Visa dina Watt

Visa dina Watt
Blåste lite idag och jag lyckade märkligt nog tangera mitt 5 min årsbästa på 363 W fast på 2 kg mindre och med 30 sek vila i mitten... 5,26 W/kg blev det iaf.

Visa dina Watt
Haha, ja vad ska man säga blev förvånad själv. Det hände sig liksom att det blev 2 spontana intervaller under rundan på 2:20 & 2:10 med ~30 sek rull på under 50 W i mellan vilket visade sig bli 4 W högre i medel än en vad jag tidigare gjort på en 5:a.

Visa dina Watt
Screenshot2015-04-19at19.37.31PM.png

Visa dina Watt
Avslutade gårdagens osprättiga 30-milare med en 5 s på 13,1 W/kg. Hundra watts till och jag hamnar på undre gränsen till "good" i Coggans effektprofil...

Visa dina Watt
En vecka på Mallis (första gången där för mig) gav nya rekord på allt från 33s (662W), via 20min (311W) till 1h (240W). Med lite mer skyltspurter hade nog 10s-30s rykt också, och om Sa Calobra varit en kvart längre hade nog 1h varit mkt närmare hypotetisk FTP. Vi ignorerar att alla värden från 2014 var för låga pga Stages och att jag numera kör med Powertap.

powercurve.png

(2015 vs 2014).

Visa dina Watt
earnstrom skrev:
-------------------------------------------------------
> En vecka på Mallis (första gången där för
> mig) gav nya rekord på allt från 33s (662W), via
> 20min (311W) till 1h (240W). Med lite mer
> skyltspurter hade nog 10s-30s rykt också, och om
> Sa Calobra varit en kvart längre hade nog 1h
> varit mkt närmare hypotetisk FTP. Vi ignorerar
> att alla värden från 2014 var för låga pga
> Stages och att jag numera kör med Powertap.
>
>
> (2015 vs 2014).

Känns väl rätt positivt att få en såpass stor boost bara genom att byta effektmätare? :)

Visa dina Watt
BjornR skrev:
> earnstrom skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > En vecka på Mallis (första gången där för
> > mig) gav nya rekord på allt från 33s (662W),
> via
> > 20min (311W) till 1h (240W). Med lite mer
> > skyltspurter hade nog 10s-30s rykt också, och
> om
> > Sa Calobra varit en kvart längre hade nog 1h
> > varit mkt närmare hypotetisk FTP. Vi ignorerar
> > att alla värden från 2014 var för låga pga
> > Stages och att jag numera kör med Powertap.
> >
> >
> > (2015 vs 2014).
>
>
> Känns väl rätt positivt att få en såpass stor
> boost bara genom att byta effektmätare? :)

Ja, när jag kan köpa en enbens-högermätare kommer jag bli farlig på riktigt!

Visa dina Watt
NLC skrev:
> Avslutade gårdagens osprättiga 30-milare med en
> 5 s på 13,1 W/kg. Hundra watts till och jag
> hamnar på undre gränsen till "good" i Coggans
> effektprofil...

Så här ser det ut för mig i dagsläget:

coggan_geo.jpg

Visa dina Watt
geologen skrev:
> NLC skrev:
> -----------------------------------------------------
> > Avslutade gårdagens osprättiga 30-milare med en
> > 5 s på 13,1 W/kg. Hundra watts till och jag
> > hamnar på undre gränsen till "good" i Coggans
> > effektprofil...
>
> Så här ser det ut för mig i dagsläget:
>

Ungefär samma för mig men med något hack lägre på skalan för alla fyra mätpunkterna. Bara att inse att man inte är någon spurtis.

