Visa dina Watt

Visa dina Watt
Supertramp skrev:
-------------------------------------------------------
> Lite backspurt igår.
> 1 sek: 1461 Watt
> 5 sek: 1353 Watt
> 10 sek: 1240 Watt
> (vikt 76 kg)

Haha, jag har svårt att få max (peak) över 1100 W, och väger ca 69 kg. Det fattas typ 200 W för att ens få samma W/kg.

Visa dina Watt
selstam skrev:
> Fliken skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Bäckstedt drar en tjugominutare.
> >
> https://mobile.twitter.com/Maggy_PR/status/5970269
>
> > 52868945920
>
> Beräknad ftp en liten bit under 500W. Han borde
> köra entimmesrekordet ....

Fast det var 2012 om jag fattat det rätt. Man kommer inte långt på gamla meriter. Han kan ha 250W ftp om det vill sig illa.

Visa dina Watt
gabbeon skrev:

> Fast det var 2012 om jag fattat det rätt. Man
> kommer inte långt på gamla meriter. Han kan ha
> 250W ftp om det vill sig illa.

Så är det ju - men han skulle gjort det där och då! :)

Visa dina Watt
Dagens morgonpass. Kändes som att det var minst fyra kugg extra på storklingan när jag cyklade till jobbet 30 minuter senare :) 59,2 kg.

Bilagor

• 1.jpg
    1.jpg
    40 KB · Besök: 55
Visa dina Watt
Ville skrev:
> Lika som bär är vi jag och Magnus. Om vi ser
> till w/kg.
>
> Allt annat är typ olika...

nja.. han rakar väl också skallen? :D

Visa dina Watt
Supertramp skrev:
> Har varit kul om Magnus ställt upp i den där
> tävlingen som Aktivitus hade på nån mässa då
> man skulle hålla 500 Watt så länge som
> möjligt! :-)

Magnus hade inte behövt förta sig. Segraren pallade 3.42!

Visa dina Watt
Är det någon som vet om Magnus någon gång under sin karriär testade att gå ner i vikt? Tycker att det är lite underligt att han valt att ligga på en vikt över 90 kg. Det funkade ju rätt bra i och för sig, men han kanske hade varit ännu snabbare om han vägt typ 80 kg?

Visa dina Watt
Supertramp skrev:
> Är det någon som vet om Magnus någon gång
> under sin karriär testade att gå ner i vikt?
> Tycker att det är lite underligt att han valt att
> ligga på en vikt över 90 kg. Det funkade ju
> rätt bra i och för sig, men han kanske hade
> varit ännu snabbare om han vägt typ 80 kg?

Det är nog inte helt lätt för honom att gå ner i vikt, det är mest muskler på den kroppen att han dessutom är stor och lång gör inte det hela lättare.

Visa dina Watt
Magnus borde väl ligga rätt bra till (när han var som bäst) i världseliten av idrottsmän alla kategorier när det gäller absolut V02-max? Tillsammans med de bästa roddarna, de brukar väl också väga närmare 100kg.

Visa dina Watt
izar skrev:
> Det är nog inte helt lätt för honom att gå ner
> i vikt, det är mest muskler på den kroppen att
> han dessutom är stor och lång gör inte det hela
> lättare.

Det är väl bara att han skulle ätit mindre så skulle han gå ner i vikt. Om det sen skulle gjort honom snabbare är en annan sak. Men lite konstigt tycker jag om Magnus optimala cykelvikt skulle vara så mycket högre (även kompenserat för kroppslängd) än övriga världseliten av cyklister. Men jag kom ihåg i en intervju jag läste någon gång där Magnus sa något i stil med att "enligt all vetenskap så är jag för tung och ska inte kunna cykla så snabbt som jag gör".

Senast ändrad:
Visa dina Watt
För dom loppen Magnus satsade på tror jag inte vikten var av någon större nackdel. Flugviktarna gör sig inte så bra på platta lopp med kullersten och kantvind.

Den stora Paris-Roubaix dominanten som jag kommer ihåg innan Cancellara och Boonen var Johan Mussew (dopad liksom alla andra de åren), 80kg och 185cm, ungefär samma bmi som Bäckstedt. Cancellara väger enligt wiki 82kg på 186cm och kvalar väl in i samma bmi-härad.

Visa dina Watt
Såg precis på FB att Kulhyavey snittade 364 Watt på långlopps EM.

