selstam skrev:
-------------------------------------------------------
> Tack för tipset. Höjde maxwatten med 90W idag -
> försökte tänka på det du skrev! :)
Varsågod! :-)
Kanske första gången någon sagt något positivt om mina träningstips och idéer, dom brukar totalsågas annars.
Jag tror jag ska tänka om lite när det gäller styrketräningen (med huvudmål att förbättra spurtkapaciteten). Störst vinst kanske inte finns att hämta genom att öka styrkan i de primära musklerna framsida lår? Där är man som cyklist redan rätt så stark och det är svårt att få stora ökningar i styrka. Sekundära muskler däremot tränas inte så mycket annat än vid just spurt och hårdkörning i branta backar. Det är kanske dom man ska fokusera på i gymmet? Är inte helt säker på vilka muskler och övningar som är bra, ska fundera och försöka känna efter lite när jag cyklar på tung växel uppför backe vilka muskler som jobbar. Men det är nog ganska många.
Draget i armarna (som även inkluderar ryggmusklerna) borde man kunna träna tex genom att stå framåtlutad och lyfta skivstång mot bröstet. Eller med hantlar stående med ett knä på en bänk. Och pull-ups. Draget med bakre foten känns också viktigt, har börjat köra dragmaskin, trissan vid golvet och kroken fäst i ett band runt vristen. Kör man den övningen så känner man även att magmusklerna får jobba. Så magövningar typ situps är nog också bra.
En annan idé jag tänkte testa är intervallträning på cykeln där jag försöker kopiera utförandet och tekniken i en maxspurt, men utan att köra max. Jag tänker mig en längre inte alltför brant backe som man kör halvhårt, men man står upp och bryter som om man körde max. På så sätt kan man få lite längre duration på cykelspecifik träning av "spurtmusklerna". Som komplement till att träna rena maxspurter. Man kan lägga sig på en nivå så att man tex kan köra 10 x 1 minut (med ett par min vila mellan repsen). Skillnaden mot vanlig intervallträning tex i backe är att man fokuserar på att draget i bakre benet och armarna och överdriver rörelserna tex när man lutar cykeln fram och tillbaka. Kan nog vara bra för tekniken också. Eller så kör man helt enkelt bara med jävligt tung växel och låg kadens, då borde tekniken komma automatiskt. Men jag tror att det kan vara bra att träna med lite högre "normal" kadens också.
EDIT: Muskler som jag tycker faktiskt får jobba ganska hårt i en spurt är underarmar och händer. Kanske skulle köra lite övningar som tränar detta, tex sitta på en bänk med armarna på låren och göra små mini-curls. Brukar kunna få en brutal pump och mjölksyra i underarmarna med den övningen (känns typ som att man fingerpullat en mumie till multipla orgasmer...).