Visa dina Watt
Jag är rätt nöjd med dagens backprestation. På Strava (där förstås långt ifrån alla laddar upp, och inte alla har nog hunnit heller av de som gör) ser det ut så här (jag är på 8:e plats):

Screenshot2015-04-19at20.11.26PM.png

Visa dina Watt
Det ska du vara nöjd med. :-)

För mig var det premiär för mina Vector-pedaler igår. Fast på en 30-milare så det var inga höga Watt. Hoppas på att jag också får en lite Watt-boost av att byta effektmätare. ;-)

Visa dina Watt
Skojade till det med lite "tempopendling" igår, 32 minuter på 4,5 W/kg vilket är 12 minuter längre än jag brukar orka med. Dock var det rätt svårt att hålla helt jämn nivå i vinden, särskilt när den kom bakifrån så det finns kanske lite mer att hämta en vacke r dag senare i vår.

Visa dina Watt
Örestadsloppet 2015 gick av stapeln i förmiddags - mitt första lopp som tävlande i Vetaranklassen (H40).

Lite data:

Distans: 75,59
Tid: 1:56:49
Snitthastighet: 38,8

Snitteffekt: 240W (272W active)

Max peak watt:
1s: 1176W
5s: 1002W
15s: 825
45s: 550
1 min: 397
5 min: 331
10 min: 274
20 min: 250

Slutade 11:a i förstaklungan efter att ha dragit fram en lagkamrat till en femteplats. Måste säga att jag är nöjd med att orka haka på hela vägen och vara längst fram några hundra meter från mål! :)

Var skitskoj!

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Hmm... ja, det ser knasigt ut. Men det kanske beror på banan. Vi hade 5 minuters körning med starka sidovindar där snittet låg mellan 300 och 330W någonstans ...

Ah, vänta, den har sorterat ut nollorna "average power active" ... haha, skämskudde ... 240W skall det vara.

Så här såg distributionen ut:
restadsloppet20152015-04-26Time.png

Visa dina Watt
Någon som vet hur excel arkets rader måste se ut för att kunna importeras till Golden Cheetah. Måste det finnas rubriker? vilken ordning. posta gärna exempel. Tror att jag har sett detta förut i tråden men hittar det inte.
Tacksam för tips.
Filen som jag får ut har dessa men funkar inte...
Time HR Power Speed Tag
[bpm] [watt] [rpm]
0 60 20 45
1 60 20 45
2 61 20 45
3 60 0 0
4 61 0 0

Visa dina Watt
Det är radsluten och/eller filslut som ställer till det. Importera en CSV först, redigera, och importera igen, så funkar det. Men du får inte ändra radslut eller filslut!

Visa dina Watt
Pers på 20 minuter men framförallt äntligen sub 100 i vikt, 15kg lättare än för ett år sedan borde kännas i "strupen " nästa helg.

Bilagor

• IMG_20150428_192219.jpg
    IMG_20150428_192219.jpg
    57.2 KB · Besök: 55
Visa dina Watt
Tack för svar men beskriv gärna lite mer i detalj. Filen kommer från monarks test soft. Den klistras sedan in i Excel men hur importerar jag vidare? vad behöver ändras. Redigera? Filslut?

Visa dina Watt
Gjorde min tempo-debut på SMACK-tempot i Lördags, på en lånad hoj och blev glatt överraskad över hur många watt jag faktiskt fick ut jämfört med det korta test jag hann göra innan loppet och börjar då fundera på om mitt inomhus-ftp-test 28/3 på min linjehoj kanske är helt åt helvete för lågt i dagsläget?

SMACK-tempot
filename=smack-tempot.PNG

filename=smack-tempot2.PNG

Min uppskattade tröskelpuls har varit till 165-167 bpm en normal dag, men just i Lördags hade jag vilat mer än normalt och var således pigg i benen och kändes som det fanns minst 5-10 min kvar i tanken på dessa watt...

