Lördagens ramptest hemma på Monarken. Samma ramptestförfarande som de tester jag gjort på Aktivitus, med undantag för första effektnivån (60 W) som jag hoppar över och ersätter med två extra minuter på min första nivå (90 W).
Detta är inte max, eftersom jag inte kan justera pendeln/motståndet korrekt när jag blir för trött, så jag hade nog 10-20 W till i mig, men det räknar jag inte med här. Avbröt när sista treminutaren var klar.
Kadensen var dock en gnutta hög, så effekten blev också en gnutta högre än "nominellt" i varje steg.
I diagrammet är det omräknat från kadensen, baserat på det motstånd jag hade på varje trappsteg.
Använder man den omräkning som Aktivitus kör med, med maxeffekten gånger ~13 för syreupptagning i ml, så blir det 338 W * 13 ~ 4.4 liter/min. Morgonvikten var alldeles för höga 69.5 kg, så det blir drygt 63 ml/kg/min. Jag hoppas komma ner under 65 kg när det är kortbyxväder, och under 64 till sommaren. Helst med högre absolut syreupptag. Realistiskt bör jag klara över 4.5 liter, och på 64-65 kg blir det runt 70. Och det vore ju trevligt. Sen ska man ju kunna använda det också... En helt annan sak! :D
På torsdag har jag bokat fullt test, plus det med mask, och så lite kränkning i form av Wingate-test på det. Det ska bli intressant att se hur väl ramptestets uppskattning av syreupptag matchar testet med masken. Sånt här älskar analysnörden inom mig! :D