Visa dina Watt

Visa dina Watt
Powertap (i alla fall den gamla från ca 2008 som jag hade) rapporterar Watt var 1,3 sek. Även om mätningen sker ofta så varierar rapporterad effekt (i display eller mätfil) ganska mycket beroende på hur samplingen sammanfaller med trampvarvet. Vector rapporterar alltid effekten över hela trampvarv vilket gör värdena mycket stabilare.

Visa dina Watt
Supertramp skrev:
-------------------------------------------------------
> Powertap (i alla fall den gamla från ca 2008 som
> jag hade) rapporterar Watt var 1,3 sek. Även om
> mätningen sker ofta så varierar rapporterad
> effekt (i display eller mätfil) ganska mycket
> beroende på hur samplingen sammanfaller med
> trampvarvet. Vector rapporterar alltid effekten
> över hela trampvarv vilket gör värdena mycket
> stabilare.

Vector-sättet att rapportera data på kan tyckas vara bättre, eftersom det ser jämnare ut för användaren om man medelvärdesbildar över hela varv men det frångår ju inte faktum att variansen fortfarande kan vara stor t.ex. genom "stompning".

Visa dina Watt
lundatok skrev:
> Jag trodde den som var smartast i klungan vann.

Nope, det är den som är först över mållinjen som vinner ;-)

Visa dina Watt
NLC skrev:
> Vector-sättet att rapportera data på kan tyckas
> vara bättre, eftersom det ser jämnare ut för
> användaren om man medelvärdesbildar över hela
> varv men det frångår ju inte faktum att
> variansen fortfarande kan vara stor t.ex. genom
> "stompning".

Vad är "stompning"?

Senast ändrad:
Visa dina Watt
De variationerna man får med Vector-pedalerna verkar främst bero på den onoggrannhet som man mäter kadensen. Korkat nog så använder man sig av accelerometer för att mäta kadens, även om man har kadensmätare monterad. Över rid tar ju mätfelen ut varandra men på sekundnivå ser man att rapporterad kadens varierar ca +/- 2 rpm vid konstant hastighet och växel. Man ser också hur Wattkurvan följer kadenskurvan. Effekt är ju kraft * kadens och +/- 2 rpm ger t.ex. ca +/- 7 Watt variation om man håller 300 Watt och 85 rpm.

Visa dina Watt
Accelerometerbaserad kadens är överlägsen traditionell kadensmätning med magnet och givare. Accelerometern kan läsa av kadensen när som helst. Vanlig enbart vid passering. Det betyder att sampling med 1 Hz leder till möjliga mätfel för vanliga mätare, särskilt när kadensen är lägre än 60.

Visa dina Watt
Men Garmin säger att man antar konstant hastighet under ett trampvarv när man räknar uteffekten. Och uppenbart (om man studerar en logfil) så är mätningen inte speciellt exakt.

Om man skulle vilja veta vevarmens hastighet under hela pedalvarvet för att öka noggrannheten i effektmätningen (vilket jag dock inte tror behövs annat än möjligtvis branta uppförsbackar med låg kadens) borde momentan hastighet gå att räkna ut väldigt exakt med lite smart matematik (baserat på kraften på pedalen under trampvarvet).

I och för sig måste ju dock beräkningen ske i själva pedalenheten, vet inte hur mycket processorkraft man har råd med där. Alternativt sända mycket mer data från tätare sampling så att cykeldatorn kan göra beräkningen.

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Flyttade fram trainern framför TV:n och kollade på Milan - San Remo igår. Struntade i att flytta med fläkten vilket kan ses i grafen nedan:

hr_drift.png

Pulsen driver iväg uppåt under konstant belastning runt 260W tills jag hoppar av och hämtar fläkten. När väl fläkten är på plats lägger den sig ganska konstant tills sista kvarten när det börjar hetta till i loppet. Trainern verkar även ha lagt på 5W efter stoppet utan att jag ändrat några inställningar (Tacx Flow). Hela passet ca 1:44 h.

Fläkt är bra att ha, hej di hej da.

Thomas

Visa dina Watt
Det är skickligt att ens vara där och i en relativ värld var han "minst oskicklig" som inte drogs med ;-) om alla andra förlorar är han den ende som inte förlorar. Spelteori i praktiken.

Fast egentligen håller jag med ...

Visa dina Watt
Några bekanta har kört laktattest enligt en variant på Padilla-protokollet nyligen, så jag tänkte testa att köra på exakt samma protokoll för att se hur det känns. Ingen laktatmätning för mig den här gången, men jag tänker nog göra om det nästa vecka och då mäta laktat också.

Jag körde inte hela vägen till max. Jag är rätt säker på att jag även hade klarat att fullfölja nästa nivå (dvs 350 W i fyra min), både sett till känsla och pulsnivåerna jag kom upp i jämfört med vad jag har i maxpuls (lågt räknat). Det kändes obesvärat ända upp till den näst sista (300 W). Där började det kännas lite i låren. Sista (325 W) kändes en hel del, men inte så mycket som en fyra i ett 4x4-pass.

Jag känner mig rätt nöjd. Hyfsat låga pulsnivåer och hyfsat snabb pulssänkning vid vila.

Screenshot2015-03-26at21.42.21PM.png

Screenshot2015-03-26at21.43.50PM.png

Visa dina Watt
Vad är väl en bal på slottet. Gräsänkling betyder 90 min roller. Vädret var för charmigt ikväll.

Sex treor på 110%FTP, fyra sjuor på 90.
Men, mestadels längdåkning i vinter har gjort att FTP ligger ngnstans 95% av all time high tyvärr.

En trea är så mkt enklare än en fyra. En tjuga vågar jag inte ens tänka på.