Vad tror ni bättre vetande? Mitt 20min-max den 28/3 var 351 watt på trainern och den hoj jag cyklat mest på, så om jag nu inte är en dold talang på tempo vågar jag gissa att mitt FTP är högre på linjehojen? (ska väl försöka göra ett ftp-test innan VR mest av ren nyfikenhet)

filename=ftp-trainer.PNG

Alla typer av input tas gärna emot :)

Visa dina Watt
Motivation, värme och ge 100%. Troligen fegade du på 20min-testet, 5-10 slag högre kan du nog pröva.

När jag gjorde mitt senaste 20min kändes det som jag skulle kvävas de sista 5min, kändes som syret hade försvunnit från luften och att hjärnan höll på att stängas ner av syrebrist. 172 uppskattad 1h tröskel och 184 under 20min-testet.

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Power Curve 2015 vs 2014.

filename=Power_curve_May_2015.jpg

Styrekträningen har gett resultat ser det ut som. Väger dock + 5kg. Och har inte tränat så mycket VO2. Inte så många träningspass med Wattmätare 2015 heller ännu.

Visa dina Watt
BjornR skrev:
> Motivation, värme och ge 100%. Troligen fegade du
> på 20min-testet, 5-10 slag högre kan du nog
> pröva.
>
> När jag gjorde mitt senaste 20min kändes det som
> jag skulle kvävas de sista 5min, kändes som
> syret hade försvunnit från luften och att
> hjärnan höll på att stängas ner av syrebrist.
> 172 uppskattad 1h tröskel och 184 under
> 20min-testet.

Hehe, ja nu är det ju lite svårt att jämföra ett 20 mins-test på trainern i vardagsrummet med en tävling. För har historiskt mer eller mindre alltid satte PB på tävling (både löpning och cykling).

För som du säger, man ska ju rentav tror att man ska dö förrän man vet att man tagit i tillräckligt.

Gällande pulsen så snittade jag 174 bpm på ftp-testet i februari, så stämmer nog bra att jag har lite mer att ge och var säkert lite mindre utvilad i mars. Det som hände i lördags, utöver tävlingsmomententet var ju också att jag var optimalt uppladdad med energi och pigga ben...

Borde med andra ord prova en dags vila före ett 20min-max alt 60 min tröskel utomhus, för att se hur jag ligger till för är ju trots allt ute jag kommer cykla i 99% av fallen ett par månader framöver :)

Visa dina Watt
mattel skrev:
> du får väl skrapa av de där 5kg och komma i
> samma form för att det ska vara en vettig
> jämförelse?

Nja, det är ganska vedertaget att normera med vikten. Men då ser de kanske inte lika bra ut plötsligt.

Visa dina Watt
mattel skrev:
> du får väl skrapa av de där 5kg och komma i
> samma form för att det ska vara en vettig
> jämförelse?

Det är sant. Hade hoppats på att en vinters styrketräning skulle gett mer resultat vad gäller max-Watt på cykeln. Nu är det ungerfär +/- 0 om man räknar Watt/kg. Lite snabbare borde dock spurten bli om man kör på platten.

Visa dina Watt
ah.. jajo, det stämmer ju. jag tänkte mer att formen generellt hänger ihop med en mer slimmad kropp. :) men visst, väger supertramp 5kg mer i höst efter typ lika många pass och liknande form så är det såklart jämförbart.

Visa dina Watt
Supertramp skrev:
> Det är sant. Hade hoppats på att en vinters
> styrketräning skulle gett mer resultat vad
> gäller max-Watt på cykeln. Nu är det ungerfär
> +/- 0 om man räknar Watt/kg. Lite snabbare borde
> dock spurten bli om man kör på platten.

tror du inte att det hänger ihop lite med formen också? att du drar lika många watt/kg i sämre form än tidigare kan ju indikera att du i form drar kommer trycka mer?

i form menar jag då inte bara -5kg utan även känslan i kroppen på hojen.

Visa dina Watt
mattel skrev:
> tror du inte att det hänger ihop lite med formen
> också? att du drar lika många watt/kg i sämre
> form än tidigare kan ju indikera att du i form
> drar kommer trycka mer?
>
> i form menar jag då inte bara -5kg utan även
> känslan i kroppen på hojen.

Ja, ju mer man cyklar desto snabbare (högre Watt) blir man ju. Har logga all cykling i år och bara kommit upp i total 114 mil hittills. Nästan bara jobb pendling. Körde lite trainerpass också jan-mars i och för sig, men jag inser att det krävs mer cykling än så här för att prestera i nivå med tidigare år då jag cyklat mer.

Visa dina Watt
geologen skrev:
> Jag är rätt nöjd med dagens backprestation. På
> Strava (där förstås långt ifrån alla laddar
> upp, och inte alla har nog hunnit heller av de som
> gör) ser det ut så här (jag är på 8:e
> plats):

369 Watt i nästan 6 minuter, grymt Geo!
Vad väger du? Och var det en maxning från utvilad?

Visa dina Watt
Supertramp skrev:
> geologen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag är rätt nöjd med dagens backprestation.
> På
> > Strava (där förstås långt ifrån alla
> laddar
> > upp, och inte alla har nog hunnit heller av de
> som
> > gör) ser det ut så här (jag är på 8:e
> > plats):
>
> 369 Watt i nästan 6 minuter, grymt Geo!
> Vad väger du? Och var det en maxning från
> utvilad?

Nä, det var efter första varvet av Kinnekulleloppet. Visserligen var det ingen riktig hårdkörning första varvet fram till backen, men utvilad är nog inte rätt ord. Ca 69-69.5 kg.

Visa dina Watt
Nja, jag behövde ju ha lite krafter kvar för att orka med fartökningen på krönet. Men jag var snabb uppför den gången. Började backen i slutet av klungan och var väl i främre fjärdedelen på krönet, så jag cyklade om rätt många. Sen tappade jag i en sväng och påföljande kantvind nere på platten. Blev 31 av 53 startande.

På andra varvet hade jag drygt 330 W i snitt uppför, och även det räckte för att hänga med huvudtätklungan, men det var efter det som jag tappade.

Visa dina Watt
Maxade uppför en kortare backe i dag. Två minuter på 450 W, eller ca 6.5 W/kg. Och det kändes rätt lätt - jag hade mer att ge i slutet, men då var backen slut! :)

(Strava-segmentet börjar en liten bit in i backen, så siffrorna för segmentet är lite högre.)

Screenshot2015-05-08at21.16.07PM.png

Visa dina Watt
geologen skrev:
> Maxade uppför en kortare backe i dag. Två
> minuter på 450 W, eller ca 6.5 W/kg. Och det
> kändes rätt lätt - jag hade mer att ge i
> slutet, men då var backen slut! :)
>
> (Strava-segmentet börjar en liten bit in i
> backen, så siffrorna för segmentet är lite
> högre.)
>
>
Grymt!

Kul att du petade ner Jocke (från teamet) till en fjärdeplats :-)

Kom ner till Halmstad I sommar och klå honom på Gullbrandstorpstempot också så han slutar vara kaxig :-)

https://app.strava.com/segments/3848808

Visa dina Watt
geologen skrev:
> Jag ska försöka planera in det! :)
>
> Men Jocke är en stark jäkel, så det är inte
> lätt.

Ja, men jag tror på dig :-) Jag kan bjuda på fika när du kommer ner också..

Jockes skägg stjäl nog 7-8 Watt dessutom ha ha...

Senast ändrad:
Visa dina Watt
geologen skrev:
> Maxade uppför en kortare backe i dag. Två
> minuter på 450 W, eller ca 6.5 W/kg. Och det
> kändes rätt lätt - jag hade mer att ge i
> slutet, men då var backen slut! :)

450 Watt är exakt mitt 2-min max också (2014) :-)
Blir dock bara 6,25 kg (72kg)

Tillbaka
Topp