Vet inte hur många timmar han höll på men det är ju knappast helt slätt utan han rullade nog en del...

Visa dina Watt
Ville skrev:
> Såg precis på FB att Kulhyavey snittade 364 Watt
> på långlopps EM.
>
> Vet inte hur många timmar han höll på men det
> är ju knappast helt slätt utan han rullade nog
> en del...

Nog rätt "normalt" på den nivån.
Alban Lakata snittade 342w när han vann Marathon-EM för några år sen (http://www.srm.de/news/mountain-bike/alban-lakata-wins-uci-european-marathon-championships/).
Wiggins räknar med att behöva ligga över 430w i en timme för att slå timrekordet i juni.

Jag tror det är bäst att inte jämföra sig med dem, det är bara deppigt... Igår körde jag 4or på samma effekt som Wiggins kör en timme, det tyckte jag var bra :)

Visa dina Watt
Liten historia från förra veckan ...

I onsdags tänkte jag köra lite trainer och några over/Under-nior (2U+1O * 3) eftersom tisdagar är "relativt" hårda dagar. Lyckades med nöd och näppa ta mig igenom en OU-nia på 301 snittwatt (290/330, 287/331, 281/334). Efter det orkade jag nästan inte köra en meter till - försökte med en till men efter att ha gått ut på 275 pallade jag en minut på 332 och sedan var det bara att ge upp. Försökte med lite lull-lull efteråt med några spontana enminutare runt 400 men det vara bara rent blaj ... gav upp efter 45 minuter efter att pulsen bara "var ivägen" ...

Kände mig rejält avkapad, gick och la mig - torsdag var ledig dag. Spenderade förmiddagen ute i trädgården, grävde, bände och hann bli klar tills det var dags för ett utomhuspass tillsammans med Kungsbacka CK. Tanken var en platt snabb runda ner till Varberg.

Det gick hyfsat fort och vi körde drygt nio mil på en liten bit över två timmar (snitt runt 42) och jag kände mig hur pigg och fräsch som helst. Wattsiffrorna efteråt visade strax över 270W i snitt under två timmar under tröskel (ca 3,7W/kg - nytt rekord, för mig).

Hur kan det skilja så mycket från en dag till en annan?!? Jag hade käkat ordentligt även om jag sov lite småkasst inför onsdagen ... Är variationerna så stora för er också?

Visa dina Watt
Supertramp skrev:
> Sådär, nu börjar det äntligen hända lite
> grejer. Fokuserade några dagar på att träna
> maxspurt och få till tekniken och det gav
> resultat.

Imponerande! Hur tänker du när du fokuserar på tekniken?

Visa dina Watt
selstam skrev:
> Hur tänker du när du fokuserar på tekniken?

Att dra så mycket som möjligt med armarna och att luta cykeln mycket fram och tillbaka.

Visa dina Watt
Supertramp skrev:

> Att dra så mycket som möjligt med armarna och
> att luta cykeln mycket fram och tillbaka.

Tack för tipset. Höjde maxwatten med 90W idag - försökte tänka på det du skrev! :)

Nytt max 1346W ... skall bara arbeta på att hålla det lite längre! :)

Visa dina Watt
Tio ettor på magra 468 W i snitt. På de sista två höjde jag kadensen från 95 till 105 och orkade ca 500 W istället för runt 450 W som 95 RPM gav. Märklig känsla.

Visa dina Watt
selstam skrev:
> Tack för tipset. Höjde maxwatten med 90W idag -
> försökte tänka på det du skrev! :)

Varsågod! :-)
Kanske första gången någon sagt något positivt om mina träningstips och idéer, dom brukar totalsågas annars.

Jag tror jag ska tänka om lite när det gäller styrketräningen (med huvudmål att förbättra spurtkapaciteten). Störst vinst kanske inte finns att hämta genom att öka styrkan i de primära musklerna framsida lår? Där är man som cyklist redan rätt så stark och det är svårt att få stora ökningar i styrka. Sekundära muskler däremot tränas inte så mycket annat än vid just spurt och hårdkörning i branta backar. Det är kanske dom man ska fokusera på i gymmet? Är inte helt säker på vilka muskler och övningar som är bra, ska fundera och försöka känna efter lite när jag cyklar på tung växel uppför backe vilka muskler som jobbar. Men det är nog ganska många.

Draget i armarna (som även inkluderar ryggmusklerna) borde man kunna träna tex genom att stå framåtlutad och lyfta skivstång mot bröstet. Eller med hantlar stående med ett knä på en bänk. Och pull-ups. Draget med bakre foten känns också viktigt, har börjat köra dragmaskin, trissan vid golvet och kroken fäst i ett band runt vristen. Kör man den övningen så känner man även att magmusklerna får jobba. Så magövningar typ situps är nog också bra.

En annan idé jag tänkte testa är intervallträning på cykeln där jag försöker kopiera utförandet och tekniken i en maxspurt, men utan att köra max. Jag tänker mig en längre inte alltför brant backe som man kör halvhårt, men man står upp och bryter som om man körde max. På så sätt kan man få lite längre duration på cykelspecifik träning av "spurtmusklerna". Som komplement till att träna rena maxspurter. Man kan lägga sig på en nivå så att man tex kan köra 10 x 1 minut (med ett par min vila mellan repsen). Skillnaden mot vanlig intervallträning tex i backe är att man fokuserar på att draget i bakre benet och armarna och överdriver rörelserna tex när man lutar cykeln fram och tillbaka. Kan nog vara bra för tekniken också. Eller så kör man helt enkelt bara med jävligt tung växel och låg kadens, då borde tekniken komma automatiskt. Men jag tror att det kan vara bra att träna med lite högre "normal" kadens också.

EDIT: Muskler som jag tycker faktiskt får jobba ganska hårt i en spurt är underarmar och händer. Kanske skulle köra lite övningar som tränar detta, tex sitta på en bänk med armarna på låren och göra små mini-curls. Brukar kunna få en brutal pump och mjölksyra i underarmarna med den övningen (känns typ som att man fingerpullat en mumie till multipla orgasmer...).

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Supertramp skrev:
> Brukar kunna få en brutal pump och mjölksyra i underarmarna
> med den övningen (känns typ som att man
> fingerpullat en mumie till multipla orgasmer...).

Måste bevara detta åt eftervärlden! :D

Visa dina Watt
DT skrev:
> Dagens utmaning: att väva in mumiekommentaren i
> en vardagskonversation utan att framstå som
> konstig. :-)

Om du lyckas med det får du gärna berätta hur du gjorde (happykonversationer räknas inte)

Visa dina Watt
selstam skrev:
> Hittade den här som passar bra på mig själv
> (rätt vikt) ... :) Nu skall bara watten upp
> också!
>
>

Oh yeah, Cat5 spurt, Cat4 tröskel!

Visa dina Watt
emilh skrev:
> selstam skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hittade den här som passar bra på mig själv
> > (rätt vikt) ... :) Nu skall bara watten upp
> > också!
> >
> >
>
>
> Oh yeah, Cat5 spurt, Cat4 tröskel!

Överlag cat 2 men sprint 200m var man uppe i 67 km/h igår på platten men hade i ärlighetens namn lite medvind och en annan på hjul ...

Visa dina Watt
Jag tror inte det finns nån kvinna på 65 kg som klarar 370 W i en timme, än mindre att laktattröskeln ligger där (FTP är lite högre än där laktaten sticker iväg). 78 som testvärde är också orimligt, med tanke på att de bästa längdskidåkarna i världen inte är på de nivåerna. Sarah Storey, som är i 65-kilosklassen, kunde nog när hon var som starkast klara av en jämn ansträngning på 300 W i en timme. Säkert finns det några som är starkare, men inte nära 25 procent starkare, och knappast vid samma vikt.

Så med tanke på det så kan man fråga sig hur vettig resten av tabellen är...

Visa dina Watt
Men för all del.

Mitt i Cat 4 för spurt och mitt i Cat 2 för de andra tre intervallerna (1, 5 och tröskel), i alla fall när jag kompenserat för vikten. Väger ca 69 kg nu, så ca sex procent påslag.

Frågan är om jag skulle kunna få upp även spurten till Cat 2-nivån?
Det saknas ungefär 250 W, och det låter mycket...

Senast ändrad:
Visa dina Watt
geologen skrev:
> Men för all del.

Alltså, tabellen är bara omräknad från Coggans W/kg-tabell - det är inget nytt magiskt med den här?

Däremot är det pålagt några kolumner om syreupptag och förutsagda gissningar på tider?

Räkna om för Marianne Vos som sägs väga 58 kg - så skulle högsta möjliga tröskel enligt tabellen vara 330W ... Det tycker iaf inte jag känns mer rimligt.

Tillbaka
Topp