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Fliken skrev:
> En trea är så mkt enklare än en fyra. En tjuga
> vågar jag inte ens tänka på.

Jag tycker att en tjuga (på 95-97% av FTP) är rent fikacykling jämfört med fyror.

Visa dina Watt
Fliken skrev:
> En trea är så mkt enklare än en fyra.

Speciellt på endast 110% av FTP. ;-)

Visa dina Watt
Vad jag menade är att minut ett, då är man kaxig. Minut två, då är man fortfarande stark o nedåtgående trend. Minut tre är man lite ängslig och minut fyra är man döende. Välbefinnadet (det negativa lidandet alltså) är inte linjärt utan exponentiellt med tiden.

Ps. Minut fyra till sexton på en tjuha är misär itan hopp om livet men sen kan man spurta lite på mål-hugget.

Visa dina Watt
Jag körde lite treor i vintras och det är verkligen stor skillnad i misär när man inte har den där sista minuten. Framförallt är tredje minuten lättare när man vet att det är den sista.

Tyvärr misstänker jag att de ger väsentligt mindre än fyror träningsmässigt om man kör på samma intensitet.

Visa dina Watt
DT skrev:
> Jag körde lite treor i vintras och det är
> verkligen stor skillnad i misär när man inte har
> den där sista minuten. Framförallt är tredje
> minuten lättare när man vet att det är den
> sista.
>
> Tyvärr misstänker jag att de ger väsentligt
> mindre än fyror träningsmässigt om man kör på
> samma intensitet.

Ja det beror ju lite på vilan mellan intervallerna... Ligger man runt minuten går det ju att bli rejält trött men närmar man sig ett 1:1 förhållande på 110% så kan man nog snart börja tala om homeopati.

Visa dina Watt
lundatok skrev:
> Ni får väl höja motståndet? Jag har några 2x4
> + 2x3 + 2x2 i programmet på 360, 380, 400 W.
>
> De där treorna känns ungefär lika mycket som
> fyrorna med dom där 20 extra watten. Det bästa
> är när man "bara" har två tvåor kvar men på
> 400+ W.
>
>
> https://www.strava.com/activities/260556221

Vad motsvarar 360, 380, resp. 400 W ungefär för % av FTP för dig?

Visa dina Watt
Eveningstar skrev:

> Vad motsvarar 360, 380, resp. 400 W ungefär för
> % av FTP för dig?

Helt ärligt vet jag inte, jag kör egentligen fyror på 370 W men jag brukar fegstarta lite på just dessa intervallerna. :)

Har inte kört ett FTP-test sedan julen 2013 och då hade jag 280 W i tröskel. Om jag kör mina fyror på 115% av 370 W så blir det något helt annat. Oklart! :)

Visa dina Watt
emilh skrev:
> Sist jag körde treor så var det på 120% FTP,
> det var lika jobbigt som fyror på 115%.

Det är jobbigt att köra 20s på 330% FTP också. Men om syftet med passet är att träna runt VO2max tycker jag det finns ganska bra bevis för att lite längre tid under belastning ger bättre träningseffekt (på vo2max då).

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Ja, kanske där nånstans, har nästan inte kört någon tröskelträning på hela vintern utan mest fyror och distans så det blir lite vad det blir.

Inte speciellt imponerande W/kg eftersom jag är byggd som en brottare.

Visa dina Watt
Gårdagens påhitt...

Misslyckat "20 min max"-försök utomhus (satan vad jag tappar watt utför)
331W = 4,19 W/kg
168 bpm

Trampade ur benen i 20 min och stoppade sedan cykeln i trainern...

"20 min max"-försök #2
353W = 4,47 W/kg
174 bpm

I februari drog jag till med 352W (4,3 W/kg) redigt utvilad (TSB't var 20 högre i februari), så detta får anses som över förväntan då jag trots allt skalat av 3kg på 1 månad :)

Senast ändrad:
Visa dina Watt
En tanke bara.. Du råkar inte ha typ Compact Chainset eller bara för dålig utväxling på dina kuggar? Dvs trampar du ur på högsta växeln när du får lite fart?

Fina siffror för övrigt!! :-)

Senast ändrad:
Visa dina Watt
tommmmy skrev:
> En tanke bara.. Du råkar inte ha typ Compact
> Chainset eller bara för dålig utväxling på
> dina kuggar? Dvs trampar du ur på högsta växeln
> när du får lite fart?

Det påstådda "problem" som "urtrampning" skulle ge, som dyker upp så ofta i diskussioner är bara nonsens. Om man inte bor i alperna eller liknande så kör man brant utför en sån oerhört liten del av tiden så att i sammanhanget gör det extremt liten skillnad.

Om man är ute efter att köra så fort som möjligt (snarare än med så jämn effekt som möjligt) så bör man även hålla igen utför och trycka på lite mer uppför.

Visa dina Watt
lundatok skrev:
> Eveningstar skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Vad motsvarar 360, 380, resp. 400 W ungefär
> för
> > % av FTP för dig?
>
>
> Helt ärligt vet jag inte, jag kör egentligen
> fyror på 370 W men jag brukar fegstarta lite på
> just dessa intervallerna. :)
>
> Har inte kört ett FTP-test sedan julen 2013 och
> då hade jag 280 W i tröskel. Om jag kör mina
> fyror på 115% av 370 W så blir det något helt
> annat. Oklart! :)

När man kör intervaller 3 min och kortare så börjar det bli rätt mycket anaerobt vilket nog gör att max kapacitet räknat i % ftp skiljer sig mycket från person till person.

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Fliken skrev:
> Watt hit och plyometri dit. Idag har jag tagit en
> av mina jobbigas tvåtimmarsförningar. Jag säger
> bara Leos lekland med tre barn.

Leos lekland hit och barnkalas dit.
Vänta tio år...

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp