W högre effekt med försumbar skillnad i puls (jag har väldigt pålitlig puls - nästan alltid samma för samma relativa belastning) jämfört med två pass första veckan i november. 10-15 W upp på sex veckor alltså. Hoppas jag kan fortsätta öka i samma takt fram till mars! :)

Senast ändrad:
Visa dina Watt
geologen skrev:
> När jag kollar bakåt i kalendern och jämför
> veckans pass med tidigare, så noterar jag att jag
> klarat en 20-minutare på 15 W högre effekt med
> försumbar skillnad i puls (jag har väldigt
> pålitlig puls - nästan alltid samma för samma
> relativa belastning) jämfört med två pass
> första veckan i november. 10-15 W upp på sex
> veckor alltså. Hoppas jag kan fortsätta öka i
> samma takt fram till mars! :)

Funkar det för dig sen resten av säsongen är det hatten av för dig. Själv skulle jag vara som en urvriden trasa vid säsongstarten om jag mosade hårt och ökade effekten hela vintern i en linjärt stigande graf. Men vi är ju alla olika! Jag behöver viloperioder också.

Visa dina Watt
Jag tränar så lite att jag får gott om vila ändå. Men tidigare ökningstakt säger ju inget om framtida ökningstakter, tyvärr.

Över jul kommer det att bli lite "ofrivillig" vila. Jag får säkert nån liten förkylning i början av året, så mer vila där. :)

Tillbaka
Topp